Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2183 ggr
adirf1
0

Är grannen stygg mot min katt?

Hejsan!

Jag kar tre katter som går ute, en hane & två honor.
Men nu handlar det om min ena hona..

Hon blev stereliserad för ett par månader sedan & ca två veckor efter det så började hon dra sig undan. Hon har betett sig underligt & har haft ont vid svansroten vilket gick över efter ett tag men hon har bla magrat av & vid minsta lilla ljud som hon inte är beredd på så hoppar hon skrämt undan. Mina funderingar krettsar mycket kring grannen som mer eller mindre hotat att ta vattenslangen & spruta ner den katt som vill använda hennes rabatt som toalåda & som även har en hemsk liten son på ca 13 år som, såvitt jag har förstått det gillar att plåga djur. Min absolut första tanke var därför att han hade ryckt henne i svansen.

Min andra fundering är om det är en hankatt som våldtar henne. En av våra andra grannar har en hankatt som hon påstår är kastrerad men jag tvivlar ibland på hennes ord.

Min fråga är därför, vad tror ni? Vad tycker ni att jag skall göra åt det?

Tacksam för svar.
Mvh Frida

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att du borde låta en veterinär att undersöka henne

MonicaLagerquist
0

Om du misstänker att dina katter far illa när de är ute ensamma varför har du de ute?

Stolt ägare till tre La permer

[chriistina]
0

Först och främst låter det väl logiskt att ha katterna under uppsyn när de är ute om du misstänker de far illa?
Har själv haft katter som gott in och ut som de velat, men pga att grannarna inte gillar detta så får de nu endast vara inne. Då de av någon anledning dras dit där de inte är välkomna. Och jag vill respektera deras önskan om att slippa katterna, vi som skaffat dem och inte de.
Sen håller jag med #1 ta henne till vet.

adirf1
0

Tack.

Då det är sommar & då vi bor som vi gör så är det väldigt svårt att hålla katterna inne & då jag kan så är det klart att jag håller dem under uppsyn. Vår stora hankatt(blandning mellan main coon & bondkatt) beskyddar honorna mot andra katter då de är rädda för honom pga storlek därför vill jag utesluta andra katter. Jag undrar om jag kan ljuga för grannen & säga att hon är sjuk(tumör?) & därför kan det vara skadligt för henne att bli skrämd etc. Grannen är nämnligen föredetta kattmäniska så kanske kan få henne(om det nu är hon) att sluta?

Självklart vill jag ta katten till vet men då vi inte har tillgång till bil & jag inte riktigt litar på veterinären som finns tillgänglig kan det bli svårt… De har vi gått till uprepade gånger förr & då de tex kastrerade mitt marsvin & efter operationen berättade att de aldrig tidigare utfört en sådan operation kan jag inte riktigt lita på dem.

Jag vet, nu låter jag som världens mest paranoida människa men skall verkligen göra vad jag kan. Har själv inte så mycket makt över vad som händer då jag endast är 16 år. Ta mig dock inte på mindre allvar pga det!

& tack så jätte mycket för alla svar!

Mvh Frida

AgnetaB
0

Jag tror mycket väl att katten kan bli dåligt behandlad då det finns mycket störda människor lösa. såg senast här om dagen en påkörd katt( notera på landet) som någon bara låtit ligga,  som vanligt. Det som är obehagligt är väl att det var antagligen en granne som gjort det.

Om hon har en son som faktiskt är hela 13år o ej fått lära sig djurvett då så har jag svårt att förstå om mamman har det.

[Emma--]
0

Fast om grannen har problem med katter måste man ju visa hänsyn angående det också och hålla koll på vad ens egna katter gör. För det kan vara otroligt energikrävande att behöva skydda sig mot andras husdjur. Hotet om att använda vattenslangen mot katterna kan just vara bara ett hot också.

Sen kan ju katten ha blivit skadad av någon, eller skadat sig på något annat sätt när hon varit ute. Tyvärr är ju inte alla människor snälla mot katter.

Så först och främst eftersom katten verkar ha ont så kan det vara bra med ett veterinärbesök. 
Går det att komma nära kattens som sägs vara kastrerad? För är det en hane och den är kastrerad så bör det synas.

adirf1
0

Jo, jag håller med dig helt & fullt.

Desutom så har många katter telefonnummer skrivet på halsbandet, tycker att det är var persons skyldighet att ringa ägaren när något sådant händer.

