Katt som blodgivare?
Läste i tidningen idag om att det var brist på katter som blodgivare. Skulle gärna vilja hjälpa till, men det stod inget om vart man vänder sig. Är det bara att kontakta närmsta veterinär eller utförs det bara på vissa ställen? Jag bor i Skaraborg, om det är till någon hjälp :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kontakta de här och hör efter.Mina katter är tyvärr för lätta.
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle också gärna hjälpa till men även mina katter är för lätta.
Tack! Min katt är också för lätt (4,5 kilo skulle de väga enligt artikeln) men han väger strax under det och är bara 8 månader så han kommer nog passera det när han blir lite äldre :)
Oj, 5 kilo enligt den länken du skickade. Då kanske han inte får heller, vet inte vad han kan tänkas väga som vuxen
katten måste som sagt väga minst 5 kilo, vara vuxen,kastrerad(alltså inte gå i avel) samt gå igenom diverse prover..
S*Winsnes Wilda
Jag ansökte om att min katt skulle vara blodgivare på blåstjärnan, och då hon var över 5 kg och hade allt annat som stämde, skulle jag komma in och ta prover så hon var okej, men hade ingen som kunde åka in på stört om en katt skulle behöva blod, då inte kattblod går att sparas så länge (har för mig att hon skrev det i mailet jag fick).
Här är kriteriena blå stjärnan har ellerfall:
Katten skall vara mellan 1-5 år, Den skall väga minst 5 kg, Katten skall vara vaccinerad mot kattpest och kattsnuva, Honkatten får ej ha fött ungar, Katten får själv inte ha mottagit en blodtransfusion, Katten får inte vara importerad, ha rest till medelhavsländerna eller utanför EU, Den skall vara lugn och lätthanterad, Den skall vara en innekatt
#5 Min katt behövde inte vara kastrerad, bara hon inte hade haft ungar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tycker det är toppen du funderar på att låta din katt bli blodgivare *tummen upp* Jag skulle tro att det är speciella ställen som handhar blodbanken
Mina Daisy är det och gav väl senaste gången för ett par månader sedan. Nu bor jag i Stockholm så det är Bagarmossens Djursjukhus som håller i blodgivarbanken här.
När en katt ger blod, ger man dem en lätt sedering. Det är ju inte lika lätt att få dem att ligga still som en hund.
Vad jag har förstått kan de spara kattblod i 21 dagar
Det som var jätteroligt var att när Bagarmossen använt Daisys blod till en liten misse som överlevde tack vare blodtranfusioner så skickade de hem en kopia på den tacksamma mattens tackkort till sjukhuset 
Synd att blå stjärnan ska lägga ner då….
åh vad roligt!
Mn det där med att de ska vara innekatt, får de inte ha vart ute alls då? För min går ut i sele ibland
#7 det var väl gulligt att veta att man gjort något bra.
Själv skulle man ju vara väldigt tacksam om någon hjälpt ens katt.
Om blodet håller så kort tid kanske de har kattägare de kan ringa akut el?

Skulle också vilja ge blod från mina katter, men de är över 6 år och den som inte är det är precis som de andra två, utekatt..
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
har aldrig hört talats om detta innan, så synd att min katt är för gammal, väger för lite och har fått kattungar en gång..
Låter intressant faktiskt, har två hanar från kullen som jag vet är över 5kg redan. Det går även om hankatten är fertil? Ska i såna fall höra med kattungeköparna av de två katratpojkarna (den ena är över 5kg den andre vet jag inte) och om det i såna fall funkar med fertil kan min pojk vara en kandidat också. Dock är de för unga än så länge men bra att veta!
Nu är det säkert lite olika på olika blodgivarställen men på nedan länk kan ni ju läsa lite om hur det är på Bagarmossens Djursjukhus. Jag har bara honor så jag vet inte om hanar får vara fertila
#9 I somras ringde de för de hade blodbrist…så det verkar som om de inte tar in hela tiden och har liggandes bara utan spar "katter" att ringa vid behov med