Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 25442 ggr
[Alexis78]
32

När kan en katt bli dräktig?

Alltså vid vilken ålder kan de tidigast bli dräktiga? Man kan ju inte kastrera förän vid sex månaders ålder. Vår lilla är född 28 Feb, skulle hon tekniskt sett kunna vara dräktig nu?

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Under förutsättning att hon har tillgång till en hankatt så är svaret ja.

MonicaLagerquist
0

En katt kan bli dräktig när de blir fertila och det kan de bli tidigt om man har otur.

Man kan kastrera från ca 12 veckors ålder.

Har ni fertilhankatt hemma?eller är er tös ute på egen tass?Om svaret är ja på en eller  båda frågorna så kan hon tyvärr vara dräktig.

Stolt ägare till tre La permer

[Alexis78]
0

#2# Men vad innebär tidigt? Alltså hon är ju bara en unge själv, kan verkligen så små bli dräktiga? Vi ringde runt bland många olika veterinärer och alla sa att man kastrerar från sex månader.

Klarar hon över huvud taget att få ungar nu?

[hehlenaaa]
0

TS: Har hon varit med någon hankatt? :)

MonicaLagerquist
0

Min första hona började löpa när hon var fem månader.

Hon kan klara av ungarna om hon skulle bli dräktig men det är inte alas lämpligt att en så ung hona blir dräktig,Ev hälsotester bör ju tas tidigast vid ett års ålder.

Är hon ute på egen tass?I så fall varför?

[Alexis78]
0

#4# Varit med?? Grannen har en hankatt, men han har inte visat något intresse. Alltså om hon inte varit i närheten av en hane så skulle jag ju inte misstänka dräktighet eftersom det är ganska omöjligt utan en hane med i bilden.

MonicaLagerquist
0

Ä

r din hona ute på egen tass?I så fall är det tyvärr bara en tidsfråga innan hon blir dräktig.

[Alexis78]
0

#5# Självklart är det inte lämpligt. Orkar inte gå in på innekatt vs utekatt diskussionen så det får vara, men den lilla damen ska till vet på måndag. Tack för snabbt och bra svar.

[hehlenaaa]
0

Hoppas att allt går bra med lillan! :)

MonicaLagerquist
1

Fertila katter som är ute på egen tass blir dräktiga eller blir fäder förr eller senare.Därför är det bäst att se till att kastrera innan man öht släpper ut dem på egen tass.

Bra att ni bokat tid för kasteration till på måndag.

[Alexis78]
0

#9# Ja , håller tummarna att det inte är så. Men skulle det bli ungar så stannar de här om vi inte hitter hem åt dem. Men det kan också vara så att hon har gas i magen och att det är därför den är spänd, hon luktar väldigt illa när hon lagt sig i ens knä och liksom slappnar av.

[Alexis78]
0

#10# Vi har inte bokat tid för kastrering till på måndag eftersom dom inte kastrerar före sex månader. Vi ska dit för att kolla vad de tror om hennes lilla mage.

[Emma--]
0

Annars går det ju att kastrera och göra abort ifall hon är dräktig.

[hehlenaaa]
0

#11- Fast om hon hade varit dräktig och magen nu redan blivit större (som jag tolkar "spändhet") så borde det iallafall ha varit någon/några veckor sen hon blev betäckt.. Ni har Inte märkt några andra symptom?

[Alexis78]
0

#13# Går det att göra abort på katter? Hur sent kan man göra det?

[Alexis78]
0

#14# Ingenting alls. Det var nu ikväll som jag kom på att jag i flera dagar tyckt att hennes mage blivit så rund medans bakdel och framdel fortfarande är smala, det är liksom som en liten boll på mitten av katten eller hur man ska säga.

MonicaLagerquist
0

#15 i princip fram tills dess att de ska föda.Men de flesta veterinäärer sätter gränsen vid sju veckors dräktighet.

