Ragdoll i lägenhet?
(Osäker på vilken grupp det här hör till, jag ber om ursäkt ifall någon annan passar bättre)
Jag har letar runt på internet de senaste månaderna och försökt hitta hitta svar på lite frågor, men jag känner att de svar jag har hittat har inte riktigt räckt till eller varit väldigt otydlig. Så om någon skulle kunna hjälpa mig att svara på dem skulle jag vara väldigt tacksam. :)
Den enda erfarenheten av djur som jag har är av marsvin som jag hade när jag var yngre.
Jag och min 3 år äldre syster tog hand om marsvinen till en stor del själva och spenderare mycket tid med dem, vi var verkligen inte sånna barn som har kul med djuren de första månaderna och sedan lämmnar djuret och låter föräldrarna göra jobbet.
Nu är jag är 14 år och har nyss flyttat till en lägenhet med 3 rum och kök på 106 kvm med min familj (mamma,pappa och äldre syster). Därför har jag läst mycket om ragdolls på senaste tiden eftersom det inte fungerar med utekatt.
Vi bor på 4:e och högsta våningen och har 2 balkonger (en större och en mindre) i ett lungt område inte långt ifrån Stockholm. Nu när ingen i familjen behöver pendla lika långt som förut får vi mycket tid över, det skulle vara underbart att ha något att spendera sin tid på förutom datorn.
Min syster spenderar likt mig mycket tid hemma, det har nog bara hänt några få gånger att båda har varit borta hos kompisar även om vi har en hel del kompisar båda två.
Min syster tycker att det skulle vara underbart med en katt, min mamma är ganska på idén, men pappa kräver nog lite mer övertalning, men alla i familjen tycker mycket om katter, och vi har både plats och tid för 1 eller 2 st.
Det här börjar bli riktigt långt, förlåt. Jag ska ta frågorna lite snabbt nu.
1. Utifrån vad jag har skrivit, tror du att det skulle fungera att ha katt för min familj just nu? Det skulle vara bra att höra från någon som har erfarenhet av katter och vet mer om de.
2. Hur fungerar det med katter på balkonger, är det säkert att släppa ut de? Finns det något man kan göra för att det ska bli säkrare? Vi har 85 cm högt "nät" liknade sak men hela räcket är 115 cm högt, golvet är trä på den stora balkongen och plast på den mindre.
3. Hur längre kan man lämna en katt ensam på dagarna? Kan de vara ensmama längre om man har två katter? Båda mina föräldrar arbetar heltid och om vi hade katt skulle den bli lämnad runt 6-7 h varje dag, är det för länge?
4. Kan man resa med katt? Jag känner många som inte skulle ha något imot att vara kattvakter, men det blir några resor till bl.a västkusten och Gotland eftersom det är där all släkt bor.
Jag kan inte komma på något mer nu.
Om någon skulle kunna ta sin tid och svara så är den bäst.
Hanna
I princip så kan du ha vilken sorts katt du vill som innekatt bara du anpassar miljön för dem med klätterställningar och klösträd. Balkongen ska vara innätad om du bor minst 5 m upp vilket du gör.
En katt sover 2/3 av sitt liv så de klarar att vara ensamma men de skulle säkerligen inte ha något emot att det fanns två stycken.
Kom ihåg att den ska kastreras vid senast 6 månaders ålder och att den ska försäkras, kostar runt 1000-lappen per år.
Lycka till med ditt kattletande.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför ska katten kastreras vid senast 6 månaders ålder? Går det inte lika bra att kastrera vid 1 års ålder ?
#2 Om man inte ska ha katten i avel är det bra om den inte behöver vara könsmogen i flera månader. Finns ju t.o.m katter som blir könsmogna tidigare än 6 månaders ålder. Varför skulle man vänta till 1 års ålder egentligen?
#3 vad menar du med "inte behöver vara könsmogen i flera månader" ? Det är ju inte så att de plågas av att vara könsmogna.. eller?
#4 Jodå det kan vara väldigt stressande för en katt att vara fertil.
För vem? Honan eller hanen?
Till TS.
Vilken ras som helst går att ha som innekatt. Men när ni väljer en ragdoll så vet ni på ett ungefär hur temperamentet kommer att bli, och det är ju alltid trevligt så att man inte står där med världens aktivaste katt och helst vill ha en lugn. 
Jag tycker helt klart ni ska fundera över 2 katter, för då blir dom aldrig ensamma.
Till balkongen kan ni ju fixa nät, så att riskerna försvinner.
Och att resa brukar gå bra.
#6 Jag skulle säga båda. Är dom fertil så kommer dom vilja söka någon att para sig med. För min ena katt resulterade det i att hon kissade utanför lådan när hon löpte. Så jag ångrar helt klart att jag inte kastrerade tidigare.
Undrar du mer eller vill diskutera saken mer, så kanske det är bäst att starta en egen tråd om detta då det blir lite OT i den här tråden.
#7 Okej, ber om ursäkt till TS i förväg.
#7 Jag har också funderat på huskatt, då vi har en bekant vars katter flera gånger har fått kattungar, men han bor ute på landet och alla hans katter är utekatter, men det spelar alltså ingen roll eftersom man kan ha alla raser som innekatter?
#9 Jag är den enda av mina vänner som har raskatter, så det finns många huskatter som lever som innekatter.
Men se till att köpa från någon som åtminstone håller katterna inne fram tills du köper dom.
Främst tycker jag man bör kolla på katthem om man vill ha huskatt. Och annars se till att dom vaccineras, idmärks och besiktas innan leverans.
Men skaffar man en huskatt så får man ju vara redo för allt. Den kan bli lugn och den kan kräva jättemycket aktivering.
Så fundera först ut vad ni vill ha för sorts katt. Vill ni ha en lugn katt bör ni väl antingen köpa en vuxen huskatt, eller en ras som oftast är lugn.
Bra att du tar dig tid att sätta dig in och läsa på om katter innan man tar beslutet att skaffa katt eller inte =)
Tycker det låter som väldigt förutsättningar för bra förhållanden för en innekatt.
2 katter är trevligt men inget måste.
Balkongerna behöver nätas in helt och hållet så det inte kan hitta ut av olyckshändelse. Det är det lag på när man har balkong som är över 5 m upp. Även fönster bör man tänka på att inte öppna mer än typ 2 fingrar för 3 fingrar brett så kan katterna klämma sig ut. Vill man öppna fönstrena så behövs det nät även på dom.
Klätterträd kan mna inte ha för många av lol i katternas synvinkel, så med tanke på er stora lägenhet kan et vara ide med flera träd. Man kan komplettera med hyllor på väggarna också för katter trivs verkligen uppe vid taket.
Vänjer man katten vid bilåkande och nya platser tidigt blir det mycket enklare och mindre dramatiskt när man tar med sig katterna på resor senare. Samma gäller duschande/badandet/tvättandet av katt.
Som någon redan nämnt kan alla kattraser bli bra innekatter, dock slår jag ett litet slag för att raskatter har en bättre bas när det kommer till temperament. För man avlar inte på ilskna katter, utan man vill att avkommorna har bra temperament. Dock finns det aldrig garantier när det kommer till levande varelser.
Jag tror att det svåra kommer bli att övertala familjen att näta in balkongerna komplett. Men jag tror att en katt kan skatta sig lycklig att få er som ägare, med ert sätt att läsa på innan =)
/Fridaybrew