Söka katt, hur gör ni?
Jag och min pojkvän håller på att söka en kattunge just nu, vi har kollat runt på katthem och på blocket. Men det är rätt svårt.
För det mesta när jag lyssnar på folk så verkar det vara busenkelt att finna en kattunge, och att dom nästan blir bortskänkta för en bit tugg gummi men jag kan då säga att det inte är så alls! Iafl inte för dom som är i våran närhet.
Antingen är honorna vi kollar på bokade, eller så visar det sig att dom är hanar då blocket försäljaren glömt nämna könet. ( vilket jag tycker är väldigt viktigt… ) har också förekommit att dom inte har tagit bort deras annons när alla djuren är borta!
Vi har fått tag på en kisse som vi ska åka och kolla på nu snart, en mycket söt tös som heter Tesslan. Men vi har lite svårt med komunikationen då fodervärden inte svarar på smset ( och vi är väldigt telefon rädda jag och killen min, men om vi inte får sms i morrn lär vi ringa iafl ). Men det är ju inte helt säkert att det klickar mellan oss och den kissen.
Hur gör ni när ni söker katt? eller kattunge? Vi har rent av funderat på att göra en annons på blocket för att se om vi kan finna nån på så sätt. Då blir det lite mer på våra vilkor också, men har ingen aning om det går att göra så?
Det som känns dåligt med att ta en kisse från blocket är att dom inte har saler som vaccinationer och avmaskningar ( iafl vad personerna skriver ) vilket ett katthem ( dom vi kollat iafl ) har att erbjuda.
Om vi hade varit rikare hade vi tagit raskatter, för då hade vi ju också haft fördelen med att ha en uppfödare vi kan söka hjälp hos om nåt går fel samt att vi hade kunnat gå mer efter kattrasens lynne överlag. Tyvärr går bara halv raser på nästan 2500kr, vilket jag tycker är galet ._.
Så kort så undrar jag hur ni gör? vart ni kollar? vad för frågor ni ställer om katterna? vad är okey att ta för pris för en katt?
Lär oss så vi kan göra det bästa av situationen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Börja med att gå in på:
där finns massor av söta kattungar som behöver nya hem. Även vart de olika katthemmen ligger, då kan ni kanske åka dit och ha fler att välja på.
mvh/Kicki
Lycklig ägare av devon & sphynx
Mig ramlar det katter över men jag har så jag klara mig och blir över. Efrtersom du tycks vara medveten om det nödvändiga med avmaskning, vaccination, kastrering mm så är det ju en välgärning att ta hand om en kattunge som kommer från någon som inte bryr sig så mycket. Tar du den får den förmodligen rätt bra i stället för att komma till någon som är mindre nogräknad.
#1 Tack vi ska försöka kolla där, men tror det är rätt svårt. kollade nyss och blir rejält förvirrad redan x_x kanske kan göra en tråd och fråga om kissar i norr och västerbotten ._.
Som sagt de finns som ni säger fördelar att köpa från en renrasuppfödare men vill ni ha den tryggheten så spara pengar till den raskatt ni är intresserad av.
En raskatt med stamtavla är minst 12v, dubbelvaccinerad, avmaskad alt kolla masken, veterinärbesiktad (inte senare än 7 dagar innan försäljning) mm Chansen finns att om de inte fungerar tar de tillbaka kattungen alt hjälper till med omplaceringen. Du kan även ta reda på om föräldradjuren har gjort alla hälsotester för rasen mm
Vissa blandrasannonser som påstår att det är si och så mycket raskatt i katten ska ni ta med en nypa salt. Oftast gissar de utifrån utseendet. Tex långhåriga huskatter är ofta norsk skogSkatt (dvs med ett S i mitten, rasen med stamtavla heter norsk skogkatt utan S), är katten blågrå är det en russian blue blandning, är den prickig är det en bengalblandning.
Många huskattsuppfödare ljuger ofta om åldern så istället för en påstådd 12v kattunge kommer du hem med en kattunge som visar sig vara 8v och väga kring 8-900g.
Som du själv skrev är blocketkatterna oftast inte ens vaccinerade.
annars finns djurskyddet umeå och kattakuten i luleå
tycker ni ska göra som du tänkte,sätt ut en egen annons på vad ni söker för katt o då oxå era kommunikationsproblem (känner många med samma rädsla för tele) kan vara bra o veta dock.
S*Winsnes Wilda
#2 förlåt, du måste ha skrivit just då jag hade skickat ^^
Jo, det är det ju. Men det känns lite jobbigt när dom tar sådana överpriser för katter som inte verkar ha nåt av det gjort. om jag betalar 2500 så vill man ju som ha det avklarat, annars blir det ju en del extra eller hur? vet inte exakt vad vaccinationer går på men kastrering är väl på 1000kr extra ungefär?Därför tycker jag det är så bra med katthem, då man får veta vad man får och man kan lita på det lite mer.
Problemet där är att då måste Terror min honkatt vara ensam ett längre tag, och det tycker jag inte är så snällt då hon gärna vill ha en lekkamrat.Hur längre klarar en katt att vara ensammen som är van att vara med en annan katt ?
Blir lite förvirrad av S och prickar osv X_x är inte alls insatt på rasnamn osv :c
Men borde det inte synas? när dom är 12v brukar dom väl vara relativt stora ändå medan en 8v är rätt liten och … balanslös? Nu var det ju ett år sedan jag hade en kisse bäbis sist så jag kommer inte riktigt ihåg hur hon såg ut under den tiden. ( fick den via min systers kull )
Vi har kollat där och frågat om några katter som vi tyckte verkade passa, dock bara fått svar om en kisse i piteå. :)
Tror du det funkar? då kan det ju vara en ide, kanske skriva en persolighets 'sak' om Terror så kanske dom känner att dom har nån passande kisse till henne?
En kompis i umeå har en kattmamma med ungar via djurskyddet, ungarna är väl 8-9 veckor nu. Min kompis har i sin tur en kompis som också har en kattmamma med ungar, tror dom är ungefär lika gamla. Vad jag sett så ligger dom inte ute på hemsidan.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#8 du skulle inte kunna fixa så vi kan se bilder på dem?
#9 ska se, det finns ett klipp på kattungarna min kompis har.
Kattungarna som min kompis kompis har hade min kompis först så ska se om jag hittar bilder på dom med.
Jag hittade klippet på kattungarna min kompis har. Här: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea?title=utslangd_pa_gatan&videoid=1865296
Jag kan tänka mig att om du skulle sms a mig så kanske jag inte skulle svara då jag irriterar mig över folk som gör så.Jag menar att det är ju så mycket att fråga/svara så blir omöjligt på sms o tycker inte jag som säljare ska behöva ringa upp.Jag tycker med andra ord att den personen inte känns seriös o vet att många tycker som mig. Vill inte vara elak men hoppas du förstår vad jag menar.
#11 ska visa pojkvännen den :3
om du menar om Tesslan så var det hon som valde att kontakta oss med sms, fick skcika mitt mobil nummer till katthemmet och så skrev hon sms till mig. Har dock fått tag på henne nu, så vi ska kika på damen i morgon kl 3
#13 jag kanske missförstod dig men trodde du skickade sms o frågad folk om de hade katt till salu o isof tycker jag inte det är en god idé.
Hoppas det går bra imorg:)
Nejdå :) men jag tar gärna mail kontakt innan jag ringer, och det finns många som har så man inte kan göra det utan dom vill att man ringer. men vi kommer att ringa om några kattungar vi skulle vilja kolla på
Tror jag nog :3 hon bodde rätt nära, så det blir ingen valfärd ^^
Kattungarna som min kompis kompis har var visst ca 16 veckor(sa min syster).
Nu hittade jag dom på djurskyddets hemsida. Det är dom svart-vita/svarta kattungarna som heter Oscar, Bella, Whiskey, Penny och Lillan.
Jag vände mig till ett katthem men de svara aldrig så jag gav faktist upp. Annars anser jag att det är väldigt bra OM man kan hjälpa dom "bli av med en" men men. Så det blev en jag vän som känner än vars stryckarkatt som blivit stallkatt hade kattungar. Pengarna gick till kastrera honkatten o hon fick ett prermanet hem utan fler ungar :) så det känns sköt o göra lite nytta. Annars är blocket bra men jag anser att man måste ha sina krav även på huskatter, jag kan inte förstå dom som inte kastrerar sina katter år ut o år in får de kullar efter kullar det blir en hel drös med katter :-C Men vänd dig gärna genom hittekatter iFokus där har de även koll på katthemen o kattunge är lätt att få tam o klappvänlig genom lite lek 