Vart i landet bor ni?Det

finns gott om veterinärer som har kunskap och kan kastrera betydligt tidigare än vid sex månaders ålder.

[Alexis78]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla damen.

[Emma--]
0

#15 samtidigt som man kastrerar. Förklara situationen för veterinären så kan ni säkert få kastrera på en gång. Hon är ju nästan 6 månader ändå. Vet inte hur lång tid man har på sig dock om hon nu skulle vara dräktig.

[hehlenaaa]
0

Men om hon skulle vara dräktig och du inte vill behålla kattungarna så vore det ju bäst att göra det så fort som möjligt=)

[Alexis78]
0

#20# Det är ju rötmånad med, extra besvärlig med sår och sånt då.

[hehlenaaa]
0

#21- ah just ja, det tänkte jag inte ens på! Då kanske det är bäst att avvakta :) Vart i landet bor du?

[Alexis78]
0

#22# Västra götaland.

annzoo
0

En honkatt kan mycket väl bli könsmogen innan 6 månader och en del kantom löpa tyst. Men skulle hon nu vara dräktig kom ihåg att alla katter är inga bra mammor (specellt inte om de är "barn" själv). Har du otur så vet hon inte hur man gör och ni måste sitta och hålla tass hela tiden eller snäppet värre handmata hela kullen för att honan inte bryr sig.

Är hon dräktig så håll henne inne från och med nu annars kan honan föda ute där ni ej kan finna henne. Låt henne inte gå ut föränn ungarna flyttat vid 12v ålder.

[Alexis78]
0

#24# Det är ju just det, hon är bara en unge, både i sätt och kropp.

[Emma--]
0

Fast risken med rötmånad (som snart är slut) är nog inte större än risken med en dräktighet. Så be dom kolla på måndag om hon är dräktig. Är hon det skulle jag personligen kastrera/göra abort på katten så fort som möjligt.

Sophey
0

Jag tycker att du ska kontakta en veterinar och kolla om hon ar draktig och sedan kastrera henne.

Jag har en grannkatt som ar lite over aret och hon ar redan haft en kull med kattungar samt ett missfall.

Medarbetare på matlust

noir
0

barn ska inte få barn, det gäller i djurvärlden också.

IceJossan
0

Bara lite info: Även om hankatten inte visat något intresse för henne kan han ha gjort det när du inte sett. Jag har läst att när en hankatt parat en hona och anser sig "färdig med uppgiften" så tappar han intresset för henne. Så även om han verkar ointresserad kan han ha smugit sig på och parat henne. Men förhoppnigsvis har inte detta skett.

[Alexis78]
0

#29# Hoppas innerligt att det inte hänt, att hon bara har gasig mage.

Amoz
0

En av våra katter började löpa vid 4 månader, katterna ifrån kullen jag födde upp är nu 8 månader och vad jag vet har den hona som är fertil inte början löpa än. (anser det dock bara skönt om hon väntar med det X'D)

[Alexis78]
0

Imorron har lilla tjejen tid för kastrering, de gjorde det lite tidigare eftersom hon verkligen lider av att vara bara inomhus.

Jourhemmet
0

Kalasbra Skrattande

[Alexis78]
0

#33# Visst är det, känns skönt att få det gjort. Nu hoppas vi bara att det inte bor några bebbar i magen för då blir det inget.

Jourhemmet
0

Va? Det är klart att eventuella foster tas bort när katten ändå är under operation. Hon är alldeles för ung för att få kattungar, det händer att för unga kattmammor stöter bort sina barn för att dom helt enkelt är barn själva och inte förstår.

[Alexis78]
0

#35# Nej, är ungarna så stora att veterinären kan känna dem utanpå magen så tas de inte bort då det kan vara skadligt för katten.

Jina
1

Jag lovar dig att det är skadligt för en så ung hona gå igenom förlossning…

[Alexis78]
0

#37# Har jag någonstans skrivit att jag önskade att hon skulle bli dräktig? Att jag hemskt gärna vill ha ungar? Att jag tror att det är fint och bra för henne att få ungar så här tidigt?

