Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1490 ggr
membeel
0

Katt + ny kattunge

Vi har en honkatt på 4 månader och hon har bott hos oss sen hon var 12v. I måndags flyttade en ny liten hona in, på runt 8v. Sen dess har det i stort sett vart non-stop på det eviga jagandet av varandra. Den stora ger sig inte, och inte den lilla heller.
Jag är medveten om att det är del av deras natruliga beteende, det som oroar mig lite är att den äldre har ett större övertag och både jag och pojkvännen tycker att det går lite väl över styr ibland och att hon är för hård vissa gånger. Även hunden har vart på o sagt till dom när dom är igång med jagandet, även vi får spendera dagar och kvällar med att avbryta dom.
Självklart tror jag att det tar längre tid än några dagar för dom att vänja sig vid varandra, men det är just den hårdhänta som oroar mig.
Så, behöver få bolla lite ideér med er lite mer katt(unge)vana, vad kan man göra ?! Några tips och ideér mottages tacksamt! (:

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför är den nya kattungen bara 8v:( det är lag att man inte får skilja mor och kattungar åt tidigare än 12v. Men du kanske har en vettig förklaring?

För de första se till att de finns en grind så inte hunden kan komma åt och säga till katterna själv. Beroende på storlek kan både katten och hunden skadas.
Har du testat att låta den nya katten spana in nya hemmet utan andra djur? eller släppte du ara lös den. Jagar katterna varann är det lek eller allvar? Lekbrottning kan gå ganska villt till…
Stressa dem varandra låt kattungen få varva ner i ett eget rum med låda mat osv.

membeel
0

Ja jag är fullt medveten om lagen. Anledningen till att hon är så pass liten är för att hon & hennes 2 syskon hittades övergivna på en avfallsplats, deras mamma har troligtvis dött då hon inte synts till på över 2v. Så dom blev infångade med en grävlingsfälla tillslut. Därför fick hon komma och bo hos oss!

Hunden är en chihuahua-blandning, så hon är knappt större än äldsta katten, och då hon är en fegis så springer hon bara fram till dom och sen iväg, eller skäller till en gång, det är även enda anledningen till att hon ens får tillåtelse att säga till.

Den lilla har fått tillgång till enbart köket,själv, från första dag. Och sedan fått det utökat till resten av lägenheten, så hon har fått kika o lukta i lugn och ro.

Det är inte på lek, utan det är mer att dom krigar om vem som ska vara högsta hönset, bara att båda vägrar ge sig. Vill ju självklart inte att nån av dom ska skadas. Den äldre katten klipper vi klorna på, så hon har inte så mycket och komma med där, den lilla har fått ha sina kvar oklippta än så länge.

Ja, det har vi kört med hittils, stängt av så dom får vara i olika rum ett tag tills en av dom går o lägger sig, då öppnar vi, så går det bra tills dom sovit klart, sen är det full rulle igen ..

Enda lösningen kanske är att fortsätta köra med det och bara vänta ut och se … jag vet inte ..

AgnetaB
0

Jag har en Sibirisk katt som är snart  8mån o sedan köpte jag en till på 12 veckor. Trodde de skulle vara kompisar direkt men den stora blev helt störd o la sig mest under fåtöljen o morrade.Hon verkade llivrädd men den lilla är en tuff tjej så hon verkade inte bry sig o efter bara någon dag så är de bästa vänner o leker o stojar, precis som jag önskade. jag hade dem förstås noga under uppsikt så det ej gick överstyr. Jag tyckte också vid något tillfälle att det var mer än bara lek då den stor viftade lite mycket med tassarna o fortfarande morrade men det släppte som sagt.

[AliceDotevall]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi köpte en katt för ett tag sen och i början så sa min stora till ganska ofta och morrade och fräste mot den lilla men jag tror att bara du låter det va för det gjorde jag och nu är dom kompisarGlad

Det tog en vecka men nu går det kanonbra.