Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2177 ggr
Britt-Inger Härdin
3

Min kattunge har slutat äta.

Min lilla kattunge som är fjorton veckor i morgon har slutat äta. Idag har hon inte ätit nånting och hon har mest sovit. Jag var och vaccinerade henne i torsdags, kan det vara det ?

Hur ska jag få henne till att börja äta ?

Fortsätter detta får jag kontakta veterinären. Jag avmaskade henne tis-tors.

Nån som har något förslag om vad som hänt eller är det vanligt att de små kan göra så här ?

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle ta katten till en veterinär omgående.En så liten lillkatt torkar snabbt ur.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
0

Veterinär omgående och säger första veterinären att du ska avvakta får du leta rätt på en annan. Ge kattungen vätska! Om du inte har några sprutor får du försöka med en liten kaffesked. Den behöver säkerligen åtminstone 50 ml ikväll men det klarar du inte utan veterinärhjälp.

Vad säger ni andra som har mer erfarenhet än jag från småttningar?

Britt-Inger Härdin
0

Nu har hon ätit lite och hon är full av lek. Men det hon har ätit är väldigt lite. Druckit lite har hon också gjort. Jag får se om hon äter och dricker bättre i morgon.

[Ai-chan]
0

När flyttade hon hem till dig?

Britt-Inger Härdin
0

I tisdags. Den 29/8

[Ai-chan]
0

Tar en stund att vänja in sig i det nya hemmet och kan ta en stund innan dom känner sig så hemma att de vågar äta (självklart olika från individ till individ). Så ge det lite tid. Tips är också att inte ha kattmat och vatten bredvid varann.  Men om inte blivit bättre om någon vecka eller blir sämre så är det bästa att kolla upp med veterinär.  bajsar hon och korvarna ser bra ut?
Kanske ge lite exta mat på sidan om. ex blötmat eller något annat gotta. 

Fick du med övergångsfoder? Vad ger du henne för mat?

[Ai-chan]
0

Kattungar kan även bli lite seg utav vacc och avm. Men borde komma igång snart igen. =)

Britt-Inger Härdin
0

Hon får Royal Canin torrfoder sen får hon ett blötfoder för kattungar, Mjau. Hon gillar torrfodret bättre. Nu har hon haft rn lekstund och hoppar från möbel till möbel. Sen är hon mycket kelen.

Ja jag tror också att det beror på 3 saker. Avmaskningen, vaccinationen och att hon precis kommit till mig. Jag ska ge det en tid, det blir nog bra. I övrigt är hon jättehärlig.

Tack för svar. :=)

[Ai-chan]
0

Jo precis. Mycket som har hänt på en kort tid. Så ge det en tid =)

Om hon är så lekfull så borde det inte vara nå större fara.  =)

Britt-Inger Härdin
0

Nej hon har ju sovit mest hela dagen så nu är hon pigg. Glad

Britt-Inger Härdin
0

Idag är hon pigg igen och hon har ätit kanske lite för lite än. och hon har drucit vatten. Hon går på lådan som hon ska. Och det ser fint ut. Så jag har nog oroat mig i onödan. Men tack alla snälla för svaren.

[Catteklina]
0

#11 Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll!
Det är lätt att bli oroliga för dina små :)

Mvh,
Catarina

EddaM
0

Man skall bli orolig för sina små! Ibland skall man avvakta med veterinären men hellre ett besök för mycket än för lite! =) Vad bra att den lille/lilla mår bättre =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Britt-Inger Härdin
0

Nu äter Mimmi som hon ska, så det var skönt att det inte var något allvarligt. Skrattande