Men i den situation som nu är så väljer jag att lita på vår mycket erfarna och duktiga veterinär och på min egen magkänsla, att av två onda ting så är det bättre att låta henne föda ungarna (OM det är ungar) än att operera bort ungar som är så stora att de kan kännas utanpå magen. Hon är nästan sex månader och det är mindre risk med det än med aborten.

Jourhemmet
0

Jag kan lova dig att det är större risk att låte henne föda än att kastrera henne.

[Alexis78]
1

#39# Orkar inte tjafsa mer om den saken nu, väljer som sagt att lita på veterinären och det sunda förnuftet i det här fallet. Tänker lägga energin på lilla Alice istället för att älta detta mer.

annzoo
0

Ska du vara säker på om hon är dräktig be veterinären röntga katten. Palpulerar veterinären kan de ha fel, vet många som råkat ut för de..

[Alexis78]
0

#41# Palpulerar?

Jourhemmet
1

Palperar, känner med händerna.

annzoo
0

#42 att veterinären endast känner med sina händer om honkatten är dräktig.

Själv lurade min katt både mig och flera kattkunniga vänner att de sparkade i magen. Kanske ville och hoppades vi för mycket :P De fanns flera möjliga förlossningsdatum då hon tyvärr var hos hanen i flera veckor av olika anledningar (inte att rekommendera) Till slut röntgade jag henne för att vara helt säker att hon inte hade något i magen..

[Alexis78]
0

#42# Oj ja det är ju inte heller roligt. För om vet skulle känna ungar så kan hon ju inte vara ute förän de kommit eftersom man inte vet säkert och hon lider verkligen av att vara bara inomhus, jag tror hon suttit och stirrat på ytterdörren en timme i sträck nu.

Jourhemmet
1

Hon måste även vara inne tills kattungarna är tolv veckor. En katt kan bli dräktig direkt efter förlossningen. Jag har tagit hand om flera kattungar vars mamma blev utsläppt och stack iväg när hon började löpa. Och det finns flera trådar här inne där mamman fått gå ut och sedan förolyckats. Då sitter du där och får nappa dom små varannan timme dygnet runt.

[Alexis78]
2

#46# Och jorden kan gå under imorron. Förlåt men jag VET redan allt det, jag vet allt hemskt som kan hända men man måste inte alltid måla upp det allra värsta för det FINNS också kattmammor som kunnat gå ut en stund och ändå kommit tillbaka och diat sina små. Det FINNS vildkatter där mängder av ungar överlever trots att mamman lever ute i det fria, det är därför det finns så många hittekatter, alla är inte födda av kattmammor som bott inne tills ungarna var tolv veckor.

IceJossan
1

Precis som #46 skriver så håll henne för guds skull inne om hon är dräktig och ända tills ungarna är 12 veckor. Självklart kan hon få gå ut, men absolut endast under uppsyn och helst i koppel. Det är liksom inte bara hennes liv det handlar om då ifall hon skulle råka ut för en olycka när hon är ute, utan då sätts även ungarnas liv på spel. Men dagliga små promenader med eller utan sele är ju inte så krångligt, bara hon inte släpps ut ensam utan uppsikt :)

Bra att veta.

[Alexis78]
1

#48# Precis, det är väl det som är viktigt, att hon inte släppt utan uppsikt, inte att hon måste hållas instängd varje minut i flera månader.

IceJossan
0

#49 Precis. Jag själv har utekatter och vet hur pissigt de mår om de måste vara instängda. Inte för att innekatter har det sämre, utan för att just dessa är vana att vara ute och dessutom väldigt mycket. Jag fick gå ut med min ena katt i sele när han började gå ut igen efter att han brutit bäckenet och därmed hållts inne i ett par veckor. Därefter gick vi ut med honom under uppsikt (han följer gärna med på promenader), och när han verkade stark ordentligt igen och därmed inget lätt byte för större rovdjur så fick han vara ute själv korta stunder till att börja med. Detta löste vi bra, och hoppas att även du kan lösa det på ett bra sätt för er alla, om det nu blir smått. Det kan iofs vara lämpligt att göra så någon vecka efter kastreringen också. Flänger hon för mycket kan såret gå upp, och det är inte kul *ryser*.

