Stödmata kattungarna?
Hej,
Min katthona är inne i fjärde veckan i dräktigheten, men hon har fortfarande inte fått färg på spenarna eller visat något tecken på att mjölkproduktionen funkar. Är det normalt? Är det enkelt att stödmata kattungar och brukar de överleva då?
Det vanligaste är att mjölkproduktionen inte kommer igång förrän ungarna diar och stimulerar. Ha mjölkersättning hemma ifall något går snett och se även till att ha en våg hemma. Det är mycket tufft att nappa kattungar, det ska göras varannan timme dygnet runt första veckorna.
Är det konstaterat att honan är dräktig?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Hon parades för fyra veckor sedan, och har inte löpt en enda gång. Vanligtvis löper hon konstant dygnet runt men nu har det varit tyst enda sedan hon parades, hennes temperament har ändrats, hon äter och sover mer och hon har gått upp en aning i vikt.
Har det hänt något alls med spenarna? De brukar ju bli rosa och sticka ut mer redan efter 3 veckor, sen börjar de vanligtvis även att tappa pälsen runtomkring dem. Men det finns kanske undantag?
Jag vet inte riktigt, sticka ut gör dem i alla fall.
hur mycket? Är det runt 5mm så är hon nog dräktig, men om det är betydligt mindre så skulle inte jag känna mig lika säker. Någon annan som vet?

hon kan vara skendräktig, då löper hon inte och kan visa allt från solklara tecken till mer diffusa. De flesta börjar löpa igen vecka sju då hormonerna lägger sig.
#7 så skulle det kanske kunna vara! Börjar en skendräktighet med beteckning eller kan det uppstå ändå?

#8 Så vitt jag vet så upptår det vid parning. Det tar liksom inte, en bättre mer medicinsk förklaring låter jag de som kan ta :)
Är det en huskatt du har?
#10 Ja. :)
skulle tippa på skendräktighet..
# 11 Varför i herrans namn låter du "para" en huskatt? Def inns 100.000 hemslösa huskatter plus ett antalt på överfulla katthem. Kastrera.
#13 Ursäkta mig om jag vill ta en kull på min underbara katt och föra vidare gener? :S Det spelar väl herregud ingen roll vilken ras det är, och jag är inte intresserad av att köpa en hemlös katt där jag inte vet något om gener eller sjukdomar längre bak i släkten. Det finns väl ingen lag som säger att man inte får para huskatter eller? Tycker inte alls om ditt inlägg, försök dessutom att hålla dig till trådens ämne.
Nä, du är inte alls ursäktad. Din katt är faktiskt inte ett dugg underbarare är vilken annan katt som helst. Och jag är ganska säker på att du inte har tagit något av de tester som rekommenderas på varken din hona eller hanen innan parningen, så du vet inte ett dugg om vilka sjukdomar eller genen de kommande ungarna kommer att bära på. Bara för att det inte är olagligt att avla på huskatter, så behöver det inte innebära att det är etiskt försvarbart. Pga dina ev kommande kattungar kommer x antal hemlösa kattungar att frysa och svälta ihjäl i vinter. Hoppas du skänker dem en tanke i vinter.
Om du bara visste hur många som skrivit till detta forum och till andra kattforum och frågat samma sak. Du vet inte så mycket som om hon är dräktig eller inte.
Det finns minst 100.000 hemlösa katter som precis som du kan känna smärta när de blir rivna av rivaliseradende katter, som känner hunger när det inte finns någon mat att tillgå och som jagar vad som helst för att få mat till sina ungar då mjölken inte räcker. Och du tycker att det inte har med saken att göra. Det har det.
Om det sprang omkring 100.000 raskatter, sådana som har stamtavla lovar jag dig att uppfödarna lagt ned sin verksmahet för länge sedan.
Uppfödare av raskatter kan något om sina katter innan de sätter igång och avlar. Det finns cirka 1,7 miljoner katter i Sverige och av dessa är 13% raskatter och 100.000 är hemlösa huskatter.
För mig som arbetat med hemlösa katter och som stödjer katthem så kännas det bara att det blir för mycket.
Låt detta bli en tankeställare och kastrera din honkatt. Har du henne försäkrad ifall det skulle gå fel med förlossningen? Vet du vilken sorts blod hon har så att det inte kolliderar med hankattens så att du måste stödmata dem i 24-48 eller du kände kanse inte till det heller?
Som Josefa säger hoppas du skänker de som blir utan hem en tanke.
#16 Jag bidrar ju inte direkt till att katter blir hemlösa om jag redan har ett hem till kattungarna. Är det såhär man ska bli behandlad om man ställer en fråga? Jag bryr mig sjukligt mycket om min katt, och dina fördomar mot att jag inte har en blekaste koll på min katt och bara grossistparar henne bara för att kattungar är söta och sedan tänker slänga ut dem på gatan är fruktansvärda. Om du inte kan svara på min fråga längst upp i tråden tycker jag att detta är slutdiskuterat. Och ja, jag har försäkring på min katt, och ja, jag känner till det med blodet. Det är såklart fruktansvärt med alla hemlösa katter, och jag är inte okunnig för att jag inte vet ifall det är normalt att mjölkproduktionen kommer igång sent. Så var vänlig att svara på min fråga eller snälla lämna tråden så slipper vi mer bråk, tack.

#17 på ett vis gör du det eftersom om dina köpare kunde köpt en kattunge/katt från ett katthem istället.
Mjölkproduktionen kommer inte igång förrens dagarna innan, vanligtvis. Om din katt är i vecka fyra så ska den inte kommit igång än. Som du skriver så tror jag mer att din katt är skendräktig.
# 17 Så då tillhör du den kategorin som man kan se på vissa annonssajter som vill ha betalt för sina kattungar, rejält betalt utan att något har gjorts med dem. Eller har du tänkt att chippa, vaccinerax2 och veterinärbesikta dem?
#19 och hur vet du att det inte är något som hon redan har planerat att göra?? Fan vilka påhopp ni gör!
// Pabblo

#20 Kolla genom alla annonser som finns på blocket. De som vaccinerar, chippar och besiktar kattungar på huskattskullar kan man räkna på ena handen, resterande avmaskar på sin höjd
" 20 Föresten avmaskar, det är ju lätt att skriva att man gjort då man ej behöver redovisa det någonstans.Lite svårare ljuga om vaccinationer. Tror inte ett dugg att de katter som ej annat är gjort på skulle vara avmskade så jätteviktigt speciellt på kattungar att göra det igen el köpa "kolla masken" .
Men måste Shazie vara en av dem? Det har ni ingen som helst aning om ändå spyr ni ut en massa anklagelser mot henne.
// Pabblo

#23 Må så vara, men man blir less på alla som inte ger kattungar samma chans till framtid som raskattsuppfödare gör.
Jag vaccinerar, chippar, besiktigar dem och avmaskar dem, om det var det ni ville höra. Jag blir så irriterad på era påhopp och fördomar mot mig. Nu lämnar jag denna tråden då ingen tycks svara på min fråga.
Tack till er som faktiskt höll er till trådens ämne.