Har tillochmed sett pojken cyckla medvetet mot katten för att skrämma henne för kanske ett år sedan. Ursh jag mår så dåligt över att inte kunna göra något konkret åt det. Vågar inte heller konfrontera pojken & fråga om han är på henne för så som han är till sättet(bortskämd etc) så kanske han istället går på henne för att hämnas eller liknande. Avskyr att mina käraste skall vara så utsatta :'(
Att barn & ungdomar inte har mer respekt för djur, blev nästintill mobbad i skolan för att jag är emot djurplågeri.. Så fort de hittade en hemsk bild på djur som far illa i någon bok så skulle det visas för mig…
Där av vet jag hur låg status djur kan ha bland de i min egen ålder & yngre.

Mvh Frida

adirf1
0

#6 Jo det förstår jag också men tror mest på att det är sonen som hört sin mor & sett det som ett klartecken på att det är okej att skada/skrämma katten. Just nu har hon inte ont iaf, men det är ganska sällan man får chansen att känna igenom henne då hon blivit så skygg. Är ute mest hela tiden & undviker oss människor i största mån. Helt tvärtimot hur hon var tidigare.

Hankatten är också rätt så skygg men om tillfälle fås så skall det göras^^

Mvh Frida

[Emma--]
0

#7 Menar du att man ska ringa om katten skapar problem? För det är inte alltid så lätt att få tag i andras katter :)

#7, #8 Jo det låter som ett hemskt beteende från den pojken. Om jag vore dig skulle jag hålla katterna inne och aktivera dom på annat sätt.
Samtidigt så kanske någon skulle kunna ta kontakt med mamman till den där pojken. Då behöver ni heller inte oroa er för någon hämnd heller.

Sen är det ju inte säkert att dom gjort eran katt illa heller. Det finns mycket annat som kan hända.

adirf1
0

Nej nej^^ Jag menade om någon kör på en katt så bör de ta ansvar & ta kontakt med ägaren.

Hm, kan kort säga att det rör sig om ganska stolta grannar som förmodligen skulle ha svårt att höra något sådant(anklagande)..

Förlåt om jag verkar ignorera era svar, har bara så svårt att se en lösning i det.. Hälften ligger ju på mig & hälften på grannarna(om det nu är så som jag antar)..

Mvh Frida

[Emma--]
0

Mhm. 

Okej så det skulle inte hjälpa att ta kontakt angående det.

Men varför inte hålla katterna inne? För som det låter lär det aldrig komma fram någon mer info om någon skadat katten.

Har ni en gård? Då kan ni ju bygga rastgård till katterna?

adirf1
0

Nej tyvärr, vi bor i en villa i ett litet samhälle. Tror dessutom inte att katterna skulle uppskatta det speciellt då honorna inte favoritiserar varandra så det kanske skulle bli lite för liiten yta för dem..

Skall ta en funderare över vad som går att göra.. Tack så mycket för de svar jag fått, ypperligt tacksam.

Mvh Frida

[Anunnaki]
0

Trots min inställning till ute/innekatter så skulle jag om den beskrivna situationen skulle uppstå för mig bygga en stor ratsgård med lucka så att katterna kunde gå som de ville från huset till rastgården.

För länge sedan bodde vi på ett ställe där det var nära mellan husen och några började bråka om min katt. Då valde vi att köpa en villa där det var långt mellan husen för komma ifrån problemet.

[Emma--]
0

#12 Egentligen skulle man kunna säga att ni inte har så mycket till val än att hålla koll på era katter. 

Såhär står det i lagen om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Om det då är tydligt att grannen eran har problem pga katterna så måste ni ta ansvaret över det. 

Sen om det även är en risk för era katters hälsa pga andra människor så känns det heller inte som att det finns så mycket val.

Är båda honorna kastrerade förresten? Funkar det så dåligt med dom i hemmet så att dom inte skulle kunna vara i samma rastgård? Kan det inte vara problem mellan dom katterna i såna fall som gör att den andra honan blivit sådär?

Det går ju att bygga en ganska stor rastgård och se till att det finns utrymmen för alla katterna.

MonicaLagerquist
0

Jag bor också i ett litet samhälle men jag har valt att ha katt.Mina grannar har valt att inte ha katt.

Mina katter har rastgård där de kan gå ut och de kan inte störa grannarna.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
0

Är det inte för att honan har blivit kastrerad nyligen som hon ändrat sitt beteende? Så länge hon var okastrerad så var hon automatiskt högst i rang. Som kastrat blir hon mer på samma nivå som de andra två.

Labolina_73
0

En sak jag absolut inte förstår är varför många säger: när man bor som vi gör är det svårt att hålla katterna inne… Eeeemn oki,, varför då?

Jag vet ju hur många som helst som bor i både radhus och villa som har dom inne eller i innätad kattgård.

Jag skulle inte heller vilja ha andras katter springandes på min tomt och kissa och bajsa i mina rabatter eller utemöbler,, bland annat därför har jag mina katter inne och på nätad balkong.