Linnea
1

Min katt har också brutit bäckenet, blev påkörd. Han går INTE ut lös igen. Här är alltför mycket bilar. Ska bygga rastgård.

Skynda långsamt så går det fortare.

PumpkinQueen
1

Du skriver att du tänker ta hand om kattungarna, om de skulle vara så att det blev några. Men om du tar hand om dem på samma sätt som du tagit hand om din nuvarande katt så finns ju risken för att ungarna också blir dräktiga när de är unga. Och att deras ungar blir dräktiga. Plötsligt sitter du där med 70 katter. Så, hur mycket plats har du i ditt hem?

[Alexis78]
2

#52# Bekymra dig inte om det vännen, jag lovar att du inte kommer att drabbas av mina 70 katter, jag håller dem lååångt borta från personer som du. Har lite creepy känsla för personer som anser sig vara totalt ofelbara och oförmögna att göra minsta misstag och vars enda nöje är att vara elak mot andra.

Tack till alla er andra som stöttat och förklarat i tråden, #50# det känns som du förstår precis hur jag menar. Nu är lilla tjejen inne och kastreras, eller hon är nog på uppvaket, ska hämta henne kl tre i eftermiddag. Veterinären tyckte hon kändes fin på magen men sa att det kanske kunde vara att hon inte tålde sitt foder eftersom hon verkar ha så mycket gaser.

IceJossan
0

Vad ger du för foder då som hon kanske inte tål? Aldrig kul med bubblig mage..

[Alexis78]
0

#54# Båda katterna får whiskas torrfoder. Stora tjejen har ätit det i nio år och mår strålande men den lilla kanske har lite känsligare mage.

MonicaLagerquist
0

Lycka till med kastrationen.

Sen skulle jag ju rekomendera dig att byta till ett vettigare foder.En katt är ju trots allt ett köttätande djur.

[Alexis78]
0

#56# Funderar på varför jag bryr mig om att svara.

Okej, så här, oavsett vilket foder jag än hade sagt att jag gett dem så hade det ändå varit fel foder, dåligt foder, skadligt foder, fruktanvärt foder, dödligt foder, helt enkelt för att ingenting i världen kan vara bra utan allt måste kritiseras och klagas på.

Nu skiter jag i att svara på mer kritik och klagomål och domadagsprofetsior för jag är hjärtligt trött på att precis allt måste vara fel!Skrikandes

MonicaLagerquist
0

Varför är du så aggresiv ,vad har jag gjort för att förtjäna det?
Har du läst innehållsförteckningen på det fodret du ger dina katter?

Rumblebee
1

#57 Undrar varför du blir så dryg när folk kommer med tips.. .

Och nej, hade du nämt ett annat foder så hade det blivit annorlunda reaktion. Det finns väldigt få foder i vanliga matbutiker som är lämpade för katter. Ett enkelt sätt att få reda på om ett torrfoder är bra eller inte är att läsa på innehållsförtäckningen. Den första nämnda ingrediensen är den som det finns mest utav. Ett bra torrfoder (liksom en bra blötmat) ska innehålla så mycket animalier som möjligt, och så lite spannmål/vegetabilier etc som möjligt.

Det ska även inte finnas något socker. En annan viktig sak att kolla är magnesiumhalten. Ett bra foder ska inte gå över 0,09%. Högre halt kan orsaka urinstenar.

Ett bra foder ska även ha hög protein och fetthalt.

[Catteklina]
0

#57 Ska jag vara ärlig, så var det lite onödigt att klippa till så. Monica gav dig ett vettigt tips, varför får hon all skit?

