Råd tack! Släppa ut katt
Hej!
Vi har en 6-månaders katthanne hemma som är full av energi.
Alla våra tre katter är innekatter (två av de har gått ute förut när de bott i hus) men denna misse, Milo, har bara varit ut i koppel några ggr under sommaren.
Vi bor på andra våningen i ett höghus och känner nu att han ska få
börja gå ut. Han behöver få komma ut och utforska och springa av sej.
Han ska kastreras och tatueras på torsdag.
Så det jag skulle vilja ha råd om/hjälp med är följande:
1. Hur snart efter kastrering kan vi börja släppa ut honom?
2. Hur gör man för att få honom att inte vara rädd för trapphuset (han verkar inte livrädd som det är nu, men misstänksam givetvis)
3. Ska vi vänja honom vid trapphuset på något vis innan han får gå ut
eller "kastar" vi bara ut honom och ropar in honom sen.. lär han sej så småningom? Grannen under gjorde det sistnämnda med sina katter, de fattade tydligen fort.
Tacksam för goda råd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du bor 2 våningar upp i ett kvarter och nära bilväg så skulle jag inte släppa ut han alls på egen tass. En kattunge har mkt energi i den åldern och ni får istället aktivera honom inne istället. Det finns många faror ute. Vill ni promt ha han ute så prommenera med han i koppel

Nej ni bör inte släppa ut honom på egen tass då ni inte bor lämpligt till.
Ta ut honom i koppel istället.
Stolt ägare till tre La permer
Släpp inte ut katten om ni är rädd om den.
Kan du inte näta in balkongen? Försök att aktivera honom inne istället.. :)
Vad är att bo lämpligt om jag får fråga?
I värsta fall, eller bästa fall för oss och katten, får det bli omplacering. För han är tydligen inte skapt att vara innekatt.
vad har ni för aktivering inne?

Bor man ensligt ute på landet utan grannar kan man ev tänka sig att man bor lämpligt.Bor man på andra våningen i ett hyreshus bor man inte lämpligt till för att ha utekatt.
#6 Han och en av de andra katterna brukar busa, fast just nu är han inte så populär eftersom han nu är könsmogen… Leksaker har han en hel hög..nånstans, han är inte direkt av den ordningssamma typen :D
#7 Ok, där ser man. Ja visst är det bättre att bo på landet om man har katt. Kanske att vi får leta efter ett hem åt honom på landet. Men jag skulle inte säga att vi bor olämpligt bara för att vi bor på andra våningen. Det funkar för många. Grannen har två katter som går ute dagligen, det är inga problem. Även en annan vän på samma område som oss har katten ute.

