Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14180 ggr
Rafflan
9

Bondkatt som innekatt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bor nu i lägenhet och blir jag kvar här kommer jag troligen skaffa katt, har inte träffat någon raskatt jag gillat, så är helt övertygad att ska jag ha katt ska det var en bondkatt/huskatt ;)

Men mina bondkatter jag haft har dock vart utekatter och har vart rena pesten när vi tvingat dem att vara innekatter, tex dan inför vi ska till veterinären, efter operation och liknanade, dem har vart hysteriska, skrikit, klättrat och kloat på möblerna, vältigt ner saker och vart helt hemska.

Så frågan är om huskatter är lätta att ha som innekatter eller är dem för aktiva för det?

[FukkingTubbie]
0

Har de katter du testat att ha inne ALLTID varit innekatter - eller utekatter som kommit in ibland? 
Tror mycket har att göra med hurvidare katten är van vid inne eller utemiljö att göra.
Visst, det finns säkert andra raser som passar sig bättre som innekatter [man har ju hört att vissa raser är mera si och andra mera så] - men jag tror mest att det beror på vanor och individens personlighet i grund och botten.

Jourhemmet
0

Klart att huskatter funkar bra som innekatter. Mina är innekatter och jag tar även hand om hemlösa katter och det har aldrig varit några problem att ha dom inne.

Rafflan
0

Mina utekatter har ätigt, sovit och bott inne av egen vilja på vintern ;) (mesproppar som inte velat gå ut när det regnar eller är kallt, då ligger man och myser i mattes knä, haha)

Så om vi säger att jag tar katten när den är 12 veckor, låter den gå på p-piller eller liknanade tills den är redo för att kasteras och sen kastrear den så borde det funka? :)

[Emma--]
1

Alla mina vänner har huskatter som är innekatter. Men skaffar man en katt får man ju vara beredd på att den kräver mycket aktivering för att må bra. Och med en huskatt har man ingen aning hur aktiv den kommer bli. Men lägger man ner tid bör det inte vara något problem.

Rafflan
0

#2 ingne av dem förstör saker, skriker eller liknanade? hur mycket och ofta aktiverar du dem och på vilket sätt? :)

Rafflan
0

#4 på vilket sätt och hur mycket bör den aktiveras?

hur klara katten det om jag har lite mycket under en period när jag tävlar hästen, risk att den mår dåligt av att få mindre/ingen aktivitet då? (dock får den förstås social sällskap, kel och skötsel)

[Emma--]
0

#6 först bör man ju ha klättermöjligheter och allt sånt. Sen beror det ju på katten. Nu är inte mina katter huskatter men speciellt en av mina är väldigt aktiv. Men räcker ändå kanske med 30-60 minuter aktiv lek, och vissa dagar mindre. Annars räcker det för mina katter att man umgås med dom. Men allt beror ju på katten :) Min ena kompis behöver knappt aktivera sina katter alls. Dom är soffpotatisar hela högen haha :) Att man inte har tid alla dagar kanske inte påverkar alls. Det är väl om man aldrig har tid, eller ofta är upptagen. Men då bör man väl heller inte skaffa någon katt :) Sen är det guld värt att ha två katter som alltid har sällskap av varandra.

Jourhemmet
1

Kattungar bör alltid ha en kattkompis, tänk på det. Och vad då p-piller? Inga p-piller alls, mycket stor risk du tar då. Kastrera katten när den är fem sex månader.

jollycox
1

Det är klart att det inte går lika bra att ha en katt som är van att gå ute och börja ha den bara inne jämfört med en katt som växt upp som innekatt och fått gå ut i koppel/rastgård.
Precis som Emma säger så är det roligare för katterna om dom är två. Då behöver man inte få dåligt samvete om man är borta en dag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
0

Du skriver "blir jag kvar här kommer jag troligen skaffa katt". Det låter väldigt osäkert tycker jag. En katt lever i 15-20 år och därför är det extremt viktigt att man tänker igenom om man verkligen tror att det finns plats för katt i ens liv under hela den perioden.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#7 jo ett högt klätterträd ska självklart införskaffas ;)

Grejen är att jag är en hund och katt människa = har alltid haft minst 1 hund och 1 katt och vill fortsätta med det, kan inte tänka mig ett liv utan katt och hund. Dock måste man ju börja någonstans, därför väljer jag att börja med katt då det passar bäst med hur mitt liv ser ut just nu, den kommer bli hundvan då jag ofta är hundvakt åt min mammas hund (den är kattvan) och jag kommer även se till att ta hem hunden ofta när katten väl gjort sig hemma för att katten ska bli van med hundar :)

Dock är frågan om en 2:a inte blir lite litet för 2 katter och 1 hund?

