Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3095 ggr
Imasy
0

Slits i två delar

Vi har flyttat till ett radhusområde från lägenhet för ett halvår sedan.

Vårt nya område gör att vi har grannarna supernära och väldigt mycket trafik runt i kring vår lilla fyrkant av radhus här på gatan.

Alltså det absolut sämsta stället att ha katt ute på.

En av mina katter har varit utekatt i sitt förra hem, däremot var det flera år sedan.

När sommaren kom och det blev varmt och härligt ute så vill han ut. Han visar detta genom att prostestbajsa på golvet också.

Han har flera gånger smitit ut och jag har fått hämta in honom från någon av grannarnas tomter, och han ser väldigt nöjd över vad han har åstadkommit.

Jag tror inte detta sug av att vara ute kommer att vara lika drivande när det blir vinter, men det är ju ett tag kvar tills vi är där.

jag har tröttnat på att plocka bajs överallt dagligen. Jag vill inte behöva omplacera honom. Och att släppa ut honom på egen hand känns bara SÅ fel. Dels för hans egen säkerhet och jag tror inte det är så uppskattat av alla grannar heller.

Jag har testat att ha honom i sele men det var ingen höjdare, och jag kommer heller inte ha någon möjlighet att vara ute och "rasta" honom så som han vill. Jag vet inte ens om jag vill låta honom få sådana vanor.

Tips och råd någon?

IceJossan
0

Finns det utrymme för en kattgård?

Imasy
0

Det utrymmet som skulle kunnas användas är altanen, men den har de redan tilgång till.

Annars så är det väl att näta in gården, men det skulle inte vara möjligt.

[Emma--]
0

Men det kanske kan hjälpa om han får rutin att gå ut en promenad på kvällen, eller kanske en promenad på morgon och kväll samma tid ungefär.
Och sen att få tillgång till altanen när han vill.

Imasy
0

Altanen har de tillgång till 24/7 om de så vill. Och därifrån så ser de alla fåglar och annat skoj att jaga :/

Vet inte heller om jag vill ge honom den möjligheten att få rutin på promenader. För vad händer den dagen när jag ska börja jobba igen tex?

Sedan så vet jag inte om jag ens har den tiden. Vissa dagar är det fullt sjå att få ut hunden på promenad. Vet inte om jag skulle ha tiden till att först gå med hunden och sedan en sväng med katten.

Har ju provat ett par gånger att ha honom i sele/koppel på gården, men det var väl ingen större höjdare. Men jag vet inte hur jag skulle lösa det rent praktiskt ifall jag måste springa in, hjälpa barnen med något etc.

[Emma--]
0

#4 Okej. Hm, då vet jag inte riktigt vad du kan göra.

Finns det massor av aktivering för honom annars?

Imasy
0

Aktiveringen är väl densamma som den alltid har varit. Enda skillnaden nu är väl bara att de har dubbelt så stor boendeyta att rejsa på samt att jag har knölat in ytterligare ett klösträd.

Detta har ju aldrig varit något problem innan, varken i förra bostaden eller under vintern i nya bostaden. Utan detta började nu när det blev sommar.

Imasy
0

Å där smet han ut igen Skrikandes

[Emma--]
0

Konstigt att det funkat bra tidigare. Speciellt eftersom inget ändrats förutom att det blivit mer yta. Jag har en katt som bara vill ut under sommaren men hon har aldrig varit ute på egen tass. Men hon har varit van att få komma ut i koppel, men hon nöjer sig väldigt bra när hon får vara ute på balkongen. Det enda jag kan tänka mig är att testa aktivera katten ännu mer. Och funkar inget kan det ju ändå vara värt ett försök att vara ut med honom i koppel och försöka hitta tiden till det.

Imasy
0

Skillnaden är ju nu att de är ju mer "ute" eller vad man ska säga på ett annat sätt än vad de var när vi bodde i lägenheten.

Nu sitter ju fåglarna och gräsmattan mitt framför nosen på dem då det är inglasat på altanen.

Funderade också på om det skulle vara möjligt att ha honom ute med oss när vi är på baksidan, saken är ju den att han sticker ju iväg mellan buskarna, och är jag själv hemma så kan jag inte springa efter honom heller.

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför kan ni inte göra en rastgård åt katterna? Med nät så de känner luft, det brukar de "nöja" sig med.  Går det inte att bygga från balkongen? Ni behöver ju inte nära in hela trädgården.

IceJossan
0

Ja, går det inte att näta in på nåt vänster? Någon slags lösning borde nog gå att hitta.

Imasy
0

#10 + #11

Det är ingen stor tomt vi har, så dels finns det ingen yta att näta in på, dels så finns det ingen möjlighet att få igenom ett bygglov. Så bygga rastgård på tomten är uteslutet.

Ska jag kunna näta in en del av tomten måste jag först riva altanen och riva upp golvet och så gräs där, och det är också uteslutet.

Balkongen går också bort. Dels för att den är nog inte ens en meter bred, så det går inte att använda den som en vanlig balkong. Sedan så ligger den på övervåningen och vetter ut över altanen. Och hoppar man ut från balkongen så landar man på altantaket.

En annan sak jag funderar över. Om han skulle smita ut utan att vi märker det, hur pass bra hittar de hem igen och fattar de vart de bor?

Han sitter ju och lurar vid dörren och smiter ut så fort han får chansen. Och vi har svängdörrar här. Dels så slits dörren bara upp av andra barn, knacka på och vänta på att någon öppnar existerar inte. Och de begriper ju inte att katterna inte får gå ut.

Flera gånger har jag hittat ytterdörren på vid gavel, och jag är livrädd att skyggisen kommer smita ut en dag, för henne kommer jag aldrig få in igen om hon inte kommer på frivillig väg.

[sakring]
0

En sak du kan göra är att skaffa ett kodlås så att andra barn inte kan öppna din dörr. Vi har ett sådant och då måste man slå en kod för att komma in och trycka på en knapp på insidan för att komma ut.

line84
0

Lås dörren så kan den inte slitas upp. Låter lite konstigt att ni inte har någon möjlighet alls att näta in, men det ska jag inte tjaffsa om.. ;) Gäller att göra det bästa av situationen. Nu har ju er katt varit ute lite så den hittar säkert hem men det kan ju hända mycket tråkigheter eftersom ni bor som ni gör. Kommer han in frivilligt när han smitit eller har du hämtat honom?

Imasy
0

Saken är ju den att låser jag dörren med det vanliga dörrlåset så låser jag även ute mitt eget barn. Och han är för liten för att få ansvara över en egen nyckel.

Min egen vet ju att katterna inte får gå ut, men det har varit så snabbt gjort att någon/ra barn har kommit hit, de har stått i dörren och dividerat vad de ska göra, och sedan så har de gått iväg.

Har mitt eget barn gått först har det hänt att de sista barnet inte ens har stängt dörren, eller bara knuffat till den för löst så den inte gått i lås.

Sedan så är det ju 5-6 åringar vi pratar om, och jag vet inte hur pass mycket ansvar man ska kunna lägga på dem? Dessutom när de kommer från hem där det inte finns djur alls/katt/katten får gå ute som den vill.

[Emma--]
0

Men ni har nät på altanen eller är det glas?

Imasy
0

Varför låter det konstigt att jag inte kan näta in? 'till att börja med så har vi alldeles för liten tomt. För det andra så skulle jag aldrig få igenom ett bygglov.

När han sitcker ut så drar han av gården på en gång. Han kommer inte när jag ropar på honom utan jag får hämta honom.

Förutom de vanliga personbilarna som används av oss boende så kör det en massa lastbilar på ena kortsidan av vår gata, som går till de två närliggande företagen.

På andra sidan går en vanlig väg som är tätt trafikerad av buss, lastbil mm. På framsidan har vi ett litet skogsparti och där skogen slutar ligger riksvägen (heter det så?) så det känns ju inte helt idealsikt ur säkerhetssynpnkt att ha honom ute.

Fridaaaa
0

När jag flyttade hem till min farmor över sommaren, smet Findus ut första kvällen, jag blev såkalrt jätteorolig eftersom han inte kände till området! Oh detta var när det var mörkt med. Letade och letade men hittade inte honom, nästa dag frågade vi några grannar men dem skulle hålla utkik ifall dem hittade honom, några timmar senare, kom han själv till fönstret (vi bodde i källaren, så hade fönster ner i marknivå.), vet inte om han kom via min röst eller om han faktiskt hittade.

Men det är svårt det där! Min hankatt avskyr att vara inne, speciellt sommartid han tillbringer mer tid ute än inne, så jag hade haft samma problem som du om jag nu inte hade bott som jag gör ute på landet.

Hmm svårt dilemma :( Hoppas det löser sig!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Imasy
0

Altanen är inglasad. Förutom ett fönster så är en hel vägg bestående av glasdörrar man skjuter åt sidan. Har klutar på om det skulle gå att göra någon form av nätdörr att sätta där. Inte enbart för katternas skull utan även för att det blir så grymt hett där ute. Men jag går bet där då konstruktionen inte vill samarbeta med mig.

altanen ska i framtiden snyggas till då den ser hemsk ut. Däremot så är det inget som kommer att göras i år troligen. Fast när vi väl är framme vid den punkten så vet jag inte om jag skulle lyckas med att avtala bort glasväggen/dörrarna, då jag inte har självbestämmanderätt här hemma :/

line84
0

#17 Det var inte meningen att få det att låta som att jag misstror dig.. Måste man ha bygglov? Skäms Känns inte som att det skulle vara så svårt att få.. Men nog om det..

Låter ju inte som att läget är det bästa för lösa katter.. Svårt sits för er. Hoppas ni kommer på en bra lösning. Koppel är en vanesak så jag tror säkert att han kommer vänja sig om du börjar träna. Men har du inte tiden så blir det ju dumt om han vänjer sig vid promenader.

jollycox
0

Går det inte att göra några nätfönster och sätta fast? då får katterna(och ni) frisk luft och det blir inte så himla varmt där.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Imasy
0

Ja hade vi bott mer på landet hade jag kunnat leva med att ha honom ute under sommarhalvåret. Men nu bor vi "centralt" och saker och ting är inte lika lätt.

Smiter han ut och jag är själv med barnen så vet jag inte ens om jag kan vara ute och jaga/leta efter honom. Jag kan ju inte ge en 6 åring ansvaret att ta hand om en ettåring och en bebis :/

Och om han inte skulle komma hem på kvällen vet jag inte vad jag skulle göra. Har sett massor av lappar i vårt område om saknade katter, och jag vill inte vara den som ska få ätta upp lappar och leva i ovissheten om katten kommer tillbaka eller ej.

[Emma--]
0

Okej, men jag tror det skulle kunna bli en stor skillnad om ni kunde fixa nät till altanen istället, eller åtminstone en del av den.
Annars blir det ju bara som ett extra rum.

line84
0

Näta in en del av balkongen var väl en bra idé!?

Imasy
0

Jag tror att gränsen för bygglov går om man ska ha högre staket än 1,80 m. Sedan är jag osäker på om hur grannar ska få säga sitt också innan man blir beviljad bygglov, har ju aldrig sökt något :)

Men i mitt fall skulle det betyda att vi måste riva bort de hemska buskarna på vår tomts högra och vänstra sida. Problemet med dessa är att vi äger dem gemensamt med grannarna vi har till höger respektive till vänster.

Och även om buskarna är grymt fula, murkna och fulla i taggar (jag skulle inte gråta en sekund om de försvann) så är jag osäker på om de vill bli av med allt sitt insynsskydd och få en nätbur som ersättning ;)

På ena sidan har vi dessutom ett jättestort/högt träd som också står i vägen. Men det är ju inte lätt att veta när man inte vet hur det ser ut :)

Och koppelpromenader känns det nästan bara elakt att vänja honom vid för att de sedan ska ta slut helt hipp som happ en dag.

En annan idé jag hade var att ta kompostgaller och göra som ett staket runt om. Om inte annat så skulle det kännas tryggare då ena grannen har en hund som inte faller min hund i smaken. Men vår hund lyssnar ju på kommando vilket är mer än vad man kan säga om katten.

Sedan så kan ju de där tvåbenta småknattarna också springa av gården tids nog. Och även om de lyssnar och förstår vad man menar med "stanna" är det ju alltid spännande och roligt att göra tvärt emot.

Saken är ju då den att ett kompostgaller kan man ju lätt hoppa över. Och de övriga katterna nöjer sig med altanen.

Däremot så har några av de andra smitit ut i grupp på baksidan när dörren ut blev lämnad öppen. Men de gick snällt tillbaka på kommando, och jag tror de till viss del tyckte det var lite otäckt och skrämmande där ute.

