Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1092 ggr
huldisen
0

Hona eller hane ?

Hej hej !

Jag har en kastrerad hankatt på 3 år och funderar nu på att köpa en katt till,min fråga är vilket kön går bäst ihop med min hankatt ?.

ravenkitty
0

Jag tror det spelar mindre roll så länge personligheterna fungerar ihop.

IceJossan
0

Könet kvittar. Det viktiga är att du väljer en katt vars personlighet stämmer överens med den katt du redan har.

Välj alltså en katt som har ungefär samma aktivitetsnivå, samma behov av närkontakt med sin artfrände och samma sätt att leka på (ex brottning, jagalekar eller leka för sig själv). Om man väljer fel är risken stor att det blir osämja… Om ena katten leker hårdhänt och ska brottas men den andra blir rädd kan detta leda till att du har en understimulerad katt och en rädd katt som börjar kissa i ren protest mot tillvaron. Likaså en sprallig kattunge till en stillsam vuxen katt - den lugna katten bör orka hålla igång flera timmar om dagen med att busa och mysa med den lille, annars kan du få en irriterad och protestkissande katt som hellre hade velat ha lugn och ro, och en understimulerad kattunge som blir ett litet monster eftersom den inte får leka av sig med den äldre ;)

Så matcha så gott du kan så att deras aktivitetsnivå och intressen är så lika som möjligt, så har de förutsättningarna att trivas mycket bra ihop :)