Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1110 ggr
skogis Tiger
0

Längtar ihjäl mig !

Hej alla ville bara skriva av mig lite :) !

Nu är det bara 2 dagar kvar tills vi ska hämta kissarna och jag längtar sååååå sjukt mycket. De är det enda jag tänkr på just nu (nästan) är så nyfiken att se hur de förändrats sedan sist jag såg dem för 3veckor sedan och hur deras personligheter utvecklats osv. Sammtididgt är jag jätteorolig för hur det ska gå också, tänk jag glömt nått eller om de inte gillar de vi har köpt till dem (klösträd leksaker) osv. Sedan är jag orolig för hur det ska bli när vi blir tvugna att lämna dem ensamma hemma , barnen börjar skolan och dagis nästa vecka och då får de vara ensamma hemma medans jag lämnar barnen. Jag har svårt att bestämma mig för vart toalådan ska stå och vart mat och vatten ska stå osv.

Ha ha är jag helt knasig eller :P ?

Jourhemmet
0

Toalådan är enklast att ha i badrummet och maten i köket. Glöm inte att ge dom samma mat som hos uppfödaren till att börja med annars kan det bli sprutdiarrér

[Emma--]
0

Jag skulle sätta lådan centralt så det är så nära allt som möjligt. Bor ni stort skulle det kanske vara bra med någon extra låda så att dom alltid har nära till en toa. Det är väl alltid lite nervöst att få hem nya pälsklingar :)

skogis Tiger
0

Ha ha oki jag läste någonstans att katter inte gillar att inte ha översikt när de är på toa så det var det som krånglade till det för mig :). Sen har vi ett lite annorlunda kök som går ihop med hallen (med köksö typ) så mitt problem var vart i köket jag skulle placera matskålarna och även deär har jag läst att katter helt inte vill ha sin mat och sitt vatten på samma ställe vet ej om det stämmer men det stog så på ngn skaffa katt sida :) .

Hur är det med smågrejjer ex lego pärlor kulor pyttesmå dockskor och sådant mina barn har ju massa sånt som de sprider omkring överallt bör jag vara orolig ung som när man har en 8 månaders bebis , tänker om de kan sätta sånt i halsen eller så eller brukar de inte smaska på sådant?

Barnen har små och stora förvaringslådor till alla sina smågrejjer men de plockar ju inte alltid in allt med en gång eller alls .

De kommer få samma skitmat som hos uppfödaren WHISKAS junior ett litet tag men när bör jag börja skola över till det andra (ska ha RC kitten och sedan över till mjau blötmat ). Snackar vi veckor dagar hur länge ska man vänta innan man börjar blanda in det nya? Kan man blöta upp torrfodret?

skogis Tiger
0

#2 Vi bor i radhus vi har kök och allrum plus stort badrum på bottenvåning (altan och uteplats) och fyra rum plus ett mindre badrum på övervåningen. har inhandlat två stora lådor och tänkte ha en uppe och en nere. Funderar på att sätta den som ska vara nere under trappan där har man översikt över heeela nedervåningen men ändå lite privat :) .

Jourhemmet
0

Jag använder alltid RC:s babycat 34 till mina kattungar, dom älskar när jag böter upp det fodret. Mat och vatten kan mycket vä stå på samma ställe, jag har aldrig märkt att någon protesterat. Små pärlor får du nog vara försiktig med så att dom inte sätter i halsen och även snören av alla dess slag. Sväljer dom ett snöre kan det bli en dyr räkning hos veterinären då snöret snor sig runt i tarmen. Försäkra dina katter redan nu. Hos agria får du även kattungerabatt om dom försäkras innan fyra månader.

noir
0

jag ställer mat och vatten på samma ställe, sen har jag extra vattenskålar lite här och var. Köpte lite finare skålar som jag har som prydnad i fönster o.s.v då ser det inte så tokigt ut heller ;)

Linnslins
0

Jag skulle vänta med att ge nytt foder tills du märker att de börjar känna sig hemmastadda. På så sätt blir det en förändring i taget =)

När du blöter upp torrfodret så är det väl bra om de äter upp det ganska på en gång, känns som att det lätt blir ofräscht annars. Men sånt ser man ju själv. Sunt förnuft har väl de flesta =)

[zannapettersson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft katter under lång tid, jag har mat och vatten på samma plats, har inte märkt att de katter jag haft inte tycker om det.

sedan har jag en kattlåda på toa och det funkar också..

Pröva att hitta ett matställe där det är lite lugn och ro om du har barn, vart brukar t,ex barnen vara minst, osv, pröva dig fram om de inte dricker eller kissar på golve osv så märker du om ngt är fel..  bra att du läst på men pröva på ditt eget sätt också :)  Roligt och spännande, hoppas att allt går bra för er :)

[zannapettersson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oh just det, sedan när du lämnar dom ensamma har dom ju endå varandra till sällskap, det är alltid en tröst :)

skogis Tiger
0

Hej alla tack för era svar :) ! Jag har hållt på och kattunge säkrat hela huset hela dagen så nu är jag helt slut :) !

Tack för alla goda råd , jag tror jag har koll på allt nu :).

IceJossan
0

Några namn valda ännu? :)

skogis Tiger
0

Det är barnen som valt namnen :) ! Pojken ska heta Tiger och flickan Ariel.

IceJossan
0

Orginella och fina namn :)

skogis Tiger
0

#13 ja det var mycket fluffis och randis och så i början är glad att det blev Tiger och Ariel till slut :) .

AgnetaB
0

Kommer ihåg när jag beställt mina kattungar o gått o väntat. Jag har knappt kunnat tänka på annat, varit så spännande. Hade inte haft kattunge på 15år så den första jag köpte kändes nästan overklig. Var heelt underbart när hon äntligen kom!!

skogis Tiger
0

#15 Jag känner precis så nu det var 13 år sedan jag hade en katt överhuvudtaget och de här två blir mina barns första också , vi är alla så spända med förväntan. Jag har berättat om allt jag läst på om katter som gonattsagor för barnen och vi har suttit tillsammans och tittat på kattungar på youtube.

Varje dag har de frågat mig om jag lärt mig ngt nytt om katter och tack vare er på det här forummet så har jag ju det. Så nu vet även mina barn varför en kattunge måste vara minst 12v när man hämtar den varför det inte är bra med torrfoder vaför de ska vaccineras och kastreras osv :).

AgnetaB
0

#16 Jag har som sagt haft katt i 15 år men man blir aldrig fullärd o det kommer nya rön o jag hade kanske inte hållit mig så uppdaterad. Jag föder upp hästar också o gjort i över 20år, så la mest energi där. Sedan hade ju inte folk datorer heller förut så det var inte lika lätt iaf att hitta information. Det gäller att vara lite "openminded" så jag har lärt mig massor här även om en del folk gnäller över forumet. Inte alltid man får det svar man vill ha men det behöver ju inte vara fel svar för det.

Man  får inte vara så rädd om sitt hem tex. En bra grej är att hänga upp gardinerna över stången. Mina kompisar trodde jag hade gjort en ny modern variant:)

Blommor är det bäst att kattsäkra med dubbelhäftande tejp har jag hört. Mina åker i backen då o då el har ställt dem på golvet i badrummet.

Du som har barn också kommer att ha fullt upp jag lovar:)