Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 4594 ggr
Mew
0

Mew 14 veckor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill visa upp min lilla, Mew. Jag har bara haft honom 2 dagar. Han är väldigt underviktig, väger inte änns 4 hekto :( Men jag jobbar för fullt på det! han är 7/8 perser och 1/8 norsk skogskatt. Hans näsa och överkäke är lite sneda så han har snedbett, jag tycker att det gör honom charmig :D

ramgona
0

han är söt .. är han vaccinerad och chippad ?? eftersom det här inne tyks spela så stor roll om den saken  för mej gör det de samma man umgås int med chippmärket utan katten  lycka till med sötisen kram

http//www.raakisliv.blogspot.com

läs gärna :D

Signe-Jonna
0

Han är ju inte ens 12 veckor och väger cirka 400 g så risken är ju inte speciellt stor att han är vare sig vaccinerad eller chippad.

Mew
0

han är 14 veckor :) men varken vaccinerad eller chippad än då jag fick honom i förrgår natt :) Hon som jag köpte honom av värkade inte veta så mkt :/

Mona22
0

Vad har hänt med kissen hos uppfödaren? en 14 v kisse väger ju aldrig så lite. Obestämd

Josefa
0

Har han problem med ätandet, eftersom han bara väger 400g? Jag tänker på den sneda käken. Har han fler missbildningar? Jag skulle tagit honom till veterinären ganska omgående. En 14 veckors kattunge borde väga två gånger så mycket.

Mew
0

jag vet inte :( har dragit iväg ett mail ochfrågat om hon ljuger om hans ålder. för han är frisk å kry, busar å springer omkring. äter bra också. jag ska ta med honom till veterinären imorgon och se. för han har inte änns fått många tänder än :/ jag skulle gissa på att han max är 8 veckor igentligen :S

Mew
0

dey är ju det han inte har. han äter mycket. bara inte torrfoder än, vilket är lite tokigt tycker jag, luktar inte änns på det :/

[Catteklina]
0

Sådan liten raring du har hittat Kyss Jag hoppas att allt går bra hos veterinären imorgon med honom och att han ökar stadigt i vikt :)

Mvh,
Catarina

[Emma--]
0

och ska du till veterinären så finns det säker en vettig våg så kan du kolla mer exakt vad katten väger. 

Hoppas det går bra.

Fridaybrew
0

400 gram vid 14 veckor det ser jag som helt uppåt väggarna och troligen helt felaktigt. Eller så har katten varit sjuk under större delen av sitt liv vilket gör att den fortfarande inte bör ha sålts =/

här är en vikttabel över våran nuvarande kull, du kan  jämföra och se rätt snabbt vad som är rimligt. Betänk då att kullen är på 6 kattungar:
http://lasadie.com/Vikttabell3.html

/Fridaybrew

Mew
0

jag vägde honom nyss igen och nu visar den att han väger 5 hekto iaf, det efter han varit på lådan :) Men som sagt, han verkar helt frisk också men jag tycker han ser ut att vara yngre en 14 veckor, speciellt på pälsen och tänderna. tack för tabellen!

Fridaybrew
0

=) varsågod =)

/Fridaybrew

Mona22
0

När mina kattungar får flytta måste de väga minst 1 kg. Antingen är kissen för ung och inte alls 14v eller så har han som #10 säger varit sjuk men då borde den få bo kvar ju !

Mew
0

Jag ska till veterinären och kolla upp detta imorgon, han verkar som sagt helt frisk. men ser ut som mycket mindreä n 14 veckor med. Jag vill verkligen inte lämna tillbaka honom just för att det känns inte som en bra "uppfödare" och att han inte kommer få det han behöver hos henne ändå:/ snarare tvärt om. Om hon nutillochmed ljugit om hur gammal han är, hon sa inte till mig att han var udnerviktig innan jag fick honom heller :D

Fridaybrew
0

ca 100 gram per vecka brukar dom gå upp ungefär. Vilket ger en fingervisning om eventuell ålder på katten. Dock finns det undatag och om jag har helt fel så får någon rätta mig =)

/Fridaybrew

Mew
0

det låter rätt av de kurvor och tabeller jag sett iaf. så ja 6 veckor skulle han kunna vara då. Ne detä r ju helt galet ifall han verkligen är så liten. vilken människa görr sånt?! jag hoppas att jag har fel.