#15,, exakt,,, kunde inte sagt det bättre själv.. :-)

Men för att svara på frågan,, ta katten till en veterinär för att få henne undersökt. Håll henne och dom andra sedan inne.. Eller lär dom gå i sele eller årdna en kattgård som dom kan vara i.

//Linda

[Liiillap]
0

nu har jag inte läst allt, men som några skrev så kan du be en vet kolla på henne, sen om du har det öppet som nu på sommaren , så kan du ju ha henne i sele och koppel på gården och ha henne under uppsikt och ta in henne så fort ni ska iväg någonstans ..

[stefan&krister]
0

Mina katter har fått smällare bakom sig av mina (idiotiska grannar)

EmoSasuke
0

Jag tycker du ska ta din katt till en veterinär, och som det låter ang. dina grannar så är ju inte de dom mest sympatiska, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att pojken dragit henne i svansen eller slagit henne om han beter sig så mot djur annars med, vi bor också i ett litet samhälle och våra katter är innekatter, men när jag bara skulle låta dom komma ut och känna på solen var det en pensionär som stampade på en ramp och försökte skrämma bort dom, så jag tog in dem direkt.. Så visst, folk är rädda om sina rabatter, men bör tilläggas att det är fler än vi som har katt här och som får gå lösa utan problem.. Och våra katter har inte jort NÅGOT ute alls utan gått in på lådan, det är nog mer det att folk inte har respekt för yngre, för jag är själv 21 och här bor i stort sett bara pensionärer, och de få unga som bor här har inget emot det..

Hundar får springa lösa om dom vill och ingen bryr sig nämnvärt, många hundar smiter t.ex. men det är det inte nåt sånt liv om fast dom attackerar andra hundar osv, som min egen hund blev attackerad när jag skulle rasta henne av en annan hund men ingen brydde sig. Dom bryr sig inte heller om nåns hund är i deras trädgård, och dom har varken hund eller katt själva… :S

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

Labolina_73
0

#20 en hund har en ägare med även om den är lös.

Man öppnar inte bara dörren och släpper ut hunden för att sedan ta in den till kvällen eller dyligt.

Det är absolut många som har sina katter som utekatter men det känns inte ok oavsett vems katt det är, och är det någon som är skytrött på dessa lösspringande katter så är det klart att personen som drabbas blir irriterad även om just din katt mot förmodan går in på lådan,, hur ska denna person veta det?

Faktum är att väldigt många säger: Jag har ute katt,, men den går aldrig till grannens tomt,, kommer alltid in och kissar eller bajsar,, hm mmm ja jo eller hur… Har man en utekatt som springer fritt ute gör den sitt där det passar den.

Jagtror inte att det handlar om vem som äger katter övh,, utan att ägaren släpper den lös.

Självklart finns det hundägare som har sina hundar lösa trots att hunden kanske ofta smiter eller att hunden är aggresiv mot andra hundar,, men det finns ingenting här som säger att det är rätt.

Faktum är att det FÅR man inte heller göra..

//Linda

EmoSasuke
0

#21, det jag menade är just det att vissa skiter i om deras hundar smiter och är borta hela dagen och kommer hem på kvällen, så jo, visst finns det sådana, vi har haft våra katter ute en eller 2 gånger nu på sommaren så de skulle få känna gräset och inte mer.

Då de är innekatter så är dom ju inne självklart.

Dom håller sig hos oss och max till grannen som bor ca 5-10 meter från oss.
Och hur jag vet att dom inte gör något är för att jag är ute och håller koll på dem just därför och för att de inte ska sticka så långt ifall de råkar på en räv eller dylikt..

Men som sagt, dessa lösa hundar brukar ju göra sina behov i andras rabatter och då så gnäller ingen, varför undrar jag?

Kan det ha med det här snacket att hundar har högre "status" än katter och är mer värda i vissas ögon? :/

~Master and Monster~

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

[Liiillap]
0

#22 Då förstår jag iaf lite mer hur du menar :) 

Men varöfr inte lika gärna ha dom i koppel så är det ingen risk att dom skulle bli skrämda åt fel håll så att dom sticker i väg till skogs?
eller att dom ska bli skrämd och påkörd :/
nu behöver ju inte det hända men det är ju risker som finns när man har katter ute.
visst du har koll på dom men inte riktigt någon kontroll om du förstår hur jag menar :)

SaraC
0

#22 I överlägsen majoritet är det tvärtom, att katter springer lösa dygnet runt medan hundar hålls inom kontroll.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

EmoSasuke
0

#23 Jo, vi har börjat haft dom i koppel nu faktiskt, katterna alltså. :)

#24 Ja oja.

~Master and Monster~