Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 20348 ggr
Fridborg
6

Minsta yta för innekatt?

Hej!

Jag e ny här och ska snart flytta till liten lägenhet och det står i valet mellan tamråttor och katt. Min lägenhet kommer att vara 22,5 kvadrat med en stor uteplats. Känns rätt litet för en innekatt, men jag vill inte släppa ut den då det ligger en gata precis utanför uteplatsen, så det lutar mer år tamråttor, men jag är i grund och botten en äkta kattmänniska.

Så, vad är lagen och what to do? Finns säkert fler såna här trådar, men jag är som sagt ny.

MVH.

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var enstor bur.Skrattande Ja du får ha katt i din lägenhet men tänk på att bygga liggplaster uppåt så blir det fler kvm för katten.

Sophey
0

Sa vitt jag vet finns det inga direkta regler vilken yta en innekatt ska ha men pa Jordbruksvekets hemsida star det att:

• Rastgårdar och andra utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2. Ytan ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m.

Du kan ha en innekatt utan problem pa endast 22,5 m2 men for att se till att katten blir stimulerad kan du bygga pa hojden at katten. Ge katten mojlighet till de onodiga utrymmena som att stalla ett katttrad brevid en garderob som inte gar anda upp till taket och kanske satta upp lite hyllor pa vaggen som katten kan utforska.

Medarbetare på matlust

Linnea
1

Du kan ju näta in hela eller delar av uteplatsen så katten ändå kan vara ute och som sagt ovan, ordna liggplatser och sånt katten kan klättra på, både inne och ute.

Skynda långsamt så går det fortare.

Jourhemmet
0

Rekommenderar dig att INTE skaffa katt när du bor så litet. Ser dagligen annonser på Blocket där folk säljer sina katter för att katten vantrivs och inte kan rejsa runt som katter älskar att göra. Jag tycker att det vore egoistiskt att ha katt på så liten yta.

[Anunnaki]
0

Jag blir glad att läsa vad TS skrivit eftersom TS tänker efter innan h*n skaffat katt. Visst är det lagligt att ha en innekatt på 22 m2 och visst är det bra med en inhägnad uteplats men större delen av tiden kommer katten att vara ensam på 22 m2 och det är för lite utrymme för en katt så dina funderingar om att i nuläget skaffa tamråttor tycker jag är en mycket vettig tanke.

Du skriver inget om hur gammal du är men jag tolkar det som att denna lägenhet är din första lägenhet, dvs du är rätt ung och du har flera deciennier på dig att när du fått större lägenhet eller rent av ett hus skaffa katt.

En annan sak är att du troligen vill träffa kompisar och gå ut och ha roligt med dem och det ska du naturligtvis göra men när du går ut och roar dig blir katten ensam hemma. Så allra bäst är nog att bo utan några djur över huvud taget åtminstone ett år och sedan se hur ditt liv ser ut då.

Katter blir lätt uppemot 20 år gamla och ingen vet förstås vad som händer med ens liv under 20 år framåt i tiden men när man är ung ändrar sig livet mycket mer från kvartal till kvartal än när man blivit lite äldre. Jag menar definitivt inte att vänta tills man är pensionär men tills man börjar stadga sig lite och har hunnit få ordentlig ekonomi för det kostar en del att ha katt.

Jag känner också igen det som # 4 skriver. Det händer mig rätt ofta att ungdomar ringer och vill ha hjälp att omplacera katter som är bara ett par tre år för att de ska flytta och på nya stället får man inte ha katt, har träffat en allergisk pojk/flickvän, ska arbeta utomlands ett tag, katten har börjat kissa på fel ställen, katten river sönder tapeterna och många fler anledningar som den som ringer nog inte tänkte på när de skaffade sin katt.