Imitra
0

lämna tillbaka katten till mamman.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Mew
0

Nej. Tror du att jag tänker lämna tillbaka en katt till ett ställe som släpper iväg honom för tidigt? som ger frikies mat med katten och inte änns följer med personligen när den lämnas, inte avmaskar, vaccinerar eller gör besiktning på hono. elelr chippas osv. Jag ska till veterinären imorgon och se vad dom säger. jag har fått mycket hjälp här och fått många bra svar på vad jag ska göra :) har också pratat med två veterinärer idag :)

Imitra
0

Jo fast kissen behöver fortfarande snutta på sin mamma och det kan inte du ge honom.. Kanske köpa lite mjölkersättning åt kissen som du kan ge då och då?

Madamej.blogg.se

jollycox
0

en fråga till alla andra, borde inte den lilla katten ha en vuxen katt att lära av?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Imitra
0

#20Jo det borde den ha.

Det är stor risk att det blir kissande inomhus osv, och en mycket osäker katt.

Madamej.blogg.se

Mew
0

Mjökersättning har jag också tänkt på, tror inte riktigt det är det jag har. har vanlig kattmjölk. Tänkte fråga om det imorgon också :)
Vi har faktist en  till katt, men lillen gillar honom inte alls. han bara fräser och morrar åt honom. Fasten den stora katten är väldigt försiktig :/

Imitra
0

jag tycker ändå du ska försöka hitta en kattmamma som kan ta kissen i några veckor om den skulle vara så liten som 5-7 veckor.

Du kan annars få en riktigt osäker katt , vilket kan leda till att den urinmarkerar , blir aggressiv m.m.

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Men om nu katten visar sig vara 6-8 veckor hos veterinären så är du en djurplågare om du inte lämnar tillbaka den till sin mamma för en sån liten måste vara hos sin mamma.

Mew
0

vad är det med er som anklagar människor för djurplågare hela tiden? Det sårar jätte mycket. Jag är inte alls säker med att lämna  tillbaka katten till sin mamma pga hon jag köpt den av. Han får tydligen knappt vara med henne sa hon nyss. hon ändrade sig precis och sa att han var 12 veckor istället för 14. Jag vill självklart lämna tillbaka honom om han nu skulle vara så liten och dom kan vara äskra på det. jag vet inte alls vad jag ska tro och är jätte osäker. Jag vill ju inte ha honom hemma hos mig om det inte är bra för honom :(

Jourhemmet
0

Vi får hoppas att veterinären kan lista ut att han är tolv veckor helt enkelt.

Imitra
0

det ingår i kattmammans uppfostring att sakta göra ungen självständig.

Människor kan uppfatta det som att kattmamman är trött på ungen, men det är en del i uppfostran. Ungen lär sig att den inte alltid får som den vill!

Och jag anklagar dig inte för att vara djurplågare, men om du däremot får reda på att den är väldigt ung, och du vet att det inte är bra för den men behåller den ändå, då kan vi börja diskutera djurplågeri.

Madamej.blogg.se

Mew
0

Men tänk om han är vi säger 7 veckor. vad i hela friden ska jag göra? Även om jag frågar hon jag köpt den av tvivlar jag starkt på att hon skulle ta tillbaka honom, även om det bara är för några veckor. För som hon skriver har han knappt fått någon mjölk av mamman alls, hon går så fort han kommer, så dom har gett honom kattmjölk.

jag menade mest reant allmänt, har sätt ordet djurplågare slängas runt så mycket på sistonde. Men jag vill såklart inte göra något som är dåligt för katten. Jag håller tummar och tår för att han ska vara nog gammal och att han bara är otroligt underviktig och småväxt!

Imitra
0

Men vännen, lyssna på mig.

De här människorna har tydligen inte läst på nånting innan de tog kull.

Det är helt normalt att kattmamman gör så, det skulle vara onormalt om hon INTE gjorde det.

Att inte ge kattungarna mjölk när de vill , det gör kattmamman för att ungarna ska få bättre tålamod, och att de ska veta att de inte alltid kan få det dom vill ha.

det är MENINGEN att det ska vara så.

Och du måste fråga innan du säger att de inte skulle ta emot katten.

Då kan du upplysa dem om att det faktiskt är OLAGLIGT att sälja en kattunge som inte är tolv veckor, det är STRAFFBART.

Madamej.blogg.se

Imasy
0

Vill be alla inblandade att tänka på tonen gentemot varandra!

Om jag inte har missat något nu, så ser jag ingenstans att TS skriver att hon vägrar lämna tillbaka katten till uppfödaren om den är under 12 v gammal, så att dra förhastade slutsatser och anklaga TS för att vara djurplågare tycker jag är onödigt.

