Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 10061 ggr
KattenEdith
1

HJÄLP Ang. Kattfödsel

Hej.

Vid halv 4 idag så födde min kisse hennes första bebis sen ytterliga efter 1 ½ timme kom andra, men nu har det varit lugnt. Hon är fortfarande rätt tjock om magen och när jag känner försiktigt på magen känner jag att det är nån mer där inne.

Det är hennes andra kull och den första gick smidigt och hon födde alla 4 på mindre än 2 timmar.  Därför är jag nu lite orolig och undra hur lång tid kan man dröja innan man ska åka till en vetrinär?

För hon mår gott och myser sött med de 2 som är födda.

MonicaLagerquist
1

Så länge som honan är lugn och inte har värkar så kan man avvakta.Min Cissi gjorde ett uppehåll på 25 timmar mellan tredje och fjärde ungen.

Stolt ägare till tre La permer

[Hilo]
0

Själv hade jag 24 timmar mellan två kattungar. Så, som Monica säger..
Sålänge hon inte har värkar m.m. är det ingen fara.

KattenEdith
0

Tack så mycket. Då få de kanske bli vak inatt då :)

essut50
0

Bilder vill vi se sen..Flört

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

KattenEdith
0

Absolut :) Det blev 4 stycken alla olika färger.. :)

SidenMoare
0

GRATTIS till kullen

Skönt att dte gick bra.

Vill också se bilder

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

essut50
0

Måste fråga vilken ras du har??

KattenEdith
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske nån "finare" ras i henne men för mig är hon en bonnkatt.. Dock världens finaste Flört

Här kommer ett kort på bäbbarna. Tyvärr taget med en kass mobilkamera..

KattenEdith
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar ett på Edith med, några timmar innan hon födde..

TheMe
0

Bra att det gick bra men kan tyvär inte gratulera. Tycker det är så otroligt synd att folk skaffar fler kattungar när det redan finns så extremt många som ingen vill ha och som lider som hemlösingar…

Hoppas du kastrerar din fina huskatt nu så hon kan njuta resten av sitt liv som älskad myskatt.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

essut50
0

#10 Håller med dig. Varför skaffa fler huskatter när det finns så gott om det.Förvånad

[Norrbysa]
0

Fina kissar… :-)

#10 #11 Det kanske var en smygparning eller en "olycka" på något sätt. Katten kanske skulle kastreras men de hann inte? Vad vet jag.. Jag dömmer inte innan jag fått all info iaf. :-)

Visserligen var det hennes andra kull… Så man tycker ju att ägaren borde kastrerat katten innan det blev fler kullar… men men…

Hoppas att alla kattungar blir kastrerade och hamnar i fina hem. :-)

KattenEdith
0

Varför inte? Varför skaffa fler raskatter när det finns så många? En lika dum fråga det.

Jag ville att hon skulle ha en kull till då folk frågat mig om det är möjligt. Men detta va sista kullen bebisar Edith kommer få. Hon börja bli gammal. Hon fyller 4 den 26 juni.

Och jag kommer vara noga med att de kommer till rätt hem. 3 är redan tingade så nu återstå det 1 som letar efter hem.

[Hilo]
0

#13 Det är inte 100.000 raskatter som är hemlösa och fryser ihjäl…

LeS-
0

det var ju synd, du kunde hänvisat de som var intresserade av en kull från din katt till någon av de överfulla katthemmen där huskatterna trängs och behöver någon som kan ta hand om dom.

var har vi den här tjejen, vad heter hon nu igen, Hyrrokin? Hon förklarar grymt bra om hur huskattsituationen ser ut idag vs raskattsituationen tycker jag! Skrattande

essut50
0

#13 Man kan aldrig veta om hemmet är perfekt trots att man tror det? Se på alla katterna som slängs ut varje år.Gråter

Imasy
0

Men det har väl hänt att både katthem och "riktiga" uppfödare har placerat katter som det senare har visat sig inte vara något bra hem? Jag har iallafall stött på flertalet.

Så jag tänkte att bara för att man av nån anledning fått huskattskull så behöver ju inte det betyda att hemmet är dåligt för det?

oh-la
0

#13, förra året blev antaler raskatter 100 000 av totalt 1,6 miljoner katter. så nej, det finns inte särskillt många raskatter i förhållande till huskatter. ungefär var 16:e katt är raskatt.

