Vad har hänt med min älskade LASSE!?
Igår skrev jag ett inlägg om att han kissade i blomman.
Idag är det betydligt värre:'(
När jag vaknade i morse låg han nere i uterummet i sin favoritfotölj. Skillnaden idag var att när jag kom låg han bara kvar, han brukar i vanliga fall sträcka ut sig på rygg och vilja bli klappad på magen. Sen när pappa ropade på honom att det var mat sprang han inte heller dit som han brukar utan låg kvar. När jag rörde hans mage skrek han och hoppade ner. han går lite ihopkurat, som om han har ont i magen. så vi släppte ut honom och han sprang och gömde sig. när jag försökte ta in honom skrek han ännu mer och nästan morrade.
Nu kom jag hem från jobbet och då har han gömt sig under en buske. Jag klappade honom på hans öron vilket han alltid älskar, och nu slappnade han av lite. Men hans ögon lyser av något jag aldrig sett. Det verkar som han inte känner igen mig eller sig själv. Han verkar ha fått någon hjärnskada. Kan det vara det? måste det vara det? Jag lyfte in honom och han ville nästan klösa sönder mig, men han gjorde det inte. utan han bara skrek och fräste och försökte komma loss. han har A L D R I G betett sig såhär. Det verkar heller inte som han har ont. eller jag tror inte han har det.. Men vad fan ska jag göra.. Hur ska jag förklara för veterinären? jag kommer aldrig kunna ta honom dit så som han skriker.. Nu ligger han åter igen i sin favorit fotölj men klappar man honom så skriker han men man ser ändå att han vill att man ska mysa med honom.. Väldigt rörigt inlägg men snälla vet någon vad det kan vara? Han är verkligen inte sig själv…
Veterinär nu.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ta honom till veterinären direkt. Han har ont.
Det är inte normalt att dom ändrar beteende sådär fort heller.
Så ring och prata med veterinär och förklara så mycket du kan.
Om han började skrika när du rörde honom på magen så låter det ju som att han har ont.

Håller med, veterinären nu!. Är han en utekatt kan han blivit påkörd och fått inre skador. Han måste ha hjälp direkt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan vara stopp i kisseriet vilken gör jätteont och är AKUT! Ring vet genast!
Hoppas du är påväg till veterinären för katter HAR ont! Sedan hur man kan släppa ut en katt på morgonen trots at den skriker då man tar på magen är för mig helt vansinngt
veterinär nu!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

han har varit inne hela natten och var normal tills i morse.
Och vad då vansinnigt att släppa ut honom?! Han behövde kanske kissa eller bajsa!!
Vi ska avvakta och ringa vet….
#8 En sjuk katt kan gå och gömma sig och då kanske ni inte hade hittat honom i tid.
#8 Men kissa eller bajsa kan han väl göra inne?
Men kontakta hur som helst veterinär nu. När djur visar att dom har ont, så har dom verkligen ont.
Hoppas det går bra.
#8 så ni har ingen låda inomhus? Hur ska ni då kunna avgöra hur katten mår.
Ni ska inte avvakta.. Ring för gudsskull till veterinären nu. Enligt lag är ni skyldiga att ge djuret vård om den är skadad, har ont, lider mm
Om din syster skulle ha samma beteende skulle ni avvakta då också?
Det är inget att fundera på … till vetrinär omgående …

Snälla, inte avvakta. Han kan ha allting från urinsten till någonting mycket värre.
Ju tidigare man åker in med ett djur som mår dåligt (oavsett djurslag) desto större chans är det att det går att bota. Väntar man får länge kan det bli för sent. Och i många fall så blir det även väldigt mycket dyrare.
Om ett djur ändrar beteende så drastiskt och dessutom tydligt visar att det har ont så måste man hjälpa till genast.
Är ju inte riktigt så att katten kan köra sig själv till doktorn som vi kan.
#11 hon har lådor inomhus, du låter kanske ett lågt blodsocker färga ditt sätt att tolka in saker på ett negativt sätt. Hur vet jag att hon har lådor? jo det avslöjas i tråden som hon startade för ett par dagar sen som det refereas till i #0.
Att sedan dra till en "din syster"-jämförelse är tämligen löjligt. Speciellt efter flertalet uppmanande inlägg som hon inte har hunnit svara på…..kanske på väg till veterinär kanske inte. Det lär vi säkert få reda på mer om tonen håls på rimlig nivå här. Då kanske hon känner för att uppdatera vad som händer med katten.
/Fridaybrew
#14 ja men skriver Ts att hon släpte ut en katt som skrek av smärta för att den kanske ville kissa eller bajsa så kan man ju undra om Ts verkligen har lådor inomhus. Har man lådor inne så behöver man inte släppa ut en katt så den kan göra behoven ute, speciellt inte om katten har ont…eller tycker du att de är helt ok?
De ts skrev som jag svarade på var att hon skulle avvakta. Då frågade jag om de skulle avvakta om ts syster skulle ha ont så att hon skrek. De har inte TS hunnit svra på ännu och jag har inte skrivit något efter de inlägget föränn jag svarade på ditt som var ämnat till mig.
Visst kan man undra det håller jag med om men att då anta en negativ tolkning är onödigt.
Vad jag tycker om hennes problem kvittar då jag tycker de svar som getts är tydliga nog.
Att avvakta kan betyda mycket och olika beroende på situation, hon skulle däremot inte avvakta med ringandet till veterinären. Om det är en kompetent veterinär så kommer den att be om att de kommer med katten omgående. = 15-30 min typ beroende på telefonkö.
/Fridaybrew

Jag har kattlåda men han går inte på den längre då han går utomhus, han kissar hellre i mammas blomkruka än att gå på lådan..
Jag har ringt vet. och hon sa att det förmodligen var något med kisseriet och att det gör jätteont på honom, så vi fick en tid vid kvart över tre. tills dess får han vila. Har försökt ge honom lite vatten och det ända han ville äta var att slicka lite smör från mitt finger..
Han är försäkrad i folksam men är det någon som vet vad detta kan kosta?!