Fridborg
0

#5: Nej det är inte min första lägenhet, det är min fjärde, jag är 25 år :) Jag har haft katter i hela mitt liv och vet vad det innebär. Jag har inget jobb och jag sitter för det mesta hemma hela dagarna och jag vet hur mycket en katt kräver. Jag kanske iofs skulle kunna ta promenader med den? Ekonomin är inga problem heller för den delen :)

Uteplatsen är ca 6 kvadratmeter så där finns det utrymme ett vara på, men jag vet inte riktigt vad hyresvärden säger om inhägnad däremot…

#4: En variant är ju att ha den som utekatt, skaffar självklart en bra försäkring i såna fall. Vägen utanför är inte så himla trafikerad så det KAN ju gå. Många katter är ju försiktiga, men det är ju inte det optimala.

#2: (Nu blev det knasig ordning) Jag skulle abolsut kunna bygga något sådant! Men efter jag läst alla svar här lutar det åt tamråttor. De lever ju vanligtvis 2 år och det kanske är ett bra sätt att kolla att man kan ta hand om djur…

Jourhemmet
0

Vad har en bra försäkring att göra med om den ska vara ute med en väg tätt inpå? En försäkring har ingen betydelse om katten blir påkörd och dör, även om den överlever så gör det lika ont på katten. Skaffa råttor tycker jag låter strålande.

Fridborg
0

#7: Det underlättar ju hur som haver om den överlever eller råkar äta råttgift vilket kan hända vilken katt som helst :P

Min gudfar hade två katter i hjärtat av Södermalm och det funkade fint tills han tog ut de på landet och de blev överkörda, ödets ironi.

Har frågat runt hos vänner hur de upplever att ha utekatt (har personligen bara haft innekatter) och de flesta är positiva till idén. Mest för att de flesta tycker att katter bör få vara ute som naturen skapade dom till. Det bör tilläggas att jag bor långt uppe på denna gata som är en återvändsgränd och precis bakom huset är det en gigantisk skog den kan springa runt i hur mycket den vill.

Men ja, det lutar åt råttor, i alla fall till en början. Eller så kan man bygga på väggen som någon här skrev. Dessvärre kan man inte ligga och krama råttorna och höra ett spinnande innan man går och lägger sig.

Kanske borde skriva anledningen varför jag vill skaffa katt och det kan låta själviskt men jag vill poängtera att katten skulle få det bra hos mig. Jag har social fobi och går inte ut så ofta och kan ha perioder av depression och har under en tid bott i andra hand där jag inte fått ha djur. Katter ger en mycket läkande effekt för min själ och jag tror att jag och en katt skulle ha mycket utbyte av varandra. Enda anledningen att jag skulle låta det vara utekatt är just för den lilla ytan, skulle det vara så att han/hon känner sig deppig av den kan man ju försöka släppa ut h*n i perioder.

Ja jag vet inte vad jag ska göra, det är sällskapet och den villkorslösa kärleken jag törstar efter.

Fridborg
0

Oj, släppa ut i perioder menade jag inte, utan menade att försöka se om denne trivs som utekatt.

Fridborg
0

Låta vara INNEKATT herregud jag kan inte skriva just nu.

[sakring]
0

En försäkring ska man alltid ha på sina djur, det har ingen betydelse om de får vara inne eller ute. En kompis till mig hade en innekatt som fick lunginflammation.

[Emma--]
0

Låter inte som det bästa stället att ha utekatt ändå på. 

Din lägenhet kommer bli ungefär lika stort som mitt sovrum. Och då blir det mycket att bygga på höjden men det blir ändå väldigt begränsad yta för katten. Och väldigt begränsad yta för dig. Kattlådan bör inte stå för nära maten och vattnet. Och vattnet ska gärna stå en bit från maten. Sen är det ju klättermöjligheter osv. 
Fundera på om du får plats med allt helt enkelt. :)

Råttor är otroligt mysiga djur också. Inget slår en stor mysig råtthane som sitter på axeln och knastrar och myser. <3 Det är inte ett helt tokigt djur att börja med :)

Blir det katt ändå bör du nog satsa på en lugn ras. Alternativt ta hand om en vuxen lugn katt.

Fridborg
0

#12: Kattlådan får lätt plats inne i badrummet och maten kan man ha vid kokskåpet eller längre in. Lägenheten e långsmal så det går att ställa alla dessa saker långt ifrån varandra :) Och när man ändå bor så litet måste man bygga saker på höjden rent allmänt så klättermöjligheter kommer det att finnas.

Det enda "problemet" jag egentligen ser med råttorna är att dom är så stationära. De behöver stor bur och buren står ju still, en katt är mer mobil. Men ja, blir det en katt blir det nog en innekatt, möjligen att vi sitter och myser på uteplatsen på sommaren med katten i ett koppel fastspänt någonstans.

Det jag mest hade tänkt är en vanlig bondkatt, och de är väl i regel lugna?

[Emma--]
1

#13 Okej ja det blir en hel del pusslande. Och sen självklart se till att katten aktiveras :)

Jo en bur kan ju ta lite plats om man vill ha en vettig bur.
Man får inte binda fast katter så i såna fall får du hålla i kopplet :)

Bondkatter/huskatter kan vara vad som helst. Så vill man vara säker där får man skaffa en vuxen :) Annars kanske man får hem den aktivaste huskatten som finns.

Fridborg
0

#14: det är ju STÖRT roligt att leka/aktivera katter, så det ska inte vara några problem! :)

Ja det kan vara lite knepigt med burar. Som tur är gillar ju råttor att klättra så man också där kan satsa på höjden. låter kanske lite galet att skaffa ett djur på så liten yta, men det här är första chansen jag fått på många år och det har varit en stor sorg för mig att inte kunna ha några.. :/

Tråkigt med vuxna bara, men du har alldeles rätt! Man kanske kan ta en tonåring? :P

[Emma--]
0

#15 Mm :)

Jo och ska man resa är det inte det lättaste att plocka med sig buren heller.
Men råttor går ju utan problem på den ytan :)

Jo det är roligt att få följa med från början. Men samtidigt mår katter och speciellt kattungar bra av sällskap från en annan katt.
Personligen skulle jag nog vänta med katt, då det blir en rätt liten yta. Speciellt om katten är busig och kör ett race. Det blir inte mycket yta att göra det på.

Jourhemmet
0

Alla kattungar är busiga och alla katter behöver stor yta att röra sig på, vänta med katt.

Fennec
0

Jag har levt med två katter på mindre än 20 kvadratmeter utan problem. Det har att göra med vad du gör med det hela.

Om jag inte minns fel bor även Cheapo här på forumet på mindre än 30 kvadratmeter med sin huskatt som innekatt.

Fridborg
1

#18: Det mest uppmuntrande svaret idag :)

Jourhemmet
0

#18 Men då är frågan hur kul det var för dom katterna. Jag tycker fortfarande att det är egoistiskt att ha katt på så litet utrymme.

Supinesophie
1

Jag tycker du ska ha katt om du vill det. Men se till att skaffa en lugn ras, t.ex. ragdoll eller perser/exotic. (går med aktivare raser också om du vill engagera dig i kattens aktivering) Om du köper en blandras/bondkatt så vet du inte vad du får.

Om man har tid så är det jättekul att ha en katt som faktiskt är inne och umgås med en. Man leker med katten och kan lära den massa trix och såklart mysa i soffan.

Katten bryr sig inte om den leker med en levande mus eller med en leksak. Klösträd och massa aktiveringsleksaker är såklart ett måste i en liten lägenhet. Koppelpromenader är mycket stimulerande för en innekatt.

Lycka till :)

Jourhemmet
0

Vill varna lite för koppelpromenader. En del katter klarar sen inte av att bara få gå ut när det passar ägaren utan står i tid och otid och skriker för att den vill ut.

