Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1310 ggr
skogis Tiger
0

Behöver råd och info ang det mesta :) !

Hejsan !

Om ca 2veckor ska vi hämta hem våra nya familjemedlemmar det är två blandras kattungar (halvsyskon) med främst norsk skogskatt lite perser och förmodligen ev också lite huskatt i sig.

Eftersom det var över 13 år sedan jag hade en katt känner jag att jag verkligen behöver råd och info ang det mesta.

Främst är jag osäker på vilket foder som är bäst att ge katterna som basfoder både märke men också vilken sort inom det märket. Jag har fastnat för Royal canins foder men deras baby cat foder är bara upp till 4 månader och våra kissar kommer att vara (12v) dvs 3 månader när vi hämtar dem och därför inte hinna äta upp en hel säck innan det är dags att byta till nästa foder , sammtidigt är ju nästa foder rekommenderat från 4 månader vilket bör jag köpa och är royal canin det bästa alternatvet? Vilken online butik har billigast foder? Just nu får dem whiskas kattungefoder av de som äger dem är det ngt att ha?

När ska man börja variera med annan mat ex blötmat, och bör man ha torrfoder som bas eller blötmat som bas?

Jag är tacksam för alla goda råd ang maten men också  Kattsand kattlåda klösbräda/klösträd vilket är bäst vad ska jag börja med?

En annan sak jag undrar över är om det kan bli problem om man har en katt av varje kön (vi ska sterilisera dem båda) de hänger ihop väldigt mycket nu trots att de är från olika kullar men kan det bli problem senare?

Tack på förhand!

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du ska börja använda samma mat och samma sand som uppfödaren har använt.Efter ett par veckor så kan det vara dags att ev tänka på matbyte.

Jag rekomenderar en bas på blötmat med rått kött som kompliment.Låt kattaungarna äta så mycket de vill fem gånger per dygn till en början.

Olivers sand tycker jag en bra sand till vettigt pris. Finns att köpa via nätet och handlar man för över 300 kronor är det fri hemkörning.

Glöm inte att försäkra dina katter.det kan du göra redan nu om uppfödaren inte gjort det.På det viset slipper du karensen om kattungarna blir krassliga i samband med flytten.

För dina blivande katter är väl vaccinerade?Annars så får du be uppfödaremn att h'n fixar det nu så hinner de med att få båda sprutorna innan de flyttar.

Att sterilisera katterna tycker jag inte är någon bra ide´.Det är bättre att kastrera båda två.Steriliserar du katterna så har du bara tagit bort förmågar att göra/att få kattungar inte det bettendet som fertila katter har.Stress och felkissning bla.

Eftersom att du ska ha två katter av olika kön är det viktigt att kastrera i tid.Tänk på att en hankatt inte blir infertil på en gång efter kastrationen utan det tar upp till fem veckor.

Lycka till med dina små.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

annzoo
0

Kommer kattungarna att vara vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktade innan flytt?
Det bästa är att kattungarna ska hinna få båda sprutorn innan flytten till dig. Även veterinärbesiktning är bra att göra för att veterinären går igenom kattungarna så att de är friska tex att ögonen och öronen ser bra ut, klämmer och känner mm.
Försäkring är också bra att skaffa innan du tar hem dem, du kan redan nu kolla upp försäkringsbolag.

Fast katterna äter ett skräpfoder nu så byt inte på en gång utan ha samma mat som uppfödaren ett tag och gör ett långsamt byte. Gör man för tvära kast kan de orsaka sprutdiarré.
Royal canin har även ett kittenfoder till katter under 1år sedan finns ju andra märken på marknaden=)
Är katten inte van vid blötmat så introducera de sakta då även de kan ge diarré, vissa katter klarar inte av blötmat öht.

Satsa på ett stort klösträd -golv till tak - wpbengal har billigaste klösträden i sverige iaf.

Är det olika kön på kattungarna? Kolla isf runt hos veterinärer redan nu om någon kastrerar tidigt för att undvika att de hinner para sig. Har själv haft hanar som blev könsmogen vid 15v ålder samt folk jag känner har haft honor som blivit könsmogna vid 4 månaders ålder.

olebole
0

Hej

Kan tipsa om Bilanx, kattmat från Best Friend.

Sedan jag för 2 årsedan börjad mata min katt med Bilanx så mår han toppen, fin päls och är pigg som en mört.

Det som är bra med Bilanx är att den är av myckat hög kvalitet, finns att köpa i istort sett alla butiker + att min katt förmligen älskar maten.

Det går även att beställa ett gratis smakprov.

http://www.webropol.com/P.aspx?id=411891&cid=47069520

www.bf-bilanx.com

Lycka till

http://www.konferens24.se/

MonicaLagerquist
0

Du vet att katten är till 100 % en köttäter.

Bilanax säger i sin reklam att fodret innehåller hela 37 % kött.

Tycker du att det låter som ett bra foder?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Anunnaki]
0

Jag håller med # 1 om maten. Undvik all torrmat så blir det betydligt mindre risk att katterna får njursvikt, något som kan hända katter även i unga år. Blötmat som innehåller enbart köttbiprodukter är verkligen att rekommendera såvida du inte inför barf helt och hållet men barf till hälften kan ju vara en bra början. Får katterna mat som innehåller kolhydrater öker det risken för diabetes. Katter är som bekant köttätare. Sedan jag gick över helt och hållet till barf för mina katter luktar deras avföring ingenting.