#8 Kastrera katten till en början.
Du kan ju inte släppa ut honom på egen tass om han inte är kastrerad.
#9 Jag skrev ju i mitt första inlägg att han ska kastreras och tatueras nu på torsdag. Självklart släpps han inte ut innan dess!
men hur är det med saker att klättra i?
Jag har ett takhögt katträd med olika nivåer och glömmor (heter atlas på zooplus.com och kostar ca 700kr och det kommer med posten) jag har byggt upp hyllor som dom kan hoppa upp på via katträdet, som du en drös olika leksaker vippor, möss, pipande saker o.s.v foderbollar, tränar med godis för att lära sig komma och göra små, samt nosa sig till godis och mat. När dom är yrväder och jag inte orkar mer tar jag ut dom i sele och flexikoppel på en gräsmatta så dom får springa av sig. Jag har även en innätad balkong som dom kan sitta och studerar grannar, fåglar, andra djur o.s,v
Jag har haft motvilligt ute katt och nu när jag har egna katter som jag bestämmer över kommer jag aldrig mer ha ute katt. Det gäller att skapa en miljö för katten, man man inte de så kanske man ska tänka om kring varför man skaffade katt och eller ska skaffa. En katt vill inte vara på golvet den vill vara på olika höjd, helst så nära taket som möjligt. Iaf dom katter som jag har i min närhet och har själv. Visst att dom kan leka på golv o.s.v men när det kommer till att slappa så vill dom ligga högre än golvnivå. har en som ligger längtst upp i taket och en som ligger mitt i mellan. dom ligger bara i soffan om dom vill sova/mysa med oss människor
Han är i värsta åldern nu. Det finns en aspekt i kattägande som heter aktivering. Lek med honom tills han blir trött, köp aktiveringsleksaker och gå ut på promenader. Om några månader borde han lugna ner sig, särskilt då han blir kastrerad. Kolla upp aktvieringstips här på forumet och på andra ställen.
Om man köper en huskatt vet man aldrig om man får en soffpotatis eller en litet energiknippe men det är bara att anpassa sig. Det var ju ni som valde honom, inte tvärtom och det är ni som ska tillgodose hans behov, utan att riskera hans liv och hälsa genom att slänga ut honom på egen tass.
#12 "Om man köper en huskatt vet man aldrig om man får en soffpotatis eller en litet energiknippe men det är bara att anpassa sig."
Hur vet man det med en raskatt då menar du?
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#13 På samma sätt som det är olika energinivå på bordercollie och mops till exempel. Olika raser har olika temperament.
#14 Jo det är sant. Men jag har då träffat Birmor som har helt olika temperament. Även norska skogskatter som e helt olika i temperamentet. Tycker mycket beror på individen oxå.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
visst beror det på individen men en större procent har ett visst temprament så kan man ju säga att en cornish är aktiv och en ragdoll är mindre aktiv än en cornish men ska man gå in på just individ så kan det bli ombytta roller. men det är större risk att köpa en hus katt och hoppas på ett visst temprament än att välja ras efter temprament
Förutom katternas säkerhet så finns det andra människor också. Man ska inte tvinga på andra katt för att man själv vill ha det :)

Hur bor du då? Är det tätbebyggt område? Biltrafik? Finns det gott om andra katter i området?
Utöver att biltrafiken är en stor fara för katter så finns det faktiskt andra faror som kan vara minst lika farliga:
• Grannar - råttgift är inte en ovanlig metod att "göra sig kvitt" katter som kissar i barnens sandlåda, rabatter och ligger i folks utemöbler. Råttgift dör katten av genom att praktiskt taget fräta sönder innifrån. Jag känner folk vars katter dött i deras armar av råttgift som någon idiot till granne lagt ut för att h*n var irriterad på katterna i området.
• Barn och ungdomar utan moral - kan lätt vara elaka mot en katt som låter sig kommas nära. Slita och dra, kasta sten m.m…
• Andra katter - jagar ofta bort nykomlingar från området. Visst kan katter bilda gäng som umgås, men det är vanligare att varje katt har sitt revir och att nya katter ska jagas bort till varje pris. Ofta lyckas de och den nya katten vågar inte komma hem igen. Många katter blir skadade lindrigt eller allvarligt i bråk om revir.
• Stöld - gång på gång händer det att katter blir stulna. Raskatter eller katter som liknar raskatter är vanligast att de blir stulna, men även huskatter blir det då och då. Jag vet folk som hittat sin "bortsprungna" katt sitta i fönstret hos någon främmande person något kvarter bort. Jag vet även ett område mitt på landet där 4 katter försvann samma dag. En hittades flera mil bort på en flyktingförläggning, men hade omöjligt kunna ta sig dit på så kort tid. De andra tre hittades aldrig…
Tänk på detta innan du släpper ut din katt på egen tass. Ett område med lite grönt betyder inte att det är kattvänligt, även om det ser fint ut för oss människor. Däremot är det jätteskoj för en sprallig katt att få komma ut i sele med långlina en bestämd tid varje dag :) Få rutin på det hela.
ett tips är en bra stabil sele (jag kör hundsele, gustav och evita) och sen flexikoppel på minst 7m :D
Man kan inte heller vänta sig att kattungen bara ska leka själv med sina leksaker utan man måste leka med den typ kasta grejor el dra en tross. De tröttnar också på sina leksaker så ha inte alla framme hela tiden o utan byt.Jag hade en som var mer vild än tam men nu vid 8 mån har det lugnat sig väsentligt.
Jag vet en som berättade(han gillade ej katter själv heller) att en granne brukade lägga råttgift i köttbullar till katterna i området. Den här personen berättade mycket obehagliga saker med fällor till vilda djur el den som nu gick in. Skulle aldrig ha mina ute okontrollerat.
#20 hört av mammas väninna att hennes granne sätter ut fällor överallt och en gång satt en stackars katt där en helg pga att dom var borta. DÅ gick mammas granne och släppte ut katten eftersom ingen öppna när hon plinga på och sen prata hon med grannen och hans komentar var "ja men då ska dom inte in på min tomt om dom inte vill hamna i buren"
Oavsett om det är lagligt eller ej så förekommer det överallt
Detta mer energikatt har vi med nu en kattunge med fullt ös när han är vaken. Jag har gjort lite som sport för han genom att byta ut leksaker och sätta upp lite hängleksak från taket i krokar i resårband byter ut dom för skapa roligare lek. Köpt runnel och stort klätterträd. Jag ser att han gillar att man byter ut leksaker vi ska även försöka lära han lite för aktervering. Jag skulle inte släppa ut katten det finns förutom bilar även dumma katthatare samt barn som inte är alls så himmla snälla som de utger sig gör. Skenet bedrar :-C Så håll din katt inne skapa det roligare inne :)
Laserpekare är annars en leksak de blir helt galna av och ränner rejält med överskottsenergi :)