Helt krasst så känns det som att livet i en trång tråkig lägenhet till viss del var mycket enklare ;D

Imasy
0

Jag ville också näta in balkonegn, men där satte sambon sig på tvären. Men vi håller på att fixar till fasaden på huset nu och så även balkongen. Den bör väl vara klar om en vecka eller två hoppas jag, och då ska jag göra ett nytt försök till övertalning ;)

Dessutom så har vi två av våra sovrum i anslutning till balkongen, och det blir lite knepigt att vädra om man hela tiden måste passa på katterna. tyvärr så är ju balkonen inget utrymme att vistas på egentligen, och jag har svårt att se vad den ska fylla för funktion egentligen :/ Men jag kan ta en bild på den så får ni se hur den ser ut.

Men att häfta fast något hönsnät där skulle man enkelt kunna göra. Att sambon satt sig på tvären tror jag kan ha att göra med att han tror det kommer bli lika fult som vi hade i lägenheten med kompostgaller.

Så ni som har använt er av hönsnät får gärna kasta in en bild i tråden så jag kan visa honom att bara för att det finns när så behöver det inte synas så himla mycket.

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den giganstiska tomten ;)

Imasy
0

Altantaket som sticker ut under balkongen.

Imasy
0

Bild på den smala balkongen. Notera även balkongräcket som sträcker sig längs hela husraddan från hus nr A till F. Fungerar finfint att ta den vägen till valfri granne.

[Emma--]
0

Tjata mer på att få näta in balkongen. Där kan ni ju rymma en hel del liggplatser osv.

Det behöver inte bli så fult med nät, och det är lätt värt det när man har katter. Glad

Jag har inte hönsnät, och det finns säkert andra nät om man vill att det ska synas ännu mindre.

Och så finns ju den här sidan som jag tycker visar att det inte behöver bli så hemskt fult med nät

Imasy
0

Nej balkongen skulle ju vara busenkel att näta in med enbart en häftpistol. Kanske att ett klösträd skulle få plats där.

Kanske går det lättare nu när det är sommar och han ser värdet av att kunna få öppna/vädra, för det blir grymmt hett på övervåningen.

[marthiiina]
0

Ang dividering med grannar om att få dän de murkna/fula häckarna som du beskriver, för att de vill ha insyns skydd. Prata med dem om att riva dessa och istället bygga en nät staket som ni sedan planterar salix vid. Det kommer bli en fin häck, lättskött och dessutom växer den fort. Då skulle ju katterna kunna var ute med lite övervakning förståss. Då även om de kan klättra så bygger ni ett 170cm staket så har ni iaf en chans att de stannar på gården och undersöker den istället, för då är det iaf inte "bara att hoppa" :) För med ett staket som är högt men utan tak så ska det inte behövas bygglov :)

[sakring]
0

Men var har du för argument mot att sätta dit ett kodlås? Din egen sexåring kan väl vänta och ringa på då denne vill in?

Imasy
0

jo fast jag vet inte varför man ska ha ett kodlos när man redan har ett vanligt lås?

Sedan så känns det ganska taskigt om han skulle få stå ute och vänta om jag inte hör eller kan öppna.

[sakring]
0

Med ett kodlås har du alltid låst dörren, du behöver inte tänka på om den är låst eller olåst och ingen mer än du och din man kan ta sig in. Det är väl bra?

Rafflan
0

Ha katten ute i långlina under uppsikt, och låta den gå runt på er tomt men när han frsöker smita till grannen eller liknanade hindrar du honom, kanske lära honom kommandon så han så småning om kan vara lös på er tomt s0om en hund?

Finns det andra lösa katter i området?

Imasy
0

Fast ett kodlås, öppnas det enbart med hjälp av koden? Vet inte om jag är så sugen på det isådanfall. Med nyckel så vet jag att bara de som blivit tilldelad nyckel kommer in ;D

Det är numer olagligt att ha katten uppbunden. I lekparken har vi sett spår i sandlådan efter katter. Det finns en del som stryker runt i området. Däremot så är det bara en katt som jag vet bor på våran gata. Om de andra katterna hör hemma i vår lilla fyrkant eller i områdena bredvid vet jag inte.

IceJossan
0

Måste man ha bygglov för att näta in uteplatsen? :S Det behöver ju inte byggas en hel rastgård av reglar och grejer, det räcker ju med nät runt tomten och stolp/unga träd i hörnen.

