Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4012 ggr
[sackum-blixt]
0

Få katten att stanna hemma?

Har ett litet problem med min hankatt som jag skulle behöva hjälp med.

Varje sommar (runt maj) rymmer min kisse iväg :S Han går 5km bort till ett par sommarstugor. Vi har hämtat honom där flera gånger men han springer alltid tillbaka. Och nu i sommras skaffade vi 2 kattungar för att våran äldsta katt gick bort.Och jag tror inte att han är särskilt förtjust i dom.Jag är nu helt slutkörd och vet inte vad jag ska göra för att han ska stanna hemma?

Tacksam för svar..

Maria
0

Innekatt???Flört

/Maria

LaSadie
0

Är han kastrerad?

Om du är orolig för att de ska försvinna så bygg en rastgård där de får vara i istället :)

Eywa
1

Är han kastrerad?

Fridaaaa
0

Är han kastrerad?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eywa
0

Haha, alla skriver samma fråga ^^

Fridaaaa
0

#5 Och du & jag skrev exakt samtidigt hehe:)

[sackum-blixt]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja han är kastererad :) Är inte så förtjust i att ha honom som innekatt och tror inte att han skulle gilla det.

LaSadie
0

Då rekomenderar jag rastgård :) Då är han ute men kan inte springa bort =D

Fridaaaa
0

Rastgård eller rasta i sele är 2 alternativ då, annars finns det inte mycket att göra:)

[sackum-blixt]
0

Ja… Han är ju lite speciell den där katten så får väl hoppas att han gillar rastgård :) Tack :D

Cazzos
0

#10 Kolla runt lite här på iFokus och på Google, det är många som byggt rastgård.

Jag hittade en tråd här från en skogkattuppfödare som visade bilder på sin rastgård. Den blev superfin. Glad

[Anunnaki]
0

En katt som har ett revir 5 km hemifrån kan inte stoppas in i en rastgård. En av mina katter som är 15 år gammal har sitt revir 2 km hemifrån och dit har han gått minst 100 gånger per år i 12, 13 år. Han skulle aldrig komma på idéń att gå hem för egen maskin så varje kväll när han inte visar sig får jag ta bilen och åka till hans revir och hämta honom. Ikväll är det stor risk att jag får hålla med kattfärdtjänst men det är i så fall första gången på drygt en vecka. Rekord!

Var glad att du vet vart katten går så att det bara är att hämta hem honom. Man får vara beredd på nästan vad som helst när man skaffar djur (och barn).

Jag har nätat in min veranda vilket gör det enklare att stänga in katterna allteftersom de kommer hem framåt kvällen fast rätt ofta får jag gå på en katthämtningsrunda på ett par km på kvällen och ropa hem några av katterna.

[Forest]
0

Katter även kastrerade kan ha behov av att att dra ut även längre tid :) kastrering är inte lösningen på allt tyvärr även om flickor inte intresserar dom så har de nån vandrig ändå. Antar att de som har sommarstugorna ger han något för att han kommer oxå? något gott att äta samt sällskap det gör att han drar sig dig för att få lite semester. Nu har ni skaffat kattungar och jag tror om jag ska vara ärlig att han är igentligen ensamkatt han vill inte ha bråkiga kattungar lr andra katter alls. Vad man kang göra är att han får lite eget där det bara är hans ställe. man kan enkelt skärma av lite i hemmet kan räcka allså du tar ett ställe han gillar att vara på (exp fönstret) sätt för med något så det blir lite eget och låt han vara i fred där utan katter. Det ska finnas något medel som man sätter i elkontakt något lugnande för katter kommer inte på namnet. Obestämd men iaf det kan räcka med att skärama av lite för honom så han kopplar va o känner mer fridstad i hemmet. Att göra han till helt innekatt är kanske inte helt lösningen heller, man måste se lite hur katten mår med.

[Anunnaki]
0

Håller med # 13. Det som du tänker på heter Feliway men jag tvivlar på att det har någon verkan mer än placebo för kattägaren.

Min katt som har revir 2 km bort umgås definitivt inte med någon som bor där. Det är fyra, fem gårdar som ligger i skogen. Det finns dock ett stall där så sorktillgången är nog god och han som äger hästarna är mycket glad åt att katten håller till där.

[sackum-blixt]
0

Jag vill inte att han ska behöva gå i koppel eller bli innekatt då jag inte ser det som någon lösning på det hela.Han är ingen innekatt och kommer nog aldrig att bli det. Tanken är att han helt enkelt får vara kvar där tills det blir mörkare och kallare ,och att vi sen åker ner och hämtar honom.Det var så vi gjorde dom förra sommrarna.

Kattungarna har lärt sig att hålla sig ett visst avstånd ifrån honom när han är hemma.

[Anunnaki]
0

Du kan inte låta katten springa vind för våg i flera veckor, kanske månader när du ändå vet v ar den är. Risken är då stor att han blir förvildad. Jag tycker inte att det borde finnas innekatter men låter man sina katter vara ute på egen hand måste man ta sitt ansvar och göra allt man kan för att se dem dagligen. De kan bli sjuka eller göra illa sig så att de behöver veterinärvård eller åtminstone vila inne några dagar. Det kan ju också finnas människor där han håller till som inte är så glada åt han är där så mycket.

När du nu vet var katten är är det din skyldighet att hämta hem honom varje dag som han inte är hemma. När han hämtats hem får du ge honom mycket uppmärksamhet och riktigt god och bra mat.

[sackum-blixt]
0

Nu uttryckte jag mig fel. Det är sjävlklart att Vi håller på att hämta katten när vi hittar honom, men att när det blir kallare och mörkare brukar det inte bli lika inbjudande att gå till sommarstugorna längre brukar han tycka. Hittade honom idag men jag kunde inte ta hem honom då jag inte har bil.Ska försöka hitta honom igen på fredag … Alla i min familj fjäskar för Sudden(katten) så det är minsann inga problem med kel och god mat:)