Skulle nog vara bra...
… om Sverige införde att alla Chipmärkade djur får ett C intatuerat i örat så man vet om djuret är chippat eller inte. (bara en tanke)
Det skulle göra allt så mycket smidigare.
Eller vad tycker ni?
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Då skulle de behöva sövas även vid chipmärkning.
Jo i för sig men många passar på att chippa när dom ändå ska kastrera katten.
Mvh Amanda
Min katt tatuerades i örat vid kastreringen.
Nu några månader senare tyckte jag inte att tatueringen syntes tillräckligt bra, då han är svart, så även i örat, och märkningen är ju som ni vet ganska så mörk så jag chippade honom i förra veckan.
Kändes faktiskt ganska så skönt att slippa söva honom igen… och jag tror inte att det C:et i örat hade gjort någon skillnad, för man hade nog ändå inte sett det så tydligt.
Jag tycker att det låter som en bra idé som TS borde skriva till Jordbruksverketoch Sverak om. Man skulle ju kunna chippa katten när den är ganska liten och komplettera med C:et när den kastreras. Att det inte skulle fungera så bra på mörka katter är ingen anledning att inte heller de katter som är ljusa i öronen fick den säkerhetsupplysningen i örat. Dessutom är det enklare att urskilja ett C när man vet att det är just ett C som man ska leta efter än att uttyda ett antal tecken där ingen vet ens hur många tecken som man ska leta efter.
#4 Det skulle jag nog kunna, mejlar man dom bara då eller?
Mvh Amanda

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det inte bättre att informera och informera att katter både kan vara tatuerade och chippmärkta.
Stolt ägare till tre La permer
Men en människa som inte vet att en katt både kan vara chipad och/eller tatuerad, skulle säkert inte ha en aning om vad ett C i örat betyder.
Jag vill absolut inte tatuera någon av mina katter spelar ingen roll hur litet C det skulle vara. Har chippade innekatter och tycker deras öron är perfekta som dom är.
/Fridaybrew

Vore ju kanske bäst om det fanns en lag på att alla skall chipmärka sina djur.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Håller med EddaM. En lag om att alla katter ska chippas vore inte fel! Även att alla utekatter ska vara kastrerade..

#10: Ja den lagen om att de skall vara kastrerade behövs verkligen!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Håller med #9!
# 9 0ch 12 m fl naturligtvis skulle det vara en sådan lag men det vill ju inte vår jordbruksminister för enligt honom finns det inga problem runt katter här i landet.
2, vi har chipat våran kattunge i samband med vacc men har tänkt tatuera i örat just för att man ser att den är märkt görs vid kastreringen, nu är våran innekatt o kommer så förbli men vara på säkra sidan :)

Eftersom det i vårt avlånga land finns ett problem med ett stort antal hemlösa/förvildade katter håller numera länsstyrelserna i Sverige på att "omhänderta" vilket ofta betyder skjuta av katter som saknar ägare. I en del fall har detta skett där inte märkning av katten varit synlig. I flera fall har skyddsjägare inte bemödat sig med chipavläsning utan "omhändertagit" katten direkt.
Om katten har en synlig tatuering (ID-nummer) i örat minskar denna risk. Även en tam, ägd katt kan i fångat tillstånd bli stressad och uppvisa egenskaper som en förvildad katt, vilket har resulterat i att "fel katter" "omhändertagits" läs skjutits.
Problemet kanske inte är så stort ute i landsorten men i våra storstäder har detta med skyddsjakt nu blivit vardagsmat.
Chippa gärna vid vaccination men ID-märk OCKSÅ vid kastreringen och inte bara med ett C eller ett X i örat. Det kostar ju inget extra att få några siffror som verkligen visar på långt håll att katten är ägd!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Själv kör jag med både hänglsen och livrem. Chippar till att börja med och tatuerar vid kastrering.
16 livrem är det halsband menar du?
jag ska göra som dig dok inte halsband pga innekatt men hoppas att det räcker med dubbel märka chip o tatuering :)

#15, problemet är ju att inte ens tatueringar alltid syns utan att man måste ner i örat och gräva. jag har bara sett ett litet antal katter där man ser tatueringen så tydligt att man på avstånd kan kolla katten i örat. det räcker att katten är fluffig, svart eller att tatueringen är riktigt dålig, så är den i princip omöjlig att upptäcka om man inte verkligen kollar. mammas och pappas katt är en sådan katt (svart långhårig). där får du fysiskt hålla fast honom och sedan börja gräva i örat för att ens se antydan till tatuering. det där är ju tatueringarnas stora nackdel.
de som "omhändetar" utan att leta efter chip bemödar sig med största sannolikhet inte heller med att kolla katten i öronen. framför allt inte om den är uppstressad.