Mvh,
Catarina

IceJossan
0

Jag rekomenderar också starkt att byta foder. Whiskas är det många katter som är konstiga i magen av - det kan bero på att det endast är 4% kött i det och resten spannmål, samt att det är för mycket salt i det. Det är nästan konstigt att många andra katter inte mår dåligt av det. Katten är liksom en köttätare som inte ska ha något spannmål alls, så det är ju helknäppt att mat som innehåller 95% spannmål får kallas kattmat :S Whiskas räknas faktiskt som ett av de allra sämsta torrfodrena som finns, men man luras ju lätt av reklamer och alla lovord på påsarna där man får höra/läsa att det ska vara så bra. Men tyvärr är det ju bara för att företagen ska tjäna pengar :(

Jag kan varmt rekomendera Porta 21 Sensible. Jag köper 10 kg för endast 399 kr, alltså knappt 40kr/kg för bra torrfoder som är spannmålsfritt! Det är mer köttprotein i det (80% istället för ynka 4%) så katten äter mindre och skiter mindre och därmed blir det billigare än Whiskas = alla vinner på det :P Jag köper det på www.zoomarknad.se och får det hemlevererat på ca 4 arbetsdagar :) Detta ska vara väldigt bra för känsliga katter och därför tycker jag absolut att du ska testa det till dina katter som dessutom är gasiga i magen (åtminstone den ena av dem)! Det är dessutom smakgaranti, så om dina katter skulle tröttna på det kan du skicka tillbaka det fraktfritt ända tills du endast har en tredjedel kvar av påsen! Självklart finns det i olika påsstorlekar, allt ifrån 500g till 3kg.

Hoppas att du vill prova, det är ju för kattens skull jag rekomenderar detta :)

Förresten, hur gick det med kastreringen, har allt gått bra??

[Alexis78]
0

#61# Nej, jag vill inte prova. Men kastreringen gick fint, hon såg hemskt sorglig ut när hon kom hem, yrvaken och alldles vinglig men nu är hon pigg igen och har intagit sin vanliga plats, stirrandes på ytterdörren.

Hon vill gärna slicka och bita på stygnen så det kan hända att det får bli tratt de första dagarna.

UlrikaD
0

Skönt att kastreringen gick bra.

Men vad tråkigt att du inte vill testa ett nytt och bättre foder.

Om man som person äter mat man blir dålig av så kan man ju äta någonting annat. Men katten kan ju bara äta det som sätts framför den.

Det som finns att köpa på matvaruaffärer som är bra det är Mjau blötmat, allt annat är tyvärr inte bra mat.

Finns massa bra mat på djuraffärerna att testa, varför inte vilja det bästa för sina djur?

Jourhemmet
0

Wow vilken argbigga, värre än mig Flört

[Alexis78]
3

#63# "Varför inte vilja det bästa för sina djur" Jag avskyr såklart mina djur och ger dem bara mat för att det ska se bra ut, hopps i hemlighet att de ska avlida om jag ger dem tillräckligt hemsk mat. Tråkig överaskning att den äldsta katten har klarat sig och lyckats hålla sig så strålande kärnfrisk både i kropp och päls trots att jag ger dem något så hemskt som whiskas, som för övrigt mängder och åter mängder av katter äter och mår bra av. Men men, vi får väl hoppas att hon insjuknar något gång, ingen kan ju äta gift och må bra hur länge som helst tycker man.

UlrikaD
0

#65 Tror du på fullt allvar att folk sitter på forum och säger saker för att jävlas? Det är väl ingen annan som tjänar på att tala om för dig att whiskas är ett dåligt foder? Förutom konurrenterna då såklart.

Folk ger råd utifrån vad de själva vet och kanske t.om forskat lite i.

Det finns ju folk som lever hela sitt liv på att äta skräpmat och röka hejdlöst med cigaretter. De kan leva länge de också. Så visst går det.

Men det finns ju andra sätt att leva också. De kanske hade mått bättre under tiden.

