Kanske kattunge imorgon
Hej!
Imorgon åker jag + killen iväg och kikar på en liten 12v hankatt! Spännande!
Vi skall under dagen imorgon inskaffa kattmat, Kattsand, låda + spade, leksaker, mat/vattenskålar, bädd, klöspelare/ställning, borste.. har jag glömt något nu?
Tips på bra klös/klätterställningar? Dom är ju väldigt dyra i djuraffärer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag köpte min på ebay det är tyska varianten på tradera , stor klösmöbel takt till golvmodel med hyllplan mm på för 800kr då kom den ända fram till ytterdörren med :) annars kan man oxå göra en klösmöbel. Jag vill göra en rakt från golv till tak med rep och helttäkningsmatta på, på väggen ska vi sätta upp själva hyllplanen o dessa kommer man klä in och sen hänga för något så det blir som ett eget krypin. Jag tycker att dessa korta klösmöbler med liten pinne på är för små för katter. Ikea ska ha en korgliknande klösmöbel lite som en pall denna vet jag att grannens katter gillar :)
En kattunge till
Kattungar bör inte vara ensamkatter. Ge katten samma mat som den får nu, annars kan det bli rännskita. Även samma sand som den använder nu. Se till så att kattungen är vaccinerad innan den flyttar. Var bor du?
#1 jag såg nått inlägg här på forumet att man kunde fråga i någon mattaffär om dom hade rullarna kvar och sedan klä dessa med rep, det lät smart! Skall kolla på ebay har dock inte en aning om hur ebay funkar haha!
#2Har två hundar(kattvana) och en kanin oxå så en katt till får bli lite senare, nästan alla i släkten har katt så den kommer få träffa andra katter ofta. Jag bor i Göteborg :)!
3 tips är hör med ÖoB jag jobbar i på ÖoB och vi får alltid en del rullar efter bla vaxdukar men oxå mattor
Dessa har jag själv men till att rulla upp gardiner på o dukar på (kortat ner dom så de går in i skåpen)
#4 Tack för tipset! :D
Har man flera "mattrullar" då kanske jag skulle kunna kapa lite här och där och sätta hyllor mellan varje del så blir det en perfekt klätterställning!
här har du lite tips http://www.katt.father-d.org/
#6 Perfekt! Tackar tackar!
kolla först vad upppfödaren ger för foder samt vilken sorts lådmaterial de har om du vill undvika onödigt magknas och felkissningar.
En sele är bra att införskaffa för att ge kattungen en säker utevistelse och glöm inte transportburen och en klosax.
Kolla med säljaren om katten är ID-märkt, vaccinerad med 2 sprutor, avmaskad och veterinärbesiktad… om inte, fundera om dessa verkligen är seriösa och om det är något mer de döljer som tex kattungens verkliga ålder.
Apropå ÖB, deras prasseltunnel är mycket populär här hemma, 79:-
Tack för tipsen! Blev en klöspelare med sittdyna och dinglande leksak från rusta som katten får ha tills jag byggt en egen, köpte Royal canin babycat torrfoder + blötmat då den får detta hos "uppfödaren" och jag har inte hittat ett foder jag gillar än så den får äta det sålänge. Blev oxå Everclean Kattsand som tydligen är väldigt populärt :)!
Mycket bra val du har gjort tycker jag. Jag ger alla joukattungar RC:s babycat som jag blöter upp med varmt vatten och det är mäkta populärt.

#10 dinglande leksaker kan vara en dödsfälla för kattungen.Klipp bort den klipp av snöret och kasta det och ge leksaken till katten.
Stolt ägare till tre La permer
BILLIGA klösträd finns på www.zooplus.com
Beställer allt till mina katter därifrån.
Mitt klösträd från golb till tak gick på ca700kr och var fraktfritt, det heter atlas om du vill kika på det, jag är jätte nöjd då det finns bra klätter möjligheter, en hängpung mina katter avgudar, en kojja, ett litet rör att mysa i och olika nivåer att spana ifrån :D
Man fäster den i taket genom att spännan fast den, alltså ingen skruv, spik eller något som gör märken :)
lycka till och se till att skaffa en kattkompis! :)
Ja det var väldigt käckt att RC fanns i både blötmat och torrfoder, är inte riktigt säker på vilket jag tänkt köra på och då är det perfekt att RC har samma mat i både torrt och blött så man slipper långsamma övergångar och dålig mage! Skall försöka hitta ett foder med så lite spannmål som möjligt. Det är synd att jag inte har plats eller kunskap för att Barfa, det hade ju varit det utltimata!
