Utekatter som smiter in
Lite lustigt med tanke på den andra aktiva tråden gällande utekatter, men jag pratade med min bror idag och han har problem med grannens katter som smiter in till honom genom källarfönstren.
Saken är den att han måste ha dem öppna, annars luktar det illa i hans hus/lägenhet. Fönstren ligger på markplan och man kan bara öppna dem i fullt läge.
Det enda tipset jag hade var att prata med ägaren, lyssnar inte hon, ta det med hyresvärden. Dock tror inte vi att han kommer ha någon störe framgång hos varken värd eller ägaren.
Sedan finns det katter som han inte ens vet vem som är ägaren till.
Utöver att ta detta med berörda personer först la jag på förslag om han gör någon egen hasp så fönstren kan vara öppna men inte tillräckligt att en katt kan gå igenom.
Men vad gäller om katterna tar sig in endå? Får man ut på försäkringen om de pinkar sönder något tex?

Kanske. Frågan är ju vem som ska bygga ramar och stå för kostnaderna?
Brukar gå att köpa vanligt fönsternät (myggnät/pollennät) väldigt billigt på många affärer, typ Rusta. Ta en liten bit sådant och sätt upp med hjälp av häftpistol på utsidan av fönstret. Det har vi gjort till vårt sovrumsfönster som står öppet (mer eller mindre öppnat) året runt. Vi har inga katter därinne men har aldrig haft några problem med att någon katt haft sönder nätet heller. Är det inget som lockar inifrån och det är ett hinder för fönstrena skulle jag tro att de flesta katter inte besvärar sig med att försöka ta sig in ändå.
Tyvärr är det svårt att komma till rätta med lösspringande katter, som du säkert redan vet. Här där jag bor är det förbjudet att ha katter och hundar lösa eller rasta dem på området men det struntar vissa fullkomligt i och styrelsen kan inte göra så mycket åt det även fast även de är irriterade över saken.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det går inte att sätta på utsidan då fönstren är svängda utåt. Och sätter man dem på insidan kan man inte öppna dem :P
Är det inget "stopp" i fönstrena då? Så man kan sätta nät framför så långt ut att det även går att öppna?
Det går ju såklart fint att göra som #1 beskrivit och göra nät med ramar att sätta in, men det blir såklart en högre kostnad och mer arbete att ta ut och in dem när man vill öppna och stänga.
Min erfarenhet är tyvärr att man får både krångla och betala för att hålla andras utekatter borta från det man inte vill att de kommer åt/kommer in i.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag tror att man ska försöka att inte låsa sig så mycket vid att det är katter som kan ta sig in, även andra djur och människor kan ta sig in.
Som det är nu så verkar det nästan gå lite prestige i frågan. Det kanske går lättare att ta kostnaden för material som faktiskt kommer att hålla en livstid om man tänker att man även håller andra vilda djur/människor ute. Om ni köper insektsnät som #3 föreslår så finns det med självhäftande kardborrband. Då kan man öppna och stänga obegränsat 
Hur ofta öppnar och stänger han fönsterna? Om det är sällan så kanske en ram eller nät ändå kan vara någonting. Om det är flera gånger varje dag så kanske en spray som han sprayar framför fönstret kan fungera.
Det finns färdiga sprayer i Djuraffärer. Om ni vill hålla kostnaderna nere så kan ni göra en själv. Ättika och citron sägs hålla katter borta då de inte gillar lukten av det.
Jag hoppas att ni får till en lösning eftesom det inte är roligt att få in djur i hemmet.
Som jag har fattat det så handlar det om dagligen, möjligtvis även under nattetid.
En annan sak han undrade över är om någon katt smiter in och han inte vet om det, och åker bort en vecka tex, vad gör man då? Den katten kan ju knappast vara i så bra skick då.

#8 man stänger ju naturligtvis och låser sin egendom när man är borta en vecka, inte åkar han bort en vecka med öppet fönster på bottenvåning. #7 men naturligtvis att katten blir inlåst i lägenheten i en veckas tid.
Sen prestige och prestige i frågan, det är ett faktum att utekattsägare till 99,9% inte betalar för sig och brister i sin tillsyn av sina katter då allmänheten i övrigt måste värja sig från andras Hus-/sällskapsdjur.
Tror det bästa är att om en katt saboterar och orsakar skada på egendom är att fånga katten ta den till polisen och anmäla det hela. Skitfånigt, men troligen enda sättet för att få en utekattsägare att verkligen betala för sig. Att det ens ska funderas i sånna banor är ett tragiskt betyget till hela fenomenet utekatter.
/Fridaybrew

#10 jag försod som du märkte på ett annat sätt , vem som har rätt har jag ingen aning om lol #7 får hjälpa oss på den frågan sen *lol*.

/Fridaybrew

Visst är det så, han kommer ju inte ha fönstren öppna OM han är borta, utan om katten hinner smita in innan han åker.
Jag sa också att det enda tipset jag hade förutom att prata med ägare och hyresvärd var att fånga in katten och lämna den till polisen.
Men min bror tyckte det var att slösa på deras knappa resurser, och det kan jag väl hålla med, speciellt när han vet vem som är kattens ägare.

