Erfarenhet av döva katter?
Har fyra katter hemma som är normalhörande. Fick hem en döv katt nu i helgen från min mamma. Mamma sa att hon bör vara 12 veckor gammal. Hon visste inte exakt när hon föddes då hon är född utomhus.
I vilket fall som helst så är hon döv, hon verkar inte höra något överhuvudtaget. Har testat henne lite. Trots hennes förutsättningar så är hon tillgiven och väldigt tuff och framåt.
Jag funderar lite på om någon har någon erfarenhet av döva katter? De andra lyssnar när jag säger nej eller gör ett speciellt ljud som också betyder nej. De vet vad det betyder. Jag får väl anta att den döva katten inte blir lika lättdresserad som de andra. Vill ju helst att den precis som de andra inte ska gå på bord, diskbänkar och in till grannarna hur som helst. Hur får man en döv katt att förstå att den inte får vissa saker? De andra satt jag och sutta små gosedjur bredvid (så de blev rädda, inte träffade) och sa nej samtidigt. Nu förstår de att nej betyder att de inte får och tittar ibland för att få antingen ett nej eller ett samtyckande genom en nickning.
Vi bor på en gård med ganska många katter. Gården är mitt inne i stan, upplyft på ett tak så ingen kan komma ner, finns ingen fara för bilar eller andra rovdjur här heller. Hon är född utomhus den här lilla donnan så hon är ju van vid att vara ute men självfallet så får hon vara i koppel nu tills hon känner oss om vi ska ut men ungefär när är det vettigt att släppa henne lös med de andra? Jag är mest orolig för att hon ska virra runt i buskarna och gömma sig där, mer än så lär inte hända här men jag vill ju ändå inte bara kasta ut henne. Det känns väldigt dumt.
Är det något annat jag bör tänka på i och med att hon är döv? Katter över lag har jag annars koll på i och med att jag haft mina två äldsta katter i sex, snart sju år, och hänger här en del men just döva katter är jag lite nollställd på faktiskt. Tänker att det inte borde vara någon jätteskillnad men det kanske det är…
Om hon är på diskbänken så lyft bara ner henne. Ha tålamod så lär hon förstå ändå
Du bör inte låta henne gå lös ute. Riskerna ökar rejält bara av att hon är döv. Tänk på att hon hittills haft sin mamma i närheten och det blir en helt annan sak att vara ensam utan mamman.
Ha tålamod, jag har cornish rex och dom är inte direkt kända för att vilja göra som man säger förens man sagt nej tusengånger ungefär.
men nått jag tycker funkar är att säga tsch (vet att det inte funkar på denna kisse) och så går jag och lyft ner/bort katten och t.ex. klöser den fel tar jag bara med katten till närmsta klösbräda. Efter några hundra gånger går det in.
Fast här finns inget som kan hända. Inga bilar, inga andra djur, ingenstans att ta vägen och alla på gården känner alla så katten försvinner inte hem till någon eller så. De andra katterna har gått ute hela sommaren och det har inte varit några problem på något sätt. Sen går de ju inte ute utan att jag har koll på läget såklart. Det ser jag inte som något problem. Däremot är jag lite osäker på hur länge jag ska vänta innan det kan vara vettigt att släppa ut henne.
Ja jag funderar på att bara lyfta ner när hon går där hon inte ska vara. Tänker att hon borde ju också kunna lära sig om jag har ett visst ansiktsuttryck så säger jag nej så kanske hon ser på mig i alla fall att jag menar något. Jag märker ju redan efter några dagar att hon annorlunda än de andra på så vis att man märker att hon tycker om när saker och ting rör sig. De andra struntar i tv:n men hon älskar den och sitter och är på väg att busa med det som rör sig. Hon verkar mer visuell än de andra om man säger så.
#2 Jag låter också på något speciellt vis, kan dock inte tala om i skrift hur det låter. :) Förr sa jag mest nej men har märkt att de reagerar bättre när jag låter. Det är lite åt diskanthållet. Jag behöver bara låta lite så tvärnitar mina och går åt andra hållet. :)
Tålamod får man ju ha ändå med kissekatter så det här borde inte vara någon jätteskillnad ändå tänker jag. Måste bara komma på hur jag ska göra för att det ska vara effektivt liksom, självfallet utan att skrämma skiten ur katten eller skada den. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en döv katt som är 2 år och när hon gjorde något hon inte fick när jag fick hemme när hon var kattunge som buffade jag till henne i sidan för att få hennes uppmärksamhet sen bärde ner henne eller dyl. beroende på vad hon gjorde. Nu för tiden behöver jag bara hytta med fingret åt henne så slutar hon med det hon inte får göra. Min erfarenhet är att iaf min katt har mycket mer koll på rörelser runt henne så hon märker oftast av när jag kommer även om hon inte hör mig (kan vara en sån sak som min skugga) Och hon kollar direkt vad jag vill. Har även en hörandes katt som är lika gammal som henne som jag även tog hem sammtidigt som henne och den den döva har också väldigt stor koll på henne vad hon gör och hur hon reagerar på omgivningen och drar slutsatser efter henne :P
Fast kanske borde tilllägga att mina två är innekatter.
