Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7631 ggr
oh-la
0

Lång flytt med katter i bil

jag ska flytta om ungefär 3 veckor från Göteborg till Stockholm, och självklart ska katterna följa med. det jag är mest orolig är ju hur man löser förflyttningen av mina småttisar. det blir ju en 5 timmar lång bilresa där katterna självklart sitter i transportbox. min ena blir gansta stressad av bilresor, så i hennes bur blir det antagligen lite feliway. min andra trycker på avstängningsknappen så fort hon hamnar i en bil, så hon kommer somna.

5h är ju ganska lång tid, och det som oroar mig är toalätten. hur löser man det på en såpass lång resa? vi kommer ju pausa under resans gång och ta en fika på vägen. bör katterna rastas då också? hur har andra gjort som rest längre med katt?

alla tips välkomnas :)

noir
0

Vet inte hur er bil ser ut och hur den ser ut vid flytt (alltså fullpackad). Det jag tycker du ska tänka på är om dom är rymningsbenägna, en katt flydde nyligen ur en transportbox på för katten okänd ort och har aldrig varit ute, Det är ju inget man vill råka ut för som kattägare.
Kan dom gå i sele? isf kanske det är värt att testa bilbälte för katt. Hur säkert det är jämfört med transportbox vet jag inte. men min ena katt funderade jag på att ha de till innan vi skaffa våranan andra katt för hon var så arg på transportbox och lugna ner sig och sov om man tog bort boxen och satt bak med henne i kattsele och koppel. (dock löste de sig när vi skaffa andra katten coh båda är i samma. då myser dom ihop)

men tanke på kattlåda, lägg handdukar i boxarna och ta med extra ifa det händer olyckor. Finns billiga på ika för ca 2kr styck. och om du har möjlighet ta med en kattlåda i bilen och har du en skuff kanske den kan stå där när ni stannar bilen och låta katterna vara i skuffen (om den är öppen mot baksätet dvs)

bara lite tankar jag fick

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar se till att ha med en resepotta..låda med stängbart lock (finns på tex clas ohlson) ifall resan är lång. Är buren tillräckligt stor kan man ha en låda där hela tiden om man är orolig att olycker ska ske.

Har man en lättstressad katt hade jag nog sett till att de gjort sina behov innan resan och inte stannat för att fika utan kört på. En stressad katt kan lätt få panik och rymma om man tar i och ur den ur stansportburen

MonicaLagerquist
0

Vi var i Göteborg och ställde ut i helgen.Det fungerade hur bra som helst med fyra katter i bilen.Mina katter åkte ca 45 mil.

En kattunge på sex månader en på sju och två vuxna fertila hanar.Min lila tös jamade en del de andra som.

Vi stannade och åt en gång men katterna fick vara kvar i sina burar.

Ta med ett extra underlägg till buren,våtservetter och en plastpåse att lägga ev kissiga/ner bajsade saker i om olyckan skulle vara framme.

Stolt ägare till tre La permer

line84
0

Jag har stora transportburar till mina katter. I dom så får det plats en liten kisslåda (sån man har på utställning). Katterna får ändå plats utan problem annars kan man sätta in den då och då om man tror att katten behöver den.

oh-la
0

#1, jag vill inte ha dem i bilbälte (antar att du menar säkergetssele för djur) utan jag vill ha dem i sina respektive burar, fastspända om olyckan, gud förbjude, skulle vara framme. jag vill heller inte ha dem i samma transportbox, även om de är vänner och det säkert hade vari ok. känns inte jättespännande att behöva tvärstanna på motorvägen om katterna under en 5 h tur skulle bestämma sig för att bli ovänner.

tack och lov är katterna inte jättestressade av bilfärd, det är inte så att de klättrar på buren. hon är orolig och jamar, men öppnar man boxem blir det ok. man skulle kunna rasta dem i lite i bilen när man stannar till och i allaf all låta dem spatsera runt en stund och få sträcka på sig. de är ju vana vid att vara ute i sele, men jag vet int eom man vågar med tanke på rymningsrisken (som du säger) även om jag gjort liknande promenader både efter bilturer och bussturer innan.

#2, resepotta var ingen dum idé. det kanske skulle funka. annars blir det väl den vanliga varianten. tidningapapper och handdukar som jag kan byta under resans gång.

#3, tack för tipsen :) skrivet en liten reselista med bra att ha saker. den blir mer seriös än min egen lista tror jag :P har man aldrig åkt så långt med katter innan blir det ju ett litet projekt. antar att de klarar sig utan vatten? eller ska man erbjuda vatten under resan? mat får de inte förrän vi kommer fram.