#12 Oj, det visste jag inte! Då klipper jag genast bort den (även om kissen inte kommit än), Tack!
#13 tack för tipset! Om det inte blir att jag köper en därifrån kan man ju alltid kolla in varianter att kopiera o bygga själv :D!
Finns just en tråd på hittekatter om en kattunge som fastnat i ett snöre och hade troligtvis hängt där länge och kan inte stödja på benet.
Kanske ska tillägga att den kattungen inte är försäkrad så det lär nog bli en dyr historia om ägaren tar till sig rekommendationerna och åker till vet för röntgen. Så försäkra gärna er katt redan nu då det även är karens.
#16 ååh nej så hemskt! Får rysningar! Självklart skall katten försäkras, har redan hört med agria och försäkringen kommer ligga på runt 600kr/år (30% rabatt eftersom det är en unge). Har alltid haft alla djur försäkrade, min lilla kanin är försäkrad och tur är väl det för han har kostat långt över 10.000kr i veterinärkostnader!
17 helt rätt ha djuren försäkrade :) sory lite ot men mår lille pälstussen (kaninen) bra idag?
http://www.blocket.se/goteborg/Nya_klostrad_i_flera_farger___modeller_35348348.htm?ca=1_4&w=3
Stora billiga och fina klätttertröd enligt mig =) själv beställt därifrån nu i veckan så längtar tills den kommer fram!
#19 mycket dyrare än att köpa ifrån zooplus dock… och har typ samma utbud
Vilken söt en! :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Nu har jag fått hjärnsläpp, på Royal Canin babycat 34 så står det på baksidan att katter 2-3 månader ska ha 40-50g är det per måltid eller på hela dagen?
det som står är för hela dagen. MEN! det ska ju regleras med annat man ger…. Fast jag förespråkar nog ändå att strunta i det där och se det mer som vägledning. En katt bör ha fri tillgång till mat eftersom den växer och ska utveckas en hel del fortfarande.
Ge gänra våtfoder mjau/bozita på sidan av. Börja dock i små mängder så katten inte blir dålig i magen
han får royals torrfoder blandat med samma fast i blöt mat, han äter lite då och då, och när den tar slut så fyller vi bara på igen för att han är inte sån som hetsäter utan han äter lite då och då. jag tänkte bara så att man har ett hum om ungefär hur mycket han ska ha per dag, men då vet jag tack ska du ha. :)
Kattungar ska ha fri tillgång på mat så låt torrfodret stå framme hela tiden och ge blötmat flera ggr om dagen. Strunta i vad det står på påsen..fri tillgång som sagt.
#26 Precis som vi gör nu då :D! Då gör vi rätt då, tack :).
Idag köpte vi även en klosax då hans klor är så otroligt långa och vassa, han fastnar överallt nästan. Men skall ta det långsamt så han inte blir rädd! :)
Ett tips är att klippa vädligt lite flera gånger varje dag. kattungar tycker inte det är kul att sitta still länge så när den börjar spratta släpper du ner den och så håller du på så där ett tag så blir inte klosaxen något jobbigt och dumt
#28 Aa ja tänkte börja så, låg igår o kände på hans tassar en tå i taget medan han lekte med framtassarna med ett gosedjur och han hade inget emot de, så jag vänjer honom långsamt vid att man håller på med tassarna och sedan tar jag fram klosaxen o försöker klippa en tå i taget så busar vi lite o försöker igen efter en stund :). Båda hundarna och kaninen har de gått jätte fint med kloklippning så katten skall nog inte va något problem den heller :D!
Akta pulpan. Boka tid för vaccinering nästa vecka för jag gissar att han inte är det redan. Och tänk på att inte försäkringen gäller om han inte har sina sprutor.
#30 har redan bokat en tid för besiktning, vaccination och chipmärkning på måndag kl16.35 ;)!
# 31 Dej skulle jag kunna tänka mej att sälja en katt till.
Din kisse kommer att få det jättebra.
#31 haha åh tack, vad glad jag blir av o få höra det! :D Ringde veterinären det första jag gjorde när jag vaknade imorse, tyvärr hade dom inga tider då annars hade jag redan fixat det. Dom hade ett paketpris på 500kr för besiktning, vacc och chip vilket jag tyckte var super! :D
#33 Vilket pris! Det är ju strax över bara vad en besiktning kan kosta på vissa ställen!