Blev kanske lite rörigt men hoppas det hjälper dig lite :)
Du kan ju börja att vara ute med henne och se hur hon reagerar. Tänkte främst eftersom det lät som att det fanns många katter där redan.
Och med smittorisken lär ju vaccin vara vettigt, om det inte redan är gjort.
Men jag tycker helt klart att du bör ha henne hemma ett tag och se hur det påverkas av att hon är döv. Hur hon reagerar osv.
Hur stor gård är det? Bara av nyfikenhet :)
Jodå det finns andra katter men de är mina och de andra går inte ute förutom då och då. Jag står för de flesta katterna här… Ja hur stor kan gården vara. Rätt stor. Den täcker ett helt Ica Supermarket i alla fall. Sen är det ju lägenheter också men inte så många. Gården är väl ungefär så stor som den kan vara om man har ett hus med en ganska rejält tilltagen trädgård. Sen är det ju klart att hon släpps inte på samma sätt som mina andra katter till att börja med i och med att hon är så liten. Jag har gått i koppel med henne lite idag. Blev positivt överraskad faktiskt.
Vaccin har jag funderat på. Kastreras och registreras ska göras också som med de andra. Ska bara vänta till veterinären anser det vara lagom tid. Skulle kanske vara bra att få det gjort så tidigt som möjligt.
Än så länge är det inte bestämt om jag faktiskt ska behålla henne. Jag flyttade henne ifrån en person som inte blev av med henne och funderade på att ha henne kvar. Jag tycker dock att deras katthållning är rent bedrövlig. Jag behöver bland annat gå till veterinären och få recept på skabbmedel till hela min lilla flock med katter nu då hon levt ute och endast ute innan och ägaren struntar i att skabba av sina katter ordentligt. Tror det räcker med att tvätta. Sicket skämt… Nu är hon världens sötaste så hon blir antagligen kvar. Måste komma på ett namn på henne också..
Just nu petar jag henne lite i sidan och hytter med fingret precis så som #5 gör. Verkar fungera ganska bra. Jag säger nej ändå eftersom att det känns rätt naturligt, då får man ju det där ansiktsuttrycket också som visar att man menar något. Förhoppningsvis kopplar hon ihop det sen.
Jaha okej, du fick det att låta som att det var många fler katter
Du får nog pröva dig fram lite helt enkelt.
Okej tråkigt när folk inte kan sköta sina djur ordentligt. Inte så roligt att få hem skabb till alla sina katter heller.
Skabben är ett litet pris i jämförelse med att förfrysa öronen, leva på asdålig mat, aldrig få gå inomhus och att alltid vara livrädd för folk och föda massa kullar ungar eftersom ingen bryr sig om att kastrera en… Jag tänkte inte många gånger.
Jodå visst finns det katter. I alla fall sex katter till och jag har fem stycken nu själv så elva tillsammans men det är i princip bara mina och en till som går ute och den andra går ute ibland och inte så mycket. Det är som en skyddad oas detta lite granna. :) Jättemysigt och jättekul för katterna som kan gå ute, jaga flugor, klättra i små träd och bara få kuta runt och springa lite.
I vilket fall som helst så fortsätter jag med kopplet för det är ju bra träning och sen när hon är lite större och vet att det är här hon bor och inte i busken eller hos grannen så kan jag börja släppa henne lite. Antar att det inte blir nå problem men man vet ju liksom aldrig.
Hade en kompis som hade en döv katt. Katten kunde förvånansvärt mycket teckenspråk. Hade alltid ögonen på ägarna så hon kunde kommunicera med dom.
Kan tänka mig att om man lär katten att ha uppmärksamheten riktad mot människor och att den då får uppmärksamhet/godis/lek först (ihop med tecken), så blir iaf katten van vid att just titta efter kroppspråk och kan sen koppla ihop ett tecken för "nej".
Vet inte exakt hur min vän gjorde men katten var verkligen duktig.
Det är ju lite kul eftersom att jag själv kan teckenspråk rätt bra. :)
Det ska jag ta till vara på. Har jag inte tänkt riktigt. Kanske blir det hemmasnickrade tecken också som katten har lättare att förstå. Men det var ju helt klart tänkvärt. :)
Ja va häftigt!
Jo, jag tror att det var lite anpassat "katt-teckenspråk" faktiskt, de mer handrörelser jag såg var relativt enkla. Man får väl hitta på ett gäng tecken som är så olika och tydliga att katten kan lära sig dom.
Lycka till! Tror att ett sådant förhållande kan bli mycket lärorikt och givande.