Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2154 ggr
milow
0

Kattunge, 8 veckor

Jag har letar runt lite men inte hittat något direkt svar på det jag undrar över.

Jag har läst en del om hur kattungar kan påverkas om de lämnar mamman för tidigt. Jag har tagit hand om en kattunge som är 8 veckor då den förra ägaren skulle avliva henne, och då hamnade hon hemma hos mig. Hon visar en del av dessa beteenden som jag läst om, t ex slickar och suger hon (hon blundar, kurrar, börjar "trampa" med tassarna och ibland blir hon nästan lite desperat när jag lyter undan henne) på mina fingrar, öron och är väldigt nyfiken på mina ögon och ögonfransar och försöker busa och slicka på dem också. Hon kräver väldigt mycket uppmärksamhet och även om hon kan ge sig ut på egna små "äventyr" och lekar i lägenheten ser hon oftast till att jag eller min tvååriga kattpojke är i närheten annars kan hon bli orolig. Hon kommer väldigt bra överens med min andra katt.

Jag förstår att jag aldrig kan göra jobbet som mamman och syskonen skulle gjort de sista fyra veckorna men min fråga är helt enkelt: finns det något jag kan göra för att få henne säkrare på sig själv? Bör jag låta henne slicka/suga på mig eller är det ett beteende jag bör försöka bryta? Jag har läst om båda alternativen, men vet inte vad som är rätt eller fel.

Jag vet inte om jag gjorde rätt som tog hand om henne men det kändes fel att hon skulle behöva dö för att ägaren hade "tröttnat".

Jourhemmet
0

Låt henne snutta, det är en trygghet för henne.

IceJossan
0

#1 Fast andra säger ju annat. Visserligen är hon ju bara 8 veckor och rent natuligt är hon fortfarande i snuttålder och borde få dia emellanåt fortfarande. Men om några veckor kanske TS ska agera som mamma skulle ha gjort och vänja henne av med snuttandet?

Cat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klart att du gjorde rätt som tog henne. Men jag tror inte det finns nåt rätt eller fel på din fråga, inte vid 8 veckors ålder. Du får nog gå lite på känn hur mycket behov du tycker att hon har och avänja henne när du tycker att hon känns trygg. Det finns en risk om man låter dom snutta för länge att dom aldrig slutar. Men känn efter nu vad du tycker är bäst och försök få henne att sluta vid 12 veckors ålder om hon inte har gjort det.

blondifire
0

kan tyvärr inte säga om du gör rätt eller fel. dock ska du anmäla förre ägaren då det är olagligt att lämna ifrån sig kattungar under 12 veckor. att hota med avlivning är varken schyst eller lagligt heller.

S*Winsnes Wilda

milow
0

Hur gör mammakatt när hon vänjer av kattungarna detta beteende? Har haft kattungar förut men aldrig tänkt på detta… fast det är väl ett senare problem verkar det som, men bra att veta hur jag bör gå tillväga om jag ska försöka få henne att sluta kanske :-)

IceJossan
0

Avled hennes uppmärksamhet. Sedan fostrar de till stor del genom att fräsa och smocka till när ungen gör fel :P

[Aquelegia]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gör inte som jag behandla honom som en baby. Älskar han över allt men hans humör svänger väldigt beroende på hur jag jobbar. Långpannor= sur, Ledig= Kontaktsökande. Köpte honom tyvärr utan att dubbekolla laglig ålder för försäljning(jag var 13-14)Skäms Han lever livet hos mig men bäst av allt hade varit om han hade lärt sig lite mer "katthyffs". Mamma trodde alltid att han betedde sig så konstigt, babyaktigt, för att jag skämde bort honom. Efter att jag flyttade till gymnasiet 25 mil bort förstod hon att han är som han är för jag blev hans adoptivmamma, varje sekund hemma var han hos mig. Han matvägrade så mycket som möjligt medans jag var borta så till slut fick han hellre åka långa tågresor än att vara utan mig. Det är tur att jag gillar hans beteende även om det driver sambon till vansinne ibland Tungan ute Har fått bort en del olator dock genom just fräsande när han gör fel Glad