Jag har en jättesöt hona till salu just nu.Hon är vaccinerad X 2 ID-märkt är efter hälsokontrollerade föräldrar.Försäkrad och kommer att ha en ny- gjord besiktning när hon flyttar.
Hon är en semilånghårig kanelpadda.
Har inga nya bilder på henne på dne här datorn men så här såg hon ut som 10 veckorrs.Nu är hon fem månader.Henne vill jag ha 3000 kronor för.
Lilla fröken heter S*Blå katten Mini-Max,
Stolt ägare till tre La permer
18 Åh vilken godig söt liten röd tjej 
Vi har faktis skickat mail om lillan :) fick telefon nummer så vi hade tänkt be omlite mer information och bilder på den tösen.
Håller med på den delen, omman inte ska använda dom som avels djur så bör man sterilisera/kastrera ( kommer inte ihåg skillnaden ). har för mig att nån sa här för ett långt tag sedan att honor tar massa stryk av att löpa utan att bli parad också? och om dom är parade en gång så ökar risken för … vad heter det xP håller på säga juverinflammation hela tiden lol.
Hon ser helt underbar ut, kan visa henne för killen. Det är ändå han som ska få välja sin allra första katt.
Men jag tror jag ser problem direkt, du bor inte i norrland eller vi skellefteå eller hur? och jag tror inte vi har råd med 3000 + frakt. Sedan förstå rjag inte heller om det är en raskatt eller vad det är, jag har rätt små kunskaper om just raserna. Läste upp det mesta då jag var liten, då jag 'andades' katt ^^