Jaa jag blev riktigt chockad, då bara chipmärkning där kostar 400kr, skall höra med dom på måndag om dom verkligen uppfattade att jag sa vaccination oxå. Men annars betalar jag till det isåfall :).
Strålande Patriszija. Sprid din kunskap till alla du känner så fortsätter vi att höja huskattens status 
Stort grattis till liten Otto jätte söt liten kattunge :)
Grattis till en jätte söt Otto :) Och lycka till med honom!
Mvh,
Catarina
TS jag tog hem idag ganska stora rör dom är ca 140cm långa, dessa var till balkongmattorna dessa som ser ut som gröna mattor man lägger på balkong/uteplatsen. Så det kan vara något för dig att fråga efter. Jag köpte även hem ett rep, och lite matta hyllplan så ihelgen kanske jag får tid att fixa lite, har lite annat bara för mig oxå
.
vilken go kille :)
Stort Grattis! Jättefin liten bäbis
Jissus så söt, fint tecknad han var med :) ser ut att trivas jätte bra hemma hos Er :)
#43,44,45 Tack han är helt underbar! :D Lite vaksam fortfarande mot snabba rörelser och om man kommer gåendes mot honom men han har ju bara varit hos oss ett dygn. När han börjar bli trött är han världens myskille och skall sova nära nära och vill då gärna bli kliad!
Försökte mig på att väga honom idag men han ville inte direkt sitta still i skålen så vikten pendlade mellan 800-945g en liiten kille. Fast jag vet inte vad som är "normalt" för en 13v katt heller.
Fick klippt alla klor på tassarna utom ena baktassen, den tar vi imorgon. Stundtals var han riktigt duktig och i slutet kunde jag klippa hela baktassens klor i ett svep utan minsta protest så då avslutade jag där så han vet att är han duktig går det fort och sedan får han busa igen :).
#46 Om du säger att han väger 800-945g och han är normal hullig och inte mager så revbena syns tror jag inte att han är 13v. Mina 12v hanar har legat på 1500-1800g
Rent generellt kan man säga att en kattunge väger 100g vid födseln och går sedan upp ca:100g i veckan dom första veckorna. Så med en vikt på mellan 8-900 så skulle han vara 7-8 veckor. Om din katt är 13 veckor så bör han ligga på absolut minst 1200g.
#47,48 Det kan ju vara fel när jag vägde honom, fick ju hålla i honom samtidigt som jag vägde så jag kunde ju ha hållt upp lite av vikten. Skall testa igen lite senare! Han är född 27 juni och var minst i kullen.
49 han är liten katt, vad fick han för foder förut? Sånt spelar in med vad de är uppväxta på som kattunge.
Våran kattunge vägde med lite men enligt vetrinären uppskattas den åldern säljaren sa, men han vägde lite. Så vikten kan vara lite fast den är 13v. Nu var våran uppväxt på pussitorrfoder och mjau blöt mat 2 gg per dag + fiskallergi därmed var sämre foder verkligen inget bra för honom.
#50 Ja han är liten skall höra med vetten på måndag annars om dom kan väga honom mer ordentligt, testade idag igen och då pendlade det mellan 900-1000g. Han var uppväxt på en massa olika då dom sa att han var kräsen, senast åt han mjau. Men här är han ju hur glad i mat som helst! Antar att han då kanske fick billiga foder som inte smakade gott. Men han skall ju på besiktning på måndag så då får dom ju kolla igenom honom. Skall även avmaska honom en gång till! :)
Nu har jag också klippt klorna på lilla Mimmi. Det gick jätte bra. Jag klippte dom när hon var lite trött.
Se till så att vetten då kollar tänderna för att försöka gissa ålder. Av egen erfarenhet så är inte alla veterinärer så skickliga på åldersbestämning. Fick för några veckor sen hem en upphittad kattunge som vetten hade tippat på 10-12 veckor. Jag vägde den och vågen stannade på 5oog
Efter en vecka med god mat följde den kurvan för en sex veckors unge.
Har du försäkrat katten? Om inte så finns det 5 olika bolag att välja mellan, Agria, Dina försäkringarngar, Folksam, If och Sveland. Lite olika villkor med olika försäkringsbelopp samt olika självrisker. det är en smaksak vad man vill ha. Men en försäkring sk man ha. Det kan kosta multum att behöva åka in till vetten på jourtid.