Jag vet inte hur det här med bygglov funkar, vad som krävs för att behöva söka det och vad kriterierna är.

Förresten, det finns ju olika sorters nät att näta balkongen med - även sådant som i princip inte syns utifrån.

Ber om utsäkt ifall jag ställer frågor som redan är besvarade, jag har inte läst i alla inlägg.

[sakring]
0

Ett kodlås öppnar du med hjälp av en kod, det är riktigt, men det utesluter inte nyckel. Vi har kvar vår nyckel men utöver den så måste vi slå en kod för att komma in. Vi måste också slå koden till larmet innan vi går in. Kodlåset är enkelt om man går över till grannen och slipper låsa med nyckel.

Rafflan
0

ja ett högt staket nät runt tex baksidan av trädgården vore ju en idee :D

Det jag menada med att du skulle ha den i lina var att du skulle hålla i linan precis som i ett koppel, dock får katten mer yta att röra sig på medans du bara sitter still, så den känner sig fri, i koppel känner dem sig ju ofta kopplade vilket inte alla gillar ;)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Satt och funderade om man nätar runtom tomten med mjukt nät….kanske måste man ha bygglov ändå? De flesta katter klarar iallafall inte att klättra i mjukt nät så då kanske det inte behöver vara så högt?  Inte ens min klätterapa hemma ger sig på det längre för hon klarar inte klättra i det, däremot nätdörren i myggnät får fin fint att klättra i

Tex det nät jag har är militärgrönt på min balkong och smälter in fint utan att störa alltför mycket. Med allt grönt runt er tomt skulle sånt nät "försvinna" i grönskan. Skadar ju inte om det känns fint för en själv med förutom säkert för kissarna

tuska
0

Gör ett kattuterum på den långsmala balkongen, Använd dej av hanterbart grönt nät,  häfta upp med häftpistolen.  Gör det arbetet när din man är ute och promenerar med de små.   Se lycklig ut när han kommer hem vad du åstadkommit  Skrattande 

Jag har lika långsmal altan till mina katter  man får plats med så mycket hyllor och stolar med dynor på rad.   På den altanen trivs jag själv bäst att vara, där har jag sått kattgräs i blomlådor och det är jättemysigt.  // Tuska Inger

Alexej
0

Vi säljer kattnät;) 80 kr löpmetern, ca 7 m bred. Lätt att sätta upp på balkongen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[C-Hussan]
0

Jag arbetar på en kommun och kollade precis med bygglovsavdelningen angående en rastgård för katt.

Det krävs inte bygglov, man behöver inte ens meddela kommunen att man tänker bygga en nätad inhägnad.

Och eftersom buskarna till era grannar är så höga, (kommer dölja en inhägnad i princip helt), så måste ni inte heller ha deras tillåtelse att bygga inhägnaden (kan kanske vara snällt ändå att prata med dom innan iaf).

När det gäller balkongen så föreslår jag svart rådjursnät. Om ni fäster det med häftpistol på utsidan av balkongräcket och i underkanten av taket, och viker in där räcket blir grannens och fäster i skiljeväggen tror inte jag någon kommer säga något alls om nätet. Det svarta rådjursnätet är i princip osynligt och otroligt starkt.

Bara lite tips från mig…

Imasy
0

Nätade in balkongen för ett tag sedan men den vill de knappt gå ut på.

Nu har nästa problem dessutom dykt upp.

Lille herrn som vill ut ställde sig och pinkade på ytterdörren i förrgår. Hade jag inte sett det hade vi åkt på att ev byta dörr samt dörrkarm, och det är inget jag har råd att göra titt som tätt.

Vad gör jag nu?

Sambon vägrar ha honom kvar om han ska pinka överallt. Vi har gått igenom en sådan mardröm tidigare med en katt och jag vägrar göra det igen.

[cala02]
0

Om allt är så omöjligt kanske det är bättre att omplacera katterna ändå? Det är ju inte roligt men något är ju fel när de protesterar på detta vis.

Imasy
0

Jag vet ju vad som är fel. Han vill gå ut.

Men idyllen på landet dyker knappast upp idag i ett trollslag tyvärr, så vad gör man tills dess?

Jag har hittat kiss och bajs på fler ställen, men då har jag inte sett vem som gjorde det, så det finns ju en möjlighet att det kan vara någon av de andra.

