det här med vaccin.
När jag fick hit en katt jag skulle vara kattvakt åt såg jag att han var vaccinerad med samma vaccin som mina damer, men för honom stod det att han skulle vaccineras igen om 2-3 år.
Det är purevax rcp, och det har mina fått två år i rad nu, och jag tycker inte man blir klokare av att kolla på fass heller.
Vissa saker verkar ska vaccineras mot varje år? Men något var 3.dje.
Men finns det flera olika purevax rcp eller får mina för mycket av något då? Och kommer extrakissen alltså få för lite?
Jag ska ju snart vaccinera dom igen så vore ju trevligt att veta lite mer.
För utifrån en annan tråd så verkar det ju ha blivit fel vid första året också.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Purevax RCP är mot kattpest och kattsnuva. Du behöver bara vaccinera mot kattpest vart tredje år. Kattsnuva bör du dock enligt tillverkaren vaccinera mot årliga, men istället för att använda Purevax RCP varje år ger man det vart tredje år och där emellan årligen med Purevax RC.
Sedan kan veterinären ha gjort bedömningen att katterna befinner sig i lågriskzon och inte behöver ha ett uppdaterat skydd mot kattsnuva. Då kan det räcka med RCP vart tredje år, bara.
Okej. Men då ska jag fråga dom när jag är dit nästa gång.
Jag har vaccinerat katterna igen och sa att jag ville ha vaccin som bara räcker 1 år men han gav samma som tidigare. Purevax RCP.
Jag frågade då om det, och han sa att det är samma ändå.
Men sen skrev han att dom ska vaccineras igen om 1-2 år.
Men när det är purevax RC så kommer det att stå det också antar jag och inte RCP.
Det verkar ju inte som att veterinären hade något annat vaccin :/
Och jag litar inte direkt på att veterinären har rätt.
Men det verkar som att det vaccinet används automatiskt både hos den veterinären och på djursjukhuset trots att det räcker 1 år mot kattsnuva och 3 år mot kattpest.

I mina vaccinationskort står det 3 år och de är vaccinerade med Purevax RCP. Tycker det är underligt, jag mailade dock nyss till det djursjukhus som utfört vaccineringen och frågade om detta. Men jag förväntar mig inget direkt bra svar :/
Skriv gärna här sen vad du fick för svar.

Det ska jag göra, men det lär nog dröja innan de svarar :/

Oj det gick fort! Jag fick följade svar:
"Hej
Det stämmer att just kattsnuve komponenten i vaccinet endast håller i 1 år, alltså bör man revaccinera mot kattsnuva varje år. Dock orsakas kattsnuva av både bakterier och virus, vilket gör att katten kan insjukna även om den är vaccinerad. Ett vaccin kan inte skydda helt mot sjukdomen, men om en katt som är vaccinerad drabbas så drabbas den mycket mildare än en ovaccinerad katt.
Det bör inte bli några bekymmer hos försäkringsbolaget ang vaccin. Vi har aldrig varit med om att försäkringsbolagen nekar ersättning pga katten inte är vaccinerad eller att vaccinationerna inte skett årligen mot kattsnuva."
#7 Ett väldigt intressant och bra svar!
Okej. Jag kan ju säga att enda gången jag behövt hjälp från agria så var dom extremt noga med detaljerna.
Och eftersom det finns så att man ska kunna vaccinera mot kattsnuva årligen så borde det ju inte vara något problem att få rätt vaccin för det.
Jag vill i alla fall inte tänka att "äh dom kan ju ändå bli smittade så då behöver jag inte vaccinera varje år" 
Men jag vill samtidigt heller inte att dom ska få för mycket vaccin mot kattpest.

jag frågade lite mer frågor och fick följande svar:
"Hej
Det är ett annat vaccin man vaccinerar med när det endast är kattsnuvan man är ute efter. Man behöver inte ge mot kattpest varje gång, utan det finns ett annat vaccin med endast kattsnuva.
Man får avväga själv om man tycker att man vill ha det skyddet eller ej. Som sagt så kan katterna drabbas ändå, men mycket mildare än en katt som är ovaccinerad. Även innekatter kan drabbas av dessa sjukdomar, vi drar in smittan till dem i våra kläder och skor."
Jag ska nog också kontakta veterinären och se om det ens finns alternativet att bara vaccinera mot kattsnuva. Dom har ju bara automatiskt tagit fram ett vaccin trots att det står klart och tydligt att dom är vaccinerade med purevax RCP.
Jag vill att mina katter ska ha ett sånt bra skydd som möjligt utan att det ska bli för mycket vaccin.

Det tycker jag att du ska göra. Som du säger vill man ju att de ska ha så bra skydd som möjligt utan att det blir skadligt för dem.
Men det är ju tydligt att den veterinär jag var till inte riktigt hade koll på läget när det gäller vaccin.
Min veterinär vaccinerar med nobivac och då har hon skrivit på vaccinationskortet att om två år ska dom vaccineras igen. Det blir undervaccination av kattsnuva och övervaccination av kattpest. Jag ska ställa ut min ena och var då tvungen att vaccinera mot kattsnuva men han fick, precis som dina TS, för allt. Så dom tar nog inte heller in separat vaccin för kattsnuva.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det är ju egentligen jättedumt att man ska behöva vaccinera mot allt om man vill att katterna ska ha fullt skydd mot kattsnuva 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill man bara vaccinera mot kattsnuva (de år som kattpest inte behövs) finns tre vaccin för ändamålet: Nobivac Ducac, Purevax RC och Purevac RCCh (inkluderar klamydios). De flesta större kliniker tar hem iaf ett av dem.
Det är bara att begära att de ska ha hemma annars så går du någon annanstans. Mina vaccineras för kattsnuva varje år och kattpest vart tredje år.
#17 Det är tyvärr inte så bara här. Det finns inte så många veterinärer att välja mellan.
Men jag ska kolla upp om djursjukhuset tar in sånt vaccin.
samma här, vi har en som ligger 20 minuter bort och nästa ligger en timma bort. Inte kul med åksjuk katt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin