Kastrering av olikkönade syskon?
Hejsan !
Efter att ha läst i flera trådar att katter kan bli dräktiga även långt före 6 månader blir jag nu lite orolig över hur jag ska göra med mina blivande kissar. De är halvsysskon och är en av varje kön honan kommer att vara 14v när vi får henne och hanen 12. När får man kastrera som tidigast jag vill VERKLIGEN INTE riskera att de skulle para sig det skulle vara hemskt nog att honan skulle bli dräktig för ung men det skulle ju också innebära inavlade ungar plus att jag absolut inte vill avla på ngn av dem ngn gång !
Så hur ska jag göra? Finns det ngn lag på när man får och inte kastrera borde inte argumentet att de är syskon och bor under samma tak vara tillräcklig för att i så fall få en tidigare kastrering och finns det ngn orsak till varför man inte ska kastrera dem för tidigt?
Rekommendationerna är på 6 månader. Men förklara situationen för en veterinär så går det säkert att få kastrera tidigare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var bor du? De finns veterinärer som kastrerar från 12v ålder, någon här kanske kan tipsa om någonn i närheten av där du bor…

Det finns ingen lag på hur tidigt man får kastrera.jag har kastrerat en hona vid 13 veckors ålder och ett gäng hanar vid 16 veckors ålder.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Jag bor ca 4 mil utanför Göteborg :) .
#1 Är det ngn som vet varför det är rekommenderat vid 6 månader finns det några hälsorisker att göra det tididgare ?

En del veterinärer är inte uppdaterade inom sitt yrke tyvärr.
En katt som är frisk har bra vikt och möter en kunnig veterinär löper ingen större risk i samband med kastreringen.
Jämför man med en dräktighet/förlossning så är den risken betydligt större att något går på tok.
#3 Eftersom hanen är 2v yngre och är vad jag förstått ändå "kapabel" att få till det ;) ett bra tag efter kastrering, ska jag då ta honan först? Tänkte att han som är yngst kunde få ngra veckor till eller ska man kanske bara ta båda på en gång?

Jag skulle kastrera båda när honan är knappt sex månader om du kan tänka dig att ev foster samtidigt aborteras.Om du nu inte har någon veterinär som är villig att kastrera tidigare,
#7 Hmmm jag hoppas jag hittar ngn som kan göra det tidigare vill helst inte "förstöra" hennes barndom med en påbörjad dräktighet. Men några inavlade huskatter vill då verkligen inte vara ansvarig för .
Glimåker finns i Göteborg, och han kastrerar innan de är 6 månader.
Det enklaste är att ta båda samtidigt. Så har du dem båda lite smålulliga och illamående samtidigt efter narkosen. Hanens kastrering är ju ett så mycket enklare ingrepp än honans.
#9 Ska kolla upp detta :) ! Tack! Men hur länge vågar jag vänta , vill ju inte koppla ihop mig med smärta och obehag innan de ens kommit till ro hemma hos oss. Altså hur gamla kan de få bli iannan risken för dräktighet börjar infinna sig? Vågar man vänta tills honan är 16v och hanen 14v eller? så tidigt kan väl inte hanen bli könsmogen eller
?
Håll koll på honan så du märker eventuella löp ^^ Två av ungarna från kullen här flyttade till samma, det gjorde inte att veterinären kunde tänka sig att kastrera tidigare de ansåg att "Ni får hålla dom i olika rum då" eftersom det är en hona och en hane. Tack och lov har honan väntat med att börja löpa ^^
Dessa som nekade var samma som kastrerade våran ena hona vid ca 4 månader då hon började löpa då och då hade vi ändå bara en kastrat hona hemma sedan innan.
#10 Könsmognaden är induviduellt jag har själv fött upp 2 hankatter som blev könsmogna vid 15v. Men de kanske inte är jätte vanligt men du märker om hanen blir könsmogen då de börjar hålla sånglektioner och kisset luktar mer. Finns de då ingen som är villig att kastrera så kan man separera dem. De man bör tänka på är att en hankatt som kastreras är fortfarande fertil i några veckor medan honkatten direkt efter kastrerinen inte kan bli dräktig.
#11 man märker inte alltid när dom börjar löpa. Och hanen kommer märka det först.
Jag är så glad idag :) ! Ringde vet i min stad och talade om situationen hon sa att de kan tänka sig att kastrera hanen redan vid 12v om testiklarna var nere. det var så skönt att höra :) jag tror att risken för könsmognad vid 12v är ganske minimal eller hur? Kvinnan jag pratade med sa också att könsmognade brukar för det mesta sakta ner fram mot hösten och skyndas på fram på våren. Det känns iaf mycket bättre nu började bli väldigt orolig innan det här beskedet phu…
En fråga ickså de har priser på sin hemsida och där står mottagningsavgift 525:- sedan är det en lista på vad ex paket med kastrering id märkning och vaccination kostar hankatt 840:- , ska man då betala 525+840:- är det så de menar eller är det första priset för om katten verkar sjuk och man tar en vanlig besöks avgift? Ngn som vet?
Tror att mottagningsavgiften gäller om du går dit med en sjuk katt som ska undersökas, och att 840 är för kastrering, vacc och märkning. Ett bra pris, men det brukar det bli med paketpris.
#15 Tack för ditt svar ! jag tyckte också att det var ett superbra paketpris tycker det är bra att de gör sådana för det blir mkt mer lockande för folk att vaccinera och id märka så det är omtänksamt gentemot djuren också vilket jag tycker känns seriöst. Ska absolut ta min a kissar dit !
Mottagningsavgift behöver du inte betala när du ska kastrera. Mycket bra paketpris var det.