Han vill inte äta
Hej!
Min gammelgubbe Noggis åt Mjau blötfoder ett tag, han tyckte att det var supergott i början, sen så blev det "okej" och nu så vill han nästan inte äta det alls, så jag ger honom Gourmet Gold (och Perle och alla de andra) och Pussi portionspåsar.
Men jag tycker inte att det är tillräckligt för honom. Kött gillar han men jag är så oerfaren så jag vet inte hur det går till att BARFa en katt.
Jag köpte tidningen Kattliv för att det var en gratis provpåse med Royal Canin Ageing +12, vet inte om det är godis eller torrfoder, men Noggis gillar det!
Och nu blev jag nyfiken och funderar på att slå till på det. Dessutom är ju fodret anpassat för katter över 12 år och han har aldrig gillat torrfoder (om det nu är torrfoder eller godis) lika mycket som blötfoder.
Det finns både blötfoder och torrfoder av Ageing +12, men var kan jag köpa detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*Hittade nu att Arken Zoo säljer Royal Canin, och det finns en i Kungens Kurva, dit kan jag åka, det är närmast.
Nu när jag hittat ett ställe som möjligtvis har denna, för övrigt, vad tycker ni om mitt beslut?
Är det någon som har testat Ageing +12, vad tycker ni om produkten? Är detta ett bra foderbyte?
När du är på Arken zoo prova då att köpa hem några Bozita blötmat också. Samma tillverkare som Mjau. Jag tycker absolut du ska köpa det fodret han tycker om. Så kör med både RC och blötmat och variera blötmaten lite det gör jag till mina.
Tycker också att du ska köra på fodret. Det ska vara väldigt lättuggat för gamla kissar.
Så gott som alla zoobutiker säljer Royal Canin och borde ha Ageing +12 hemma. Om jag hade någon tillräckligt gammal katt skulle jag ge detta foder om katten tyckte om det. Jag tror alla butiker brukar ha samma pris på RC.
Jag håller med övriga, kör på det han gillar.
Det viktiga är att han äter och mår bra! Lycka till!
Jag tror att det är helt OK foder, det innehåller dessutom lite extra glucosamin, som ska vara bra för stela leder. Passar för en lite äldre katt som kanske inte är lika smidig som en ungkatt.
Det finns även som blötmat.
/EvaS S*Capsicum´s
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Tack för era vänliga svar
Förväntade mig att minst 1 person skulle säga "kanske dags att åka till veterinären" men som tur var så finns de folk som håller sig till ämnet 
Ja, jag tänkte köpa både blötfodret och torrfodret (Ageing +12).
Finns det Bozita portionspåsar? För att jag tänkte fokusera på Ageing +12 och så kan jag varva lite med Bozita, så det kanske är bäst att ha det i portionspåsar eller så köper jag bara någon mindre förpackning.
Har inte själv funnit annat än 'tetrapak' med Bozita..
Bonzitan kan du dela upp i små burkar och stoppa i frysen. En lagom portion i var burk som du plockar ut efter hand som kissen ska ha.
#9 Smart, att jag inte funderat så någon gång.. Tack för tipset!

Mina "gammelkatter" äter RC ageing +12, fast de bara fyllde 11 år nyligen. Båda katterna äter med god aptit. Jag fasade för att Sputnik skulle gå upp i vikt av det, men än så länge håller han vikten. De får dessutom 1 burk gourmet delicatess blötmat var om dagen.
Jag tycker katter ska få äta den mat de tycker om "på ålderns höst". Huvudsaken är ju att de äter.
Idag så åkte jag till Arken Zoo och köpte 4 portionspåsar RC Ageing +12 blötfoder och 400g torrfoder.
Noggis har aldrig gillat torrfoder förut så jag är chockad och glad över att han gillar detta torrfoder, så jag ville köpa 2 kg men det kostade 299 kr! 
Så jag satsade på 400g istället för 65 kr 
Jag hittade inte Bozita när jag själv letade men en tjej i kassan gick och letade åt mig och visade olika smaker, köpte en med kycklingsmak. Likadan förpackning som Mjau (tetrapak eller vad det nu heter).
Jag ska ta med mig mamma nästa gång och fråga om de möjligen har större förpackningar med RC Ageing +12 som vi kan köpa istället för att ha massa portionspåsar.
#11 Sant, det du säger. "Huvudsaken är ju att de äter" 

Jooo, RC foder kostar en slant. Men det räcker länge oxå 
Mina 2 missar gör av med ca 2 kg per månad tillsammans, och då är de stora katter. (Honan väger 5 kg och hanen 11 kg.)
Det som är lite tråkigt är att torrfodret tydligen förlorar smak om det ligger i öppnad (men återförsluten) förpackning för länge. Mina katter känner direkt när det börjar ta slut i påsen. De äter, men inte så glupskt, om ni förstår vad jag menar
.
När jag sen öppnar en ny påse blir det rena partyt hemma… Därför köper jag 2 kilos påsarna, trots att det blir lite dyrare så.
Vi har provat i stort sett alla fodersorter på marknaden under dessa 11 år, men efter diverse episoder med matvägran, magproblem och nästan kraschade njurar, håller vi oss till vad vi vet fungerar…
Torrmat till speciellt en äldre katt kan bli förödande för kattens njurar. Katten får i sig för lite vätska vilket är skadligt för njurarna och njursvikt är en vanlig dödsorsak för katter.
Hörde nyligen att torrmat med kyckling skulle vara speciellt skadligt för katter och kanske anledningen till att så många unga katter får njursvikt nu för tiden. Någon annan vet kanske mer om detta.
#14 Hans njurar är skrumpna men han dricker mycket vatten och han äter hellre blötfoder än torrfoder så det är nog ingenting som jag behöver oroa mig över. Men tack för informationen ändå