OM katten nu är yngre än 12 v och uppfödaren vägrar ta tillbaka katten ett par veckor kan ju inte TS göra så mycket mer än sitt bästa.

Mew
0

ja :( jag sa inte att jag inte skulle fråga, jag sa att jag antog att hon inte skulle göra det. Jag har inte änns varit hos veterinären än. Tycker själv också  att lilla vännen är något man säger till en 2 årig liten fliccka eller till någon man vill värka överlägsen mot. Inte alls ok när jag faktist försöker få hjälp med att göra det bästa för katten och försöker ha andra förslag på möjligheter om han nu skulle vara så ung och uppfödaren inte tar tillbaka honom. Jag hoppas allt jag kan på att allt är bra och att han bara är otroligt liten :)

Imitra
0

Kallade dig för vännen, sorry om du tog illa upp, jag uttrycker mig så ganska ofta!:)

Men vill bara att du ska veta att de sk "uppfödarna" inte har en aning om hur mammakatt uppfostrar tydligen..

Förstår om inte DU vet det, det är ju trots allt inte din kull.

Om du inte förstog det så tycker jag att du är duktig som har lyssnat och tagit åt dig alla råd.

Det är skitbra, det är så många som bara blir sura och går sin egen väg.

Madamej.blogg.se

Mew
0

En till sak som jag fick som svar när jag mailat efteråt och sagt att han inte åt torrfodret som jag fått skrev hon. att det var NOG det han åt. Som att hon inte hade koll. Nä, jag sluta tänka på detta för mycket idag och hålla hoppet uppe, både för min men messt katten skull tills imorgon när vi kommer till veterinären. Han känns iaf mycket tyngr nu än när jag fick honom, ah hoppas på det bästa :)

prodigy
0

Det låter ju jättebra att du redan har en vuxen katt som kan hjälpa den lilla att "bli katt" om han nu är mindre än 12 veckor. Det har ju bara gått två dagar, de kommer nog bli vänner snart…

Låter ju osannorlikt att en sådan uppfödare skulle ta tillbaka katten för några veckor när hon betett sig så….även om det såklart skulle vara det bästa.

Hoppas allt går fint i morgon nu! Berätta hur det gick! Glad

Mona22
0

Om veterinären misstänker att den är yngre än 12v så ska du anmäla uppfödaren för att ha sålt dem för tidigt. hon sade till dig att den var 14v och du visste inget annat.

[Anunnaki]
0

Just det # 35

Mew
0

ifall det visar sig vara så,vart anmäler man då? bara till polisen kanske. dum fråga :P

[Emma--]
0

#37 Länsstyrelsen

Mew
0

jag hoppas det räcker med namn och telefonnummer. hari nget efternamn :/ men mail och staden där hon bor :) Och ja självklart ska jag anmäla detta om det är fallet är så!

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det ser ut som om din lilla behöver ett bad med. Perser behöver badas ganska ofta, minst 1 gång i månaden. Och man börjar bada dem när de är små så de vänjer sig. Sedan får man torka ögonen på dem nån gång om dagen. Och när katten blir äldre så är det en bra ide o kolla upp njurarna på den. Oseriösa uppfödare testar inte för PKD som är den stora ärftliga sjukdomen hos perser.

Anmäl uppfödaren du! Denna världen skulle vara mycket bättre utan sådana människor som föder upp katter på detta viset.

Lycka till med den lilla o håll oss uppdaterade.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mew
0

Jag har kommit hem med honom nu :) veterinären sa att han kan inte vara över 8 veckor. Så vi skrev att han var 8 veckor för det var "utan att ta i". Men han är iaf helt frisk säger dom (på det dom kollat) och han fick en vaccinationsspruta nu när jag ändå var där :) så får han nästa om 3-4 veckor :) 

det enda som känns bra med att han är så liten är att jag kan vänja honom med bad. Men jag är väldigt orolig över honom, vi har bara en 10 månade gammal hankatt också. och jag vet inte om han fr liten för att vara den "förebild" han behöver. Dom börjar komma lite bättre veränns nu. så mina andra alternativ är att hitta ngn kompis som har en äldre katt eller ge honom till min mamma som får ta upp honom till min gamla katt ungefär 60 mil härrifrån :/

Ah jag vet att han måste badas. jag försökte lite försiktigt förut, men upptäckte att kattbalsam hade varit en bra grejj att införskaffa, jag har bara kattshampoo :) Sen dras han till smuts också. Han verkar gilla att rulla runt i det :P ögonen brukar jag torka några gånger per dag också, när man ser att det behövs :) Tack för all information :)

