Snälla hjälp mig, klarar inte det här!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag skäms över mig själv och över min familj. Allt är egentligen mitt fel.
Vår katt, Sniff, är ute hela sommaren och springer runt. Hem kommer han någon gång i veckan för att äta och sova för att nästa dag gå igen. Jag vill inte ha det så. När jag fick honom var jag 11 år och tyckte att jag visste mycket om katter. Jag var övertygad om att det var djurplågeri att ha katten inne, så självklart blev min kattunge utekatt. Det ångrar jag idag. Redan första sommaren stack han iväg och fick bli hämtad flera gånger. Förra sommaren ringde de från samma ställe hela tiden, och han går dit nu i sommar också.
Hela vintern har jag kämpat för att han ska få vara inne, vi prövade ett tag, men Sniff blev rastlös och hade tråkigt. Mina föräldrar är skilda, och när jag och mina syskon är hos mamma har Sniff ändå tråkigare, för pappa gör inget med honom. När jag är där leker jag med honom, tar koppelpromenader och tränar honom. Men han mår inte bra av det, han behöver mer. Pappa vägrar försöka ha honom som innekatt nu. Och Sniff mår inte bra av det.
Men är han ute sticker han. Han är borta länge och jag vill inte att han ska ha ett sånt liv. Jag vill att han ska må bra och vara trygg. Varje gång någon ringer är jag livrädd för att de ska säga att de har hittat honom död. Varje gång pappa ringer när jag är hos mamma är jag också beredd att höra det värsta.
Det är ohållbart. Och jag vet verkligen inte vad vi ska göra, så snälla hjälp mig. Det enda jag kan komma på är att sälja honom till någon som kan ha honom inne. Där han kan få ett bra liv.
Kan inte katten få bo hos din mamma då?
Jo… Han fick följa med dit en gång över helgen. Men mamma gillar inte katter, så det blir mycket förbud (han får knappt röra sig utanför mitt rum om hon får bestämma…) och så har vi en hund där.
Men det är helt klart värt att tänka igenom!
Du är (antar jag) fortfarande ett barn och det är de vuxna i familjen som har ansvar för de husdjur som införskaffas.
Är katten kastrerad?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Ja, han är kastrerad.
Pappa tycker vi ska skaffa gps till honom… Så vi kan se var han är och "åka och hämta hem honom på kvällen". Förstår inte riktigt hur det ska hjälpa… 
#4 Har ni gps på honom kan ni se till att han kommer hem när ni vill så att han inte är borta i flera dagar.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Jo, det är klart. Men det hindrar honom inte från att förstöra för andra eller skada sig. Det håller honom inte inne.
#6 nej men du slipper oroa dig för honom.
Mådde han inte bra inne är det väl ändå inge shysst att ha honom inne?
#7 Nej det är det ju inte. Åh du har rätt, tack. Jag behöver verkligen hjälp att tänka.
Kan ni bygga rastgård? Tänkte att det kan ju ge extra aktivering.
#9 Jag har föreslagit det, men inte fåt något ordentligt svar från pappa. Tycker det skulle vara en bra lösning. Det plus kattkompis.
#10 Om ni skaffar en kattkompis måste Sniff vara inomhus tills de accepterat varandra ordentligt, och det kan ta flera veckor. Annars kommer kompisen bara göra att Sniff håller sig borta ännu mer.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Tack för att du sa det, ska vara noga med det. Farmor har en katthona som nog kommer till oss nu när hon flyttar till en lägenhet.
Att ha en sändare på katten är inte helt fel. Jag har katter som går utomhus men bara på dagtid och då vi är hemma, men vi har sändare på dem och det fungerar bra. Men de vet att de ska vara hemma när det är kväll.
Vad kostar en sådan då? Hur fungerar det?
För 4 st betalade jag 7000 kr sök på followit så tror jag du hittar något som heter petcom.

vill din pappa skaffa gps o hämta han på kvällarna så tycker jag att det låter som en jättebra ide,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#15 Shit vilken bra grej :D
Sån ska jag verkligen skaffa om jag skaffar utekatt igen :D
Ja det är inte lätt alla gånger när man måste rätta sig efter sina föräldrar ;)
Vet inte vad du skulle kunna göra mer än att bygga en rastgård, men då antar jag att det är din pappa som kommer både bygga den och betala för den? Så då gäller det ju att han är med på noterna där.
Ska katten vara ute så är väl gps det bästa antar jag, men det är ju som du säger, det hindrar inte honom från att skada sig eller förstöra.
Ska absolut kolla upp mer angående gps, men ska prata med honom om rastgård.
Tror ni han skulle kunna lära sig vara inne? Om han får rastgård, kompis, stort klösträd och mer aktivering?
Tack så mycket för att ni hjälper mig!
Jag tror pa att alla katter klarar av att vara inomhus som innekatter endast att det ar ett faktum av olika grader av aktivering.
Jag har en Ragdoll hona hemma i Sverige som behover otroligt mycket aktivering, hon behover mer aktivering an vad hundarna behover men hon ar lite extrem kan jag erkanna men jag tror att om du lar dig vad just din misse behover for att bli aktiverad kan han det nog bli innekatt av aven honom.
Jag tycker absolut att du i alla fall ska prata med din pappa om bade rastgard, kompis och annat roligt men jag kan rekomendera dig starkt att kopa ett stort klostrad fran typ tyska ebay eftersom det ar betydligt billigare.
Medarbetare på matlust
Någon som har köpt klösträd av http://www.wpbengal.se/leopet.html?
Skulle vilja tipsa om den tyska sidan Zooplus.com
dom fraktar till sverige och jag köpte mitt tak höga klösträd atlas där ifrån för ca 700kr
http://www.zooplus.com/shop/cats/scratching_posts/large/127279
#22 Tack så mycket!
Jag har köpt av dem o tycker det verkar funka bra.har satt det i kattgården som är under riktigt tak.