Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 77463 ggr
maddi
30

Uppfostra kattunge

Hej, är ny i kattvärlden då jag precis fått hem min lilla kattunge på 15 veckor. Har lite funderingar kring uppfostran. Hur gör man? :) Har sett och läst om folk som sprutar vatten på katten när den inte gör som man vill, är detta ett bra sett verkligen? Tacksam för alla svar!

Bobby
1

Jag tror att katten blir som du är mot den! Gör den något den inte får så får du helt enkelt lyfta ner den. Inte skrämma den med vatten.

kajjo
3

Hoppas du fått hem en lydig kattunge för den vi har hemma är helt tokig :P

Har den senaste timmen lyft ner han från diskbänken ett 20-tal gånger och att spruta vatten på han är uteslutet då han älskar allt som har med vatten att göra och helst badar han med oss i badkaret :P

Våra två andra katter är bra uppfostrade. När dom gör något dumt brukar vi lyfta ner dom och säga "usch" i bestämd ton. Så om dom hoppar upp på t.ex. diskbänken nu så räcker det med att säga usch och så är dom nere på 2 sekunder :)

ingela78
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med..gillar inte att man ska skrämma dom med vatten.. Jag har två katter och när dom gör något dom inte får så tar tar jag dom därifrån och säger bestämt Nej! och det verkar dom fatta båda två.. Oftast så räcker det med att jag tittar på dom och säger Nej så ger dom sej.. Men eftersom mina är ute på dagarna så hittar dom ju inte på så mycke bus inne. men jag tycker inte att du ska skrämma med vatten.. Lycka till..

sandras-tiger
1

När de är så små behöver man bara lyfta ner, säga nej och avleda det dåliga beteendet med en mer godkänd lek. Fungerar på vår vilde här hemmaSkrattande. Sedan blir det som #3 säger. Att efter ett tillräckligt många gånger, var konsekvent, räcker det med att bara titta på dem och säga nej…

Lycka till

maddi
0

Tack för alla tips. :) Gillade inte alls tanken på att spruta vatten på min lilla kisse. :(

hellokiller
3

Hej. Min kattunge är 16 veckor, har visserligen haft henne i åtta veckor men hon har lärt sig vad man får/inte får göra, t.ex inte vara på vardagsrumsbordet. Vi har aldrig sprutat vatten på henne, utan när hon t.ex klättrat på bordet så har vi helt enkelt sagt "psssccchhh" (om när det pyser ur en cola-flaska) och lyft ner henne. Nu räcker det med att man hyssjar tyst för sig själv och tittar på henne så hoppar hon ner.

Tror på att man måste vara konsekvent och inte tillåta ett beteende som annars inte är önskvärt vid enstaka tillfällen, då blir katten förvirrad. Och det är bra att ha betingade ljud, man kan ju välja fritt, det blir lättare för katten att förstå då.
När det är matdags så smackar vi med tungan, och när det vankas bus och lek så visslar vi.

Migoff
0

Det viktigaste när man uppfostrar en katt är nog att vara konsekvent och uppmuntra. Redan från första början sätter du ut reglerna, som att den inte får vara i köket och badrummet exempelvis. Sedan så får den heller alldrig vara där och du lyfter ut h*n så fort den går in och säger bestämt till. Så ska man uppmuntra goda beteénden som tex att klösa på klösbrädan. Då får man berömma med mjuk röst och gjärna klappa också. Katten lyssnar väldigt mycket på ditt tonfall och när den senare går in i ex. köket så vet den att det är fel. Våran Minya går ändå in i köket ibland för att umgås med oss, men då vet hon att hon gör fel och går nästan genast ut om man säger till. Lycka till med missen och medlea gärna hur det går! :)

LiindaH
1

När vi uppfostrar :

Starka FY när katterna inte är på rätt ställe.
Hoppar dom inte ner så lyfter vi ner.
Hoppar dom ner när vi säger åt dom på en gång, massa beröm.

Säger aldrig deras namn vid fel tonläge.
För att dom sedan inte ska koppla det fel. 
 ( ibland kan misstag komma )

Bara vara bestämd redan från början.
Men har du börjat förbjuda  ställe så kan du inte ge med dig sen.
En katt är otroligt envis.
Åh har du sedan kanske släppt på det, så kan du inte börja om.
Det blir dubbla signaler för katten.

Ge massa med beröm när den gör rätt för sig.

åh kom ihåg, bakom det söta ansiktet sitter en liten luring och väntar på att få pröva mera hyss ;  )

// Liinda

Svarta katten
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Roligt att läsa att så många är emot att använda vattenspruta. Man uppfostrar överhuvudtaget inte en katt med bestraffningar. Det viktigaste är att få kattens fulla förtroende och att man ger massor av kärlek och ömhet till sin kattunge. Att den lär känna dej och litar på dej. Då tar den till sig vad du lär den. Prata mycket med den, så den lär känna din röst, då förstår den när du ändrar röstläget lite och säger aj-aj, nej eller vad man vill, när den gör något otillåtet, som att riva på soffan eller klänga i gardinerna. Säg nej och lyft ner. Ha inte så många otillåtna saker för katten, det blir för snurrigt för den. Ge massor av beröm, låt katten få känna att du tycker att den är det finaste katt som finns, för det tycker den själv att den är. 

Har man en kattunge får du vara beredd på att det kan vara jobbigt och det kan ta tid att få katten att göra som du vill. Jag tror katter fattar ganska snart, men gör ändå som de vet att de inte får göra, för det går ju alltid att pröva 1000 gånger till. Men  lek och bus hör till när man har kattunge. Tålamod är vad som gäller. Man tränar katten att tänka s.a.s. och bli klok och förståndig. Den kan bli hur duktig som helst.