MonicaLagerquist
1

Jag brukar inte ge vare sig vatten eller mat under resan.Tom som lätt blir bilsjuk får fasta innan resan.

Sen brukar jag se till att katterna kissar och bajsar innan vi åker.

Mina katter är lättlurade till att kissa.Jag gör bara rent toalådan och häller i lite ny sand.Då går de genast dit och gör sina behov.

Tom har det väldigt jobbigt när jag gör rent alla sex toalådorna samtidigt.Han går då efter mig och kissar i alla sex lådorna.Skrattande

Stolt ägare till tre La permer

oh-la
0

#6 hahaha! jag känner igen det där :) min ena ska alltis sätta sig och klämma fram en korv när man är halvfärdig med lådan. är så himla motiverande att fortsätta med en nybakt stinkis att ta hand om menar jag ;)  hon gör det bara mot sambon iofs, för jag lyfter alltid bort henne. tycker hon kan hålla sig tills jag är klar.

lille Tom, vilket jobb du har Skrattande

ska helt klart testa detta och se om jag kan motivera båda. har funderat på att fasta dem innan resan. i alla fall hon som blir så orolig. det kan ju ha att göra med åksjuka. vi har aldrig åkt så långt innan nämligen. ser inte heller varför de inte skulle klara sig utan käk ett tag. det är ju bara 5h vi pratar om.

Fridaybrew
0

Det har gått bra alla gånger, tom när det var tillåtet med djurburar på swebus. Numera har vi bil och det gör saken så mycket smidigare och enklare för alla involverade.

Vi har 2 st http://www.rusta.se/images/products/78601157_l.jpg

länk:
http://www.rusta.se/djurtransport_hopvikbar_shn_g_p78601157.html

Dessa sätter vi i bilen med öppningarna mot varandra och har sedan det öppet. i den ena har vi en minisandlåda. De två buraran tar upp verkligen hela baksätet men då har de iaf lite mer att röra sig på än vanligt. Vi har två resebagageband som vi drar ihop burarna mot varandra så de inte råkar bli en springa. Axelbanden har man på nackstödet så står burarna stadigt.

Glöm inte bort att det finns överdragsskydd att köpa på biltema utifall att katten är en "kantkissare" och med minilåda så är det dömt att det hamnar lite på sidan.

Sen drar man in mat och dryck samma dag som man åker eller efter midnatt innan. beroende på när man åker på dagen. Åker man tidigt så fungerar midnatt. åker man vid lunch eller em så fungerar morgonen.

/Fridaybrew

[Anunnaki]
0

Flera katter som jag känner har åkt långa resor med bil, tåg och flyg men ingen av dem har ens velat gå på toaletten och inte heller vare sig äta eller dricka. Längsta resan tog nog 15 timmar. När jag åker med katt längre sträckor brukar jag ta bädda buren med många tjocka handdukar och ta med extra handdukar plus plastkassar att ta nedkissade handdukar i men ingen har någonsin kissat under resan.

Värre är förstås om en katt är rädd men om man är två kan ju en ta katten i famnen under resan men kom i håg att då ha sele på katten.

[Norrbysa]
0

• Du kan fasta katterina innan avresa.
  • Feliway i buren 30 min innan avfärd.
  • Mat o vatten under resan.
oh-la
0

#10, menar du att man ska ha eller inte ha mat och dryck under resan? ursäkta att jag är lite trög :P

[Anunnaki]
0

# 11 Iofs frågade du inte mig men de katter som jag har erfarenhet av vid resor som du menar har inte velat ha vare sig mat eller vatten. Men katterna är som vi människor, de är olika. Ta med lite vatten och lite mat så får katten bestämma fast tänk på att det finns katter som blir åksjuka men det har aldrig hänt med mina katter.

Kom att tänka på att en kattägare berättade hur de under tågresor med sin katt haft en kattlåda i en plastkasse och när de åkt någon timme hade de tagit med katten och plastkassen till tågtoaletten där katten snällt satt sig på lådan halvt inne i plastkassen.

[Norrbysa]
0

#11 Nej jag menar innan resan. :-) När jag skulle resa långt med mina katter fick jag rådet att ta bort maten några timmar innan avfärd för att undvika att katterna behöver gå på toa under resan.

jollycox
0

Min ena katt är åksjuk och gör ner sig på resan så han måste jag fasta innan. Den andra ger jag inte lika mycket mat inför en resa och så brukar vi ha med en toa och han brukar ibland gå på den då vi stannar under resan. Så jag tycker ni ska ha med en toa och låta katterna få tillgång till den under stoppen ni gör. Samt erbjuda dom vatten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin