Hjälp om dräktighet
Hej
Jag har en honkatt som gick ute i somras, hon har vart innekatt igen nu i cirka sex veckor. Under dessa sex veckor har hon ökat rejält i vikt, spenarna har blivit större och rosaaktiga (de är inte jättestora och inte smultronröda) och hon har vart väldigt jamig och sover mest hela tiden. Hon kan slänga sig ner mitt på golvet helt plötsligt och sova, trots att hon annars har sina favoritplatser.
Vi har därför misstänkt att hon vart dräktig, eftersom magen putat ut åt sidorna och inte neråt som hos feta katter.
Men idag har hon visat på löpbeteende igen, ålat sig och hållt på med rumpan. Är hon alltså inte dräktig då?

Jag har hört talas om honkatter som visat löpbeteende under dräktighet…
Är du osäker får du åka till Veterinären
Ett tips du kan göra redan nu är att googla rätt på bilder m.m
min ena kisse fick aldrig nån direkt annorlunda färg på sina spenar t.ex

Annorlunda färg på spenarna har de bara i början av dräktighten efter cirka 3 veckor, den färgen försvinner sedan.
jo jag menar inte bara bild på spenarna, utan mer hur kroppen kan vara o.s.v. h*n kan ju inte åka till vet. nu ändå :)

#0 Vet du hur mycket hon gått upp i vikt? Har bröstvårtorna blivit mycket större? Hur längesen var det som hon löpte senast? När ungefär var hon ute och sprang och det fanns risk för att hon träffade en hane?
Dessa frågor behövs svar på och om du har möjlighet att ta en bild på henne uppifrån över hela katten och lägga ut så kan vi börja gissa sen :) (Även om jag tycker att katten skulle varit kastrerad)
från 2,2 till 3,6
Spenarna är rosa och större, de är inte så stora somsagt men markant större för att vara henne, tidigare syntes de knappt
Hon har vart ute hela sommaren somsagt så det skulle kunnat hända när som helst, det finns hankatter i området men hon gick på p-piller
Färgen och storleken på spenarna har ändrats gradvis under cirka 3-4 veckor

#6 Ja det är ju en markant Viktuppgång som ligger i nivå med vad jag sett på egna dräktiga honor. Risken finns att bebisar är på G. Tuttarna brukar synas på dräktiga katter när de t.ex. ligger på sidan och vilar, vilket de ju inte gör annars. (Beror förstås även på om katten är kort- eller långhårig hur mycket de syns vid dräktigheten.)
Spenarna syns inte när hon ligger ner men pälsen har tunnats ut något runt dom, hon är "halvlånghårig"

Ja det brukar tunnas ut runt spenarna om de är dräktiga. Jag antar att det är bondkatter. Hur ska du göra med kattungarna?
P-piller spelar ingen roll, katten kan fortfarande dräktigt efter vad jag har läst.
Det funkar inte som på människan. Lusten och lukten som gör att dom vill paras försvinner men parar dom sig iaf så är risken stor att det blir bebisar iaf
Det är bondkatter ja.
Det finns hem åt dom om det skulle bli några så på den fronten är det inga problem
Men de kan alltså löpa även när de är dräktiga?

#11 Ja de kan löpa även vid dräktighet.
# 11 Släpp inte ut din kisse nu så hon gömmer sina eventuella bebisar.
Hjälp till att höja huskattens status genom att ID märka kattungarna och registrera den med ID nummret och ägarens namn
registreringen är gratis hos SVERAK
Om ungarna skulle komma på villovägar vid ägarbytet så hittas ägaren
Nej hon ska inte släppas ut eftersom hon är innekatt och bor på tredje våningen, det var bara i somras hon var utekatt när vi bodde i stuga vid havet
Honan kan säkert vara dräktig. Som jag har förstått det är det viktigt att hon får äta foder med extra mkt fett mm om hon är dräktig, iaf om hon äter torrfoder?
I fortsättningen, tänk på att ppiller inte skyddar mot dräktighet. De tar bara bort löpbeteendet. katthonan har då inte lust att para sig men kan ändå bli "våldtagen" av katthanar och kan därmed bli dräktig, få infektioner och sjukdomar. ppiller ger en starkt ökad risk för juvertumörer, även om de används bara en kortare tid. Även om katten ska vara inne i fortsättningen finns det fördelar med kastrering.
Om inte honan har gått alltför långt i sin dräktighet så kan hon fortfarande kastreras. Annars bör ni vara beredda på allt vad det innebär med dräktighet hos katthonan, födsel och skötseln av kattungarna. Det kan gå bra, men kan också uppstå komplikationer som ni behöver vara beredda på.