Ts är arbetslös så en raskatt är nog inte aktuellt. Tänk även på att det kostar att ha katt. Den ska försäkras, vaccineras, kastreras och idmärkas. Den bör även få kvalitetsfoder för att hålla doktorn borta.

Supinesophie
0

#22 Tycke hon sa att ekonomin inte var ett problem?

Edit:

Och om man har en lugn katt och tröttar ut den på promenaden så tror jag faktiskt inte att den står vid dörren och skriker sen.

Mona22
0

Vill man gå ut med den så gör som jag gör. Sätt in den i transportburen och gå ut med den däri med koppel på . sedan när man är utanför så släpper man ut den. Våra katter sätter inte ihop dörren med att gå ut.

Jourhemmet
0

#24 Det låter som ett bättre alternativ.

Jag har hört av många att dom har problem med skrikande katter vid dörren, det har gått så långt i många fall att ägaren tänker avliva katten pga det.

Fridborg
0

#22: Jag har en bra ekonomi trots att jag är arbetslös :) Men ja, på ett sätt har du rätt att jag inte kan när jag vill köpa en raggdoll för 6-8000, men har lätt råd att betala bra sand och mat samt försäkring och eventuell pälsvård och andra saker runt omkring. Jag har funderat på att ta en ragdoll från blocket, de är vuxna och förhoppningsvis lugna och kostar ju då inte lika mycket när det är en omplacering :)

Men när det kommer till till exempel ragdoll och en sån liten yta, hur blir det med hårandet? Blir det mycket dammande och dammsugande? Nu vet jag iofs att en huskatt kan fälla så in i norden också, men jag har hört att vissa långhåriga raser inte fäller så illa..

Jourhemmet
0

Alla katter fäller, det är något man får med på köpet.

Fridborg
0

#27 Ja det vet jag ju, men vissa mer och andra mindre :) Har för mig att cornish rex inte gör det så himla mycket?

Jourhemmet
0

Rexar är oftast väldigt aktiva katter.

Fridborg
0

Nu tänkte jag inte skaffa en, jag menade bara i allmänt fällsyfte.

Jourhemmet
0

Egentligen undrar jag varför du frågar för du verkar ju redan ha bestämt dig för en katt och inte råttor. Jag tycker fortfarande att du ska vänta på din lilla katt tills du bor större. Du får osidosätta din längtan tills vidare och tänka på katten som ska bo så trångt.

Fridborg
0

#31 Näe det lutar mer åt råttor. Jag försöker bara väga för och nackdelar här. Jag vill ju så gärna ha en katt, egentligen, och vill se det från alla aspekter. Men om det inte går så går det inte. Helt enkelt. Och hittills har det ju varit väldigt många olika bud här ifrån.

Supinesophie
1

#31 Tänk på råttorna då, de får ju bo i bur :P Och tänk på TS vad trångt hon får det som är gjort för att springa runt på öppna savanner i Afrika.

[Catteklina]
1

#31 Låter mer som att du verkligen inte vill att TS ska köpa katt urhuvudtaget!

Min syster har också bott trångt med katter (i en liten etta) hon hade iheller inga problem med överaktiva, uttråkade katter.
Nu vet jag inte riktigt hur det är just med Ragdollen, men vi har också en långhårig katt här hemma (Norsk skogkatt) och visst det blir hår där han sover och det kan ligga hårbollar i hörnen, men inte värre än att det går att snabbt plocka upp eller dammsuga bort!
Jag själv tycker personligen att det är värre med korthåriga, för dom långhåriga katternas päls har en förmåga att oftast bli små tussar eller hårbollar istället för lösa hårstrån överallt.

Nu har vi bytat till en skinnsoffa, men innan när vi hade en tygsoffa så var det rätt otrevligt med allt hår som fastnade på den!