KattenEdith
1

Personerna som vill ha katterna är när vänner till mig. Och där vet jag att de kommer få det bra.

Tittar man på blocket så se man raskatter som ligger ute i flera månader. Alltså så är inte suget efter raskatter heller lika stort.

Det låter på er som om man skulle vara oseriös för att man hellre köper en katt för 100 kr än en för flera tusen.

Och det är väl en ganska självklar sak att jag först och främst vill att mina ska bli placerade i bra hem istl för att hänvisa till olika katthem. Om jag nu skulle göra det så kanske en dag mina "egna" kattbebisar hamnar där.

spiritedaway
0

#19 Nej det handlar inte om det. Men ingen katt borde enbart kosta 100 kr. Är det egentligen rimligt på ett djur som kan leva 15-20 år?

Det låter ju bra i alla fall. Så vad kommer du göra för kattungarna innan dom får komma till sina nya hem?

[Hilo]
0

#19 Så många raskatter finns inte på blocket. Jag råkar se flertalet huskatter - eller s.k. renraser utan stamtavla.. Det är en viss skullnad.

Suget och suget - det kräver både tid och pengar att skaffa katt, och vill man ha en raskatt så kanske man får spara lite..
Det fick jag göra när jag köpte mina.
Hade jag velat ha en huskatt hade jag kunnat köpt en på direkten för en 100.ing..
Hade kunnat köpa 10 stycken…

Gillar inte riktigt att huskatter säljs lite lätt som en gammal spillduk från IKEA,,
Jag köpte raskatter för jag vill inte stödja huskattaveln som gått så mycket över styr.

Visst finns dom, men de som köper katter för 6000 slänger oftast inte ut dem efter sommaren är slut. Där har ju en klar majoritet huskatter..

Vi ger dig bara ren fakta, detta är inget vi hittar på.

Så hur du än vrider och vänder på det, så hjälper du till att öka antalet hemlösa..

Josefa
0

#KattenEdith

Dina 4 kattungar kommer att ta 4 hemlösa kattungars plats. Alltså ser JAG det som att du till en del är orsaken till dessa 4 hemlösa kattungars lidande. DÄRFÖR är JAG så emot vanlig oseriös huskattsavel.

KattenEdith
1

#22 Ehh? Du kan ju inte göra mig ansvarig över att 4 katter blir hemlösa. När jag tar mitt ansvar och fixar 4 st hem till kattungarna.

Josefa
0

Kanske inte att 4 katter blir hemlösa, men 4 kattungar som har fötts hemlösa hade kunnat få de hemmen som nu dina kattungar får. Den hemlösa honan som fött de hemlösa ungarna har inte direkt haft något val att slippa föda ungarna. Det hade din hona haft om du tagit ditt ansvar.

[Hilo]
0

#24 - Sen så kanske de katterna får kattungar som får kattungar som får kattungar som får.. Ja du fattar Flört

Det blir rätt många missar på en okasterad hona per år..

Imasy
0

Men riktigt så kan man väl inte resonera heller?

Låt oss säga att du har fyra svarta korthåriga hemlösa kattungar. Jag kanske inte ville köpa en av dina av den anledningen att jag kanske ville ha en röd långhårig kattunge, och denna kattunge hittar jag på Blocket som Britta har fött upp själv hemma i sitt kök?

Eller om jag bor i Kiruna och letar efter en kattunge, vilken som helst, så är det ju ganska troligt att jag kommer leta i min närhet, inte på Blocket i Malmö?

Jag vill ändå poängtera att jag inte stöder varken seriös eller oseriös huskattsavel av många olika orsaker.

[Hilo]
0

#26 Fast du kan nog med all säkerhet hitta en röd långhårig - så många katter det finns runt om på katthemmen Glad

Imasy
0

Personligen skulle jag inte hitta en katt på katthem i min närhet, då de få som finns, bedriver en sådan verksamhet som jag inte vill stötta.

Men det jag menar är, att jag tycker det är bättre att informera sakligt än att skuldbelägga och förutsätta att alla som köper huskatt via privata annonser är oseriösa.

Idag är det inte olagligt att föda upp huskattskullar, och så länge det inte är det kan man aldrig förbjuda någon till det heller. Då tycker jag det är viktigare att man informerar om vaccinering mm och ber uppfödaren ta ordentligt betalt för katten.

