Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2336 ggr
GeneralKnas
0

Katt på vegankost.

*Länk raderad*

Snubblade över den här annonsen på blocket och är det verkligen hälsosamt att en katt lever på strikt vegankost?
Alltid haft uppfattning att katter är strikta köttätare eller har man missat något?

[Anunnaki]
0

Du har helt rätt men tyvärr finns det veganfanatiker som har fått för sig att deras katter också ska vara veganer.

Vad väljer katter som får vara ute att äta. Jag har aldrig sett någon katt gräva upp vare sig morötter eller potatis. Inte heller jag sett dem äta kål och sallad. När de är ute på åkrarna är det inte vetekornen som de är ute efter utan de jagar smågnagare. Jo, en av mina katter grävde upp mina nysatta potatisar men det var sorkar som grävt gångar under potatislandet som lockade. Katten gjorde alltså ett gott arbete.

GeneralKnas
0

Jag är vegetarian själv så jag kan väl förstå grundtanken, men jag skulle inte "utsätta" min katt för hälsorisker bara för mina värderingar.

Tror nog inte att det är så många köpare som kommer följa den tanken ändå. ;)

Supinesophie
0

säjes under förutsättning att de får "fortsätta äta vegan (dock gärna vara utekatter), och att de kastreras vid lämplig ålder (om man inte först väljer att de får ungar och sedan kastreras)"

Hehe, försök förklara till en utekatt att den är vegan och får därför inte äta insekter och gnagare/fåglar Skrikandes

Och så måste de kastreras, men det är okej att den får massa ungar först??? Jisses…

[Emma--]
0

Nej, det är så fel att föra över sina åsikter på djur sådär. När det har gått så långt har man fastnat så hårt i sina åsikter om kött att man väljer ett sånt hemskt val som vegankost till en katt så har man nog glömt bort en viktig del i sina åsikter.

För jag antar när man gör ett sånt val anser man att det är fel att äta djur. Och då ska man inte ens skaffa ett djur som äter kött om man inte kan ge dom det dom faktiskt behöver.

För det måste väl bara vara en massa tillsatser i maten?

Tycker egentligen det låter som en annons där någon bara är ute efter att jävlas eftersom den nämner både vegankost, men gärna utekatt. Den ska kastreras men gör inget om dom får ungar först.
Den trampar väl på nästan alla tår som finns.

Nä jag förstår ärligt inte ens hur man kan tänka tanken.

LaSadie
0

hahahaha, så katterna kommer att äta gräs och havre ute?? LOL

[Anunnaki]
0

En länk till vad ägaren själv uppger att han ger sina katter. Mailat och frågat vad katterna får för mat. Det är faktiskt ett brott mot Djurskyddslagen § 3 att ge katter sådan mat.

[Lillfjanten]
0

annonslänkar får väl inte läggas in.

[Emma--]
0

#7 det har du så rätt i. Jag var för upptagen att bli irriterad över att någon ens får för sig att välja vegankost till sin katt. Tungan ute

Supinesophie
0

#4 Ja det skulle lika gärna kunna vara en fejkannons…

kattassen
0

Det verkar inte vara en fejk-annons om man läser denna artikel från Göteborgs-Posten idag. Där talas om en uppfödare i Värmland.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.701873-at-upp-dina-gronsaker-nu-kissemiss

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Maria
0

Oavsett vad man har för uppfattning om sin egen kost och att man inte äter djur av etiska orsaker så kan man inte föra över detta på ett "rovdjur"

Då får man skaffa sig något djur som enbart lever av vegetabilier.

Detta måste falla under vanvårdSkrikandes

/Maria

AgnetaB
0

Är det verkligen lagligt att mata sin köttätande djur med det? Håller på att bygga stall o häpnar över alla regler så tycker nog det borde vara en självklarhet att det fanns.

Jag vet en anorektiker som hade en unghäst som blev väldigt liten (helsyskon fullstora) o säljaren/uppfödaren trodde det berodde på att hästen  ej fått mat som hon skulle under uppväxten.

[Emma--]
0

Bra att personen är anmäld.

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
0

Eftersom man ska ge mat som är anpassad efter djuret så borde inte en kost helt utan kött vara laglig att ge.

Linnea
0

#15 Tyvärr efterlevs inte det. Då skulle många, framförallt billiga, torrfoder var olagliga då de innehåller så väldigt lite kött. Fast det hade ju varit bra om fodret var tvunget att innehålla tex minst 50 % kött. Finns nog många foder idag som inte innehåller 50 % kött.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men jag undrar nu, vad ger "uppfödaren" till katterna om de är veganer?..

Vadå, äter de bönor för att få protein? Det är ju inte samma sak som kött. Det finns väl "olika slags" proteiner beroende på mat..? Obestämd

[Emma--]
0

#17 finns tyvärr såna torrfoder att beställa. Och det är väl mycket tillsatt i maten så att dom ska få i sig något.

Lyan
0

*länk borttagen*

[Forest]
0

19 bra länkat tycker det låter helt sjukt att "jonas" tvingar sina katter o dessutom föder upp huskatter Rynkar på näsan Hoppas att han anmäls och att katterna får en riktig mat med kött för detta är itne alls bra för katterna