När du köper kattströ ska du tänka på att inte köpa någon sort som är gjord på lera för kattungar äter ibland ströet och leran kan bli kostsam att ta ut hos veterinären om man otur.

Kattströet bör av miljöskäl också vara av ett biologiskt nedbrytbart materiel. Öko + är en sådan sort som klumpar sig. Tänk också på att det är vansinne att köpa kattströ som fraktats över halva jorden. I vissa kommuner får man inte lägga använt kattströ som är gjort av lera i hushållsavfallet utan man måste köra det till deponi. Det biologiskt nedbrytbara får läggas i brännbara hushållssopor.

Samma om miljöhänsyn gäller mat. Det finns ingen anledning att köpa kattmat som åkt över Atlanten eller ännu längre.

Försäkringar, kastrering etc har ju andra redan skrivit om.

skogis Tiger
0

Stoort tack till alla som svarat =) !

En del av det ni skriver har jag redan tänkt på ex att ha samma foder som de har nu och sedan byta ut det succesivt känns bra att jag inte var ute och cycklade sammtidigt som det känns tråkigt att ge dem ett mindre bra foder ett tag till. Vi ska kastrera kissarna inte sterilisera altså göra det ingrepp som är minst invasivt. Det är 2v emellan katterna i ålder så flickekatten kommer vara 14 veckor när vi får henne(hon är äldst) det kanske är bra så man kan kastrera henne först inann hanen ens hunnit bli könsmogen. När kan man kastrera dem som tidigast?

Vaccination mm kommer vi att se till att dem får när vi tagit hem dem tyvärr , de som har katterna nu har bara avmaskat dem :( . Jag har själv kollat in ögon öron mage mun och rumpa på kissarna :) och tycker det ser bra ut ngn veterinärsbesiktning kommer det inte bli innan vi tar hem dem, det är ingen uppfödare som vi köper av så det är inte mkt som ingår allt annat än avmaskning får vi se till att fixa själva sedan.

Hittade en länk i ngn ut av trådarna här på forumet till en engelsk webbutik som även fraktar till sverige helt kostnadsfritt om man handlar för över 60 euro de hade sjukt bra priser på allt och dessutom 25-50% rea på det mesta :).

Har handlat kattlådor 2 st, leksaker, klösmöbler en liten med leksak och en medium med två pelare och ett "hus" ,en igloo med päls i öppningen, mat och vattenskålar kattgodis Kattsand 2x14 kg, klosax och pälsborste. Tog bara de saker som hade fått toppbetyg av andra kunder och det hela gick på 1000:- tror det hade gått på ca 2500-3000:- om jag handlat från en svensk butik. Det ska levereras inom max 1v men vanligen inom 3-4 dgr. Jag antar att kissarna kommer vilja ligga tillsammans ett tag till det är därför jag bara köpt en igloo ska köpa en till framöver men vill först se om de gillar den.

Tycker ni att jag missat ngt eller vill kommentera ngt ut av det jag har inhadlat så är ni välkommna att göra det jag vill ha så mkt feedback som möjligt allt är välkommet :) !

Jourhemmet
0

Prasseltunneln från ÖB är otroligt uppskattade bland mina jourisar, ffa kattungarna. Bara 79:-

noir
0

#6 Är det zooplus.com du menar?
Jag handlar det mesta där!
mitt toppen kattströ öko plus
och torrfoder Porta 21
blötmat mjau/bozita

köper alltid i storpack så man har hemma under längre tid. Väldigt smart.

mitt katträd har jag också köpt där för ca 700kr och är takhöjd och många lekmöjligheter, trädet heter atlas

skogis Tiger
0

#8 Ja men precis zooplus är det det kanske var du som tipsade om det :) ! Stroort tack till dig kommer nog bli stammis där :) !

noir
0

det var det säkert! :D

Jag sitter just nu och planerar köp där. Väntar dock på mina CSN pengar ;)

Kolla in porta 21 sensetive, billigt foder som inte har spannmål och högkötthalt. påminner något om Orijen

skogis Tiger
0

#10 Tack för tippset det ska jag absolut!

Har dem alltid så mkt erbjudanden och rabbater :) ?

[Emma--]
0

#6 Be dom göra det innan ändå, ni kan ju betala för det. Vid flytten från mamman blir dom lite mer utsatta, och då är det ju säkrare om dom redan är vaccinerade.
Be dom även chipmärka och besikta innan, det är guld värt att allt är gjort innan egentligen.

Det är synd att såna "uppfödare" aldrig gör särskilt mycket för sina katter. Rynkar på näsan Så då måste vi köpare börja ställa lite krav Glad

skogis Tiger
0

12# Jag ska höra med dem och se hur mkt de kan tänka sig att göra om vi betalar för det. Tack för din kommentar!

[Emma--]
0

#13 Speciellt vaccinet vore ju bra om dom kan fixa.
Sen vid besiktning kan det ju upptäckas saker, jag fick ju t.ex veta att min ena katt hade patella luxation. Och idmärkningen går ju att göra samtidigt som besiktningen eller något. Så dom får ju inte så många resor till veterinär, samtidigt som dom kanske får upp ögonen för hur mycket som egentligen kanske ska göras. Glad

Så försök få dom att fixa så mycket som möjligt Glad

noir
0

#11 Ja det tycker jag. det är ständigt nedsatta varor och erbjudanden. :)