I det här fallet har det med största sannolikhet gått på tok för långt in i dräktigheten för att kastrering ska kunna äga rum.
Lägger bara in här: Jag har en foderkatt som jag och uppfödaren försökt få dräktig sedan slutet på augusti då hon visade löptendenser. efter en vecka kom hon tillbaka, men visade återigen löpbeteende och uppfödaren hämtade henne igen samma kväll som hon kommit. Sedan var hon där en vecka till (alltså var hon där i 2 veckor i början på september). När hon kom tillbaka igen ålade hon fortfarande med svansen upp och har gjort mer eller mindre sedan dess. Förra veckan tyckte jag dock att spenarna blivit större och lite mer rosa och hon har liksom bulor runt spenarna. Kan hon vara dräktig trots allt? Hon har dock inte ökat i vikt. Jag förstår mig inte alls på hennes beteende heller, med rumpan upp ända sedan augusti och fortfarande, men inget mer händer…hon har heller aldrig löpvrålat. Skall också tilläggas att innan augusti tryckte hon ner baken i backen när han klappade henne där, så det är inte så att hon alltid haft detta beteende "bara" sedan i slutet på augusti.
HAr hon gått på ppiller, så kan det dessutom vara så illa, att hon får missbildade och döda foster. OCh om man bortser från de etiska meningarna, så kan man faktiskt kastrera ända fram till 7:e veckan. Råder dig att gå tell vet och kolla upp katten med ultraljud. För skulle det vara så illa, att det blir problem, så får du problem. Då är det kejsarsnitt som gälelr för att rädda kattens liv
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
# 18 ja du bör kolla upp hos vet. Man kanske också kan se vissa missbildningar med ultraljud…? Det kan bli en kostsam historia om förlossningen inte går som den ska, om det blir kejsarsnitt tex som gunilla nämner+att honan som sagt kan riskera att dö :( Det du kan göra för att undvika att det går fel, är att läsa in dej så mkt som möjligt om födslar osv. OM katten nu är dräktig och du inte kastrerar henne
ja, man kan i alla fall märka om de lever? Du ser ju hjärtslag…. MEn det vet ju veten. MAn kan även se hur långt gånget det är och då kan ju veten kanske till och med göra en kastrering.

#18 Kan man kastrera ända fram till 7:e veckan? Vår vet. har sagt att det bara går fram t.o.m. 3:e veckan. Som jag uppfattade det kunde det vara farligt för kattmamman att göra det senare…(?)
Går alldeles utmärkt…. vi har kastrerat kattmammor/skyggisar i så sent skede.Ok, vi bortser ifrån de etiska spörsmålen. MEn rent praktiskt, så är det ju en enklare historia än ett kejsarsnitt.
jag har en katt (bondkatt) som smet ut en gång och hon är nu dräktig, men jag vet inte vilken dag hon är i. Hennes mage är stor och det putar ut från sidorna, man ser fosterrörelser när hon ligger ner (när dom är vakna) och man känner det tydligt när dom vänder på sig eller sparkar.
hon har blivit mycket mer keligare nu också.
Igår kväll så låg hon på golvet bredvid min säng och man kunde se små små darrningar med jämna mellanrum. Jag trodde att det var på gång men hennes mage har inte sjunkit (ser inte ut som det alls) .. jag hoppas på mkt bra råd från er alla.
Skickar med två bilder på hennes mage från uppifrån, men kanske dålig kvalite..hoppas ni ser ändå. hon har gått upp från 1.5 till 2.5 :/
Jag vet redan det med huskatternas status och ja, jag ska id märka dom och har redan hem till dom (om det nu blir någon som lever då det är både min och kattens första kull). Så ingen unge kommer bara släppas ut !
Jag är inte ute efter dumma kommentarer utan bara goda råd.
hoppas någon snäll person där ute kan hjälpa mig! MVH
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De första foster rörelserna ser du och känner 2 veckor innan förlossningen
Som du redan vet så förändras magen dygnen före nedkomsten. katten börjar ivrigt bädda i bolådan eller den plats hon valt att föda sina kattbebisar.
Om man är uppmärksam ser man även slemproppen som släpps före värkarna sätter igång, under öppnings skedet ligger katten oftast stilla och går upp och bäddar i bolådan mellan värkarna, de har ingen större matlust och de ser oftast till att tömt magen. Har man en katt som är väldigt sällskaplig så vill hon oftast ha sällskap när värkarna sätter igång.
det har gått mer än 2 veckor efter att jag kände och såg dom, hennes mage har inte ens sjunkit ner ännu? :o
ser du om hon förändrats i sitt betende. ? ibland kan dom allt vara lite oroliga dygnen innan de ska ha sina bebisar, med stor sannolikhet förvärkar. Eller om de vill ha sällskap vid bolådan.
hon vilade samtidigt som mig för en stund sedan haha :) sen gick hon och la sig vid fönstret när jag vaknade och hon ligger där och kollar ibland sluter hon ögonen, kom in med mat till henne nyss och då jamade hon och hoppade ner och åt sen gick hon på toa sen upp till fönstret igen..så jag tycker det är samma som alltid, men dock har hon blivit kelsjuk när man rör henne så kommer hon upp till en och gnider sig mot en
Om hon börja löpa om igen efter ca 6v så tror jag hon är skendräktig, även om hon har Viktuppgång mm