Flytta med katten
Jag har en fråga… om man bor i ett hus och har då en katt som får vara ute och inne , hur ska man då göra om man flyttar… jag menar så katten hittar till det nya huset o så… o inte går liksom vilse….. elr är det så att katter inte kan gå vilse ?
O där jag bor nu så har vi en altan , där våran katt kan hoppa upp i fönstret när han vill in , men om man flyttar till ett hus som inte har ngn altan med ett fönster så , hur ska man då kunna veta när katten vill in ? 
Jag skulle hålla katten inomhus de första veckorna så att han känner att det nya huset är hans hem.
Sedan skulle jag låta honom gå ut under övervakning i början. Skaffa en kattlucka och träna honom att lära sig att gå den vägen.
Om det nu är tänkt att han ska gå fritt ute
/Maria
Finns nog inget som säger att katten kommer hålla sig där. Hört om många katter som vandrat iväg eller helt enkelt försökt hitta sitt gamla hem igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ok, jag ska inte flytta ville bara veta ! 
Man måste ha katten inne i några veckor o sedan släppa ut korta stunder då man är med så den vet hur det ser ut där den bor.En del katter går ju mil för att komma tillbaks till sitt gammla revir.
Katter vet mycket väl var de bor. Jag tog en gång en katta med mig från USA och när hon kom till Sverige måste hon sitta i karantän i fyra månader. När de fyra månaderna hade gått hämtade vi hem henne och jag släppte ut henne efter två dagar. När hon varit ute en stund kom hon hem utan att ta fel på hus. Denna katta var med på stugsemestrar flera gånger och jag bara släppte ut henne men hon gick aldrig långt bort.
Min hittekatta Tamina råkade jag släppa ut av misstag när hon bott hos oss bara några dagar. Hon var dessutom konvalesent. Jag var förtvivlad i några dagar men så plötsligt kom hon inrusande när jag öppnade dörren.
#5 katter är väl individer eller hur?
min kompis två huskatter som hon hade när hon bodde hemma sprang bort. när hennes familj flytta och dom lämnnade katterna över ett dygn. men grannen skulle släppa in katterna när dom kom hem. Dom förskökte locka hem dom innan dom var tvungna att åka. Hon var förkrossad då ingen av katterna återfanns och dom flyttade rätt långt
Katter kan gå vilse.
# 6 Absolut är katter individer men när jag inte hade så många katter som jag har nu så har jag haft katt med mig och släppt den på främmande ställen och de har alltid kommit tillbaka.
Fem av de katter som jag har nu har ju flyttat till mig och just dessa katter går i princip inte av gården, speciellt inte skygga Stina.
Men visst finns det exempel på katter som försvunnit iväg i samband med flytt.