Signe-Jonna
0

Men stackars lilkillen {#emotions_dlg.kiss} som fått flytta från mamma så tidigt och jag personligen tror inte han är så gammal som 8 veckor. Tur att lillkillen var frisk, då är det bara för dig att se till att han äter och dricker ordentligt och att hans mage fungerar som den ska. Dricker han vatten från skål? Om han inte är så bra på att dricka får du blötlägga foder och blanda ut lite mer vatten i blötmat. Tur iaf att han kom till dig som tar så väl hand om honom. {#emotions_dlg.smile}

Anmäl de där "uppfödarna" som jag inte ens tycker skulle få kallas för uppfödare, de är snarare djurplågare!

Jourhemmet
0

Men varför plåga den lille med att bada den? Katter behöver inte badas. Åk absolut inte 60 mil med den lille. Kolla runt bland kompisar om ingen har en kull just nu. Stackars stackars liten, fan vad förbannad man blir.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo vissa katter behöver badas för att pälsen inte ska tovas ihop.

En katt som är van vid bad plågas inte.

Jag vänjer mina kattungar vid bad.Ser det ut som Efva Efedrin lider?

Stolt ägare till tre La permer

Mew
0

den plågas inte :) det är inte som att han sprattlar och vill upp :) dom måste lämligen badas för deras tokiga päls. Man kan också raka dom. men vi har inte råd att köpa något  sådant värktyg just nu :/ då har de oftast bara huvet och tassar kvar svansen emd tror jag :O man kan göra som man vill :)
Om jag absolut inte ska äre nog inte någon bra idé alls. Kan tänka mig att det blir väldigt jobbigt för honom med en sån resa också. sen ska han tillbaka också :/ bara jobbigt.

han dricker vatten ur skål ifall han är väldigt törstig. dom matade honom så mkt med kattmjölk att han knappt vill ha vatten :/ så vi försöker vänja bort honom vid det :) Jag är iaf jätte glad att han är frisk iaf. och hoppas på att det kommer gå vägen ändå :) jag försöker också blötlägga torrfoder som du säger, men han verkar inte vara så intressserad. Men han åt det igår när jag blötla det lite och sedan "gömde" dom i hans mousse mat :) då åt han upp dom :) 

ah jag ska anmäla dom. Tycker verkligen inte sånhär är ok. Jag förstod ju inte att ha nvar förliten när jag fick honom. det var så länge sen jag sett en kattunge i verkligheten i den här åldern att jag trodde på dom när dom sa att ha nbara var minst i kullen :/

Imitra
0

Ts, jag tycker du ska låta den lille bli hemmstadd med dig först, du ska inte bada honom förrän han är säker med dig, för då kan han faktiskt bli lite rädd för dig..

Bäst är om du skulle hitta någon som har en kull som kan ta honom, annars får du göra det bästa av situationen..

Det är riktigt hemskt det uppfödarna har gjort, anmäl nu med en gång.

Madamej.blogg.se

Signe-Jonna
0

#43 Katten lär ju plågas om den får fullt med tovor för sådana gör ont. Bad och kamning m.m. är till för att förhindra tovor och är alltså inte någon plågoakt.

#45 Bara han får ordentligt med vätska i sig så, och det ser du ju om han kissar på lådan varje dag. {#emotions_dlg.smile}

Mew
0

#46 oj, jag har redan badat honom två gånger faktist, men han sover hos mig ochh verkar tycka om mig mer :) så blir han bara busigare och busigare

Jag har försökt kolla på länstyrelsens hemsida. jag kanske kommer in på fel sida, men jag hittar inte vart jag kan anmäla :( 

och jag fick ett litet svar från "uppfödaren" och sa att dom matat honom med mmjölk sen han var 6 veckor. nu är det inte riktigt mjölkersättning utan sån kattmjölk man köper på konsum, efterosom jag fick en sån med honom. Jag har ingen aning så jag frågar. Kan det vara så att han är nog gammmal men att dom bara matat han med mjölk så han är pytteliten och att hans päls och tänder inte vuxit så snabbt som de ska ?

[marthiiina]
0

Undernäring kan stanna växten och ge missbildningar även hos katter. Så om han lidit av kraftig näringsbrist och/eller brist på vissa nödvändiga ämnen/mineraler så ja då kan han få missviande tecken i form av småväxt och dåligt utvecklade tänder.

Imitra
0

Nej han är definitivt så liten som veterinären sa, det där har dom koll på.

