tur i oturen
Igår morse var jag ute med katterna i trädgården. Dom leker och busar med grannens kattunge, klättrar lite i träd och leker i buskar. Plötsligt märker jag hur Donny haltar. Det blöder från hans tass och jag ser att han skurit sig!! Tar in bägge två och försöker mig på att undersöka tassen mer. Tror Donny skall halshugga mig. Tycker iaf att såret ser värre ut än ett rakt snitt om ni förstår så jag bokade tid till vetten.
Väl där tvättade dom såret och fann att det hade blivit som en liten ficka, som gick ner under huden nära trampdynan! Vetten kolla med förstoringsglas så att det inte låg nåt i och tyckte att det behövdes sys ett par stygn för att läka bättre. Det är ju ett sånt dumt ställe där huden sträcks varje gång dom går.
Det hade inte gått om jag inte for in direkt! Så jag vart glad att jag åkte direkt kan jag säga!
Han fick 3 stygn, antibiotika och krage. Igår var han helt slut när vi kom hem och jag fick hjälpa honom med allt. Idag är det mycket bättre och han verkar inte vara lika chockad över kragen.
De hela gick på över 2000kr. Tur med försäkringen alltså. Mammaledig blivade student är inte rik… -_-
Det var länge sedan jag hade katt i krage - hur har ni gjort när katten gärna vill tvätta sig? Nu så hjälpte jag Donny att städa ur ögonen (han fick droppar i dom igår) och klia lite på huvudet, han verkade älska det.
Kan man ta en fuktig bomullstuss och tvätta lite i ansiktet tro? Kommer han att gilla det? Tur iaf att jag kommer vara hemma hos honom nästan hela tiden!
finns en kattvänligare krage som kanske kan funka, den ser typ ut som om det är ett tjockt halsband.
annars kanske du kan sätta på han en strumpa och hårsnodd så han får vila från tratt. Fantasin sätter gränser ^^
Jag har hört talas om den där, som är uppblåsbar typ? Men sköterskan sa att den e värdelös på en flink liten katt, då det är baktassen kan han nästan komma åt även med vanlig tratt.
jag todde de men den är fylld med typ skumgummi tror jag.
Testa en liten strumpa eller något likande på tassen om kragen blir för jobbig för den lilla
De uppblåsbara såg jag på strömsholm iaf om man vill köpa.
Katter är ju olidligt jobbiga med allt man sätter på för att skydda så inte lätt.kanske socka med riktigt tejp av något slag o krage o ha koll på katten hela tiden typ,he he.
Bra du såg när det hände så du kunde åtgärda det direkt iaf.Alltid bäst än om det har hänt för länge sedan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kisse skada sig i tassen och den uppblåsbara kragen funkar inte här iallafall, hon kom mycket väl åt att slicka där.
Strumpa….ja sitter på max nån minut, hon blev topptunnor rasande och slutade inte skaka tassen förrens strumpan var av. Och man kan ju inte dra åt med tejpen runt hur hårt som helst.
Jag tog bara av kragen då och då under dagarna så katterna fick tvätta sig.
Eftersom du verkar ändå ha en sele kan du ju sy en liten strumpa av tyg från någon avlagd tröja eller köpa smal tubgas och sedan ha denna strumpa på tassen/benet på katten. Strumpan fäster du sedan upp med något fantasifullt strumpeband i selen. Gjorde på det sättet till en hund som jag hade förr.

Kan det finnas glas någonstans i trädgården? Ropa in grannskapets barn och ge dem hittelön för varje glasbit eller annan vass grej de hittar ;) (Ja de kan ju ha som regel att de inte får ta i det själva utan ropa på dig om de hittar nåt). Barn kan lätt motiveras med en liten slant :P
Liten uppdatering:
Donny verkar finna sig i kragen förvånandsvärt bra. Han äter och så slickar han Kip efteråt istället. Kip blir dubbelt så ren och jag kliar och tvättar Donny med en tvättlapp lite grann. Haltar gör han inte längre heller.
När jag var hos vetten tänkte jag inte på kostnader överhuvudtaget. Det har jag aldrig gjort i sådana situationer. När vetten sa att det skulle läka ihop bättre och snabbare med ett par stygn så tvekade jag inte en sekund, såg ju själv hur det glipade på flera håll och hur det såg ut under. Nu tittade jag på specifikationen och såg att stygnen var det som kostade mer än hälften av vad det slutade på, skit asså, tre stygn? Men de e klart, de är ju mer av vettens tid som går åt. Annars var det ju bara sköterskor och en vett som tittade till snabbt. Så man förstår ju varför det barkar iväg.
Är iaf så lättad över att han är sig själv, redan. Dock återstår 9 1/2 dag av stygn och piller.
Bra tips att ta av kragen ibland när man tex sitter brevid eller så. Tack.
Smart att leta glas, det skall jag göra. Har själv redan varit på jakt ett antal gånger nu, och faktiskt hittat div skräp på de mest konstiga ställen. Ställen jag knappt tror människor varit på typ.
Jo, jag har vuxen-selar åt dom. Mer och mer dock har vi dom lösa när vi är med. Ett tag sen följde dom med (och hem) på långpromenad i skogen. ;) Klart att sånt här kan hända när dom fritt får klättra i träd och hoppa i buskar, även i närområdet…dock kändes detta som otroligt mycket otur.

Skönt att hör att kissen mår bra.
När man tittar på vet.specifikationer ibland så undrar man ju om man skulle be att få göra det själv istället.
Föräldrarnas katt amputerade en tå och pga infektioner fick han gå med tratt en hel månad. De gjorde som så att de satte bandage runt tassen och tejpade, och så fick han slippa tratten nån timme under uppsikt.