Mina katter och hundar har ofta lekt med varandra och sovit med varandra, dock går det ju inte att jämföra med en raskompis, men som jag fattat det är katter lite "ensam levande"? asså att dem kan ogilla att dela sitt "revir"? därför trodde jag inte det kunde påverka negativt om jag hade den ensam :)
Har haft katter ihop tidigare utan problem ;)

#8 var längesen jag hade kattunge, men man bör väl kastrera tidigast vid 6 månaders ålder, och då hinner väl katten bli riktigt könsmogen innan = honan hamnar i löp och skricker och hanen kissar inne och skricker kanske också? och det gillas nog varken av mig eller av grannarna?

#9 då jag är hund och katt människa (läs mer högra upp i detta svar) undrar jag om en 2:a inte blir lite för trångt för 2 katter och 1 hund? :)

#10 blir jag kvar här = ska jag stanna i den här staden, i den här lägenheten, med den här inkomsten, det kommer att bestämas framåt hösten. Och blir det ett JA att jag blir kvar här då är det inte problem med katt för dem närmast 15-20 åren, blir det dock ett NEJ och jag måste flytta finns risk att jag inte kan ta med katten, därför jag inte tänker skaffa katt förens allt är bestämt ;)
Sen om det blir ett JA spelar det ingen roll om jag flyttar senare i livet, skaffar familj eller liknanade, katten följer med mig, annars flyttar jag inte ;)

OBS: Som sagt har jag inte läst på allt, och var längesen jag hade kattunge, dock är det inte förens framåt slutet på hösten/vintern jag kommer börja leta katt seriöst, och kommer då även läsa på mer info då och fatta beslut, tex bestämma vilken mat, sand och klätter träd jag ska ha, vilket kön på katt jag vill ha (tror dock jag bara kommer ta första bästa jag fastnar för typ), jag har dock haft katter tidigare, så jag vet vad det innebär med försäkring, vaccination, avmaskning, daglig skötsel, osv ;)

[Emma--]
0

#11 Det behöver inte bli för litet tycker jag. Det går ju att fixa mycket möjligheter för katter på höjden också. Jag personligen tycker inte det är för litet i alla fall.
Och vet du inte när du kan skaffa hund så tycker jag helt klart du ska fundera över två katter i alla fall ^^ Dom är väldigt sociala djur ändå.

Rafflan
0

#12 jaha, men då kanske man ska fundera på 2 katter ändå :)

[sakring]
0

Flera av mina bekanta har innekatter och det går utmärkt. Det är ändå katter som levt utomhus och som var vuxna när de kom i en lägenhet.

Rafflan
0

#14 okey, bara mina som blev galna av att inte få gå ut när dem ville då XD

Sophey
0

Jag har huskatt som innekatt utan problem och det har aven flera andra i min bekantskapskrets. Jag kan tanka mig att om de som har raser som siames kan ha sina katter som innekatter kan nog en huskatt ocksa klara av det utan problem.

Jag har bade hund, katt och iller frigaende med fri tillgang till balkong och medel stor klosmobel.

Medarbetare på matlust

Mison
0

Jag "plockade in" mina 2 husisar i oktober förra året. Bestämde helt enkelt att dom skulle bli innekatter.

Det var lite förvirring i början, men med massor av klös och klättermöjligheter, är det ingen av dom som protesterar. Dom har fullt upp ändå, och jag tycker att bägge två har blivit mer harmoniska, och vill gosa oftare, och det är ju bara ett plus

Vill då tillägga att bägge varit utekatter i ca 5 år innan. Så, anpassar man bara miljön till kissarnas fördel, så går det jättebra.

Nu bor vi större igen, men innan bodde vi på 2 rum och kök, och hade då även jourkissar och 3 hundar. Det blev lite trångt såklart, men det var bara en mellanlandning innan vi flyttade hit, men det gick ändå bra

Alla djur behöver någon som bryr sig!

ingann
0

kastrera en hona kan du göra från 4-6 mån och en hane så fort kulorna är på plats…  många kastreras ju faktiskt innan leverans om inte uppfödaren vill att de ska gå i avel. I tex Norge är det supervanligt med kastrering före leverans..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[sakring]
0

Enligt veterinärförbundet så rekommenderar de kastrering från 6 månaders ålder så det kan vara svårt på vissa orter att få katten kastrerad tidigare.

Rafflan
0

Jag känner inte för att söva en för liten kattbebis, riskerna vid sövning ökar ju om dem är små bebisar eller när djuren blir gamla.
Så det är inte bara det att man "kan" som styr, jag vill göra ingreppet när risken är som minst ;)

ingann
0

#20 det stämmer inte att riskerna ökar.. snarare tvärtom.

