Sätta ihop två 6månaders?
Obs! Mycket text :)
Jag har som sagt en katthona på 5 månader och hon har inte träffat någon annan katt ordentligt förutom mamma och syskonen.
Däremot har jag märkt att hon är väldigt "dominant" mot andra djur, dock som hon bara träffat när hon suttit i bur. Hon fräser, morrar och är allmänt sur, men verkar inte vara rädd.
Kan denna ilska vara för att hon känner sig trängd i buren?
Hursom, tillbaka till min undran. Jag har blivit förfrågad att ta emot en 6 månaders gammal katt hane, kastrerad. Vill så gärna att min Luna ska ha en jämnårig kompis att leka med, och vi flyttar den sista september, till en trea på 76 kvadrat och tycker att det är så passande att ta en till kompis nu, när hon är så ung och när vi har större plats.
Min förhoppning är ju att de ska ha varandra livet ut och att allt ska gå smärtfritt ;) Jag har sagt som datum 7e okt, alltså en vecka efter att vi har flyttat. Då har vi förhoppningsvis hunnit bo in oss i lägenheten. Tycker ni att det är för tidigt? Alltså att det blir alldeles för många förändringar hos vår lilla tjej?
Kan tillägga att hon är väldigt trygg i sig själv och har följt med oss på diverse resor så hon har inte svårt att anpassa sig. Men jag har dåliga erfarenheter från min pappas extremt dominanta katthane.
Jag tror att det skulle gå fint. Katter behöver en av sin egen art och ju yngre det är ju lättare brukar det gå.
Kommer säkert bli sura miner, fräs och tassfäktning så klipp klorna.
Men efter npn vecka har dom säkert funnit varandra, ibland går det fort och ibland kan det ta lite längre. Mitt bästa tips är att låta dom sköta sig själva. Det låter mer än vad det är ;)
Jag tror att det går alldeles utmärkt då båda är kattungar. Fräs i början får du räkna med och det är fullt normalt då dom måste testa rangordningen. Jag skulle rekommendera dig att kastrera eran katt nu bums så att det är klart innan flytt och kattkompis.
Tack för svaren och jag hoppas att det går som ni säger! :)
Ang kastrering så vill "min" veterinär vänta tills katterna är 6 mån, alltså någon vecka kvar för min lilla tös. Men hon är redan nu väldigt utvecklad i kroppen så jag hoppas att det är ok att boka tid redan nu :)
#3 boka tid och förklara varför om dom tycker du ska vänta :)
#4- Jag får göra det. Hos min vet får man till och med vara med under operationen, vilket jag tycker är ganska trevligt faktiskt, jämfort med de större klinikerna i den här staden där man lämnar katten vid 9 och hämtar den vid 16.
Jag hoppas inte att jag kommer behöva förklara varför jag vill kastrera min hona.. :) Trots att just denna kille vi får hem är kastrerad så finns det sååååå många okastrerade hankatter där ute som bara väntar att få sätta klorna i min tös, haha ;)
Nej, skämt och sido. Men jag kommer flyttat till "okastrerade katters mecka" ungefär.
Vad snällt. Jag har kontaktat en veterinär i en annan stad och då förklara dom att man ska boka tid som en som åker långt då börjar dom med ens katt och så får man ut katten på någon timme så där, när katten är okej.
När man tänker efter så undrar man ju hur katterna har det hos veterinären när dom väntar på sin tur… :/