Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3156 ggr
mulligast
0

Kastrerad hankatt attackerar

Grannens kastrerade hankatt attackerar hela tiden vår honkatt (steriliserad/kastrerad även hon)

jag vet inte riktigt vad vi ska göra.

Han går även in i vårt hus och attackerar oss om vi försöker få ut honom… vad ska man göra?

Är det vanligt att hankatter attackerar och sliter av hårtussar från honkatter på detta viset? Det är alltså värsta slagsmålet, med skrik och tjut….

[Emma--]
0

Kontakta ägaren först och främst och berätta vilka problem deras katt skapar och att den t.o.m attackerar er människor.

Som kattägare så har man ansvar över vad katten gör, och den ska inte skapa såna problem för andra. Det är därför jag personligen förespråkar innekatter med kontrollerad utevistelse.

Förhoppningsvis tar ägaren sitt ansvar när h*n får höra om det.

mulligast
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

men de vet om det, men vad ska de göra?

Vi kommer iaf att börja spruta vatten på honom när han kommer till oss. Det är det enda jag vet vi kan göra…

[Emma--]
0

Det dom borde göra är att hålla koll på sin katt så den inte orsakar dessa problem.

Och annars får ni göra precis som många andra tvingats göra, att skydda sig mot andras husdjur.
Om jag uppfattat rätt så går eran katt också ute? Har ni andra möjligheter som t.ex rastgård?

Men annars kan ni ju testa kontakta länsstyrelsen och se om det går att få hjälp med det här problemet.

noir
0

Det är inte okej alls. skulle min grannes katt komma in till mig på det viset så skulle jag sluta släppa ut min katt. Jag skulle göra en kattgård om sele inte var möjligt.

Min föräldrar som har två huskatter som får gå fritt, har en härlig skogsdunge dom leker i utan för huset.
Men dom har pratat med våra grannar om katterna och blir det problem så ska dom kontakta mina föräldrar o.s.v
Pågrund av den fina ömsesidiga kommunikationen så har ingen klagat på katterna utan uppskattar dom istället :)

ravenkitty
0

Jag håller helt med #4, skulle nog inte släppa ut mina om det fanns en bully i området. Och om dess ägare inte bryr sig eller vet vad de ska göra.. Då borde de kanske kolla upp det medicinska och sedan kolla vad de gör som kan ha hjälpt till ett sånt illa beteende.. Om katten varit med om något eller om det bara slår slint..

mulligast
0

det slår nog bara slint… den katten är en riktig jägarkatt, har fångat hur många fåglar som helst nu under våren.

Men kommunikationen med grannarna fungerar bra :-)

[Emma--]
0

Så hur har ni löst situationen? :)

mulligast
0

Ja vi har alltså inte löst det, merän att vi skrämmer iväg honom när han kommer hit och att vi ibland sprutar vatten mot honom :) Men vi kommunicerar på och föröker hitta en lösning.

[Emma--]
0

okej. Ni har inte funderat på att vara ute med era katter? Alltså att dom inte går ute helt själva?

mulligast
0

jo och jag funderar även på att vår ska få vara i kaninburen.

[Emma--]
0

Katter får inte förvaras i bur (förutom vid transport och utställningar/tävlingar) och för att det ska funka måste det väl vara i storlek med en laglig rastgård/box.

Silvestris
0

Tänk på att en rastgård inte per automatik löser problemet. Det kan vara väldigt stressande för en katt att ha sin rival utanför rastgården.

mulligast
0

ja måste kanske förtydliga att vår kaningård är 4,8m * 2,4m + 1,6m hög, den är uppdelad på mitten så kaninerna har varsin sida, men bara till en meter så katten hade kunnat röra sig över hela.

Så jag är nog ganska övertygad om att den har rätt mått :-)

mulligast
0

men såg nu att det inte är rätt mått, så den får fortsätta vara ute ;-)

Vår bur är ca 1,70m hög men den ska vara 1,9 i höjden för att det ska bli rätt.

Men de 11kvm är annars helt rätt.

[Emma--]
0

Men är du med katten då så hon inte blir "mobbad"? Och försök prata med grannen så att inte någon katt eller människa ska riskera att bli skadad.

Det är ju trots allt husdjur som vi har ansvar över Glad

mulligast
0

alltså hon är oftast hemma och är hon ute så är hon oftast där vi är, men ibland händer det att de ryker ihop ändå, men då skrämmer vi bort honom och gosar med henne.

Men det är ju det vi gör… vi pratar… men ingen av oss vill att någon katt ska behöva bli instängd, därav att jag frågade här efter tips fall i fall någon anna råkat ut för liknande…

Det jag även undrade över är :

Är det normalt av en kastrerad hankatt att göra såhär?

[Emma--]
0

Nu vet jag inte hur ni bor, men risken finns ju att hankatten där mobbar andra katter också. Eller riskerar att göra illa andra människor också. Och också riskerar att bli skadad själv.

Det finns fler val än att släppa ut sin katt utan att hålla koll Glad Bygga rastgård bland annat.

Det är inte konstigt att katter bråkar, men sen känns det mindre normalt att katten även attackerar människor. Om jag uppfattat dig rätt.

Det där är inget jag skulle vilja utsätta någon katt för, eller människa för den delen.

mulligast
0

nja attackerar och attackerar oss, går vi förbi så kan han hoppa fram och sätta klorna i oss innan han springer iväg.

Är han i vårt hus så gör han likadant om vi försöker ta ut honom, men vår katt har han attackerat några ggr…

Nu är det (som tur är) ett tag sedan det hände sist, så nu håller vi tummarna att de har gjort upp om sina ytor..

[Emma--]
0

Är det värt att chansa? Rynkar på näsan