Lycka till i valet! Råttor är ju trevliga dom med och klarar sig ju sig bra två stycken i en bur och klarar sig lite mer ensamma än vad en ensam katt gör som du skulle börja jobba eller liknande.

Mvh,
Catarina

emblan
0

Vissa katter skulle säkert funka toppen, katter är så olika individer! Se till att gå ut på promenader eller hägna in så den kan få lite frisk luft. Vet inte varför du ens ställer frågan här och öppnar upp för en massa tyckare? Bara DU vet ju vilka förutsättningar du har och känner vad som är rätt… Lycka till oavsett vad Kyss

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

Mely
0

Jag tycker inte att det är några direkta problem med att bo så som du gör och ha katt. En av mina vänner bor ungefär som dig, och har två katter.
Bara man aktiverar dom, och kanske går koppelpromenader ibland, så tror jag att det skulle fungera bra iallafall. Eftersom du är hemma så pass mycket, så borde du ju hinna aktivera tillräckligt. :)
Om du sedan får jobb, så är det väl inte omöjligt att du då kan uppgradera lägenheten ett snäpp så att kisse får det större?

Bara du ordnar klätterträd och fixar lite ställen på höjden, så tror jag iallafall att det skulle fungera bra. :)

emblan
0

Skaffade våra första två katter från ett katthem när vi bodde på 44 kvm och hade innätad uteplats, det gick kanon, men man lever ju väldigt nära varandra och katterna då : ) Nu bor vi i ett stort hus ute på landet och har 2 ragdolls, de är av en helt annan mentalitet och ypperliga innekatter så fundera verkligen på om det inte är värt att spara ihop till en raskatt som du vet kommer passa inomhus om det är det du tänkt, annars kan det bli jobbigt…

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

Mely
0

Men jag skulle nog satsa på en äldre omplacering då, som kanske är lite lugnare :). Så har du bättre förutsättningar för att det ska gå bra.

[Lillfjanten]
0

håller med Jourhemmet här, det är inte mycket yta för en katt vare sig den är aktiv eller lugn. ts lägenhet är mindre än mitt uterum, och om jag tänker mig den ytan för en katt, nej det finns bara inte. jag anser att de behöver större yta att röra sig på, det är inte bara uppåt de behöver kunna få yta. det är ingen rättighet att ha katt, det är en förmån.

[[Netticat]]
0

[[Netticat]]
0

Oj min kommentar försvann… Vad hände ;D

Silvestris
0

Jag tycker inte att det är lämpligt att ha en katt enbart inomhus på 22 kvm. Det börjar bli en klyscha att katter lever kubik, men faktum är att en katt behöver få sträcka på benen ordentligt och få rasa av sig med jämna mellanrum och det låter sig inte göras på 22 kvm. Såvida inte lägenheten är 11 x 2 m lång.

Jag har ingenting emot innekatter, jag har det själv, men det krävs ändå att miljön är tillräckligt stor och komplex för att katten ska må bra som innekatt. Vi kan jämföra med de regler som gäller för djurparker (som i bästa fall har mycket större kompetens att skapa bra miljöer för djur än gemene man). För kattdjur under 5 kg gäller för inomhushägn mins 25 kvm med 2,5 m i takhöjd och jag lovar att om ni såg en nordafrikansk vildkatt i ett hägn av den storleken skulle ni instinktivt tycka att det är för litet. Trots goda klättermöjligheter, en komplex miljö och daglig berikning.

Skulle du få ut med din katt i flexikoppel dagligen skulle jag tycka att det är okej med 22 kvm eftersom katten får möjlighet till mer rörelse och dessutom får alla syn-, hörsel- och doftintryck från omvärlden.

Fridborg
0

Jag tar till mig av allting ni skriver, det är jättebra tips från både för och emot-hållen! :)

Det roliga är kanske lite också att jag är många gånger större än en katt och det är inga problem att jag kan bo så litet. Visst, jag kan gå ut när jag vill och så, så det är lite i dom banorna jag tänker. Jag måste ta en ordentlig funderare om jag har orken och engagemanget att gå ut med en katt så ofta. Stimulans hemma är inga problem.

