Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 22624 ggr
Kisseungar
7

Nyfödd vill inte dia!?

Jag har en kull kattungar hemma som är ca ett dygn nu. Tre av dom kan inte hitta spene själva, en av dom tre är helt slö men vill ändå dia och kämpar för sitt liv. Dom två andra som är störst är hur pigga som helst och hittar spene själva hur lätt som helst. Men en av alla 5 vill inte dia alls, vare sig jag hjälper henne eller inte. Jag öppnar munnen på henne och sätter in spenen, masserar spenen sen. Hon bara faller ihop med huvudet och ibland ser det ut som att hon försöker suga men det funkar inte. Ingen "sugreflex"? Vad ska jag göra? Ganska brådskande hjälp!

OberonsMatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skaffa modersmjölksersättning för katt och nappflaska för kattungar (på apotek eller veterinär) och försök att mata den själv.

Sajtvärd Katter iFokus

LaSadie
0

Den utan sugreflex kan ha gomspalt. Då är avlivning det enda som hjälper

annzoo
0

Har du kollat om någon kattunge som inte vill dia har gomspalt? Fungerar de inte att öppna munnen och först trycka ut en droppe mjölk kanske du måste fundera på stödmatning. Har du modermjölksersättning hemma?
Visst väger du dem regelbundet?

tuska
0

Den ungen som nu är slöast massera den med cirkelrörelser, droppa några droppar druvsocker lösning i munnen på den och se om den har sväljreflexen, håll inte ungen på rygg den ska ligga som den gör när den diar, annars kan det rinna ner i luftstrupen. kanske ungen fått för mycket narkos i sej sånt händer.  Har mamma katt mjölk i alla sina spenar ?

Viktigt som tidigare nämnts är att kolla vikten på ungarna för att se att de får maten i sej.    På apoteket finns 1 ml sprutor att ta till hjälp vid stödmatningen. Där finns även kattungematsersättning.

Kisseungar
0

Tack för alla snabba svar. Hur ser man ev. gomspalt? Och då den här parningen inte var planerad har vi ingen våg hemma.. Nån som vet var det finns att köpa billigt? Clas Ohlson? Måste ju ha en sån, ska försöka köpa idag/imorrn.

Den här druvsockerlösningen #4 nämnde, är det bara att blanda lite av en dextrotablett i vatten?

tuska
0

Ja lös upp en sån tablett i lite vatten, de ska fungera, Det är bara några droppar som gäller så du ser om ungen kan svälja. de andra slöa ungarna kan oxå få lite druvsockervatten det kan göra dem lite piggare och sugreflexen stimuleras.

Gomspalt då brukar maten komma upp ur näsan när de diar, Ta en ficklampa och lys ungen i gommen. en gomspalt kan även sitta längre ner och behöver då kollas av veterinär.

Digitalvågarna är inte dyra nu för tiden, det är överkomligt pris.

Hoppas du har inhandlat allt som behövs för stödmatningen.

Håller tummarna att det går bra för dej med bebisarna, detta är ett tungt och slitsamt jobb

Kisseungar
1

Den som inte åt har jag lyckats få i lite mjölk och nu suger hon som bara den på mammas tutte :) Kravlar sig fram och snor spenarna från dom andra hehe :)

MonicaLagerquist
2

Även om parningen inte var planerad så har du väl haft minst sju veckor på dig att köpa en våg.

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

Skönt att allt verkar gå bra. Be veternären kolla upp kattungarna samtidigt som du gör första vaccineringen vid 8 veckor. Det är alltid viktigt att se att allt står rätt till men kattungar och mamma efter en kull.

Kisseungar
1

Nu har den minsta honan vid namn Cassiopeia somnat in, två dygn gammal igår kväll.

Josefa
0

Sov gott lilla tös.Gråter

Kisseungar
1

Tidigare idag somnade även den enda och lilla hanen in, Eltanin. Fräckt ska då livet vara Gråter

Josefa
0

Men vad händer? Har du kollat så att mamman har fått igång mjölkproduktionen?

Sov så gott lillpåg?Gråter

Jourhemmet
0

Men om dom inte kan dia måste du stödmata varannan timme dygnet runt

annzoo
0

Har du skaffat vågen ännu?

Kisseungar
1

#13 Dom 3 starka honorna diar för fullt, så ja. Ända sen snittet har dom två varit minst, naturens gång är inte alltid rolig.