Tråkigt att du tar allting så personligt och blir så defensiv.

Om du inte lyssnar på allt folk som under årens lopp faktiskt lärt sig att de flesta foder i matvaruaffären inte är nåt att ha. Då kan du ju googla själv istället och kolla innehållsförteckninge och jämföra själv.

Då behöver du inte lyssna på någon annan utan bilda dig din egen uppfattning.

IceJossan
0

#65 Jamen det finns verkligen ingen rimlig anledning till att du inte ska ge dina katter ett bättre foder är Whiskas. Varför envisas du med att motsäga det och faktiskt agera riktgt barnsligt genom att bli arg för att vi ger dig fakta?! Du hugger direkt, som om du vore en trotsig trettonåring. Kan du inte bara svälja din stolthet för dina djurs skull? Och hugg inte tillbaka på detta, det vinner du totalt 0 på.

Jag förstår FULLT UT att du blir grinig på snäsiga och arga kommentarer, men att bli grinig och hugga på helt normala kommentarer, tips och fakta är bara barnsligt.

Du missförstår antagligen tonen inläggen eftersom du bevisligen har en fientlig ton till oss som kommer med fakta du inte vill höra. Läs inläggen igen med en mer positiv inställning så ser du förhoppningsvis att vi inte skriver med arg ton, åtminstone inte i 90% av inläggen.

[Alexis78]
0

#67# Jag ser det inte som fakta, jag ser det bara som en fixering. Jag säger att jag ger whiskas och hävdar att min katt mår strålande av det, då måste det vara negativt och om jag ändå står fast vid det blir det en princip och jag bara ska tryckas ner till botten om det så ska behövas hela forumet till det. Även om tråden inte ens handlar om foder utan om en liten tjej som nu är kastrerad och sover gott i sin lilla korg.

UlrikaD
0

Det spelar ju ingen roll vad det handlar om foder, kastrering, dräktighet eller någonting helt annat som inte ens har med katt att göra.

Alla andra har fel och du har rätt. Bekvämt men ger väl inte så mycket i längden.

Och hur du får det till att du blir nertryckt i botten för att man nämner att ett foder är dåligt. Det hade jag väl förstått om du hade tillverkat fodret själv hemma i köket. Men hur du kan få ett dåligt foder till att bli en personlig förolämpning mot dig förstår jag verkligen inte.

IceJossan
1

#68 Jamen du skriver ju själv att ena katten är väldigt gasig i magen. Vad kan det bero på? Det beror knappast på att hon sover i soffan för länge om mornarna eller att hon andas för mycket frisk luft när hon är ute. Nej, det beror på vad hon äter. DÄRFÖR anser jag att du bör byta foder, eftersom hennes mage uppenbarligen inte mår så bra på det som du säger. Förstår du inte det?

Rumblebee
0

#68 Jag tycker du ska vara försiktigt med vad du säger, det där med att din äldsta mått bra på Whiskas hittils.

Innan jag visste mycket/något om kattfoder, så åt våra katter här hemma Friskies torrfoder. Den äldsta katten åt det i stort sett hela sitt liv, tills han en dag (han var 11 år), fick ordentliga urinstenar som han tyvärr inte klarade sig ur.

Det kan mycket väl bara vara en tidsfråga innan din katt faktiskt insjuknar ordentligt av fodret. Det som gör mig väldigt nyfiken, är varför du inte ens vill prova ett annat foder?

BMEXX
0

Ursäkta detta har inte alls med saken att göra men eftersom tråden verkar ha spårat ut ändå då så tar jag mig friheten och ställer en snabb fråga: utav friskies så får katten lätt urinstenar(?).. är det något annat med? försöker få en vän att sluta ge sin katt detta.

// Pabblo

Rumblebee
0

#72. Ja, med tanke på den höga magnesiumhalten i Friskies (0,12%) så ökar risken ordentligt att katten får urinstenar då magnesiumet kristalliseras.