Men vad gör man tex om man har en innekatt som vägrar gå ut? Vet fler katter jag försökt med som bara verkar ha mått dåligt över det…

klick
0

Jag ska flytta till en etta om tre veckor och har två kattungar på g.
Jag kommer aktivera dom mycket när jag är hemma så klart.

Jag har haft tamråttor, det är helt fantastiska husdjur och rekomenderar starkt! Dock tycker jag att råttor kräver mer än katter.Jag vet att jag kommer skaffa det om ett tag igenom, om det går att lösa tillsammans med katter.

Gör det som känns bäst. Magkänslan brukar ha rätt :)

Fridborg
0

#44: Det känns lite som att tamråttor kan vara mer krävande som du säger, en katt kan strosa lite fritt när man är hemma, men tamråttor kräver en hel del uppmärksamhet, nästan ständig för att fortsätta vara tama.

Hittade en underbar ragdollhane på blocket som är 6 år jag blev SJUKT sugen på, men jag tror inte hans gamla matte och husse skulle bli så glada över min lilla yta :/ Sen ska jag renovera nya lägenheten flera veckor så jag har ingenstans att ha honom :(

klick
0

Eftersom råttor är burdjur behöver dom mer övervakad utetid, katter strosar ju runt som dom vill i lägenheten.
När råttorna är tama brukar det inte vara några problem, utan mest att dom lätt bli uttråkade då dom är väldigt sociala.

[Emma--]
0

#45 Ständigt behövs inte. Och när dom väl är tama, vilket dom blir i princip direkt om man köper från en bra uppfödare så kan råttorna springa runt lite hur som helst när du är hemma :) Om du råttsäkrar lägenheten förstås.

Men mer krävande skulle jag inte kalla råttor :)

Nu har jag rätt så krävande katter, speciellt en av dom. Och jag har inte träffat någon lugn katt så jag kan inte säga hur dom skulle funka på den ytan.
Men mina katter skulle inte funka på sån liten yta. Jag har svårt att föreställa mig hur jag skulle kunna ge dom en vettig miljö där dom kan få den aktivering dom behöver.

Silvestris
0

Det finns ju tyvärr en förlegad syn på katten som ett djur som inte kräver så mycket av sin ägare och det stämmer ju, så länge katten kan gå ut och aktivera sig. Tyvärr leder denna syn till otillräckligt stimulerade innekatter som 1) attackerar ägarens fötter och händer 2) kissar och bajsar på fel ställen 3) klöser på fel möbler 4) röjer runt och river ner saker osv.

Innekatter behöver aktiv stimulans från sin ägare. Det behöver inte vara svårt, men det behöver göras. Promenader ute, mat i aktiveringsbollar, doftsök (leta mat, kattmynta eller annat som luktar spännande), lek med ägare/kompis osv.

Visst kan många innekatter sysselsätta sig själva, men om inte ägaren erbjuder tillfällen är det rätt troligt att den kommer sysselsätta sig på sätt ägaren kanske inte är så förtjust i.

Fridborg
0

Har en kompis som bor på ungefär samma yta. Katten hade en låda, matskål, en kattleksak. Nu har han iofs inte så mycket möbler så hon brukade rejsa rätt mycket, men inte var hon snäll. Hon brukade alltid fräsa åt folk och rivdes rätt mycket. Nu är iofs min vän väldigt speciell, han har troligen grav aspergers, visst lekte han med henne och så men…

En dag var han lite påverkad och skulle ut på krogen och lämnade fönstret lite på glänt, det va vår och började bli varmt ute. Då passade Anita på att hoppa ut. (Han bor på bottenvåning, men en bit upp, utan balkong). Speciell som han är så gick han ut och letade, men utan att ropa på henne. Jag försökte förklara att hon behövde höra hans röst så hon kunde komma fram, men icke. Jag ropade, men det hjälpte inte så mycket eftersom hon hatade mig.