Josefa
0

Hemlösa katter finns det över hela Sverige och i alla färger och former. Och om jag seriöst vill ha en kattunge så kommer jag att välja en av dem som finns till hand. Finns inte katten som ser ut som min drömkatt, så väljer helt säkert en av de andra.

Imasy
0

Vet inte hur det ser ut i dina trakter, men här finns det tre katthem utspridda i länet. Här finns inga katter/ungar springandes på gatan att man bara kan gå ut och ta en. Därför skulle bli svårt för mig att köpa en katthemskatt.

Var det dessutom inte någon som räknat ut att det fattas ca 2000 (?) katthem i landet idag för att detta behov ska tillfredställas?

Kan tänka mig däremot att det finns många oönskade "hemlösa" katter ute i bondesamhällena/byarna här, men de annonserar ju inte ut dessa eller tar kontakt med katthem, utan dessa skjuts antagligen av när antalet blivit för stort. Kan tänka mig att det är ett ganska stort mörkerantal där.

MonicaLagerquist
0

Men måste du köpa din katt från ett katthem där du bor?Varför inte köpa därifrån den finns.Så gör ju raskattsuppfödare.Inte letar jag efter raskatt i mitt närområde.Jag letar rätt på den katt jag vill ha och sen far jag dit och köper den.

Stolt ägare till tre La permer

Imasy
0

De huskatter jag har är införskaffade mer efter deras personlighet. Eftersom mina planer på dessa har varit att de ska bli kastrater när de har tiden inne har inte kraven varit lika höga på dessa som på de katter jag tänkt använda i avel/utställning.

SaraC
0

Jag stödjer inte heller katthemmen som finns här i närheten. När det blir dax att skaffa en till katt kommer jag denna gång att leta via Hittekatter iFokus, där det finns massor med "förmedlare" som har en syn på hittekatter som stämmer överens med min. Och då åker jag gärna så långt som det behövs för att hämta katten. Det viktiga för mig när jag köper en katt är att jag har samma värderingar som säljaren och att det känns rätt, det åker jag gärna många mil för att få Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Josefa
0

De flesta föreningar som omplacerar katter försöker gärna hjälpa till med leverans, om de nu är så att katten inte finns alldeles utanför ens ytterdörr. Så att skylla på att det inte finns katthem i närheten är lite onödigt.

Imasy
0

Om det var mig du menade, så köper inte jag en katt utan att ha träffat den i verkligheten. Men visst är det bra att många försöker hjälpa till med transport i den utsträckningen de kan för de som vill.

Nu kommer jag iallafall inte skaffa några fler huskatter inom det närmaste iallafall, så för min del kvittar det egentligen vart katterna finns eller vem som säljer dem.

Men norr om Dalarna finns det bara en handfull katthem, och dessa täcker ju då halva landet. Alla kanske inte kan ta sig så långt flertalet gånger?

susdus
0

#28 Imasy- du skriver på ett sätt som man kan ta till sig, mkt informativt o bra!!

det är så tråkigt att läsa skuldbeläggande kommentarer.vart kommer man egentligen med det?

själv har jag en huskatt från en kompis "okynnes-kull" o två hemlösingar hemma. för tio år sedan var jag inte alls lika medveten om hemlösingar som nu, men det gjorde mig inte till en sämre kattägare för det. har alltid varit noga med att kastrera o vaccinera.

infomation är vägen till framgång,det tror iaf jag!

[Hilo]
0

#36 Hmm, undrar då om man kommer längre med "Ni hatar huskatter", "Varför har ni så mycket emot huskatter", Som om era raskatter skulle vara så mycket bättre.."

Det går lite åt båda hållen, att accerptera problemet.
Tror att det är därför många är så pang på..

Imasy
0

En tanke jag har rörande kommentarer som "ni med raskatter tror ni är så bra bla bla bla" tror jag kan bero på det motstånd de få får när de skriver om sina huskatter/kullar.

Se bara på denna tråd tex.

Jag tror att mycket kan bero på att de får mothugg hela tiden, oavsett om det var en hoppsanhejsan kull eller planerad. De kommer hit tex och kanske känner jätteglädje över sin kull endå.

De får då höra att denna kull inte borde ha blivit till öht, de är oansvariga etc etc etc. De känner sig nertrampade, fäller sådana kommentarer och försvinner sedan ifrån den aktuella sajten och kanske går miste om en massa bra information rörande katter, avel mm.

[Hilo]
0

#38 Absolut, men själv tycker jag att vara direkt är kanske det enda sättet - Se bara hur många som fortfarande idag inte har en susning.