MiniMax är ett resultat i min utparningsavel.Hon är registrerad och har stamtavla men säljs enbart till sällskap då hennes lockiga syskon kommer att gå i avel.Transport brukar alltid lösa sig.En av mina la permer liftade ner till Skåne för två veckors sen.
#21 vad är en utparnings avel?

jag föder upp La perm.Rasen är väldigt liten i Sverige ännu så vi får söka tillstånd och para ut med andra raser.Lockgenen hos La permen är dominant så det kan bli lockiga avkommer i första led.
Jag parade min La permhona med en somaligrabb.Fick åtta kattungar.Två lockiga som registreras som La Permer och går vidare i min avel.Sen fick jag även sex rakhåriga avkommer.De får stamtavla och behandlas på samma sätt som mina övriga kattungar.Dvs vaccineras och allt annat som ska göras med en kattunge innan flytt.De får stamtavla men i raskod får de XLH = ej godkänd långhårig ras.Eftersom att de är rakhåriga och lockgenen är dominant så har de ingen lockgen och jag säljer de som sällskapskatter till en bilig peng.
De går inte att ställas ut men är ju underbara sällskapskatter och självklart ingår livslång support även på de kattungarna då de säljs.
Ok :3 tack för informationen
har visat min pojkvän katten, och han tackar nej. Hon är söt men är inte den sortens katt han söker, han vill visst ha nån form av perser katt eller mycket fluffig kisse. ( han har kommit fram till att dröm kisse skulle vara en ragdoll )
#24 Din kille är smart ;)
Tycker ni att det är för mycket pengar att skaffa kattunge (ragdoll), så kan ni höra er för med uppfödare om omplaceringar (kastrater). Det var så jag gjorde och har inte ångrat det en sekund.
Börjat luta sig att vi kommer spara till en kattunge, han vill gärna vara där från första stund och uppfistra. båda han och jag älskar att se dom utvecklas, ta kort på dom och minnas :)
Skickar ett par video klipp, som kan vara intressanta

Tack så mycket :3 Love tyckte det var jätte intressant att se -
hihi nudelkissar^^
Kul att du tyckte om dem :). Gällande "nudel kissar", så är det inte ALLA Ragdolls som har de reflexen. En av mina blir så där slapp, medan den andra inte har den reflexen :).

Vill ni vraa med ifrån första stund kan jag mycket varmt rekomendera att ni blir jourhem åt en hemlös dräktig honkatt! Ge henne ett tryggt hem tills hon får ett permanent hem, och på köpet får ni vara med vid födseln och vid ungarnas uppväxt :)
Dom verkar iafl vara nudelkissar i jämförelse med Terror, där sprattlar det om man lägger hon i knät då hon inte vill ^^
Vi har tagit kontakt med en uppfödare nu, eftersom killen fick sin sista lön speficikation vilket visar att vi har råd att skaffa en kisse redan nu. Dock är jag orolig att jag ska sabba det, skapade en tråd om det om du vill läsa.
VI har som bestämt oss för en raggis, eventuellt se om uppfödaren vill gå med på senare att kanske ta en kull för att se hur dom utvecklas osv. Kan säkert vara bra för alla att prova på att ha kattungar nån gång? Men det blir isådanafall planer låååångt senare och inte i dagsläget :)