Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3875 ggr
exitingsvillemo
0

Byta ut Orijen mot Eukanuba

Mina missar får i dagsläget torrfoder från Orijen, men efter att ha läst lite olika trådar så är det tydligt att många anser Eukanuba som likvärdigt… Hur ligger det till? För är det så, köper jag hellre Eukanuba, vilket är betydligt snällare mot plånboken ;P

Katterna får även mjau eller bozita blötmat 1-2 ggr/dag

Båda är kastrerade (en hona en hane) en långhår och en semi, inga problem med hårbollar. 5 och 13 år, inga sjukdomar

Linnea
0

Orijen är väl spannmålsfritt? Isf är Eukanuba inte likvärdigt. Kanske i näringsinnehåll men näringen ska komma från rätt saker.

Skynda långsamt så går det fortare.

ravenkitty
0

Jag skulle nog föreslå att ni stannar kvar hos Orijen då Eukanuba innehåller fler onödigheter. Så länge kissarna inte mår dåligt av Orijen pga fiskallergi eller så. Så tycker jag att ni fortsätter med det :)

exitingsvillemo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

EUKANUBA:

Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid. ORIJEN:
Färskt kycklingkött (22%), kycklingmjöl (18%), färskt laxkött (7%), kalkonmjöl (5%), kycklinglever (5%), sillmjöl (5%), russetpotatis, kycklingfett (5%), sötpotatis, ärtor, färskt göskött (3%), hela ägg (3%), färskt kalkonkött (3%), färskt sikkött (2%), soltorkad alfalfa, färskt sillkött (2%), torkad organisk brunalg, pumpa, chikoria rot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svart vinbär, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium Det finns ju fler ingredienseri Orijen, vilka är de dåliga kontra bra ingredienserna i dessa foder?

[hehlenaaa]
0

Själv föredrar jag Eukanuba eftersom jag är lite orolig över fisken i orijen…

EvaSe
0

Jag kan rekommendera Carnia Lynx som innehåller animaliskt protein och fett.

Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer och mineraler.

Råprotein 40% (minst 96% animaliskt)

Råfett 23% (minst 99% animaliskt)

(Omega 3 0,98% & Omega 6 3,87%)

Växttråd 2,5%

Aska 12,5%

(Kalcium 2,17% & Fosfor 1,16%)

Vatten 7%

Kolhydrat 15%

Det man kan vara lite skeptisk mot är magnesiumhalten.

/EvaS  S*Capsicum´s

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

ravenkitty
0

Jag hade tidigare funderingar på just Carnia men fick veta att det innehöll för stora mängder magnesium och att katter hade blivit dåliga av just detta foder. Jag valde då att istället köra med Orijen tills mina visade sig vara fiskkänsliga, det var ett bra tag sedan dock..

Jourhemmet
0

Jag ger mina kissar Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt. Och ang. magnesiumhalten där så är jag inte det minsta orolig. Dels för att dagsgivan är väldigt låg, katterna äter betydligt mindre, dels:" Magnesiumhalten är inte ensamt avgörande för utvecklandet av struvitstenar, utan den står i relation till urinens surhetsgrad." Och som dom jämförde på sidan om Carnia så innehåller tex möss mer magnesium.

exitingsvillemo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då jag har en kastrerad hane, så är jag tveksam till magnesiumhalten i carnia. Man vet ju att magnesiumhalten ökar risken för stenar, därför tänker jag inte chansa.

Mina är utekatter och får säkerligen i sig magnesium ändå genom byten dom fångar och äter, så vill inte stoppa i dom ännu mer.

Orijen innehåller ju betydligt mer saker än Eukanuba, är alla dessa saker verkligen nödvändiga/beprövade? Jag blir misstänksam ju fler ingredienser ett foder har, kanske fel tänkt av mig?