SPECIFIKA FÖRDELAR MED TIDIG KASTRATION
De praktiska fördelarna med att kastrera djur före sex månaders ålder är flera. Kastration så tidigt som vid sex till tolv veckors ålder (pediatrisk kastration) har flera fördelar jämfört med sen kastration:
- operationen är mindre påfrestande och återhämtningen går snabbare (8),
- morbiditet och mortalitet vid ingreppet är lägre (6),
- ingreppet kräver mindre tid och ansträngning av veterinären,
- katternas juvenila beteende kvarstår, vilket får anses eftersträvansvärt då det ger ett lugnare, mer människoorienterat djur med mindre vandringsbehov och reducerad aggressivitet,
- risken för oönskade kullar elimineras (13).

POSTOPERATIVA KOMPLIKATIONER
Flera studier har undersökt om pediatriska katter i högre mån drabbas av postoperativa komplikationer som kan hänföras till själva ingreppet. Risken att drabbas av allvarliga komplikationer som kräver behandling eller leder till dödsfall är oförändrad (5). Däremot löper sent kastrerade katter signifikant högre risk än tidigt kastrerade att drabbas av mindre allvarliga komplikationer såsom svullnad i operationssåret, suturreaktioner, hjärtarytmier eller milda gastrointestinala störningar. I dessa studier var alltså risken för komplikationer lägre för de tidigt kastrerade katterna än de sent kastrerade, även i de fall då djuren var för unga för att ha utvecklat immunitet mot infektioner (8). Försiktighetsåtgärder vid kastrationen av de pediatriska katterna har förmodligen påverkat resultatet (5).

Allt kan läsas här . Många veterinärer i Sverige har redan insett fördelarna med tidig kastration så det utförs på många ställen i landet.

/Ingalill

Sophey
0

#18 - En katts testiklar trillar ned vid fodseln vid vissa fall kan de trilla ned nagon vecka efter fodseln det ar hundar som testiklarna inte trillar ned forst 4 till 8 manader.

Medarbetare på matlust

Rafflan
0

#21 intressant, då måste kattar vara det enda djur som risken är mindra att söva när dem är smä vilket jag tycker verkar väldigt konstigt…

Sophey
0

#23 - Jag ber om ursakt att jag lagger mig i men aven med hundar och andra djur ar riskerna mindre nar de ar unga det ar i alla fall det jag fatt veta av ett dussin par veterinarer.

De sager att det ar svart att veta hur de kan reagera och vilken mangd de behover doseras med men det ar ju svart aven pa ett aldre djur som aldrig vart hos veterinaren.

Medarbetare på matlust

Rafflan
0

#24 ja jag sa ju det, just unga och äldre djur har som jag fått lärt mig en ökad risk vid narkos.

Sophey
0

#25 - Det ar inte direkt okad risk utan pa unga djur kan det vara lite svart att dosera ratt men en narkos ar riskfylld oavsett alder men jag personligen anser att eftersom narkos inte ar riskfritt oavsett alder ar det battre att kastrera nar de ar yngre eftersom fordelarna vid tidig kastration ar fler.

Jag har sjalv en hona som blev kastrerad vid 12 veckor och nasta katt ska ocksa bli kastrerad tidigt om den inte redan ar kasterad vid leverans.

Medarbetare på matlust

Rafflan
0

#26 ska kolla lite med en veterinär om det där, men är övertygad om att det är ökad risk med narkosen när den är ung. Och då tycker inte jag fördelarna väger upp en ökad risk att mitt djur inte klara ingreppet. Spelar ingen roll om det bara ökar med några ynka procent, inte värt att ta risken enligt mig.

Sophey
0

#27 - Det ar upp till var och en att valja vad vi kanner oss trygga med.
Om man ar sa radd for riskerna vid narkos kan man anvanda sig av suprelorin implantat da slipper man narkos men det kan bli valdigt dyrt i langden beroende pa hur lange implantatet haller i sig i individen.

"Hos katter yngre än tolv veckor bör inte heller narkosmedel som huvudsakligen bryts ned i levern eller utsöndras via njurarna användas"

Medarbetare på matlust

Minka040
0

#27 Ett fåtal veterinärer använder sig av just den ursäkten för att inte behöva kastrera tidigare än rekommenderade 6 månader. Det finns även andra lustiga anledningar, exempelvis att risken för FIP ökar markant (men de kunde inte ange någon källa) eller att katten förblir liten och tunn i kroppen. Jag har hört det mesta… Min kvalificerade gissning är att många hade samma ursäkter för att inte kastrera halvårsungar när den rekommenderade åldern var ett år. Detta var så sent som år 2000!