Lite "tuff kärlek" kan vara bra ibland.

Gamla myter om katter lever fortfarande kvar o.s.v.

Dock har jag sett en del fall där många inte alls huggt mot någon, utan bara frgågat varför man tagit en kull.
Ooooch så var hela visan igång..

Så alla borde bättre sig - huskatt"uppfödarna" och vi andra..

susdus
0

#37 nä jag håller med dig där, förstår inte varför man ska "bilda läger" för emot eller det ena eller andra.

men med information istället för att skuldbelägga gör man ju folk uppmärksamma på hur viktigt det är att kastrera.

jag o en granne skaffade båda katt för ett par månader sedan-hon fr en hoppsan-kull…- när jag berättade om vår "hemlösing" så sa hon att "ja just det så kanske man borde ha gjort"

inte hjälper det att bli förbaskad på henne, men nästa gång hon skaffar katt kanske hon tänker annorlunda, inte sant?

[Hilo]
0

#40 Ser det varken som rätt eller fel. Vart med om flera gånger att man fått rya i för att folk ska fatta. Gäller inte bara hemlösa katter, utan andra saker, så som lösa hundar, odrägliga ungar o.s.v.

miascharming
0

#33 Tur att de finns sådana bra huskattägare som dig Flört

# 19

Jag hoppas att du dubbelvaccinerar, ID. märker avmaskar & veterinärbesiktigar dina kattungar innan flytt .

& VIKTIGAST AV ALLT !! Att du kastrerar dem innan flytt - så att du är säker på att dina 4 kattunar inte skaffar en massa ungar senare i livet.

När du sedan gjort allt detta tycker jag du skall sälja dina ungar för 100 krSkrattande

Vill också påpekat att raskattuppfödare inte får sälja " bara " katten varför de måste kosta flera tusen.

Alla uppfödare måste vaccinera kattungarna 2 ggr , id märka dem och göra en veterinärbesiktning.

Så det handlar inte om att själva katten kostar flera tusen..utan allt du får med kostar också.

Hur ofta får du med det på köpet när du köper en huskatt på blocket för 100 kr ?

Om du tycker att det är seriöst att köpa en katt för 100 kr som inte är vaccinerad veterinärbesiktigad,avmaskad & ID- märk- så får du tycka det .

Men att köpa en katt som inte genomgått en hälsotest tycker jag är oansvarigt !!!

Visst kan du som köpare själv göra allt detta MEN HUR MÅNGA GÖR DET ?

Hur vet du då att din kattunge inte är sjuk ,eller tex en mor-son parning ?

Så när du betalar flera tusen för en raskatt så är det mycket du inte tänker på som medföljer.

mvh Mia

Imasy
0

Jag citerar dig:

När du sedan gjort allt detta tycker jag du skall sälja dina ungar för 100 krSkrattande

Glömde du inte en nolla nu? ;)

miascharming
1

# 43 Nej jag glömde inte en nolla Skrattande

# 19 Skriver så här :

Det låter på er som om man skulle vara oseriös för att man hellre köper en katt för 100 kr än en för flera tusen.

Varför jag tycker hon skall göra allt rätt och sälja dem för 100 kr SkrattandeFlört

Imasy
0

Aha, då är jag med ;)

miascharming
0

# 45 Så bra  Flört

Då är hon seriös & tar sitt ansvar och inte ett dugg sämre än en raskatt uppfödare…., & hennes  kattungeköpare väldigt seriösa som köper en kattunge för 100 kr Flört

Alla glada  Skrattande

KattenEdith
2

Vad jag har avtalat med de ägare som kommer ta hand om ungarna när de är redo att flytta vet ju inte ni.

Ni tro att all fakta ligger framför era fötter och kan skriva hur som helst och helt enkelt försöka idiotförklara de som har huskatter och tar en kull katter på dom.

Kanske snea för att det blir svårare för er att bli av med era raskatter?

Detta är löjligt, det blir som ett snöbollskrig där alla försöker hävda sig.

Jag skrev inlägget för att jag var lite orolig angående min katt. Istället bli man påhoppad om att man är oansvarlig och dum. Att man inte kan gratulera till kattbebisar för att det va huskatter.

Jag lämnar er nu och låter er fortsätta leva i eran perfekta värld.

HEJDÅ

Imasy
1

jag har nio katter hemma varav endast 3 av dem är raskatter med stamtavla ;)

Att folk föder upp huskatter tror jag inte påverkar alls att raskattsuppfödarna sitter kvar med sina kattungar.

Vill man gärna ha en siames så köper man en siames, oavsett hur många söta huskattsungar det finns i närheten.

Att de som föder upp rasrent sitter kvar med sina katter tror jag beror på helt andra orsaker än konkurrens ifrån huskattsuppfödare.

spiritedaway
0

#47 Om du tycker att folk saknar fakta och eftersom du tycker du gör rätt så gör det inget att jag meddelar här vad vi skrev om antar jag. 

Kattungarna kommer att avmaskas innan leverans. Vaccinationer ska skötas av de nya ägarna.

Fick aldrig svar på mina tips om att göra vaccinationerna innan leverans eftersom det är så viktigt. Och idmärka och veterinärbesikta åtminstone.

Min kompis har fått en kull på sin huskatt. Hon har gjort allt detta och sett det som en självklarhet. Och hon känner också dom som ska ha katterna.
Tycker inte du att det är värt att ge katterna en sån bra start i livet som möjligt?

Det är ju bara att ta betalt för det man lägger ut. Och är det då någon köpare som tycker det blir för dyrt och hellre vill sköta allt själv sen skulle jag fundera ordentligt om det är ett hem man vill sälja sin kisse till.

Josefa
0

Ja efter #49s  fakta så tycker JAG att du är oansvarig och dum.

Då är väl inte föräldrarna testade för div. ärftliga sjukdomar heller?

[Hilo]
0

#47 Haha.. Ursäkta, men om folk inte blir av med sina raskatter är enligt min mening inte riktigt samma sak.

Mina erfarenheter säger att de somköper raskatter är ute efter något.
Typ avel, en viss folk av temperament m.m.
Det kan vara ett fullt katteri, kan vara ekonomin, semesterplaner m.m. som gör att folk inte har möjlighet att skaffa sig sin raskatt..

För mig tog det lite mer än ett år innan jag kunde köpa min första raskatt.
Hade jag bara velat haft en katt hade jag kunnat köpa en huskatt - De finns överallt, och kostar sällan mer än 100 kronor.
Men jag vill inte stödja huskattaveln och jag är inte så hemma på katthem m.m. så jag valde en seriöst uppfödd raskatt med mycket kunskap och tanke bakom..

Kan inte tala för alla, men det är hur JAG tänker..

spiritedaway
0

Synd att man aldrig får något mer svar från dig TS.

Lusthan
0

Vilken tråkig stämning det var i den här tråden…

Jag anser inte att man bara ska förutsätta att folk inte är seriösa och duktiga för att man skaffar kattungar. Jovisst är det så att det finns massor med kattungar på katthem och dylikt men jag skulle nog faktiskt inte så gärna skaffa en katt som har en okänd bakgrund hur som helst. Jag har en sådan katt här hemma och han är helt förstörd efter att ha bott med missbrukare och flyttat runt 4 gånger under sitt första levnadsår. Nu har vi haft tur, han har anpassat sig men så behöver det heller inte bli.

Våra två första katter som vi skaffade fick ungar tillsammans innan vi kastrerade båda. En av ungarna bor kvar hos oss, också hon kastrerad, hanen flyttade till en bekant, också han kastrerad och de två sista honorna flyttade till samma familj där barn också fanns. Vi vaccinerade, besiktigade och maskade av innan de fick flytta. De nya ägarna fick även möjlghet att lämna tillbaka katterna om det skulle bli några som helst problem även nu tre år senare.

Jag håller med om att det finns oseriösa som skaffar kattungar bara för sakens skull men jag tycker inte man kan föutsätta det och jag tycker inte man ska bete sig som många av ni har gjort. Det är inte okej. Klart man överger tråden då. Bete er och få fram era åsikter på annat sätt istället.

spiritedaway
0

#53 Hm. Tycker inte den här tråden är särskilt "farlig". 

Med okänd bakgrund menar du då äldre katter vad dom varit med om antar jag?

Lusthan
0

Nä men jag tycker ändå att folk beter sig ganska illa om jag ska vara ärlig. Man kan säga saker på ett betydligt bättre sätt många gånger.

Ja med okänd bakgrund så menar jag äldre katter som man inte vet vad de varit med om. Vilket självfallet likväl egentligen rent logiskt kan vara lika med kattungar på 12 veckor. Risken är dock betydligt större med katter som är något år och för tillfället bor på katthem.

Nu tycker jag såklart att man ska försöka att gå till katthem och kolla på katter för att se om man hittar något där som skulle kunna fungera innan man börjar kolla på Blocket eller någon annanstans men jag förstår självklart varför folk hellre kollar med bekanta som tar kattungar på hemmaplan.

Jag tror att många gånger har katthemmens katter dåligt rykte om sig. Tyvärr så hamnar många katter där igen efter en tid trots att man då betalar en cirka 600-1000 kr för en katt. Det verkar faktiskt inte hjälpa så mycket att folk betalar mycket pengar för sina katter. Jag tog 400 kr för mina kattungar. En fick jag tillbaka som sedan fick flytta med sin syster istället. Priset verkar alla gånger inte heller vara en garanti för att katterna faktiskt få ett bra hem. Det sållar väl bort de största idioterna men långt ifrån alla skulle jag tro.

spiritedaway
0

#55 Klart alla ska försöka vara trevliga. Men som alla andra gånger kan man lätt tolka inlägg fel eftersom man inte kan se ansiktsuttryck och höra tonläge.

Och jag tycker helt ärligt att den här tråden har varit rätt lugn. 

Priset får inte bort alla idioter, men många. Sen kan man inte alltid planera hela sitt liv. Nu har jag inte koll på hur många katter som kommer tillbaka till katthemmen. 

Men sen tycker jag det är så otroligt viktigt att man just vaccinerar,idmärker, avmaskar vid behov och besiktar dom innan leverans. Vilket inte ts har tänkt göra, utan enbart avmaska. 
(helst bör man väl kastrera också för att förebygga att nya ägarna avlar vidare)

Imasy
0

Jag kan förstå på ett sätt att man inte kastrerar vid 12 v ålder, då det inte är många veterinärer som gör detta idag ännu.

Men en del som finns inne på hittekatter.ifokus har löst detta problem så enkelt att de tar lite mer betalt för katten, och sedan när ägaren har kastrerat katten vid tex 6 månader, då skickar de bara ett kvitto/intyg på att katten är kastrerad och så får de tillbaka en del av köpesumman.

Max
0

Gratulerar till kissarna! Hoppas allt gick vägen.

Till er som kommenterar.

Har aldrig stött på en sådan samling negativa människor. Gläd er åt livet!

Alternativet för er som beklagar er över hemlösa katter är att knipa och ta hand om dem. Annars bidra till deras snara borttagande.

En liten kattunge som växer upp tillsammans med dig är en vän för livet. Finns ingenting som kan ersätta detta. Rasism ej heller.

Om man däremot väljer att ta hand om en vuxen katt, så måste man fatta att det kan uppstå problem. Katten kan vara mentalt skadad, ni är inte "samkörda" etc.

Gör något åt er depressiva inställning!

Själv har jag gått ur Kattkommando Syd och avstått från att adoptera en katthona därifrån därför att föreningen krävde kastrering.

Verkar som om flertalet kommentatorer här är lika militanta. Hoppas ni kommer på bättre tankar och förmår uppleva att livet är roligt att leva!

Max
0

Vore intressant om någon har en länk till ormägare i Sverige. Största risken för kattungarna är tydligen att bli ormföda.

Något för er att engagera er i, kanske? Vi kan dra igång en lista över personer med orminnehav, för att slippa misstänka att kattungarna får klor och tänder avklippta för att passa i magen på en boa.

Hör av er om ni vill engagera er!

Josefa
0

Det där om att kattungar blir ormmat är en stor överdrift. Numera är det så lätt att få tag på foderdjur till ormar så det finns ingen anledning till att mata ormarna med kattungar. Tro det eller ej, men ormägare är oftast stora djurvänner, de också.

[Emma--]
0

#58 det här är en väldigt gammal tråd. Att kastrera sin katt är egentligen bland det bästa man kan göra för sin katt. Det är ingen ide att låta sin katt gå igenom något så riskfyllt som en dräktighet bara för att man vill ha söta kattungar. Det är ju en sak om man gör det seriöst och vill höja kattens status och kanske börjar med något slags hälsoprogram även för huskatter. Men bara av egoistiska skäl? Det finns gott om kattungar där ute varje år. Där många sen blir vuxna oönskade katter. #59 känner många med reptiler och det finns så många andra lätta och billiga sätt att få tag på mat till sina ormar. Ofta föder dom upp själv också. Allt från möss, råttor till kaniner osv. Många beställer istället från dom som föder upp. Och det är mycket billigare än vad man kan hitta i en affär. Och alla eventuella risker försvinner bara man tar en liten summa för sin katt.