Sommaren gick och för ett par veckor sedan fick han samtal från ett djursjukhus. Anita hade lämnats in död av polisen. Nu kommer hon snart hem igen, fast i en urna, han beställde kremering och tänkte ha henne hemma på hyllan.

Jag kanske borde lära mig en hel del om den här historien nu när jag tänker efter.

[Lillfjanten]
0

#48  där håller jag inte med. förlegad syn, det är din åsikt, eller har du någon statisktisk vetenskaplig källa på det? har aldrig haft en katt som protesterat genom att göra sitt på annat ställe, så troligt tycker jag inte att det är. då är det annat som spökar.

[sakring]
0

Med tanke på vilka mått som man har   på ett katthem så tycker jag att 22 kvm är ganska stort får katten dessutom tillgåg till 6 kvm innätad balkong och koppelpromenader så tycker jag det är helt OK. Du har inte fundrat på en brittikst korthår? Det finns vuxna  omplaceringa av dessa också och det är en lugn ras.

Silvestris
0

Katthem måste ju av flera olika skäl begränsa utrymmet katterna kan vistas på, men visst… sätter man katthemmen som standard för vad som är acceptabel permanent kattförvaring så…

prodigy
0

#33 :)

[cala02]
0

Vore det inte en lösning att ha en jourkatt åt ett katthem? De vet ju vad katten har för karaktär, den får större utrymme än i katthemmet och du gör en insats.

Linnea
0

#54 Låter som en toppenidé!

Skynda långsamt så går det fortare.

Fridborg
0

Nu kommer detta jätteplötsligt, men jag får hem två råttpojkar imorrn :) Har lyckats fixa bur och tillfälligt hem till dom jag kommer spendera all tid i medans jag renoverar! TACK för alla svar Ni gett mig! (Anledningen till detta plötsligt är att det bara går att fixa transport på väligt länge imorrn så jag tog helt enkelt chansen!)

klick
0

åh lycka till! råttor är det bästa som finns!

IceJossan
0

#50 Det är otroligt vanligt att katter avlivas eller i BÄSTA fall lämnas bort för att de är understimulerade och därmed kissar/bajsar "fel", biter på sladdar, plötsligt blir nervös eller aggressiv, osv. Man kanske inte märker av detta som "privatperson", men vi som jobbar på katthem eller på annat sätt har vigt våra liv åt de hemlösa, utslängda och/eller oönskade katterna vet att detta är ett faktum: Många katter mår skit när de är understimulerade och visar detta på de sätt de kan eftersom de inte kan komma ur sin "bur" (=sitt trånga och tråkiga hem).

Tyvärr sant.

[Emma--]
0

#56 Grattis. Hoppas du visar bilder på råttor iFokus sen :)

Fridborg
0

#59 Självklart! Det är från Mia, wintermynta, de två bruna rexade pojkarna :) (färgkoden kommer jag inte ihåg just nu bara för det).

[Emma--]
0

#60 åååh rexade pojkar <3 nom nom. 
Har tre rexade pojkar här hemma :) Helt klart favoritpälsen. Man blir beroende av rexat…. :P

zoolatri
0

#60 Åh jag hade en Wintermyntaråtta för några år sedan, världens mysigaste kille:)

Lycka till med råttorna! Det kommer kanske tillfällen att skaffa katt senare, nu kommer du ha fullt upp med småkillarna antar jag;)

Fridborg
0

#62: Skönt att höra! Har hört mycket fint om råttor som kommer därifrån :)

prodigy
0

Härligt med råttor! Själv går jag o längtar efter ett par små råttisar, de kan ju faktiskt också gosa, sitta på axeln o går ju att ha ganska fritt när man är hemma!

Tycker faktiskt att råttor är det perfekta sällskaps djuret!

