2 hanar ihop, går det?
Jag har en kastrerad 2 årig siameshane och en 6 månaders orientalhona som snart ska kastreras.
Nu vill min bror att hans kastrerade hankatt ska bo hos oss i några veckor för att han ska se om hans ögon blir bättre då, han tror han är allergisk mot katten.
Men funkar det med 2 kastrerade hanar ihop? Har alltid bara haft hane+hona så jag har ingen koll..
Det ska nog fungera, det tror jag.
Handlar nog mer om vilka personligheter dem är.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har 3 honor och det funkar fint, min granne har 2 hankatter plus att grannens hankatt alltid kommer över och hänger hos dem och det funkar superbra- Så klart lite fräs i form av att hävda sig är hos oss båda, men det är ju bara normalt beteende.
Här hemma finns tre hankatter, alla kastrerade. Det har gått bra varenda gång en ny "lillebror" flyttat in, men de är mer avvaktande när svägerskans stora hankatter (också kastrerade) kommer på besök. Att introducera en ny vuxen hankatt är svårare än om den är en kattunge. En kattunge är inte ett lika stort hot som en vuxen katt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaren. Tror ni att risken är stor att min hane börjar kissa revir?
Köp Feliway, både att ha i eluttagen och spray. Det ger lugnande hormoner och är bra. Jag skulle nog prova att ha den nya katten enskilt nån dag, precis som när man introducerar en kattunge för de andra katterna. Samt se till att den nya katten har en egen låda att göra sina behov i.
Jag har 2 hanar och en hona och det funkar galant. Lite lugn och ro med att presentera dem i början, kanske åtkillda rum med kompostgaller som jag gjorde. Hanarna funkar bättre ihop än honan då de ligger tätt tillsamman i klättermöbeln numera.
//Pia
Vi har en hel hög hankatter och honkatter och det går bra. Känns som att det är personligheten mer än könet som bestämmer vilka som är riktiga kompisar och vilka som bara står ut med varandra. Har flera par av hankatter som håller ihop och en mamma och hennes vuxna dotter som är oskiljaktiga så som sagt det verkar skifta från individ till individ.
Jag har två kastrerade hanar och två steriliserade honor ihop….
Dock introducerades hane 2 som kattunge… Men det ska nog gå!
Jag har två kastrerade hanar
/Maria