Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5801 ggr
[littleoldme]
0

Tass på varm platta

Nu har olyckan varit framme, min katt har satt tassen på en varm platta… orkar inte med något som att jag borde haft bättre koll med mera med mera, sånt vet jag redan.

Tittat på den och höll den mot en ärtpåse som legat i frysen. Han går på tassen och jag kan inte se några blåsor… något mer jag kan göra? Han ska till vetten imorgon av andra anledningar så kommer ta upp tassen okså då om jag ser något…

han skakar på tassen men kan inte se att han haltar något…

ska jag bara hålla tramdynan kall?

[Emma--]
0

Ett tips är att sätta kastruller med vatten i efter att man använt spisen Glad Det gör jag varje gång.

När olyckan hände här så hade sambon satt en för liten kastrull som inte täckte hela plattan. Dock hade plattan svalnat en hel del så det blev aldrig något problem.

Men katten din har säkert ont i tassen. Men jag vet inte om man kan göra så mycket annat än att bara hålla koll.
Så kolla på tassen så att det ser bra ut. Kanske smörja in tassen? Det finns en aloe vera-salva på apoteket för djur. Aloe vera brukar väl vara kylande för oss människor åtminstone. 
Men annars kanske det kan hjälpa tassen ändå.

[littleoldme]
0

Vilket smart tips, att jag aldrig tänkt på det…

Som tur är hade jag stängt av plattan långt innan jag flyttade på pannan, så den var inte jättevarm men ändå… stackarn måste ju ha ont..

Men nu beter han sig som vanligt, men känner säkerligen av tassen…

Usch, jag blev bara så rädd och fick så dåligt samvete… :(

Ska hålla koll på hans tass..

[Emma--]
0

#2 Okej men det ska nog inte vara någon fara, men du kan ju rådfråga veterinären imorgon ändå. 

Jag förstår att du blev rädd. Men olyckor händer ibland, och det är svårt att tänka på allt. ^^
Det är därför det är så bra med såna här forum, man lär sig så mycket och hittar en massa tips.

IzzyR0xx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det där tyvärr hänt min Shaco.. Glömde kyla av plattan innan jag åkte hemifrån, borde gjort det eftersom han var envis med att hoppa upp hela tiden.. men olyckan har varit framme och nu ser tassen ut såhär.. Jag ska köpa Aloe Vera och kanske nån strumpa åt han imorgon och ringa veterinären och be om råd.. Min stackars lilla kille.. tur att han ligger och vilar nu..

Han haltar när han går för det gör väl ont :(

Finns det fler tips på vad man kan göra är jag otroligt tacksam!

Jourhemmet
0

Oj det var en rejäl brännskada. Var observant så att det inte blir infekterat.

Ebbsan
0

Ajaj stackars kissen:(, Hihi min lilla kisse skulle aldrig ens kunna tänka sig att hoppa upp på spisen för bredvid den finns vattenkranen;) Men däremot hoppar hon alltid upp på den andra köksbänken och tar vårt bröd..

IzzyR0xx
0

Ja det ser riktigt hemskt ut så blir nog veterinären men ska iallafall ringa och se om han behöver åka in eller om jag kan göra nåt själv liksom..

Silvestris
0

Min gammelkatt brände alla fyra tassar på vedspisen när jag bar en sådär 13-14 år gammal och vad jag kan minnas fick vi tvätta tassarna med utspädd Jodopax 2 ggr/dag, smörja på någon salva och ge antibiotika oralt så det är nog bäst att kolla med veterinären.