Dessutom har denna herre som vill gå ut börjat slåss med en av de andra katterna som han aldrig har vågat ge sig på innan.

noir
0

Jag läste bara igenom ungefär halva tråden så ber om ursäkt om detta redan tagits upp eller inte är någon idé.
Men om det är inglasat så blir det ju väldigt varmt så man borde väll kunna öppna? Där det går att öppna kan man inte bygga en nätram som man bara sätter fast när katterna ska vara ute där och då få känna vind och luft….  Bara en tanke.

Synd att katten inte funka i sele, min ena katt kan följa med min svägerska och hennes hund på promenad, väldigt praktikst när man vill ha en trött katt ;D

Imasy
0

Det går inte att sätta in något nät där på altanen för då förstör jag hela glasväggen.

Men det är inte så himla varmt på altanen förutom de stekheta sommardagarna då. De har ju fri tillgång till altanen också men det verkar inte vara nog.

[C-Hussan]
0

Såg du inte mitt tidigare inlägg? #44.

Det behövs inget bygglov för en rastgård till katt.

Imasy
0

Nej, men jag vet inte vart jag ska bygga den. Ska jag bygga en utan att det ser ut som hajkon tajkon måste buskarna bort, och där har jag inte ensam bestämmanderätten.

[C-Hussan]
0

Efter att ha tittat på bilderna över tomten skulle jag byggt den till vänster, ca 3 meter ut från altanen och kanske 1,5-2 meter bred. Från altanen kan man sedan ha en kattlucka (om det är träräcke under glasrutorna) eller ha just det "fönstret" öppet. Det är inte så svårt att bygga och få det snyggt. 1 stolpe per meter och i hörnen, den första sätts fast i altanen. 1 liggande ribba ovanpå alla stolpar och sätts fast i varje stolpe samt altanen med vinkeljärn. Liggande ribbor i marknivå mellan varje stolpe. Avslutningsvis 1 snedslå i mitten av varje långsida. Näta in med 5x5 cm nät eller svart rådjursnät.

Imasy
0

Fast vad som inte syns på bilden är att buskarna stån på vår sida tomtgränsen, så då skulle kortsidorna på rastgården hamna mitt i glasrutorna, eftersom buskarna står i vägen för att kunna fästa dem i altanens träsidor/"ram" eller vad man ska kalla det.

ScarletMajesty
0

#53: Nät är ju böjbart så det måste ju gå att böja runt buskarna på något sätt? med kreativt tänkande och framför allt vilja går ju allt!

prova beskära buskarna; det måste ju göras i vilket fall.

Just nu utav vad jag har läst i tråden verkar du avigt inställt på alla förslag, får uppfattningen att du egentligen inte alls vill ha en kattgård åt dem, utan vill ha en annan lösning på problemet? för utav bilderna att dömma finns det flera sätt att bygga en kattgård med bara lite kreativt tänkande.

Imasy
0

Det handlar inte om att jag int evill ha en rastgård, utan att det ör helt enkelt inte genomförbart såvida jag inte ska blanda in andra, alt det ser ut som att pippi långstrump ser ut att bo här ;)

Buskarna kan varken rivas bort eller byggas in, då det måste vara möjligt att komma åt dem.

[Emma--]
0

Låter ju som att det är en hel del stress för den katten. Om han t.o.m börjat slåss med en av dom andra.

Så egentligen kanske det är bäst att börja kolla efter ett annat hem.

Samtidigt försöka aktivera honom mer. Om ni gör till en rutin att gå ut med honom varje kväll eller liknande så kanske det räcker för honom? Jag vet att du sagt att du inte är säker på att du vill att han ska vänja sig vid det, men det känns som att det kanske inte finns så många alternativ snart.

Hur ser det ut på balkongen? Utkiksplatser osv? 

Hade du prövat feliway?

Imasy
0

Vi var ute en sväng i skogsdungen vi har på framsidan, och det var en riktigt lycklig katt må jag säga.

Däremot så sprang han in till våra grannars uteplatser, tre olika, så ha honom ute på egen hand kan jag nog glömma.

Linnea
0

Som staket räknas  allt som är tätt. Om du tex sätter upp en spaljé runt hela tomten så kräva inget bygglov för den är inte tät. Du kan ju sätta nät runt tomten och plantera några fina klätterväxter på?

Skynda långsamt så går det fortare.