#13 Ser att det jag skriver ser lite hårdare ut än det är menat. Det är inte lätt att få fram nyanser i skrift. Mina tips är bara för att ni ska få lugn och ro från katterna och jag lägger egentligen inga värderingar i "skuldfrågan".
Prova några av de billigare varianterna först och sedan så går ni på de lite dyrare.
Vi har exempelvis haft problem med en katt som älskar att ligga på och under vår bil. Förutom att det blir kattfötter på den nytvättade bilen så känns det inte så bra att ha katten under bilen eftersom vi i vintras råkade ut för ett spräckt oljetråg. Det var omöjligt att få bort all olja och vi var oroliga att katten skulle få det i pälsen och slicka i sig det. Jag spryade Catt Off runt bilen varje dag under en veckas tid och nu har varken vi eller bilen brevid kattfötter på huven 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 13. Man kan kolla med polisen vad de gör om de får in en katt som ingen hävdar är deras. Hur lång tid får de på sig innan avlivning?
Kontakta ägaren till katten och berätta att man diskuterat ärendet med polisen och nästa gång den kommer oinbjuden så blir det en tur dit. Sen blir det en tidsfråga och "upp till bevis" för hur mycket ägaren egentligen bryr sig om katten.
Fruktansvärt hot dock, jag vet… :-/
Jag står lite inför samma dilemma här hemma och även som i den andra tråden. Vi har fått saker förstörda både när de smitit sig in i garaget och förorenat samt på vår inglasade altan. För att inte nämna de "högarna" man hittar på tomten. :(
Här är det flera hushåll i området det gäller, då det är ett villaområde och det blir lappar om "varningar" på anslagstavlor och vid brevlådor först, sen får ödet och dess ägare avgöra… :(
Varför ska ägare till katter få specialbehandling och slippa ansvar när inte några andra djurägare får det? Och vadå "få" det föresten… det ansvaret är en ära och borde tas på största allvar.

#15 Vi har under flera år haft bekymmer med lösspringande kor på vår sommarstugetomt, tänk vilka högar dom lämnade efter sig 
Efter det att vi sagt till koägaren några gånger så löste vi det genom att själva stänga ute korna eftersom han hade lite svårigheter att stänga dom inne. Nu så har vi inga bekymmer med söndertrampade morotsland längre 
Om ine ägaren hämtar ut katten från pensionat eller liknande skulle jag tippa på att det lokala katthemmet tar emot den om de har plats.
Rent krasst kanske det skulle vara bättre. utifrån min brors berättelse så gissar jag på att denne katt som han har sett okastrerad, och det kan vi ju räkna ut hur det troligen kommer sluta…
Haha, kossor, ja det var då till att ta i :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#17. Go for it! 
#16. haha, Tänk att komma ut i garaget och se en koblaja. 

#18 Ha ha, det vore väll nått det. Tack och lov så har korna inte varit inne i någon byggnad, än.
Pratade med denne bonde för ett tag sedan och nu verkar det som att han tänker sälja alla kor till hösten. Men det tycker jag inte att han ska göra. De ser så mysiga ut när de står och idislar i solen, då kan jag ta att dom kommer och hälsar på oss ibland.
Lösspringande katter har tyvärr ingen mysfaktor på det sättet, så jag förstår dom som bli irriterade på dom.
Glömde bort katten som brukar springa in i svalan (vet inte vad det heter på rikssvenska) som sitter ihop med resten av stugan. Men jag har inte sett någon avföring inne i alla fall, och det är en sådan röra att jag skulle nog inte märka om den klöst på något heller 
Ser att jag flera gånger skrivit fel på namnet på sprayen
Det är Get off jag menar.
Jag föreslog också sådan där kattskrämma som sänder ut otäcka ljud eller vad de gör.
Någon som vet vad de kostar och vart man köper sådana?

#20 här har du =) http://www.skadedjursfri.se/katter?gclid=CJiLwrKrlqkCFYeVzAodOXXZvQ
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag tycker det är viktigt att man pratar med sina grannar innan man släpper ut sin katt och informerar nyinflyttade grannar om sina katter och vad dom ska göra för att få bort katten om den är oönskad som gäst.
Efter att mina föräldrar tagit upp ämnnet att dom har 2 lösa katter så har alla grannar visat sig posetiva då råttor och annat har mindskat och en trågårdsälskande dam säger att hennes sorkproblem är borta. Innan dom prata med grannarna fick dom höra via en annan granne att trägårdstanten avskydde katterna för att dom kom och gjorde sina behov i hennes land o.s.v
Allt som krävdes var ett litet kort samtal.
Men det jag tycker din bror ska göra är att återigen påpeka till kattägaren att det inte är okej för någon av de inblandande. Han får besök av en katt han, som kan råka bli instängd och det leder till att det uppstår irritation.
Om man sedan kommer med en vänlig ton när man ska diskutera så är folk ofta medgörliga. :)
Men nått dyrare en nät fönster ska han nog inte behöva lägga ner på att hålla katterna ute….
Hoppas ni finner en lösning på problmet
Så som jag förstog det så bryr inte ägaren sig i att katterna ev stör andra. Det är liksom ditt problem, inte hennes.
Hyresvärden, som är privat eller vad man ska kalla de för, la väl inte två fingrar i kors för att lösa problemet heller direkt.
Då får man väll fortsätta att envisas och förstår ägaren inte då så får man väll ringa polisen och fråga vad man ska göra? En katt smiter in hela tiden och jag är rädd att jag ska låsa in den och dess ägare bryr sig inte om att jag förklarat problemet?