#14 Jag har stödmatat, men det hjälpte dessvärre inte så mycket. Misstänker gomspalt på ena men jag är inte säker.

#15 Ingen våg och ingen möjlighet att köpa en. Men kattungarna är synligt större (och det känns) att dom gått upp efter en dag. Förra gången gick det bra utan våg så det ska det väl göra med dom här också..

tuska
0

När man ska ha kattbebisar är det första man inhandlar, en våg, mjölkersättning, olika storlekar på nappar och eng. pipetter eller 1 ml sprutor för stödmatning.   Tycker det är lite dåligt faktiskt att inte se till att man har det hemma.  Många med mej tycker säker detsamma.

Att naturen har sin gång det är väl helt OK om man har gjort allt för ungarna.

Kisseungar
3

#17 Det är inte alltid man har möjlighet. Inte vi iaf. Vi har allt utom våg och vi klarar oss bra.

OberonsMatte
0

#18. Två av kattungarna är döda och ni klarar er bra?

Sajtvärd Katter iFokus

Kisseungar
4

#19 Vad skulle vågen hjälpt kattungarna? Vi har stödmatat men det hjälpte inte. Vi hade inte kunnat göra nåt mer om kattungarna vägde för lite än att stödmata. Eller? Jag menar, det är bra att ha en våg för att se vad kattungarna väger osv men om dom inte vill äta kan dom inte heller gå upp i vikt.

Jourhemmet
0

Då får man mata varannan timme dygnet runt.

EmoSasuke
1

Det kanske vore bra med en obduktion av e två småttingarna som dog utfall det är något annat bakomliggande problem som kan drabba syskonen, t.ex. sjukdom. :/

Ta även mamman och de levande till vetrinären för en koll och vaccinering osv. :)

Lycka till. :)

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

Jourhemmet
1

#22 Man vaccinerar inte så små och det finns ingen anledning till vaccination nu på mamman heller??!?

katterna
0

Låna en våg av någon ni känner om ni inte har någon själv. Oftast har man det hemma. Så kanske någon ni känner som har en. För att hålla koll på vikten på dem kattungarna som finns kvar.

Josefa
3

De döda kattungarna hade antagligen fått skador för att förlossningen inte kom igång som den skulle. Så det fanns nog inte så mycket att göra efter att de väl var födda. Hade mamman fått hjälp i tid så hade de säkert levt nu. Men det är lätt att vara efterklok.

EmoSasuke
0

#23 Menade när dom var äldre med vaccination såklart! :S
Förlåt om jag var otydlig, just nu så ska de bara växa på sig och ha mat och öka i vikt och må bra. Dessutom ska man helst vaccinera och rutinkolla sina katter och det är väl bara bra att göra det om förlossningen t.ex. var svår? Jag menar bara väl.Glad

#24 Håller med, kanske en vän eller släkting?

#25 Håller med. :/

~Master and Monster~

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

UlrikaD
1

Kan väl säga att en digitalvåg är oumbärlig vad för nyfödda djurbebisar man än har hemma. Speciellt om man stödmatar.

Då väger man två gånger om dagen, händer det ingenting med vikten så matar man oftare och går det stadigt uppåt så vet man att de får tillräckligt.

Viktkurvan gör att man hela tiden kan se ifall ungarna tillgodogör sig näringen. Man kan inte se på en bebis ifall den har tappat två gram t.ex under dagen. När man ser det med blotta ögat är det oftast försent att göra någonting åt det.

Finns billiga digitalvågar på Rusta, Clas Ohlsson osv.

EmoSasuke
0

Jag köpte en våg för runt 200 kr på öb en gång, den var jättebra, men den blev fuktskadad. :/

~Master and Monster~

line84
0

#27 Precis!! En våg är mycket viktigare än vad man tror! Ett måste när man har kattungar.

Jourhemmet
1

#28 Men du behöver väl också en ny våg nu då Flört

EmoSasuke
1

#30 Jajamänsan! Ska iväg i morgon och köpa lite babycat mjölkersättning, nappar med mera med så då blir det en våg samtidigt. Glad

~Master and Monster~

Josefa
0

Jag brukar faktiskt inte väga de kattungar jag flaskamatar i tid och otid. Man ser ju om de äter som de ska och om de är bra i magen och blir rundare. Fast det är kanske en annan sak om ungarna diar. Då har man inte någon riktig koll på hur mycket de får i sig.