Rumblebee
0

#58 Vad är det för fel med att kastrera katter? Ska honkatter få vara fertila livet ut och aldrig få slippa stressen som löp innebär? Sedan om de råkar smita ut, och blir dräktiga, så är det alltså okej, fastän du inte har den blekaste om vem fadern till ungarna kan vara, och därmed blir ungarna lite som 'grisen i säcken', dvs dom kan få genetiska sjukdomar, eller väldigt dålig mentalitet.

Och om man har en utekatt, ska den inte kastreras heller då? Ska hon få föda kull efter kull efter kull? Och nej, det hjälper inte att ge p-piller. Dels så fungerar p-piller till katt inte som dom gör på människor. Katten kan fortfarande bli dräktig om en hane våldför sig på henne. Pillrena tar bara bort löpbeteendet. Sedan att p-piller på lång sikt ökar risken för cancer, säger väl det mesta?

Om det ska vara okej för folk att ta kull efter kull på sina huskatter, så kommer problemet med hemlösa katter aldrig att lösas. Det är ju en sak om personen som har en huskatt som h*n vill avla på, gör det seriöst. Dvs tar båda föräldra katterna till en veterinär för att se om dem är friska. Och sedan även ser till så att alla ungarna får sina första vet. besök (ID märkning, vaccinering, besiktning).

Men hur många huskattsuppfödare gör egentligen dessa saker?

Visst att kattungar blev ormföda, men det var när ormhobbyn var väldigt ny. Idag är det, som någon annan skrev, väldigt lätt att få tag i gnagare till reptiler. Det är även en hel del ormägare som väljer att ge sina ormar dött (det är dessutom numera olagligigt att ge levande föda till ormar, med ett visst undantag) .

Du får det att låta som att ormägare är grymma och ger sina ormar vad som helst och behandlar foderdjuren hur illa som helst. Men då kan jag tala om för dig, att låta bli att kastrera sina katter, är lika illa det.

LillaAqvila
0

Vill bara hälsa att jag blev ledsen när jag läste vissa elaka angrepp mot de små nyfödingarna. Jag är själv akut-jourhem och tar hand om katter "som andra anser värdelösa överger dumpar eller vill avliva" jag gör dom glada och ger dom lugn å ro tills de får ett nytt stabilt hem. I mina ögon är en bonnakatt lika mycket katt som en perser eller helig Birma med lika mycket rätt att leva, kanske skulle jag själv inte föda upp en sådan utan föredra avel på raskatter med motiveringen att vi vill stärka kattens status i sammhället genom att ha fler kvot dyrare raskatter än huskater kan man kanske göra det liksom med att hjälpa till att bistå katthem -kastrering-infångning av kollonier etc. Varje katt är lika mycket värd. De små nyfödda änglarna har lika rätt att födas som en kull bengaler - nu när de är här hoppas vi de får en bra uppväxt å bra hem genom att det föds sådana kullar som är eftertraktade kan man även hoppas att huskattens rykte bättras och glöm inte att det på kattstallen också finns britiskt korthår och siameser titt som tett…..

med detta vill jag bara be er tänka er för med tonen och inte låta så anklagande, visst har ni rätt till era åsikter och på sätt och vis håller jag med er alla men gör detta forum till ett bättre ställe det finns så mycket bitterhet och elende som det är! …och hoppas ni håller med om att varje kattliv är lika mycket värt renras som hemlös!  <3

hoppas denna tråd nu får vila ifrid den började ju bara som en informativ och intressan fråga tråtts allt….

Imasy
0

Det är ingen som anser att en huskatt har en mindre rätt att leva. Det folk regerar på är att de föds överhuvudtaget just för att det finns så många huskatter som det är redan, men det finns inga hem åt dem.

Du skriver ju själv att du tar hand om oönskade katter, så då borde ju ju också veta hur låg status dessa oönskade katter har?

Ingen skulle ju bli gladare än jag om alla katthemmen och privata katträddare en dag fick bomma igen sin verksamhet pga kattbrist. Först då anser jag att katten har nått en bit av sin rättmätiga status.