Djur och speglar, hur fungerar det?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är ju inte detta en fråga enbart om katter, men eftersom jag har katter så frågar jag här.
Varför kan djur inte se sig själv i en spegel? Vi har precis satt upp en i hallen, som går nästan ner till golvet, och vår ena katt gick fram och kollade, men reagerade inte alls över "den andra katten", eller ens rörelsen, ljuset, färgen mitt framför nosen. Dett var inte mer spännade än om vi satt en tavla där.
Är det nån som vet nånting om det här? Ska man kanske ha en viss intellgens för att hantera speglar, typ apor? Eller har ni andra erfarenheter?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
*nyfiken på att läsa svaren*
Jag har hört att det är för att den "andra katten" inte luktar något som dom inte bryr sig.

Har en katt som förr var totalt livrädd för sin spegelbild, speciellt om hon var nybadad och blöt.
Har även haft både hundar och katter som gjort utfall mot spegeln, men de flesta av mina djur bryr sig inte alls om det har med intelligens, synen eller att de helt enkelt inte bryr sig vet jag inte.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har hört samma som #2. Min hund har gjort utfall mot sin spegelbild flera gånger.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jag tycker att det verkar som att mina katter fattar det där med spegel… Man kan prata med den genom spegeln trots att ljud och doft kommer från annat håll. Svårt att säga, men det verkar som att de fattat vinken.

Fåglar kan ju också bli väldigt aggessiva mot speglar (kom jag på precis när jag postat).
Kanske våra katter är väldigt avslappnade
(läs mindre smarta)

#6 Eller så är katterna för smarta för att orka engagera sig i speglar? 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#7. Ja så kan man ju också se det!
Vad är då mitt problem? Tycker att jag engagerar mig en hel del i den spegeln.
(Första helfigurspegeln på 10 år, och det måste vara nåt fel, sist jag kollade i en sån var jag mycket smalare).
min äldre katt, 4år hon bryr sig inte alls om speglar, ungefär som om hon fattar att det är hon själv? om det är så vet jag inte.
Min yngre katt 14v varje gång hon går in i sovrummet, ibland går hon in bara för att leka med spegelnt. Hon gömmer sig och lurar på sin spegelbild, attackerar den, nosar på den, slickar på den, kraffsar på den o.s.v
Hon kanske växer ifrån det? Men annars är hon otroligt nyfiken och aldrig rädd att testa på nya saker
Jag har bade hundar och katter hemma som reagerar pa sin spegelbild.
Hunden reagerade negativt forsta gangen och pa natterna kan hon sitta och muffa mot spegeln medans katterna endast brukar titta pa sig sjalva eller attackera en leksak som ligger brevid dom och de ser den i spegeln - kanske ser spegelvarlden roligare ut? ;o)
Medarbetare på matlust
Min hund blev jättearg när han kom in i våran lägenhet en gång och fick se sig själv i spegeln haha, men iofs kanskehan var lite spänd pga ny situation med ^^
#5 samma här, de verkar helt klart förstå sig på spegeln