Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 11639 ggr
jonnson
0

Kattsand att spola ner?

Såg i någon tråd här för något tag sen, att någon skrivit om Kattsand som kan spolas ner i toaletten. Tänkte bara kolla om någon vet vad den heter och vart man kan köpa den? Bor i Borås..

[Emma--]
0

Är det cats best öko plus du tänker på?

Personligen skulle jag nog inte våga spola ner det ändå Tungan ute Men det går väl att kompostera också.

Maxima06
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Worlds best catlitter ska också gå att spola ner, har själv gjort det några år. Men nu kastas bara bajset i toan, blev helt plötsligt rädd för stopp när jag började med cats best öko plus sanden.

noir
0

jag spolar ner och har öko plus!
Stopp är jag inte rädd för men man kan ju inte spola ner en hel dags avföring.
Jag spolar ner allt bajs och en kissklump pär spolning. sitter dom ihop i en stor klump delar jag den försiktigt (då dom ofta är porösa innuti) och spolar 2 gånger. Men det är ju komposterabart så det är ju annars bara att slänga i soppen om man är rädd för stopp.

min smabos bror som är rörmockare har sett ströt in action och har godkänt det och såg inga problem med att göra som vi gör. dvs en kissklump.

Öko plus kan köpas via nätet om man inte hittar den i sin djuraffäre. i eskilistuna köper jag sanden på en butik som är fristående.
Men annars har jag sett den på zooplus.com och brommazoo's webshop

Fettpärlan
0

Märket Toalett är bra och prisvärt också!

Sehvrin
0

#4 Fast det löser ju inte upp sig när det hamnar i vatten, så det skulle jag definitivt inte rekommendera att spola ner. Sen ska man helst bara spola ner mänsklig avföring och toapapper i toaletten, då det är det våra reningsverk är byggda för att hantera.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jonnson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svaren. Ska kolla upp dom båda olika sorterna som ni rekommenderat att man kan spola ner, vore skönt med något sånt eftersom det är såååå tråkigt att springa ut till soptunnan varje dag!

(Bor ensam i lägenhet, vilket gör att jag inte har något "ärende" till soptunnan annat än med katternas skit. Städer oftast på kvällen med, så isf måste påsen stå inne över natten och lukta i hallen om jag inte orkar springa ut . vilket resulterar i att katterna är där och river på påsen för att "kraffsa över" något så lukten försvinner, och oftast brukar råka göra sönder påsen istället.. Som ni förstår skulle allt detta underlättas om jag kunde spola ner skiten i toan istället :P )

jollycox
0

#6 annars kan du sätta påsen i en hink(med lock) och slänga allt när hinken är full. så gjorde jag när jag bodde i studentrum.
Men bäst är ju ett miljövänligt kattströ och dom kan man ju ofta spola ner.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Anunnaki]
0

Nu vet jag inte hur reglerna för vad man får slänga i det brännbara hushållsavfallet ser ut där du bor men i vissa kommuner får man inte lägga kattströ som är gjort av lera i hushållsavfallet över huvud taget utan man måste köra det till kommunens deponi.

De biologiskt nedbrytbara sorterna är brännbara så de kan man lägga i hushållsavfallet.

Så ett litet tips om använt kattströ om du inte vill gå till soptunnorna varje dag. Köp en hink med lock och sätt i en soppåse. Då kan du lägga påsarna med använt kattströ i hinken och lägga på locket.

Personligen skulle jag inte våga mig på att spola ner använt kattströ i toaletten för det kostar en hel del om man måste ringa efter någon som kan fixa avloppet om det skulle råka bli stopp.

Sehvrin
0

#6 Ett tips är att skaffa en lufttät burk, typ en sån här, och ha som minisoptunna för kattavföringen. Det funkar jättebra.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

noir
0

Jag skulle aldrig spola ner nått jag inte sett hur det fungerar i ett glasvatten t.ex. löser de upp sig fort eller klumpar det ihopsig till klump.
SKulle heller inte spola ner nått som det inte står på förpackningen att det går.

På öko plus så står det att man kan spola ner. Stället jag köpte de på en fri stående djuraffär berätta att dom spolar ner och att hon har uppfödare som köper i massor och spolar ner och inte råkat ut för något problem.

Öko plus klumpar till en viss gräns sen får strö runt om klumpan hjälpa till tills det blir en fast klump, slängar man ner den i toan blir det för mycket vätska och den börjar lösa upp sig helt.

därför slänger jag bara en kissklump per spolning. :)

Lycka till!

[Anunnaki]
0

Kolla med din kommun och fastighetsägaren hur de ställer sig till att spola ner kattströ. Tänk också på att det är en större miljöbelastning att använda fint rent vatten att spola i taletten och att det behövs både kemikalier och energi i reningsverket plus att det som rest blir avloppsslam som det är problem att ta hand om. Har man inte fosforavsklijning i reningsverket bidrar det använda kattströet till algblomningen i våra hav och sjöar.

Slänger du det bland det brännbara hushållsavfallet brinner det upp och ger energi och det blir aska kvar som förstås också måste tas om hand men då är det inte samma problem som med avloppsslammet.

Jag tycker att vi alla har ett ansvar när det gäller miljjöhänsyn vad vi än gör, dvs reser, äret, har husdjur mm.

noir
0

#11 ökoplus är ett träfiber, precis som toapapper och kattens avföring är väll inte konstigare än vårat. så det är bra 2 till varelser som använder våran toa :)

[Anunnaki]
0

# 12 Jag tänkte närmast på att du skrev att du spolar för varje kissklump och då blir det stor vattenförbrukning och det äe ju synd att använda så mycket försklassigt drícksvatten till att bli av en klump med kattkiss när det fonns ett bättre alternativ, dvs låta det gå till en förbränningsanläggning för hushållsavfall.

Urin innehåller otroligt mycket fosfor och hamnar det i vattnet orsakar det övergödning av våra hav och sjöar. Fosfor är nödvändigt för alla växter samtidigt som det finns mycket begränsade tillgångar här på jorden. Att återvinna det från haven är inte så lätt om det ens går.

På sikt är det dessutom ohållbart att ha vattentoaletter som vi har nu. I stället måste snålspolande toaletter erätta de som finns idag. Att ha ett husdjur eller flera är att bedriva en verksamhet och vilken verksamhet man än håller på med måste man ta de miljöhänsyn som är relevanta och minimera verksamhetens miljöpåverkan. Det finns ju människor som inte har husdjur som tycker att det är alldeles för stor miljöpåverkan att över huvud taget ha ett husdjur. Som du säkert förstår ttycker jag att man ska få ha husdjur men man ska givetvis ta minimera den miljöpåverkan som katten, hunden etc ändå medför.

Dessutom kan det vara förbjudet att spola kattströ där du bor.

noir
0

Visst kan det vara omiljövänligt ur vatten synpunkt. men kissklumpen åker ner när jag ändå varit på toa. jag spolar sällan extra. men det händer. Jag rensar kattlådan när jag själv varit på toa. är det mycket i lådan slängs det i kompost och slängs direkt.

Men skulle man inte få spola ner detta kattströ så kan jag inte spola ner toa papper heller. eftersom det är iprincip samma. :)

[Anunnaki]
0

# 14 Att du sparar på vattnet är helt klart och kompost är ett bra alternativ för det näringsrika material som använt kattströ är.

Visst är papper gjort av trä men innan jag spolade använt kattströ av trä i toaletten skulle jag först tala med reningsverket och fastighetsägaren om jag inte har eget hus.