Nån kattmjölk behöver du inte ge, om jag kommer ihåg rätt så är det bara vanlig laktosfri mjölk i princip

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Mjölk behövs inte överhuvudtaget. Vill du ge något mycket näringsrikt till den att dricka så köp isf mjölkersättning, finns på vissa apotek och i djuaffären.

EddaM
0

#43: Perser katter måste bada annars blir hela katten en stor tova.

TS: Balsam måste du ha i med så köp detta. Den lille har ialf fått ertt bra hem hos dig =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mew
0

Han har slutat med mjölken helt. första dagen drack han inte så mycket vatten. Men nu dricker han vatten som vilken katt som helst :)

nu äre bara att de två ska bli kompisar. de bråkas fortfarande :/

Imitra
0

Säker på att det är bråk och inte lek som du ser som bråk?:)

Madamej.blogg.se

Mew
0

den stora biter ibland och slår med tassen medans den lilla försöker backa undan, fräser och morrar. han är så liten så han bara lägger sig på rygg ochvisar magen för att säga att han är i underläge. Men det är fortfarande ganska färskt och kommer görhoppningsvis gå över :)

Jourhemmet
0

Jag har en sju månaders kisse här som var rätt hårdhänt när han busade med dom små. Men jag var ihärdig och sa åt honom hela tiden så nu tar han det lugnare.

[hehlenaaa]
0

Hur har det gått med lillen, TS? :)

Lueur
0

kan tillägga att min Pisse hämtade jag när han var 6-7 veckor pga att han skulle avlivas vilket jag inte kunde låta hända. Han har aldrig någonsin kissat inne, aldrig visat några tendenser till att vara aggressiv och har de största självförtroendet.

Helt underbar söt liten sak har du iaf och jag önskar er all lycka :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Isira
0

Var likadant med min Kaori, var ungefär samma ålder. Puckna hade gjort sig av med mamman av någon anledning. Men Kaori har blivit en trygg och lugn katt med hjälp av min då ettårige honkatts uppfostran trots dem inte tyckte om varandra först heller. Så det kan bli väldigt bra ändå. Tror din andre katt kan vara till stor hjälp när de har vant sig vid varandra.

Hoppas allt har gått bra med lillen Glad

Josefa
0

Men hos dig hade kattungen en annan äldre katt som förebild.

Sen handlar det inte bara om själva kattungen. Man tar även bort mammans rätt till att "slutföra sitt uppdrag" som mamma, när man snor ungarna från henne. Många människor kan ju tycka att ungdomar borde klara sig någorlunda själva utan sina föräldrar. Men oftast är inte föräldrarna villiga att släppa iväg sina dem för det.

Isira
0

Ja i en perfekt värld slipper man hantera vissa saker men, wake up call! vi lever inte i en perfekt värld. Vad som borde ha gjorts och hur det borde ha varit blev inte så nu och är situationen så här och det är bara att göra det bästa av det eller hur. Vill inte uppfödaren sammarbeta då är det tyvärr bara att gå vidare.

Så var vänligt och skita inte ner folks uppmuntrande ord och positivitet med pessimism. Man måste bara lära sig att ibland kan man inte kontrollera allt och då får man göra sitt bästa som TS gör. starkt av henne att inte låta allt negativt här tynga ner henne. Uppmuntran och trevliga inlägg på detta ställe är ju tyvärr bara en liten bråk del av allt som skrivs.

UlrikaD
0

TS har inte varit inloggad på iFokus sedan 13 juni.

Cazzos
0

#62 Oj, då får vi hoppas på att inget har hänt, och att TS kommer tillbaka och uppdaterar oss om lilla Mew!

TS, en katt på 14 veckor ska man kunna se testiklarna på (eftersom att du säger att det är en pojke), syns dem? Om inte, ta ett snack med uppfödaren, möjligtvis lämna tillbaka honom så att han får vara med sin mamma ända till lämplig ålder och storlek.

UlrikaD
0

#63 Det är ju ingen idé att lämna tillbaka till uppfödaren nu 8 veckor senare.

[Malin]
0

Självklart är det bästa att låta honom vara med sin mamma tills han är färdigvuxen, men jag hade inte heller lämnat tillbaka honom till den uppfödaren som verkar helt blåst. Men säger som de andra, anmäl uppfödaren!

Cazzos
0

#64 Nej, juste, glömde helt bort att tråden är en aning dammig.. Tack för att du noterade det Glad 

Hur bör man göra isåfall? Obestämd

Cheapo
0

Enligt hennes blogg, som jag följer, mår Mew bra! Glad

Isira
0

Vad skönt att höra Glad