#54 Jag skall absolut be dom kolla det! Även väga honom på sin våg för en mer exakt vikt.
#55 Han skall till veterinären på måndag och få vaccination, chipmärkning och besiktning så efter det ringer jag agria och försäkrar honom. Alla mina andra djur är försäkrade i agria och jag tycker dom har bäst villkor! :)
Jahapp då har vi varit hos vetten idag och fått reda på att Otto visst är en HON haha! Aja vi är lika nöjda med henne endå! Hon skötte sig utmärkt, inte ett pip och var väldigt samarbetsvillig skulle leka med vettens penna osv, fick allmänt omdöme: Underbar kattunge! De fick kalla in ett par veterinärer till för att försäkra sig om vilket kön Otto verkligen var och den sista försäkrade oss på engång att där fanns inga bollar och det var alldeles för kort avstånd mellan "hålen" för att någonsin få plats med bollar där. Så vi åkte hem med en liten tjejkatt! Så nu är hon chippad, vaccinerad och besiktigad. Har även försäkrat henne i Agria och den börjar gälla efter midnatt!
Ska hon fortfarande heta Otto? :D
Min kompis katt hette maja tills hennes pappa börja kalla henne Nisse/Nils, så nu heter hon det haha
#58 haha jaa vi funderar på att låta henne fortsätta heta de, alla är ju vana med det nu men vi får väl se :)! Känns så konstigt att säga/skriva "HON" istället för "HAN" nu. Det blir alltid fel så kommer man på sig själv.
Nu är jag dock lite små nervös för jag har aldrig haft ett hon-djur förrut, alltid haft hanar av alla djursorter så jag har noll koll på löp och andra sånna tjejiga saker! När börjar de löpa och märker man av det, fläckar på golvet osådär? =/
#59 en honkatt blöder inte som hundar men låter destå mer. Könsmognaden kan komma redan vid 4 månaders ålder och kan då bli dräktiga om de träffar en hane… se till att katten blir kastrerad tidigt så slipper du oönskade oplannerad kull..
#59 Då är du raka motsattsen till mig ;)
Ja dom blir ju könsmogna lite olika men som sagt man hör!
Mitt tips till dig är att när katten är runt 6 månander inte senare (flera veterinärer kan kastrera tidigare) så kan du kastrera henne. Då hinner hon nog inte börja löpa vilket är skönt för henne och dig. Löp stressar katten och dom mår inte bra.
Har haft 4 katt honor så välkommen med frågor.
#60 & 61
Tack för svaren! Det skall nog gå bra även om det är en liten flicka :).
Läste att honkatter dock är mer självständiga än hanar men det verkar inte stämma på vår lilla tjej, hon är så go så! Skall alltid vara med och älskar att leka med oss eller bara mysa. Hoppas hon fortsätter så, vet inte riktigt om katter ändrar beteendet efter ålder?

#62 Honor är ofta mer egensinniga än hanar, liksom tänker lite "längre" vad det verkar som. Hanar är ofta mer sådana att de bara "flyter med" ;) Detta är lite över lag, men det finns så klart gott om undantag också.
Personligheten kan ändras, mina två kattbröder i stort sett bytte personlighet med varandra rakt av under ett par år innan de "landade" i sig själva ordentligt :P
#63 Jag hoppas min bara blir ännu mera go isånnafall för det är så mysigt o ha henne sovandes så nära :)!
Vilken underbar tråd! Vad glad jag blir av att läsa att du TS tar ditt fulla ansvar som kattägare!! Önskar att det fanns fler som du!
Otto är underbart söt.. ;)

Förresten angående namnet så tycker jag att Otto är rätt sött på en hona :) Jag vet en hona som heter Olle oh det passar henne riktigt bra :P Så låt henne behålla namnet :)
#65 oj tack, blir ju riktigt generad av alla fina saker jag fått höra :D! Jag tycker att det är en självklarhet att ta till sig av de någon med mer erfarenhet har att säga. Jag är ju kattunge-nybörjare och vill ju att min kisse ska ha det absolut bästa! Tycker alla har varit väldigt trevliga och gett superbra tips, det är underbart att ett sådant här forum finns så man slipper googla och kanske hamna på oseriösa sidor :)!
#66 jaa ivärstafall får vi väll säga att hon heter Ottolina men kallas Otto haha :) dock tycker pojkvännen att Ottolina är för långt och Otto passar henne så bra!
Eller Otis kanske? :P