Lycka till!

LadyLightworker
0

Intressant tråd då jag själv är på språng att skaffa katt, och jag bor i en etta. Funderar dessutom till och med på att skaffa 2 stycken, då jag anser att det kan vara bra om de har sällskap av varandra. Flört

Det handlar om hur man ordnar sitt hem med klätter- och busmöjligheter för en katt. Att ta en kattunge är bra, för då vänjer man den vid att bo inomhus. Man kan stimulera katten, ge mycket kärlek och omsorg, gå ut med den - som en hund tex.

Tråkigt av "jourhemmet" att vara så negativ mot människor som vill ha innekatt och frågar andra om råd och idéer.

Det handlar som sagt vad man är beredd att göra för sin katt Kyss

Tjing från mig som älskar dessa små lurv, allra helst Brittisk korthår…

[Catteklina]
0

Grattis till råttorna! :) Underbara djur!

Fridborg
0

Om 2-4 år när pojkarna levt sitt liv kanske ni ser mig här igen :) Känns som rätt beslut, men tack för allt stöttande och alla skeptiker, jag uppskattar ärlighet och folk som kan säga åt mig, faktiskt!

[sakring]
0

# 65 Om jag ska var petig så heter det BrittiskT korthår med ett T på slutet. Men jag älskar dem ocksåSkrattande

LadyLightworker
0

Ja det finns människor som inte är annat än petiga.

Jourhemmet
0

#65 Jag har hela hemmet fullt med hemlösa INNEKATTER så det är definitivt inte det jag har något emot. Jag har något emot att man har katt på 20 kvm.

Fridborg
0

#70 Frågan är då vad varje katt har per kvadratmeter. Jag tvivlar starkt på att om hemmet är fullt har de 22,5 kvadratmeter var. Har du tex 60 kvm kan du bara enligt dina mått ha 3 katter. Men oroa dig inte, jag har råttor nu.

[Lillfjanten]
0

tycker nog inte att man ska jämföra tillfälliga hem med varaktiga hem vad gäller ytan. att katter har en liten yta på katthem kan jag förstå, men det är ju inte heller meningen att de ska stanna där livet ut.

Amorell
0

Jag vet inte, men MIN personliga åsikt är att antalet kvadratmeter inte spelar sån enorm roll. Det beror väl mycket på kattens personlighet och hur mycket tid/pengar man är beredd att lägga ner på aktiviteter till katten. Jag har 45 kvm, men min katt använder MAX 25 av dem aktivt (om man nu ska va sån, hon campar i vardagsrummet)

Eftersom jag är hemma mycket har jag mkt tid att lägga på att leka och gosa med henne Glad

~ Ysmn

[Lillfjanten]
0

ja olika åsikter får vi ha.

Amorell
0

Haha! Jag såg inte ditt inlägg innan mitt! Tungan ute Men det får vi definitivt ha Glad

~ Ysmn

Fridborg
0

Vem säger att man stannar på 22,5 kvm livet ut?

Amorell
0

GladDet får man väl hoppas att man inte gör

~ Ysmn

Fridborg
0

Det är knappast att man flyttar till mindre. Men jag börjar tycka att diskussionen är totalt onödig då jag har råttor nu och inga planer på katt så länge dom lever.

Amorell
0

Okejokej, be om att tråden ska låsas då.

~ Ysmn

BMEXX
0

TS har ju redan råtter på G men ändå. En kompis katt bodde i ungefär sån stor lägenhet i ett par månader och den katten blev fet! Kunde inte springa eller göra något kul. Sedan när hon flyttde in i en tvåa med mig så blev katten smal och harmonisk igen. Så tycker du gjorde rätt som valde råttor.

Mina kissar måste ha MINST ett race per dag, så för dem är det otänkbart att bo trångt :P

// Pabblo

Fridborg
0

Ah, ber om att tråden blir låst då:P

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer