Hur ofta ska jag bada min katt?
Hej!
Jag undrar hur ofta jag ska bada min katt.
Min katt är en helig birma och har därför semillång päls och blir borstad varje dag.
Han är en innekatt :)
Man badar inte katter mer än om dem skulle få något olämpligt i pälsen:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan inget om heligbirma, men jag har en cornishrex som får fet päls längsryggen, när hon ser flottig ut så badar jag henne. Man ser om man behöver bada en katt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vid behov..
Torkat bajs i pälsen: klipp bort med sax.
Smutsiga tassar ("täckta" med sand eller annat smuts som katten inte borde slicka bort själv): fyll badkaret med ca 2-4 cm vatten och tvätta bara tassarna i det vattnet, torka noga och sen är det fritt fram 
Innan utställning: bada med schampo och balsam och såna grejer (produkter för katter som är godkända för utställning dvs)
Sand, smuts osv: duscha av katten med vatten och massera ur pälsen med kattschampo (skölj ur noga
)
Loppor och ohyra: bada katten med lämpligt medel för ohyra på katter 
(Någon får förstås komma med kritik eller rätta mig om jag har fel i nån punkt)
tack för tipsen! :D
#4 Varsågod 
Det är bra att vänja katten från den är liten att bli duschad eller badad ibland, ca 2-3 ggr om året. Då behöver det inte bli en skrackupplevelse den dagen den har varit lös i magen eller lekt med blåbärssylten!
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Tänk på att vid dusch av djur så tar du bort djurens naturliga fettlager som skyddar mot kyla osv så det är inte bra att bada/duscha djur överhuvudtaget egentligen. Så gör det inte så länge det verkligen inte behövs. Katterna får bort det mesta själv.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Ska tänka på det #6 & #7 :-)
Eftersom jag själv hade katt-spa igår så kom jag på en till sak jag gör. När jag då blöta ner henne så blöter jag ej huvudet (om det inte är där det är smuttsigt) och shamponnerar bara ställen som behöver, ex, feta partiet på ryggen och svans och sen sköljer jag av ordentligt,
Tassarna låter jag bli om dom inte är skitiga. Dom har doftkörtlar som sitter i ansiktet och tassar och eftersom dom får en ny lukt av badet kan det i bland bli bråk mellan katterna för att dom inte känner igen varandra.
Det finns djur som måste badas för att hålla pälsen/huden frisk.
#10 Vilka djur då? Nakenkatt har jag för mig, men vilka fler djur?
jag badar aldrig mina katter. förutom förr då innan utställning. sen så inget mera. Ser inte att jag behöver det, och ser inte att man ska behöva göra det bara för att.
Jag håller med #6, det är bra att vänja dom. Jag badar mina katter 2-3 gånger per år.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min hund tex måste badas minst var 4:e vecka, annars så tovar pälsen. Han är en portugisisk vattenhund. Pudlar behöver också badas ofta, alla hundraser med "krävande" päls behöver (oftast) badas minst var 4:e vecka.
#14 Nej hundar ska inte badas så ofta, spelar ingen roll om dem har krävande päls eller inte, man bortar hunden då.
Finns inte många hundraser som "måste" badas ca 1 gång/månad
#15 det finns raser som rekommenderas att badas var 14:de dag. hur många som ids göra det är en annan femma :P
Jag läste här för inte så länge sen att 'en smutsig katt är en tovig katt'.
#16 Min mammas långhåriga hankatt tovar sig pälsen på om han inte får en viss torrfoder (tror det är royal canin), äter han annat än den så tovar det sig, mamma badar aldrig han :)
Lite ot, men vilka raser då? aldrig hört talas om (oerhört hundintresserad)
15 hmm ne jag har en som ska badas helst en gång i veckan men jag badar henne 2 gg i månaden till vid behov det vill säga när jag ser hennes päls blir förfärligt lätt tovig. CCD är samma visa där 1 g i veckan - 2 gg i månaden för att hålla deras skinn fin o ren. Jag ahr vart lat på bada Enja pga tar 2 tim o föna henne torr sen :) men har ny fön så det ska gå bättre iaf nästa gång.
TS jag säger som 6 lär katten att bli badad är okej, jag tycker man ska lära sin katt det. Har själv haft katt som man fick bada 1 gång i månaden pga tova så in i havet men det var en kort tid när hon vart 2 år vart pälsen så bra så det räckte men var 3e månad :)
#17 bichon frisé, bolognese, havanaise ja bichonraserna, chinese crested…
# 17 Bearded collie!! fy satan vad mina föräldrars hund luktar om man inte badar henne en gång i månaden och det är även när hon inte har några tovor.
// Pabblo
Oftare om hon har tagit ett dopp i nå gyttjehål
// Pabblo

Min katt är 11 år, han har aldrig blivit badad. Han har hur fin päls som helst, som sammet.
Viisa hundar behöver säkert badas regelbundet, men att bada bara för att uppfödaren rekomenderat att man ska bada så och så ofta tycker jag är fel. Är hunden skitig eller luktar (rullat sig tex) så kan man klart bada men inte bada "bara för att".
Jag har golden och enligt "dom som kan" som man säger, så är det en dödssynd att bada en oborstad golden. Gäller nog de flesta raser då pälsen blir svårare att reda ut om den är blöt och den blir renare om det inte är tovor i den där smuts kan gömma sig. Alltså, borsa först, bada sen. Är hunden bara tovig är det borste som gäller. Är den mycket tovig ofta så får man borsta oftare.
Skynda långsamt så går det fortare.
Självklart måste man få bort alla tovor innan bad för annars blir det ännu värre. Sedan så ska man i förebyggande syfte självklart ge ett fullgott foder o sedan borsta varje dag om det behövs. Ibland måste man tvätta vissa katter för att förebygga tovor då en smutsig katt tovar sig lättare.
jag borstar först o sedan kammar jag igenom katten så allt löst hår följer med på djupet .Borstar man bara kan man bli lurad att tro att allt är bra. Jag har långhårskatter.
#19 Vet en som har en bichon frisé och dem badar den högst 2 gånger/år, behövs inte mer.
#24 ja man måste ju inte bada dom så ofta men det är rekommenderat. Vi badade våran frisé ca varannan månad, mormor och morfar gör samma med sin.

Vet att Afganer behöver bada ganska ofta. Så det finns en del hundraser som även de behöver "vattenvård" =)
Skall du inte ställa ut din birma så behöver du inte bada den så ofta men det är som sagt bra att vänja den inför den där dagen som den kanske har bajat på sig.
Jag själv badar inför utställning men ser jag att en katt behöver ett bad trots att den inte skall ställas så badar jag den. Min skogis hane kan tex bli väldigt fet i sin päls o behöver då ett bad ibland. Medans hans mamma som inte ställs ut inte fått ett bad på två år och är kanon fin i sin päls och inte behöver hon kammas heller. =) Men Birma har mjukare päls än skogis och min huskatt är lik en birma i pälsen och hon behöver kammas och badas alltid inför utställning, och då hon ställs ofta så blir det ca 1-2 gånger i månaden.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det är jättebra att vänja katten vid det.
Jag har t.ex en katt som tvättar sig dåligt, och då kan hon behöva lite extra hjälp. Samma katt fick badas oftare som yngre pga "finnar".
Och båda mina katter är vana vid bad sen dom är mindre. Dom tycker inte om det, men jag kan bara tänka mig hur hemskt det hade varit för dom om jag först inte tvättat dom på 4 år och sen måste börja av någon anledning.
Jag badar mina ca 2-4 ggr/ år, och vid behov.
Klart att hunden borstas, jag borstar hunden varje dag. Utan daglig borstning och bad va 4:e vecka så blir han tovig.
Nu gällde inte Ts fråga hundar utan katter 
Det finns katt raser som också kräver regelbunden badning, tex perser katter