Tuggar sönder mobilladare!
Hej alla! Är lite mindre glad på min lilla kattjej på 9 mån som nu tuggat sönder flera av mina ericssonladdare. Det är inte bara dyrt och irriterande, jag är ju självklart även livrädd att hon ska få en stöt om hon biter av sladden när den sitter i väggen. Hon vet ju självklart att matte inte tycker att det är ett ok beteende utan gör det när jag inte ser om hon råkar hitta en sladd. Hon biter dessutom inte i alla sladdar utan bara just mobilladdaren och ipodladdaren. Det enda jag kan tänka är att det kliar i munnen på henne om det ev håller på att växa tänder.
Vad ska jag göra för att hon ska sluta? Och vad kan jag ge henne istället? Någon som varit med om liknande? (Hon började bita i sladdar i början av sommaren)

Min ena katt har varit totalt hopplös på att bita sönder alla sladdar hon kommit åt, tills jag kom på att hon gjorde det pga tristess. Jag började aktivera henne mer om dagarna och bitandet har upphört direkt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Våra katter gör likadant (fyra och två år gamla), de gör det för att det är roligt och liknar snören. Spelar ingen roll om vi har andra snören eller liknande framme och leker med dem. Tunna kablar är helt enkelt roligare så vi har tagit för vana att lägga dem i stängda skåp och bara ladda telefonerna i vägguttag ovanför köksbänken. Den yngsta brukar dessutom gå på lite tjockare kablar om hon är hungrig och det inte finns mat i skålen. Det är hennes sätt att säga att hon vill ha mat medan den äldre är duktig och skrapar på dörren där maten stå gömd.
Du behöver inte oroa dig för stötar. Det är så lite spänning i laddarna att det knappt märks.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här hemma har vi en sladdbitare så mobilladdaren bor i det kattfria sovrummet.
Andra sladdar är tejpade med silver tejp.Lägg silvertejp på golvet sträck ut sladden mitt på tejpen.Lägg ett lager silvertejp ovanpå tryck till.
Stolt ägare till tre La permer
En del katter är bara galna i sladdar.. vi har en sladdbitare på 4 år och det spelar ingen roll hur mycket vi aktiverar honom, köper klöspelare osv.. det är inte bara tunna sladdar som mobilladdare som är tuggvänliga enligt honom utan även tjocka datakablar, klumparna på förlängningssladdar, ja tom grendosor är kul (den tjocka delen kontakterna ska sitta i) att bita i…
Sladdmarodören på favoritplatsen:
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag hade samma problem men smorde in de mest intressanta sladdarna med citronsaft. Poblem solved! Värre är det med iphonen som det tydligen är omöjligt att motstå. Och svårt att få att lukta citron utan att det också blir oanvändbar…
kan vara så att katten är uttråkad.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Har man en katt som är det minsta intresserad av att bita på sladdar är mobilladdare helt oemotståndliga! Jag har två sådana katter och det enda och det absolut enklaste man kan göra är att gömma sladdarna.
Sajtvärd Katter iFokus

Om du tror att det kliar i munnen på henne kan jag rekomendera att du tar med sågen ut och letar reda på ett skogsparti där man just sågat ner sly, unga träd, och sågar av en rejäl bit med många småkvistar på. Asp eller björk är lämpligt. Detta är kalas för ungkissar att gnaga på :P Vet dock inte om hon skulle sluta bita på sladdarna om hon fick detta, men det kan ju vara roligare att bita, gnaga och dra i det än sladdarna?
#8 Att tänka på om man gör så är att fråga markägaren om lov först, annars bryter man mot allemansrätten.
Jag har hört att man kan vira in sladdar i aluminumfolie för att få katterna att undvika att tugga på dem. Vet inte om det funkar då jag tack och lov har katter som inte gillar att tugga på annat än mat, godis och växter.

#9 och TS: Jag menar alltså inte att man själv ska såga ner ett träd, fel formulerat av mig. Jag menar att man letar reda på ett skogsparti där det redan finns nyligen nersågade slyträd, att man sågar av en bit av ett sådant som annars bara ligger där och torkar och ruttnar eller möjligtvis släpas iväg och bränns. Bättre att det kommer till användning :)

Vår katt biter inte i sladdar men däremot vill han gärna bita i bärbara telefoner och i tv-dosorna. Jag funderar om det är någon speciell smak / lukt han är intresserade av när han gör så. Han har bitit så att det blivit ett jack i höljet på ena telefonen. Mobiltelefonerna bryr han sig inte om. Lägger vi inte undan sakerna så ligger de ofta på golvet då han lekt och bitit i dom.

Våran katt äter också på mobilladdarna, men inga andra sladdar. Och hon biter inte i sladden på laddaren utan bara på ändan (som man stoppar i mobilen).. Cirkus 4 mobilladdare kapput hittils ;)
tack för alla tips! Jag inser ju att jag och min kisse inte är helt ensamma om "problemet" (på ett sätt kanske lite skönt att höra). Testade att ta en av de söndertuggade och pensla citron på, den backade hon undan ifrån, men jag ska nog ändå försöka att bli bättre själv på att gömma undan och bara ladda mobilen under uppsikt.
#8 tack för tipset! Det ska jag verkligen pröva, har funderat på vad hon kan tänkas få tugga på och grenar låter ju alldeles utmärkt!
Idag har jag varit och köpt en ny laddare på clas ohlsson så nu blir det till att passa den ordentligt så inte tuggmonstret får tag i den 
En av mina katter var tydligen lite av ett sladd-bitarmonster ibland när hon bodde hos min kompis (den egentligan ägaren), men hon köpte nåt som hette typ Bit Ej eller liknande på en zoobutik. Hon sprayade sladdarna som brukar ligga illa till med det där, och det verkar ha funkat på Tova iaf :)
Ska tydligen smaka riktigt äckligt (vilket försäljaren bekräftade, han hade testat det själv av ren nyfikenhet..
) och smaken håller i sig länge i munnen (enligt honom).

Oj då, det har gått åt lite tejp hemma hos er med andra ord
Fast hellre det än alla sladdar! Nu ligger mobilsladdarna undangömda och jag laddar under uppsikt och helst vid diskbänken. Har smörjt in sladdar med citronsaft också då hon ryggade tillbaks när vi presenterade citrondoften.