Kattmamma med dålig mage.
Min hona fick fem ungar för drygt 4 veckor sedan. Det va lite olika turer till veterinären då hon blev helt utslagen efter förlossningen, och dropp och antibiotika blev botet mot det.
Sen dess har hon bättre och hon äter numera RCs Gastro Intestinal för att hålla magen lugn. Varvat med lite Pro-kolin, nu till problemet. Kattungarna är stora nog för att börja äta lite mat, men min hona som inte är helt överförtjust i sin nya mat, blir helt tokig och hetsäter deras mat. Jag har försökt att mota bort henne, men vill ju så klart kunna ställa mat inne hos kattungarna så de kan få småäta när de vill. Fast samtidigt vill jag ju inte att honan ska äta något för hennes mage blir lös.
Jag pratade med veterinären i torsdags som tyckte att jag kunde ställa in mat och ge henne pro-kolin under tiden, så fick hon äta iaf.. men jösses, min kattmamma är dålig i magen stackarn och jag förstår ju varför.
Vad ska man göra? Ska jag bara låta henne äta babymaten trots att jag vet att hennes mage säger nej?
Bilden visar kullens minsting som avnjutit sin första tugga mat! :)
Men om du ger småttingarna RC:s 34:a uppblött med varmt vatten blir hon dålig av den då? Det är ett mycket populärt foder bland alla mina jourisar och en diande mamma behöver ju ha godsakerna som finns i.
Hm, jag har faktiskt inte provat att blöta det med varmt vatten.. utan blött upp det med mjölkersättning.
Vet ju att hon skulle behöva få i sej kattungematen för det där lilla extra, men jag och vetrinären kom fram till att det var viktigare att hon blev bra i magen så att inte maten bara åker rakt ur henne. Provade överkokt ris och torsk och det funkade verkligen inte, magen blev ännu sämre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du testat I/D¨hills? finns ju i brkmat också, de kaske faller henne i smaken bättre
Eller ge kattungarna i en uppåner vänd låda som bara kattungarna kommer in och äta
Funderade på I/D hills men vet sa att RCs var lite mindre fettsnål iom att hon diar. Men att det fanns i burkmat visste jag ej, det kunde säkerligen bli mer populärt. Säljes det i zooaffär eller bara hos vet?
Smart med en låda! :D Då är det bara att börja snickra antar jag, hon är ju inte dum…hon kommer ju säkert försöka bryta sej in.
#1 - Testade precis varmt vatten med RC 34, så nu får vi se 
Vänd upp och ned på en vanlig kartong och klipp ett litet hål så bara ungarna kommer in. Sätt fast den i golvet med dubbelhäftande tejp så att den sitter fast. Då slipper du snickra 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Där jag bor har jag bara sett de hos veterinären men tror även foderbilen har de.