Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2618 ggr
ettlitetalias
0

Framtidens katt? (konstprojekt)

Hej!

Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!

Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra katter, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".

- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" ffärger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?

Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder Glad

Tack på förhand!

Jina
0

hmm, nej jag var inte medveten om hälsofarliga färger, teckningar eller pälslänger. Vilka är det?

ettlitetalias
0

T.ex vita anlag som ger dövhet på katterna.

[sakring]
0

Men alla vita katter är inte döva. Jag har själv haft en vit katt i 18 år som hörde väldigt bra precis som hennes mor som också var vit. Dessutom så kan en döv katt klara sig bra inomhus.

Jina
0

Hur är vit färg sönderavling?

soie
0

Här finns en bra artikel/tråd med intressant läsning Glad

http://siames.ifokus.se/articles/4d7165dbb9cb462239076d88-manadens-dilemma-januari-2008

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

ettlitetalias
0

Självklart är inte alla vita katter döva! Däremot så är det (hos de flesta djur) så att vitt ökar risken för dövhet. Dalmatin-hundar är t.ex. ofta döva - just p.g.a. de vita fälten. Samma kan man se hos illrar med vita fält på huvudet.
Hos katter är problemet inte lika uppmärksammat, men dock förekommande.

ettlitetalias
0

Fast nu var det ju inte frågan om huruvida vita katter är inavlade eller inte. Jag vill ha eran åsikt ang vad som ni anser vara "problem" hos katter idag. Ni kanske tycker att nakenkatter är sönderavlade och ser det som ett problem att de inte kan hålla värmen som en vanlig katt? Eller ni kanske tycker att persern är sönderavlad med sin korta nos och möjliga andningsproblem? Vad tycker ni om Munchkin-katterna med sina korta ben?

Och om vi fortsätter aveln och skapar nya "häftiga" raser - vart tror ni den aveln leder oss? Hur kommer de katterna se ut, och vad kommer vi få "betala" med när det kommer till kattens hälsa? Kommer vi kanske få katter som inte kan andas genom nosen? Katter som helt saknar svans? Katter med så korta ben att de inte kan gå?

Jina
0

Jag har inte nämnt inavel. Jag frågade på vilket sätt en vit katt är sönderavlad.

Du skrev ju:

Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!

Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra katter, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt"

Och gav färgen vit som exempel. Vilka teckningar tänker du på? Spotted, tigré?

ettlitetalias
0

Jag är inte insatt i kattavel för fem öre, och texten är en generell text som jag postat på flera hursdjurssidor. Hos illrar t.ex. är diverse teckningar speciellt sammanlänkade med blindet, dövhet, cancer och diverse andra hälsoproblem, så tog teckningar som ett exempel ifall att samma gäller för katt/hund/hamster/råtta osv.

[sakring]
0

#9 När det gäller teckning på katt så hittar du inget som är speciellt för katter såsom du gör hos illrar. Det enda är som du säger dövhet hos vita katter men det är inte speciellt vanligt förekommande.

Sophey
0

Jag tror inte att katter har nagon speciell varnings teckning som pa illrar forutom att vita katter loper storre risk for dovhet men det ar vanligare att en vit hund ar dov an att en vit katt ar dov.

Katter har som tur ar inte sa mycket problem men aveln ser ju lite annorlunda ut jamfort med till exempel hundar och illrar.

Jag har hort att raser som Perser och andra valdigt plattnosade katter kan fa problem med andningen och det ar manga flyg som inte tar dessa plattnosade katter eftersom de tydligen inte kan klara av trycket som blir pga sina luftgangar.

Manx och dessa raser anses ha problem da de kan fodas med en for kort ryggrad kan inte heller vara halsosamt och Munchkins rygg kan jag inte saga sa mycket om men vi far se om ett par ar, Taxarnas ryggar hade inte heller problem i borjan

Jag har aven hort en hel del problem med Scottish Fold som att katterna har kroniska ledproblem samt att i vissa katter minns dock inte vilken ras kan fodas med stora missbildningar och aven sakna ogon och annat vid fodseln.

I america vill de skapa en ras med polydaktyli dvs att katterna har fler tar an normalt men det ar ju en missbildning lika mycket som om en katt fods med en extra svans eller ett extra ora.

Det finns en del genetiska mutationer som folk avlar pa typ American Ringtail dar svansen vaxer som bage over ryggen som pa vissa urhundar och spetsar.

Medarbetare på matlust

ettlitetalias
0

Tack för svaret Sophey! Här ska läsas på :)

[sakring]
0

Munchink är ingen ras som är godkänd i Sverige och Scottish fold har restriktioner vad det gäller avel inom SVERAK.

Sophey
0

Det har ingenting med saken att gora igentligen eftersom Sverige och SVERAK inte ar hela varlden.

Raserna avlas pa aven om de inte ar godkanda inom SVERAK.
Inte alla uppfodare ar ens registrerade i SVERAK. Jag vet en hel del som ar registrerade i TICA - varldens storsta kattforbund dar man kan registrera kattungar.

Menar TS endast raser som avlas pa och ar godkanda i sverige ber jag om ursakt. Skäms

Medarbetare på matlust

ettlitetalias
0

Abslut inte! Hela världen är jag intresserad av! Sverige är ju (tack och lov) väldigt ansvarstagande när det kommer till avel på de flesta djur och ser oftare till hälsan än estetiken.

Sophey
0

Ja, Sverige ar ju ett valdigt bra land nar det kommer till djur och avel.

Vad tycker ni om rasen Ukrainian Levkoy? Eller den rasen dar man blandar sphynx och munchkins for att fa fram en kortbenad nakenkatt? Eller TEACUP Persian cats? ''te kopps perser''

Medarbetare på matlust

ettlitetalias
0

Den där Levkoyen har jag sett! Har sett varianter när de blandas med scottish fold också för att få fram kortbenade nakenkatter med veckade öron Obestämd