Narkosmedel beräknas dessutom på kroppsvikt och är inte farligare för en ung individ. Det finns däremot en ökad risk för hypotermi med mindre djur (detta har återigen med kroppsvikt och inte ålder att göra), men kastration är normalt ett mycket snabbt ingrepp och efteråt bör katten få vakna i en varm och skön bur oavsett.

ingann
0

#27 precis! Många veterinärer är dessutom "fast" i vad de lärde sig under sin utbildning och vägrar inse att forskning/kunskap utvecklas.. en veterinär här (har eg gått i pension men hoppar in ibland ändå) tex så vägrar han kastrera katter under 1 år…

/Ingalill

Rafflan
0

Jag tror ingen veterinär användet någon ursäkt för att inte göra si eller så, utan dem säger nog som dem gör  av en anledning!

Om nu kastrering innan 12 veckor är helt problem och riskfritt, och det är absolut ingen skillnad emot att göra det när dem är 6 månader så borde det vara en jätte upptäckt! Den borde stå om det i veterinär tidningar, i djurtidningar, veterinärer borde få föreläsningar om det och rekomendera folk att kastrera sina katter vid 12 veckor, varför gör dem inte det undrar jag?

Dem har kanske inte fått nog med bevis för att det är lika bra som vid 6 månader, eller dem har kanske upptäckt problem med det ingreppet?

ingann
0

#31 jo, det finns veterinärer som sitter fast..

ett exempel är vetten jag nämnde tidigare.. jag åkte in med min hund för tömning av analsäckarna.. han vägrade göra det av anledningen att "förr behövde inga bakar tömmas utan det kommer ut av sig själv tids nog"… ehh???  en analsäcksinflammation som inte töms utvecklar "cement" i analsäckarna som sedan spricker och orsakar en väldig plågsam smärta för hunden…

Jag har istället lärt mig tömma dem själv och ska snart operera bort dem så vovven slipper smärtan i baken till o från..

Enligt många gamla fördomar om didig kastrering så heter det att de stannar upp i utvecklingen och blir små katter bl a…  min hankatt är kastrerad vid 4,5 månader och är en klump på ca 7 kg.. En kompis Norska skogkatt (import från Norge) kastrerades vid 10 veckor och väger idag ca 8 kg….

Det finns en artikel om tidig kastration här på KiF som du kan läsa… Läs här

/Ingalill

Fridaaaa
0

Ja det går lika bra, allt handlar om individen, min ena bondkatt hade lätt bott inne året om medans min hanbonkatt inte hade trivs inne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Minka040
0

#31 Jo då, det finns myglare och latmaskar även inom veterinärkåren. Hur kommer det annars sig att en del veterinärer fortfarande rekommenderar en kull på katthonor innan kastrering? inganns upplevelse är ett lysande exempel på varför myndighetssvärmeri och övertro till instanser kan få potentiellt förödande konsekvenser.

Föreläsningar och publikationer..? Det finns inga pengar alls att tjäna för veterinärerna att kastrera tidigare (ingreppet kostar lika mycket som på en vuxen katt), därför satsas det heller inte på det. Man följer många gånger rekommendationerna av rent ointresse - det är enklast att inte behöva sätta sig in i frågan och ta ställning. Sverige har heller inte samma problem som exempelvis USA, där antalet övergivna husdjur har blivit ett riktigt stort problem. Därför är ämnet många gånger hetare "over there" vilket i sin tur resulterar i fler öppna diskussioner.

Tycker att det är viktigt att ifrågasätta alla instanser i frågor man har intresse av. Bara för att någon har en viss legitimation innebär det inte någon gud-status i min bok. :)

skeggdam
0

Jag har en bondkatt inomhus och det går hur bra som helst.

ingann
0

#34 Precis! Det är ju redan ett problem med hemlösingar i Sverige, vilket de som arbetar med/på katthem gör allt för att belysa.

Börjar vi inte ta situationen på allvar och börjar införa lag om märkning, inga okastrerade katter fria utomhus och belysa fördelarna med tidig kastration så är vi snart på samma nivå som USA..

/Ingalill

Rafflan
0

#36 det där med lag på att alla utekatter ska vara kastrerade och märkta fattar jag inte att det ska vara så svårt att fixa :S

ingann
0

#37 nä, inte jag heller.. det gick ju att lagstadga koppeltvång, märkning och registrering på hundar så varför inte kastrering och märktvång på katter? jag fattar ju att det inte går att förbjuda utekatter men de kan iaf tvingas kastrera o märka demFoten i munnen

/Ingalill

[Ai-chan]
0

Går utmärkt att ha katt inomhus, vare sig sort.

Föreslår om att skaffa två stycken så att de har sällskap av varann när du inte är hemma. Och kan aktivera varann.

Sen så en stor klätterställning, leksaker och en massa sånt så att man kan aktivera dom.