Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4136 ggr
tortoise
0

Löper, dräktig eller magknip?

Min katt Wilma (bondkatt) är 14 månader. Natten mellan måndag och tisdag började hon bli väldigt orolig. Hon har sedan dess jamat högt, och kurrat oavbrutet. Hon är ständigt hungrig och har varit lös i magen. Hon är rättt liten i kroppen pga att hennes mamma var svårt sjuk när hon väntade Wilma, så Wilma är född med näringsbrist. Hon visar inga typiska löptecken (typ vika svansen åt sidan odyl) men tvättar sig mycket i baken. Det enda hon blir lugn av är när jag klappar henne på magen. De två bakersta spenarna är större och rosa, de andra är inte så stora. Så nu funderar jag..Löper hon? Men i såfall är det inte lite sent på året med tanke på att de andra katterna på gården som är i Wilmas ålder löpte i somras? Är hon dräktig? jag har läst att katter kan uppvisa liknande symtom som vid löpning när de är dräktiga. eller har hon bara magknip?

JohannaEkroth
0

Nog löper hon din Wilma! Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

Katter löper allt ifrån oftare än  varje månad till en gång om året, och en del mer sällan än så…

tortoise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ok =) tack för hjälpen! =) då ska jag beställa tid hos den vars yrkestitel inte nämns högt utan bara stavas till här hemma v-e-t-e-r-i-n-ä-r-e-n

;)

JohannaEkroth
0

Lycka till!

En del katter börjar löpa senare än andra. 14 månader är helt normalt. Glad

Jourhemmet
0

Kan hon vara dräktig menar du? Har hon gått ute okastrerad? Boka kastreringstid redan idag isf.

tortoise
0

hur vet jag om hon är dräktig? nu beter hon sig helt normalt igen. Wilma är okastrerad och har haft möjlighet att gå ut men hon har själv föredragit att vara inne, hon går högst ut ca fem minuter utanför ytterdörren sen går hon in igen. Jag bor på en bondgård och eftersom det är en stor gård så har vi filosofin att alla kattungar är välkomna. Jag har även vänner som har gårdar så om hon är dräktig så finns det redan hem åt ev ungar. Men jag ska kastrera henne. Anledningen till att jag inte har gjort det än är att Wilmas mamma var undernärd när hon föddes, så Wilma är född med grav näringsbrist vilket bla har visat sig i mycket sen utveckling både psykisk (hon är nu vid ca 14 månaders ålder på en ca 6 månaders katts nivå) samt fysiskt. Veterinären tyckte att jag skulle kastrera henne så sent som möjligt för att ge henne så bra utvecklingschanser som möjligt.

[Emma--]
0

Kastreringen kommer inte störa hennes utveckling. Speciellt inte om hon är 14 månader. Desto större anledning att kastrera henne då en dräktighet kan vara jobbig. Och att vara fertil är stressande. Och är hon då som en 6-månaders katt så går det kastrera utan problem. Så kastrera henne på en gång :) ingen anledning att riskera att hon får sjukdomar pga en parning, eller att hon får det jobbigt med dräktighet eller löp. Och så har vi dom hemlösa katterna att tänka på :)

Josefa
0

Förstår inte varför en kastrering skulle hämma en så pass gammal katts utveckling. Skulle hon vara för ung för en kastrering så är hon definitivt för ung för en dräktighet.

Och om er filosofi är att alla kattungar är välkomna till er stora gård, så finns här massvis med hemlösa kattungar nere i Skåne som jättegärna åker upp till er.

Jourhemmet
0

Och här finns massor med hemlösa katter också som ni kan få hjälpa. Så det var en mycket dålig inställning att lägga fram på ett kattforum.

AnnicaB
0

Numera vet man att utvecklingen av katter inte hämmas av kastrering. Det trodde man förr, men nya veternära rön visar på motsatsen. Svenska veterinärer rekommenderar kastrering vid 6 månaders ålder. Vissa veterinärer kastrerar redan vid 3 månader, men det är långt i från alla.

Jag rekommenderar definitivt en kastration av era katter. Skall man inte aktivt avla på katten är det oerhört påfrestande för dem både fysiskt och psykiskt med ständiga löp. Att löpa varannan månad är kanske lite ofta - men inte ovanligt på något sätt.

*** Qui vivrqa verra ***

tortoise
0

hon har inte löpt förut och visade inte upp de typiska löptecknen som att visa rumpan och vika undan svansen tex.. hon var bara orolig, mjauade och kurrade. Veterinären rekomenderade en sen kastrering för att hon skulle få en chans att växa till sig i kroppen, för enligt veterinären skulle en tidig kastrering hindra Wilma från att växa färdigt i kroppen. Hon var fram till ca en månad sen då hon började växa ordentligt bara en tredjedel av den storlek som hon normalt skulle ha varit storleksmässigt.

Min katt Wilma, är en huskatt och bor inne hos mig men har möjlighet till att vara ute med (vilket jag tycker att alla katter ska kunna vara) Jag vet att det finns många hemlösa katter, men min hyresvärds katter är inte hemlösa. De behövs här ute på landet då de hjälper till att jaga råttor och möss. Tyvärr är de ladugårdskatter och har pga att de lever bland andra djur en högre dödlighet vilket gör att antalet katter fast det föds ca tre kullar om året här aldrig blir högre än ca 8-9 katter. Själv tror jag inte att de är mindre lyckliga än en katt som bor inne hela dagarna.

jag ville inte ha pekpinnar, för jag har redan ordnat hem för ev ungar eftersom jag var medveten om att jag ev inte skulle hinna se när Wilma började löpa.

Josefa
0

Tjo så högt värde en katts liv hade här då.

[Emma--]
0

Det är redan en sen kastrering om du fixar det nu. Och om det varit pga hennes hälsa skulle jag inte riskera en dräktighet om jag vore du. Usch va många katter som dör där… :(

AnnicaB
0

Extremt korta men "lyckliga" liv?? Usch! Finns inga andra tamdjur vi släpper lösa i trafiken och vind för våg. VAd är skillnaden mot en hund? En ko? En häst? Jag förstår faktiskt inte varför man tar så dåligt hand om sina katter.

*** Qui vivrqa verra ***

MonicaLagerquist
0

TS

Hoppas att din granne har tillstånd från Länstyrelsen att föda upp katter .Det behövs om man tar tre eller fler  kullar per år.

Stolt ägare till tre La permer

majvi
0

Jag förstår inte hur en kastrering räknas som mer påfrestande än att hon är dräktig 2 månader, föder ungarna och sedan ska hon passa på dom.

Låter du henne få ungar så se till att du har mjölkersättning och nappflaska till ungarna ifall hon inte orkar ta hand om dom.Se även till att det finns pengar för ev kejsarsnitt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jourhemmet
0

Jisses, vad säger man….?