Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2091 ggr
Luisa
0

snälla hjälp mig

Hej!

Just nu är jag bortrest, jag och min mamma och min syster e i ryssland hos mormor. tvo veckor efter att vi kom kopte hon en liten kattunge, han var riktigt smal och pelsen var glanslos och fluffig. han ater och sover det mesta av tiden so nu har han lagt po sig och palsen ser battre ut och han har aven vaxt. men han e fortfarande spinkig. men riktigt rolig e han. vi blev snabbt kara i den lilla kattungen och jag vill verkligen ta honom med hem till sverige.

Jag vet att man moste gora pass go t veterinaren osv.

jag har ett par frogor.

1.moste han bo po gransen av landet i 3 mon?

2. kan man satta honom po  flyget  sjalv?

3. skulle han klara runt 4 h i flyg med mellanlandning altso att han kommer forst till moskva och darefter flyger han till stockholm?

4. hur long tid tar det att gora pass?

snalla svara so fort sdom mojligt. vi oker om mindre an 8 dagar.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Läs på jbv hur reglerna är :) jag kan inget om införsel av katt lr djur.

Cazzos
0

Katten måste väl sitta i karantän innan man kan ta med den till ett annat land. Vaccination och pass behövs väl också?

Åk till närmsta veterinär med katten och fråga hur ni ska gå tillväga.

Om det är möjligt så får ni stanna i landet längre om ni verkligen vill ta hem katten.

MonicaLagerquist
0

Före årskiftet 2011-2012 så måste katter från Ryssland vara över tre månader då de rabies vaccineras efter 120 dagar tar man ett titer test är det högt nog kan katten om den har pass.id-märkning och titertestet infört i passet resa in till Sverige.

Oftast är det billigare att ta katten som handbagage än att låta katten resa själv.

Stolt ägare till tre La permer

Luisa
0

#1 ok det ska jag göra tack för tippset Glad

#2 problemet e att man kan tyverr inte lita po folk her, det blir alltid ngt problem fast allt e ok. Ja vaccination och pass behövs, jag har rod att betala det so det e inga problem med det, det anda jag kan göra e att be mormor ordna det do vi oker om  4 dagar

#3 jag visste redan att katten moste vara 3 mon men tack ando Glad tack, synd att det tar so long tid. Rynkar på näsan Jag hinner defenetivt inte fixa allt det der men mormor ska kanske oka till oss so kan jag kanske övertala henne att ta med honom.

vi kommer hem dagen innan skolan börjar, och eftersom jag börjar 8:an och mamma moste jobba kan vi inte stanna langre och biljetterna e redan köpta.

tack för tipsen ska försöka övertala mormor och om hon orkar go till vetten osv e det bara att skicka pengar Skrattande

Supinesophie
0

Du måste vaccinera katten mot rabies efter den fyllt 3 månader. Sen måste du vänta 4 månader och testa för rabiesantikroppar. Provsvaret kommer efter ett par veckor och då först är passet giltigt för inresa till Sverige. Sen ska kattungen vara ID-märkt med chip, avmaskad mot dvägbandmask och veterinärbesiktad. Om de inte ger ut EU-pass så är det bara att ha med sig alla intyg.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/inforselfranlanderutanforeu/tainhundarochkatterfranlistadelander.4.207049b811dd8a513dc80001301.html

Efter årsskiftet så slopas antikroppskollen och avmaskningen, då behöver de bara vara rabiesvaccinerade och vänta i 21 dagar efter vaccineringen innan de får komma in i Sverige.

Däremot kan katten vara i t.ex. finland medans ni väntar på rabiesantikroppar eller på årsskiftet. Känner ni någon i Finland som kan ha katten?

Supinesophie
0

Såg nu att han kan ju vara hos din mormor sålänge :) Om hon inte ska resa till sverige så kan katten ändå skickas som "gods" i lastutrymmet. Detta är dock inte så trevligt för katten och mitt i vintern finns det risk för nedkylning vid lastningen och mellanlandningen.

Luisa
0

#6 han bor hos mormor do han e hennes katt men om jag skulle ordna allt skulle hon nog ge mig honom. Jag vill helst inte skicka honom som gods och jag vill verkligen inte att han ska bli nerkyld. men just nu e det osekert po om det ordnar sig, han kanske inte kommer till sverige Rynkar på näsanGråter

Cazzos
0

#7 Kan inte din mormor ta semester i Sverige när allt är klart så tar hon med sig katten och du kan berätta hur hon ska göra?

Imasy
0

Djur som skickas som "gods" sitter säkert förvarade, så du behöver inte vara rädd att katten blir förfrusen ;)

MonicaLagerquist
0

#9 Det gäller inne i planet ja.Men vid ev mellanlandningar/omlastningar har det hänt att katter blivit stående ute på platten i hög värme sommar tid och iskyla vinter tid.Flera katter har tyvärr dött av den behandlingen.

Stolt ägare till tre La permer

Luisa
0

#8 sist hon var har har hon svimmat flera gg och hon e lite redd att det ska henda igen so det e inte sakert att hon kmr :(

#9 han tycker inte om att vara ensam, han skriker hur mkt som helst om han kmr utanfor dorren utan egen vilja

#10 jag har tankt lite och jag har bestamt att om mormor inte kommer till sverige for katten stanna kvar har i ryssland, jag vill verkligen inte riskera att han blir sjuk elr ngt overhuvudtaget. Min grannes katt brukar fo jattesota ungar so vi kanske ska kopa fron henne. Men en kattunge ska vi iaf skaffa nasta or. :D