#17 Vad bra att ni ringde vetrinären och ska åka dit med honom :)
Tyvärr vet jag inte vad det kan kosta eller vad självrisken i folksam ligger på. Tror det beror lite på vad det är för fel samt vilka åtgärder som måste vidtas.
Vi håller tummar och tassar här hemma att det går bra för honom!
Uppdatera gärna hur det har gått!

tack så jättejätte mycket #18! (Dagg) Jag hoppas verkligen han blir sig själv snart.
Det beror på vilka undersökningar som måste göras och vilken försäkring du har. Men kom ihåg att ha en del på betalkortet alt kontant då de oftast inte gör direktreglering på helger och inte alla djursjukhus/kliniker vill skriva ut faktura.
#17 Hoppas det går bra nu :)
Våran katt hade inte ont, utan den hade hade problem med matlusten och spydde dessutom. Vi åkte in när vi etablerade att detta inte var en envis hårboll utan det var något allvarligare. Var fredag kväll eller lördag (mest fredag lol owell). Var där med katten fick vänta rätt jävla länge (strömsholm) nåväl. När veterinären kom så tyckte de inte det var något större fel på katten, tills katten tack och lov spydde rakt framför veterinären. Då började de ta oss lite mer på allvar kändes det som, och saker hände snabbare.
Efter provtagningar och ditsatt dropp (för hon var lite uttorkad och behövde vätskas upp) så var det mer väntan. Slutade med att de ville behålla katten för observation och lite annat. Så det blev 2-3 nätter på strömsholm, och diagnosen var Anorexi (vilket vi fick förklarat att de skriver ut som generell beskrivning när det är matrelaterade problem utan att direkt veta varför). Kostnaden landade på 14 000 kr, dock betalade vi "bara" 3-4000 kr resten tog försäkringen. Vi har dock Agria. Vi behövde inte lägga ut utan klinikerna verkar ha bra rutin att reglera direkt med försäkringsbolagen.
Vad det kommer kosta för dig går inte säga då vi inte ens vet vad som orsakat kattens tillstånd, men en sak är säker det är sällan billigt hos veterinären.
/Fridaybrew
Håller alla tummar och tassar vi har här att allt är ok eller att det går att fixa snabbt och "billigt" :)
Sitter och kollar tråden hela kvällen :) *nyfiken*

Hoppas allting går bra nu.

Vad sa veterinären??
Hoppas att det är ok med honom trots allt.. En katt har väldigt hög smärttröskel så när den visar att den har ont då har den förmodligen förbaskat ont.. :-(
//Linda
Hoppas allting gick bra! :=)

NUUU är vi äntligen hemma och jag har Lasse tack och lov med mig!
Han fick sövas och röntgas då dom trodde han hade kristaller i urinet, men det visade sig att han hade en urinvägsinflammation och förstoppning. han fick smärtstillande och recept vi ska hämta ut imorgon. Han är jättehungrig stackarn men vi får inte ge honom något än:-( Men än så länge är han fortfarande väldigt groggy.
Det var lite roligt, precis innan vi skulle till veterinären så började han röra på sig och hoppade upp i mammas blomma (för att kissa) så skulle jag lyfta bort honom till lådan då han kissar ner sig när jag håller honom, han kissade en hel flod på mig så det blev en pöl på golvet. Men gud så lättad jag blev, han med -det märktes. och efter det var han faktiskt lite piggare.
Men nu har Freja (vovven) hälsat honom välkommen och så ska väl hela familjen sitta o mysa framför en film.
Kostnaden gick på 3000 något men fick betala 1985:- (än så länge)
Men jag fick iallafall med mig honom hem igen.
BTW, det kom en kvinna in i vänterummet som skulle avliva sin katt, snart 22 år gammal. Men vilket uselt skick han var i :-(
Jaja, hoppas alla får en mysig lördagskväll, min kan inte bli mycket bättre just nu<3
#27 Härliga nyheter!:) Ha en trevlig helg och klappa mkt på kissen!

#27 underbart att han blir bra
Tänkte på den där kvinnan du träffade, vissa ser inte till djurets bästa utan behåller sitt djur alldeles för länge
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#27 Härligt att höra att det har gått bra :) Hoppas Lasse kryar på sig snabbt :)
#29 Det kan gå riktigt snabbt på en katt! Vet en som kom in med en 18-19 årig katt till veterinären jag var på praktik hos, katten var mager men den hade blivit det bara på 2-3 dagar, så därför ville hon ta bort den med en gång.
#27 Va härligt att höra att han kommer bli bättre :)

Härligt att höra att det gick bra.
Ha en härlig myskväll tillsammans nu, det har ni förtjänat båda två!
Ge pissen, jag menar kissen en massa blötmat varje dag. Den innehåller mycket vatten och "spolar rent" i urinblåsan och minskar risken för fler uvi:er. Minskar även risken för förstoppning.
Skönt att det gick bra :)
Mvh,
Catarina