Om du nu väljer att kastrera och sen släppa ut honom bör han hållas inne fem sex veckor eftersom att en hankatt inte blir infertil direkt.
Jag ska diskutera med sambon så får vi se hur vi väljer att göra. Som sagt bor vi i lägenhet och kan inte göra stora hål i väggar eller fästa saker i taket.
Har velat ha ett klätterträd länge men de är så fruktansvärt dyra, men ska kolla på det där som nån längre upp berättade om. Kanske kan ha det på balkongen, finns då knappast plats inne.
Vår balkong är innätad.
Kolla på tyska ebay bland annat, busenkelt att beställa hem och betydligt billigare är på djuraffärerna.
Nu när euron är så låg kan du få ett takhögt träd för ca 700 kr inkl frakt levererat hem till din dörr från tyskland.
#26 jag fick de tipset men jag fatta nada trotts guide trådar och gick istället tull tyska zooplus och köpte en takhögt träd för ca 700kr (heter atlas) Mycket enklare, säkrare (enligt mig själv) och man vet att man får hem det. Handlar alla mina kattillbehör där! :)
#25 vad menar du med att fästa saker i i vägg och tak som gör hål??
Fatta jag de rätt kanske du tänker på katträdet? Isf så är det inga hål som görs. man skruvar en platta upp mot taket så den spänns fast mot golv och tak, likt en barngrind som spänns i en dörröppninng.
26, oja vi köpte vårat jätte träd från tyska ebay för 740kr o då lämnas det vid dörren, här har jag sett samm träd (golv till takmodel) för ca 2800kr så visst var det billigt :)
25, man kan oxå göra egna samt köpa began klätterträd golv till tak model är inga skruvhål i taket :) jag bekant som gjort egen o den skruvades inte heller i taket men i väggen för göra den stabil. Jag tycker vitsen med köpa en golv till tak är praktist man kan enkelt flytta den om man tycker den inte passar så bra där man först tänkt den :) Som sagt tyska Ebay är inte fel som jag skrev ovan fynda jag själv en :) Här får du tips på en sida gör det själv klösträd :) http://hem.bredband.net/elin_sch/klostrad.htm