Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1820 ggr
[Malin]
0

Kräk och diarré

För några dagar sedan vaknade jag och hittade kattkräk på golvet. Därefter hittade sambon på fler ställen och båda kattern fortsatte därefter att kräkas då och då!

Igår fick även den ena katten diarré, och nu äter de i princip ingenting längre. Maten finns framme men de går bara därifrån, något som är extremt ovanligt.

Det enda som har ändrats de senaste veckorna är att vi har gett dem skinka från Euroshopper och vi har haft Feliway i väggen.

Är det någon som har någon teori om vad detta kan vara? Fortsätter det kontaktar vi givetvis veterinären men jag vet att mång här sitter på otrolig kunskap så tänkte fråga först..

Jourhemmet
0

Avmaskade? Hårbollar?

[Malin]
0

Jag har inte avmaskat dem sen de kom till oss, om det var det du menade? Hårbollar.. hmm.. äter de inte då?

Tillägger också att de är innekatter :)

noir
0

Hur såg kräket ut?
Katter ska heslt fasta om det är dåliga i magen. Min katt var dålig i magen här om dagen, gjorde en tråd om det i Cornish rexforumet, länkar till den så kan du läsa tipsen jag fick! :)

http://cornishrex.ifokus.se/discussions/4e049e3988f4725d6e005d06-tips-vid-diarre#discussions-1

[Malin]
0

Tack, ska läsa tråden direkt!

Ja, helt vanligt eller vad man ska säga.. lite vatten blandat med maten de får ungefär!

noir
0

Har det hänt förut? bytt foder?

Min katt dam spydde som en räv och bajsa som en jag vet inte vad, sen bytte vi foder och från och med det dagen hon övergått helt till nya fodret var hon bra i magen och har inte spytt sen dess. Men från och till kan hon få lite diarre, ilband har jag lyckats hitta källan som ofta varit mat, så jag skriver upp allt hon äter så jag håller koll på vad som inte funkar.

[Malin]
0

Nej, vi har haft precis samma foder hela tiden och det har fungerat jättebra! De har aldrig kräkts innan, ja mer än vid hårbollar och någon annan enstaka företeelse.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

innan de börja kräkas och fick diarré har du gett uppblött torrmat eller blötmat? Då de är sommar ska man inte låta sådan mat stå framme då bakterier mm fordras av värmen.

[Malin]
0

Ja, vi ger både och men det står aldrig framme utan de äter upp det direkt i så fall. Det hade ju vart en tanke annars..

[Emma--]
0

kräks dom och har diarré samtidigt så kan det vara bäst att kontakta veterinär för då kan dom bli uttorkade snabbt.

Hur gör dom när dom äter? Slänger i sig maten?

Annars så kolla upp om det är mask.

Vad har du för foder?

[Malin]
0

I vanliga fall brukar den ena slänga i sig maten, den andra tar det lite lugnare. Nu tar de någon kula då och då, luktar lite och sen går dom.

Vi har Eukanuba, Mjau och Bozita!

[Emma--]
0

Okej då stressar dom inte i sig maten längre så då borde inte det vara något problem. Har du märkt någon skillnad på torrfoder och blömat eller får dom det regelbundet så att deras magar är vana med allt det där?
Använder du många olika sorter av mjau och bozita?

När mina katter fick dålig mage följde jag tipsen som #3 fick. Jag tog bort maten ett tag så att magen skulle få lugna ner sig.

[Malin]
0

Nej, vi kör båda regelbundet med mest torrfoder så där har jag inte märkt något och jag har i princip bara 2-3 olika smaker av Bozita och Mjau tillsammans och har haft sen länge.

Jaa, jag kanske får göra det!

EddaM
0

De kanske har fått kräksjukan, det har jag haft på mina katter med. Då mår de illa i någon dag o sedan går det över. Men går det inte över och katten inte blir piggare, så skulle jag ta kontakt med en veterinär.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EvaSe
0

När vi hade dåliga magar på kattungarna för ett tag sedan fick jag tips om ProColin. Köps på klinik eller apotek och är en pasta som ska hjälpa magen att återfå de naturliga bakterierna, ungefär som nyttiga yourgurtar för oss människor.

Det funkade kanon!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se