Nervig katt tjej
Hejsan
Har för ngr dagar sedan fått tagit över mammas katt. En kastrerad hona på ca 2 år vid namn Elsa.
Dock så är hon väldigt nervös av sig och att flytta var ingen hitt. Hon har morrat och fräst mycket första och andra dagen men nu under tredje dagen så går det iaf lite bättre. Men hon vill så gärna ut.
Hos mamma var hon ute katt och på sommrarna syndes hon nästan inte till, kom in för att sova och äta. Ibland låg hon på verandan och dega.
Hos mig så kommer hon få fortsätta vara utekatt men tänkte att det är bäst att hålla henne inne tills hon känner sig trygg i hemmet och sedan ta med henne ut i sele så hon får bekanta sig med området. Har skog utanför och mina andra två katter är också ute katter.
Men nu till min fråga.
Hur länge bör jag hålla henne inne som minst? Eller är det väldigt inividuellt. Vad rekommenderar ni?
Jag tog över henne för att mamma har flyttat och inte kunde ha Elsa där hon bor nu men Elsas gamla hem är det inte mer än 8 km till och jag tror inte det är nå problem för henne att vandra "hem" igen om hon skulle bestämma sig för det.
Hon är nästan mer vild än tam. Väldigt speciell personlighet och en pratglad dam. Hon äter som hon ska vilket hon gjorde första dagen och lådan har heller inte varit nå problem. Mina andra två katter accepterar henne men hon är lite morrig på min andra hona, Sally. Hanen, Jalle har hon vuxit upp med så med honom går det jätte bra.
Hon går typ och råmar och morrar, fräser ibland men kan samtidigt gå och lägga sig. Så svårt att tolka hennes beteénde. Hon går inte och gömmer sig fast jag gett henne möjligheten. Hon äter och går på lådan. Men hon låter rent utav plågad.
Alla tips och tolkningar mottages.
Mvh :)
Är alla kastrerade? Det tar lite tid för katter att vänja sig varandra, så ha tålamod. Jag skulle inte släppa ut katten förrän om ett par tre månader. Och då självklart försäkrad, idmärkt, vaccinerad och kastrerad först.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Allihopa är kastrerade :) Id märk och vaccinerad är inte Elsa men tjatat på mamma att hon ska fixa det som tack för att jag tar hand om Elsa så det är på g.
De andra tv är försäkrade osv så bakar in Elsas försäkring i deras så det är fixat.
Har du/ni nå tips för aktivering? Hon är van att springa ute och där finns massa möjligheter, bland annat jakt. Men inne är hon inte ett dugg intresserad av leksaker osv. Hon verkar väldigt rastlös. Hon har liksom aldrig brytt sig om leksaker men något måste hon ju aktiveras med, annars lär hon väl riva hela hemmet :P

Har hon stort behov av att gå ut så börja ganska snart med att gå ut med henne i sele :) Träna henne inomhus först ett par minuter i taget tills hon vant sig. Lägger hon sig bara ner så ha selen på när det är matdags och när ni busar, och sedan även när hon vilar. Men endast under uppsikt eftersom hon kan fastna med den. När hon är duktig i sele inne kan ni gå ut ett bestämt klockslag varje dag, tills hon kan gå ut själv under uppsikt :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lät henne ha selen på sig idag, inomhus och under uppsikt. Först låg hon, sedan gick hon bara baklänges och sedan knata hon runt lite i det, dock väldigt lustig gångstil men antar att det var ovant och obehagligt ^^
Hon morrar och fräser men kurrar nästan emellan det så hon verkar inte kunna bestämma sig för vad hon tycker om alltihopa :P
Tror du det kan underlätta om jag tar med Jalle i sele samtidigt? Hon har typ vuxit upp med honom och han är van sele sedan han var liten. Om man är två och tar varsin katt. Så hon typ ser att det inte är så farligt? :)

#4 Visst kan det hjälpa henne! Framförallt när hon börjar få gå ut. Men annars med selen är det vara en vanesak som du säger. Hon vänjer sig :)