Sedan är Friskies (i alla fall Friskies Adult) första ingrediens spannmål och korn, alltså det som det finns mest av, vilket katter inte har någon som helst nytta av. Det finns även vegetabiliska proteinextrakt och vegetabiliska biprodukter i fodret.

Så man får i princip bara skräp för pengarna. Även Whiskas och Kitkat är dåliga foder.

skogis Tiger
0

#71 Tror det är många som inte känner till vad som är bäst för katten att äta och går på reklam , i stort sett ALLA jag känner som har katt ger sina katter ngt torrfoder som finns i mataffären och enbart torrfoder.

Min sabos kisse fick också det ut av mina svärföräldrar (den bodde kvar med dem när han flyttade ihop med mig) och kring 9-10 års ålder fick även hon nått fel med just njurarna då först bytte dem till ngt specialfoder hon levde med det ngt år till sedan gick det inte mer utan hon fick avlivas. Jag kan förstå att folk inte har koll. Men det är ju synd att när man får råd och fakta väljer att inte ta till sig det, jag tror många känner sig utpekade men det handlar ju inte om det, har man inte vetat innan så har man inte .Men jag tycker de flesta bara vill hjälpa till och informera för att katterna ska få det bättre. Jag kommer definitivt bli en sådan jobbig jäkel som kommer informera folk om att matbutikernas torrfoder är dålig för katterna he he.

Rumblebee
0

#74 Jo tyvärr är det ju så. Gäller nog en hel del märken visserligen och inte bara just kattmat, folk är godtrogna och tror att om det görs reklam för det på tv så är det ju såklart bra =/. Speciellt Friskies med sin slående reklam med en katt som energiskt hoppar omkring på en massa hustak, jag menar, sådan energi kan man väl endå inte få av skräp ObestämdFörvånad

Men håller med i det du säger, om man helt enkelt inte vet vad inte ska finnas i kattmat, så vet man ju helt enkelt inte, och det är ju inget fel i det, så länge man kan ta till sig goda råd om bättre foder och våga prova.

Ingen föds med all kunskap. Huvudsaken är ju som sagt att man kan ta till sig de fakta som faktiskt finns. Och vara glad över att man får råd från andra som bryr sig om katter.

LillaAqvila
0

Hej! 

jag tänkte hoppas få vrida denna tråd till att handla om tips/kritik baserat på erfarenheter av kunskap!

jag testar lite av varje och har lite blandad erfarenhet, just wiskas torr och friskies torr har jag fått förklarat varför det inte är bra men vill ha mer info om annat sjalv går jag på mottot att torrfoder ska stå framme blötmat då och då och lite mat mix då och då (kokta kyckling fileer och tonfisk får kattisar na hos mig ex) jag har läst hoss en uppfödare att katter som lever på samma kost länge kan få problem med magen det är bra att ha en bas (jag kör Royal canin torrisar) och sen mixa tillägg vid sidan om… vad säger ni?

ps. vore tacksam om men inte hackade ner på andras kommentarer utan bara körde med tips etc! :) vill vete mer

ps. mina katter kan bli dåliga i magen av mjau etc pga att de inna fått?? (hittekatter) så man vet ju aldrig dessutom jag kan ju katter bli dåliga i magen av nått de smusslat i sig i smyg spec om de är ute katter (minna är inne)

ser fram emot svar! :)

[Forest]
0

orka inte läsa alla inlägg lr någon alls men kastrering kan man göra innan de är 6 mån. Som 1 svara så är svaret JA hon kan bli dräcktig innan hon är 6 månader inte ovanligt. Lycka till med katten

skogis Tiger
0

#76 Hejsan !

Jag antar att du också är ny här :) !

Om du vill ha svar på dina frågor är det nog bättre att starta en egen tråd.

Den här handlar om när en katt kan bli dräktig och sedan har den tagit en del sidospår. Men som sagt starta en tråd om det som du själv vill skriva om så är chansen större att du får svar :) !